@article { author = {Salarifar, Mohammad Reza}, title = {An Explanation of the Causes and Grounds of Domestic Violence}, journal = {Studies in Islam and Psychology}, volume = {3}, number = {4}, pages = {7-41}, year = {2009}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2008-1103}, eissn = {2588-4727}, doi = {}, abstract = {  The aim of this research is to study the causes and grounds of domestic violence against women. Thus, a theoretical meta-analysis was performed on several previous Iranian and other research works. The results show that the causes of violence against women are restricted to personal, interpersonal, and social categories. The personal causes can be biological (such as male hormones and physical ability) or psychological (such as suspicion, immorality and addiction). The interpersonal causes include various factors such as gender, social learning and relational problems (such as conflict and felony). The social causes include economic (unemployment, low income) and cultural (social acceptance of violence, prejudgments about women) factors, which will be discussed in detail.}, keywords = {domestic violence,immorality,addiction,gender,personal characteristics}, title_fa = {تبیین علل و زمینه‌های خشونت خانگی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی علل و زمینه‌های خشونت خانگی علیه زنان است. بدین منظور، یک فراتحلیل نظری بر روی تعداد زیادی از پژوهش‌های انجام شده قبلی، اعم از داخل و خارج کشور انجام شد. یافته‌ها نشان داد که علل خشونت در سه دسته فردی، تعامل بین فردی و اجتماعی محدود می‌شود. علل فردی، در جنبه­های زیستی (مانند هورمن­های مردانه و توان بدنی بالاتر مردان) و روان‌شناختی (مانند تندخویی، دمدمی‌مزاجی، بدگمانی، حالت انفعالی مردان همسرآزار، ناکامی، ضعف اخلاقی و اعتیاد)، علل تعامل میان فردی در جنبه‌هایی، مانند جنسیت، اقتدارگرایی مردانه در خانواده، یادگیری اجتماعی، و مشکلات ارتباطی (مانند اسناد منفی، تعارض و بزهکاری) و علل اجتماعی در جنبه‌های اقتصادی (مانند بیکاری، مشاغل کارگری و درآمد کم) و فرهنگی (مانند پذیرش اجتماعی خشونت، پیش‌داوری نسبت به زنان و...)، مورد بحث قرار گرفت. هر سه دسته عوامل سهم قابل توجهی در خشونت خانگی دارند}, keywords_fa = {خشونت خانگی,ضعف اخلاقی,عوامل تبادلی,اعتیاد,جنسیت,ویژگی‌های شخصیتی}, url = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1114.html}, eprint = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1114_ed6e9ee6f380f50d37bf20cdc225951e.pdf} } @article { author = {Golparvar, Mohsen}, title = {General Health of Students as a Function of Religious Orientation and Religiosity or Distributive and Procedural Just World Beliefs}, journal = {Studies in Islam and Psychology}, volume = {3}, number = {4}, pages = {43-64}, year = {2009}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2008-1103}, eissn = {2588-4727}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research is analysis of the role of religious orientation, religiosity, and distributive and procedural just world beliefs of students by correlational studies. The statistical population includes the freshman students of the College of Psychology and Education of Azad University, Khorasgan branch, in 1386-1387 academic year. The multi-phase sampling included a sample of 210 students in different terms. The survey includes a short, 12-question, GHQ form; a 15-question questionnaire on religiosity; a 14- question questionnaire on intrinsic and extrinsic religious orientation; and a 10-question questionnaire on distributive and procedural just world beliefs. The resulting data was analyzed using the Pearson's correlation coefficient and regression analysis. The analysis of simple correlations show that religiosity, extrinsic-intrinsic religious orientation and distributive and procedural just world beliefs have a meaningful correlation with general health (P<0/01 or P<0/05). However, the analysis shows that only religiosity and distributive just world beliefs can affect general health of students. The two aforementioned variables can explain 8.2 percent of general student health variance}, keywords = {general health,religiosity,intrinsic and extrinsic