@article { author = {Bayat, Ali and Rafiee Honar, Hamid and jahangirzade, mohammadreza}, title = {Formulating a Conceptual Model of Wisdom Based on Islamic Sources: Grounded Theory}, journal = {Studies in Islam and Psychology}, volume = {16}, number = {31}, pages = {7-36}, year = {2022}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2008-1103}, eissn = {2588-4727}, doi = {10.30471/psy.2021.5963.1814}, abstract = {The present study tried to achieve a conceptual model of wisdom and examine its validating through three methods of linguistic semantics, grounded theory, and survey descriptive method. By reviewing the concept of wisdom in the fields of vocabulary and psychology, 23 primary concepts related to wisdom were identified in Islamic sources. After analyzing content validity, nineteen concepts were left out of 23 concepts. In the phase of collecting the documents, there were 2149 data resulted from seeking the data related to nineteen concepts which were screened in the two stages of book weakness and the lack of conceptual relevance. It resulted in omitting 1039 documents and leaving 1110 Islamic data as well as twelve concepts for modeling. These concepts, including reason (Aghl), intellect (Hekmat), distinction (Tamiz), knowledge (Marefat), science (Elm), mental processing (Pardazesh Zehni), understanding (Fahm), insight (Basirat), acumen (Ferasat), perspicacity (Kiasat), Fiqh, ingenuity (Fetanat), and sagacity (Zekavat), were analyzed using grounded theory in the four stages. By the judgmental sampling, 1276 primary open codes, 344 centralized open codes, 84 axial codes, and 19 core categories were identified. The proportionality among the core categories and comparing them with the documents showed that Islamic wisdom consists of ten conceptual elements, including knowledge (Danesh), distinction (Tamiz), mental processing (Pardazesh Zehni), control (Mahar), certainty in action (Etghan dar Amal), perspicacity (Kiasat), acumen (Ferasat), insight (Basirat), Fiqh, and cleverness (Tizfahmi). These elements were analyzed by eleven experts and Content Validity Index (CVI). In addition, the experts confirmed the validity of elements.}, keywords = {Wisdom,Intellect,reason,Conceptual Model,Islamic psychology,grounded theory}, title_fa = {تدوین مدل مفهومی خرد براساس منابع اسلامی: تحلیل داده‌بنیاد}, abstract_fa = {پژوهش حاضر در پی دستیابی به تدوین مدل مفهومی خرد اسلامی و بررسی میزان روایی آن به سه روش معناشناسی زبانی، روش کیفی داده‌بنیاد و روش توصیفی زمینه‎‎یابی بود. با تشکیل حوزه معنایی خرد در لغت و روان‎شناسی، 23 مفهوم اولیه مشیر به خرد در منابع اسلامی شناسایی شد. نتایج حاصل از «بررسی روایی محتوایی» در این مرحله به حذف چهار مفهوم و باقی ماندن نوزده مفهوم دیگر انجامید. در بخش «جمع‎آوری مستندات»، نتایج حاصل از جستجوی داده‎های مرتبط با مفاهیم نوزده‎گانه، بالغ بر 2149 داده بود که در دو مرحله ضعف کتاب و عدم ارتباط مفهومی غربال شدند. حاصل غربالگری، حذف 1039 مستند و باقی ماندن 1110 داده اسلامی و درنهایت دوازده مفهوم برای مدل‌پردازی بود. این مفاهیم شامل عقل، حکمت، تمییز، معرفت، علم، پردازش ذهنی، فهم، بصیرت، فراست، کیاست، فقه، فطانت و ذکاوت بودند که به شیوه نظریه کیفی داده‌بنیاد در چهار مرحله کدگذاری تحلیل شدند. با استفاده از نمونه‎گیری هدفمند، 1276 کد باز اولیه، 344 کد باز متمرکز، 84 کد محوری و 19 مقوله هسته‎ای شناسایی شد. نسبت‎سنجی میان مقوله‎های هسته‎ای و عرضه دوباره آنها به مستندات نشان داد، خرد اسلامی از ده مؤلفه مفهومی شامل دانش، تمییز، پردازش ذهنی، مهار، اتقان در عمل، کیاست، فراست، بصیرت، فقاهت و تیزفهمی تشکیل شده است. این مؤلفه‎ها توسط یازده کارشناس ارزیابی و با استفاده از «شاخص روایی محتوایی(CVI)» تحلیل شد. کارشناسان روایی مؤلفه‎ها را نیز مطلوب ارزیابی کردند.}, keywords_fa = {خرد,حکمت,عقل,مدل مفهومی,روان‎شناسی اسلامی,نظریه داده‌بنیاد}, url = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1889.html}, eprint = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1889_87129f2a7b69c814a5fbd8771e4d6ed3.pdf} } @article { author = {ghanavi, fatemeh and Shojaee, Mohammad Sadeq}, title = {A Conceptual Model of the Anxiety of Death Based on Religious Texts}, journal = {Studies in Islam and Psychology}, volume = {16}, number = {31}, pages = {37-59}, year = {2022}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2008-1103}, eissn = {2588-4727}, doi = {10.30471/psy.2022.8467.1984}, abstract = {This study aimed to present a conceptual model of the anxiety of death based on religious texts and validate it; thus, through two strategies of "lexical search" and "open text-reading" and obtaining seventeen related words, 343 religious statements were collected by the judgmental sampling based on the principle of saturation in Islamic sources, and they were analyzed using the method of qualitative content analysis of religious texts (