religious orientation,distributive just world beliefs,procedural just world beliefs,students}, title_fa = {سلامت عمومی دانشجویان تابعی از جهت‌گیری مذهبی، پایبندی مذهبی و باورهای دنیای عادلانه توزیعی و رویه‌ای}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش جهت‌گیری مذهبی، پایبندی مذهبی و باورهای دنیای عادلانه توزیعی و رویه‌ای در سلامت عمومی دانشجویان می‌باشد که از نوع مطالعات هم‌بستگی (تحلیل مسیر) است. جامعة آماری پژوهش، شامل دانشجویان دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان در ترم اول سال تحصیلی 87 ـ 86 است. روش نمونه‌گیری به صورت چندمرحله‌ای بوده و تعداد نمونه را 210 نفر از دانشجویان ترم‌های مختلف تشکیل داده‌اند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در پژوهش، شامل فرم کوتاه (12 سؤالی) GHQ، پرسش‌نامة 15 سؤالی پایبندی مذهبی، پرسش‌نامة 14 سؤالی جهت‌گیری درونی و بیرونی مذهبی و پرسش‌نامة باورهای دنیای عادلانه توزیعی و رویه‌‌ای (با 10 سؤال) می‌باشد. داده‌های حاصل از پرسشنامه‌های پژوهش با استفاده از ضریب هم‌بستگی پیرسون و تحلیل مسیر مبتنی بر رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفته است. شواهد حاصل از تحلیل هم‌بستگی‌های ساده، نشانگر آن است که پایبندی مذهبی، جهت‌گیری مذهبی بیرونی ـ شخصی، باورهای دنیای عادلانه توزیعی و باورهای دنیای عادلانه رویه‌ای با سلامت عمومی دارای وحدت معناداری است (05/0 P< یا 01/0 P<)؛ اما تحلیل مسیر انجام شده، نشانگر آن است که فقط پایبندی مذهبی و باورهای دنیای عادلانه توزیعی قادر به تأثیر بر سلامت عمومی دانشجویان است. دو متغیر فوق قادر به تبیین 2/8 درصد از واریانس سلامت عمومی دانشجویان می‌باشد}, keywords_fa = {سلامت عمومی,پایبندی مذهبی,جهت‌گیری مذهبی درونی و بیرونی,باورهای دنیای عادلانه توزیعی,باورهای دنیای عادلانه رویه‌ای,دانشجویان}, url = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1115.html}, eprint = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1115_4d10d2f0efb5b1107441c5f1269a8290.pdf} } @article { author = {Sharifinia, Mohammad Hossein}, title = {Monotheist Integrated Therapy as a Religious Approach in Psychotherapy}, journal = {Studies in Islam and Psychology}, volume = {3}, number = {4}, pages = {65-82}, year = {2009}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2008-1103}, eissn = {2588-4727}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research is to introduce a therapy model. This model, called monotheist integrated therapy, is a multimodal and comprehensive therapy that is suggested for curing anxiety disorder, personality disorder, drug dependence disorder, and misbehavior disorder. In this model, different psychotherapy techniques in monotheist-spiritual teachings of Islam are manipulated to nurture certain values in a person that can build his personality. Today, the Islamic society needs a therapy system based on psychological and religious teachings. That is because, when the therapy system is coordinated with the cultural background, values, and beliefs of one from one side, and the divine teachings of religions, especially monotheism and deep and sincere connection with God, from the other side, and is used along with different approaches of psychotherapy, the effectiveness of therapy will dramatically increase. That is because monotheism is the most influential factor on the cohesiveness and integration of one's personality}, keywords = {psychotherapy,integrated approach,Religious psychotherapy,Islamic counseling,spiritual psychotherapy}, title_fa = {درمان یکپارچة توحیدی، رویکردی دینی در درمان اختلالات روانی}, abstract_fa = {نامیده می‌شود، درمانی چندوجهی و جامع است که برای درمان اختلال خلقی و اضطرابی، اختلال شخصیت، اختلال وابستگی به مواد و اختلال رفتارهای نابهنجار پیشنهاد می‌شود. در این شیوه تلاش می‌گردد با ادغام فنون مختلف روان‌درمانی در آموزه‌های توحیدی ـ معنوی اسلام، ارزش‌هایی در فرد احیا شود که توان یکپارچه‌سازی و انسجام بخشیدن به کل شخصیت فرد را داشته باشد. امروزه، جامعة اسلامی، به شدت، نیازمند یک نظام درمانی مبتنی بر آموزه‌های معنوی و دینی است؛ زیرا وقتی از یک‌سو، نظام درمانی با پیشینة فرهنگی، ارزش‌ها و باورهای مراجع هماهنگ باشد و از سوی دیگر، اگر تعالیم الهی و معنوی ادیان، به ویژه، مؤلفة اساسی توحید و ارتباط عمیق و صمیمانه با خداوند متعال با یافته‌های رویکردها و فنون مختلف روان‌درمانی ادغام شوند، کارآمدی و پایداری درمان افزایش چشمگیری خواهد یافت؛ زیرا عنصر توحید بیش از هر عامل دیگری توان انسجام‌بخشی و یکپارچه‌سازی شخصیت را دار}, keywords_fa = {روان‌درمانی,رویکرد یکپارچه‌نگر,روان‌درمانی دینی,یکپارچگی توحیدی,مشاورة اسلامی,روان‌درمانی معنوی}, url = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1116.html}, eprint = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1116_0576d659cdb0f2d3130ca33e67be88c3.pdf} } @article { author = {Keshavarz, Amir and Shah Nazari, Mahdi and Kalantari, Mehrdad}, title = {The Relation between Personal Characteristics and Acting to Religious Beliefs in Students}, journal = {Studies in Islam and Psychology}, volume = {3}, number = {4}, pages = {83-96}, year = {2009}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2008-1103}, eissn = {2588-4727}, doi = {}, abstract = {Personality characteristics are factors that have a great impact on the type of human relations and social interactions. Also, religion is the fact that has always been with mankind and constructs the foundation of his life. The purpose of this study was to determine the relationship between personality characteristics and acting to religious beliefs. Therefore, in the format of a correlational research design, 129 subjects (63 males and 66 females) were selected among undergraduate psychology students of Tehran public universities, using cluster random sampling. All subjects responded to items of NEO-FFI personality inventory and Mabad Scale. The results were analyzed by Pearson's correlation coefficient and multiple regression. The results of this study showed that there was a significant positive relation between agreeableness and conscientiousness with acting to religious beliefs (P<0.01). But the relation between extraversion and acting to religious beliefs were not significant. There was also a significant negative correlation between openness to experience and neuroticism with acting to religious beliefs (P<0.05). The results revealed that agreeableness, conscientiousness and openness to experience significantly predicted 24.2%, 2.8% and 11.1% of acting to religious beliefs, respectively (P<0.05). Considering the role of religion in psychological studies, emphasizing this fact in the field of teaching and training could significantly enhance the standards of mental health in society.}, keywords = {neuroticism,extraversion,openness to experience,agreeableness,conscientiousness,acting to religious beliefs}, title_fa = {رابطة بین ویژگی‌های شخصیتی با عمل به باورهای دینی در دانشجویان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة بین ویژگی‌های شخصیتی با عمل به باورهای دینی است. در قالب طرح پژوهشی از نوع همبستگی، 129 نفر (63 مرد و 66 زن) از دانشجویـان مقطع کارشناسی رشتة روان‌شناسی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران، با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارها عبارت است از: 1. پرسشنامه شخصیتی نئو ـ اف اف آی (NEO-FFI)؛ 2. مقیاس عمل به باورهای دینی (معبد). تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری انجام گرفت. نتایج، نشانگر آن است که بین توافق‌گرایی و وجدان‌گرایی با عمل به باورهای دینی، ارتباط مثبت و معنا‌داری وجود دارد (01/0P<)؛ اما رابطه بین برون‌گرایی با عمل به باورهای دینی معنا‌دار نبود. همچنین بین روان‌رنجوری و انعطاف‌پذیری با عمل به باورهای دینی، ارتباط منفی و معنا‌دار وجود دارد (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر آن است که توافق‌گرایی 2/24 درصد، وجدان‌گرایی 8/2 درصد و انعطاف‌پذیری 1/11 درصد نمره‌های عمل به باورهای دینی را پیش‌بینی می‌کردند (05/0P<). با توجه به نقش دین در اعتلای شخصیت، اهمیت دادن به آن در حیطه‌های آموزش و درمان، می‌تواند باعث سلامت شخصیتی شود.}, keywords_fa = {روان‌رنجوری,برون‌گرایی,انعطاف‌پذیری,توافق‌گرایی,وجدان‌گرایی,عمل به باورهای دینی}, url = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1117.html}, eprint = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1117_1fb678fee11828e97a1981a14de8a943.pdf} } @article { author = {Mokhtaripour, Marziyeh and Siadat, Seyed Ali}, title = {A Comparative Analysis between the Dimensions of Moral Intelligence in the view of Scholars and Quran and Imams}, journal = {Studies in Islam and Psychology}, volume = {3}, number = {4}, pages = {97-118}, year = {2009}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2008-1103}, eissn = {2588-4727}, doi = {}, abstract = {The main purpose of this article is a comparative analysis of moral intelligence in the view of Borba (2005) and Lennick and Kiel (2003) with the view of Quran and Imams. Moral development of people is directly related to their behavior. This study performs a conceptual and theoretical analysis of religious texts such as: Quran, Nahjul Balagheh, Tohaful Oghoul, Baharul Anvar, Mizanul Hekmeh, and Ghorarul Hekam. The results show  that:1. Among the general principles of moral intelligence of Borba (empathy, consciousness, attention and respect, self-control, kindness, fairness, and tolerance), religious texts stress consciousness, attention and respect, self-control, kindness, and fairness. 2. Among the four specific principles of moral intelligence of Lennick and Kiel (right-doing, sense of responsibility, kindness, and mercy), religious texts concentrate on right-doing, sense of responsibility, and mercy}, keywords = {moral intelligence,right-doing,sense of responsibility,kindness,mercy}, title_fa = {بررسی مقایسه‌ای ابعاد هوش اخلاقی از دیدگاه دانشمندان با قرآن کریم و ائمه معصومین(ع)}, abstract_fa = {امروزه پژوهشگران به هوش اخلاقی علاقه‌مند هستند؛ زیرا مرز بین نوع‌دوستی و خودپرستی را توصیف می‌کند. توجه به هوش اخلاقی، یک ایده آسمانی است که الهام‌بخش رفتارهای افراد می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که رشد اخلاقی افراد با رفتارهایی که آنان از خود نشان می‌دهند، رابطه مستقیم دارد. هدف اصلی این مقاله، بررسی مقایسه‌ای هوش اخلاقی از نگاه بوربا (2005) و لنیک و کیل (2003) با دیدگاه قرآن کریم و ائمه معصومین(ع) بوده است. برای بررسی موضوع این مقاله از گنجینه غنی و هدایت‌گر قرآن کریم و کتاب‌های ارزشمند و گرانبهای نهج‌البلاغه، تحف العقول، بحارالانوار، میزان‌الحکمة و غررالحکم استفاده شد که مجموعه‌ای از خطابه‌ها و کلمات قصار ائمه معصومین(ع) است. نتایج این بررسی نشان داد که: 1. با توجه به سخنان قرآن کریم و ائمة معصومین(ع)، از بین اصول عمومی هوش اخلاقی بوربا (هم‌دردی، هوشیاری، توجه و احترام، خودکنترلی، مهربانی، انصاف و صبر)، به اصول هوشیاری، توجه و احترام، خودکنترلی، مهربانی و انصاف اهمیت بیشتری داده شده است. 2. از بین چهار اصل اختصاصی هوش اخلاقی توسط لنیک وکیل (درست‌کاری، مسئولیت‌پذیری، دل‌سوزی و بخشش)، سه اصل درست‌کاری، مسئولیت‌پذیری و بخشش بیشتر مورد توجه قرار گرفته است}, keywords_fa = {هوش اخلاقی,درست‌کاری,مسئولیت‌پذیری,دل‌سوزی,بخشش}, url = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1118.html}, eprint = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1118_87b51b232a38de1cd47f3d22cd73ffbd.pdf} } @article { author = {Homayee, Reza and Abedi, Ahmad and Hosseini, Mohammad Soltan}, title = {An Analysis of the Juvenile and Youth Felons' Mental Picture of God}, journal = {Studies in Islam and Psychology}, volume = {3}, number = {4}, pages = {119-128}, year = {2009}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2008-1103}, eissn = {2588-4727}, doi = {}, abstract = {The research analyzes the mental picture of God in juvenile and youth felons. The research method is descriptive and the statistical population includes all juvenile and youth felons between the age of 15 and 20, who resided in Isfahan jail in years 1386-87. By simple random sampling, 66 students were picked and studied. The researcher designed a 21-qestion questionnaire with a validity of 0.86. The data was studied by the t-test statistical method. The resulting average of the three factors God's existence, God's knowledge, God's invisibility was greater than the assumed average. On the other hand, the resulting average of the four factors God's power, God's justice, loving God, and God's reward was lower than the assumed average}, keywords = {mental picture,God,juvenile and youth felons,Isfahan}, title_fa = {تحلیلی بر تصویرسازی ذهنی از خداوند در نوجوانان و جوانان بزهکار}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، تحلیلی بر تصویرسازی ذهنی از خداوند در نوجوانان و جوانان بزهکار است. روش پژوهش توصیفی ـ پس رویدادی و جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان و جوانان بزهکار 15 تا 20 سال مستقر در زندان اصفهان در سال‌های 1386ـ87 می‌باشد که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، تعداد 66 نفر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار اندازه‌گیری به صورت پرسش‌نامة 21 سؤالی محقق ساخته می‌باشد که پایایی محاسبه شده آن 86/0 است. داده‌های حاصل از ابزار اندازه‌گیری به وسیله روش آماری «t»، تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌ است. نتایج نشان می‌دهد که میانگین به دست آمده در خصوص سه مؤلفه وجود خداوند، علم خداوند و نامرئی بودن خداوند، بزرگ‌تر از میانگین فرضی یا سطح متوسط (2) است؛ در حالی که میانگین به دست آمده در خصوص چهار مؤلفه قدرت خداوند، عدالت خداوند، دلبستگی به خداوند و پاداش خداوند، کوچک‌تر از میانگین فرضی یا سطح متوسط(2) می‌باشد}, keywords_fa = {تصویرسازی ذهنی,خدا,نوجوانان و جوانان بزهکار,اصفهان}, url = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1119.html}, eprint = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1119_00064f51233af9cbb0bc372e194d0848.pdf} } @article { author = {Shojaee, Mohammad Sadegh}, title = {An Overview of the Bases of "Personality Traits Theory" in Ethics}, journal = {Studies in Islam and Psychology}, volume = {3}, number = {4}, pages = {129-153}, year = {2009}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2008-1103}, eissn = {2588-4727}, doi = {}, abstract = {The study of traits psychology and ethics reveal a similarity of their bases about personality. The simplest hypothesis is the derivation of traits theory from ethics. In this article, the basis of traits psychology in ethics is analyzed. In this way, the approach of traits in personality is studied. Then, the most important ethical theories such as Plato’s, Aristotle’s, Avicenna’s, Feiz Kashani’s, Naraghi’s, Ghazali’s and others’ are discussed. The observations show that explanation of personality based on traits has been a dominant approach in the field of ethics, for many years. Especially, considerable conversion and similarity exists between the traits theory and Ghazali’s view. The research findings show that Ghazali’s approach to personality description and people’s categorization has been based on a simple subjective analysis. Thus, it can be said that eventhough traits psychology has been popular in 1940’s to 70’s with the works of Allport and Cattel, but the basis of traits analysis returns to ethical scholars such as Plato, Aristotle, Avicenna, Ibn Moskevayh, Naraghi and Ghazali}, keywords = {traits psychology,Ethics,Islamic psychology,the relation of psychology and ethics}, title_fa = {نگاهی به ریشه‌های «نظریه صفات شخصیت» در اخلاق}, abstract_fa = {مطالعه «روان‌شناسی صفات» و «اخلاق» به روشنی تشابهی را بین مبانی آنها درباره شخصیت به ذهن متبادر می‌سازد. ذهنیت اقتباس نظریه‌ صفات از اندیشه‌های اخلاقی ساده‌ترین فرضیه ممکن در این زمینه است. در مقاله حاضر، به بررسی ریشه‌های روان‌شناسی صفات در اخلاق پرداخته شده است. بدین منظور، ابتدا رویکرد صفات در موضوع شخصیت مورد مطالعه قرار گرفته و سپس با مهم‌ترین نظریه‌های اخلاقی، یعنی نظریه افلاطون، ارسطو، ابن‌سینا، فیض کاشانی، نراقی، غزالی و دیگران این بحث را پی گرفته‌ایم. شواهد نشان می‌دهد که تبیین شخصیت بر اساس صفات یک رویکرد غالب در حوزه اخلاق بوده و طی سال‌ها این روند ادامه یافته است. به‌خصوص همگرایی و تشابه‌های زیادی بین نظریه صفات و دیدگاه‌ غزالی به چشم می‌خورد. یافته‌های پژوهش نشانگر آن است که روش کار غزالی در توصیف شخصیت و طبقه‌بندی افراد بر مبنای یک نوع «تحلیل عاملی ساده» بوده است؛ بنابراین، می‌توان گفت، اگرچه به‌طور عمده روان‌شناسی صفات در دهه‌های 1940 تا 1970 و با کارهای آلپورت، کتل و آیسنگ رسمیت یافت، اما منشأ بررسی صفات به دانشمندان اخلاق، از جمله افلاطون، ارسطو، ابن‌سینا، ابن‌مسکویه، نراقی و غزالی برمی‌گردد}, keywords_fa = {روان‌شناسی صفات,اخلاق,روان‌شناسی اسلامی,رابطه روان‌شناسی و اخلاق}, url = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1120.html}, eprint = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1120_6f6a99979b573177cc5029202008b480.pdf} }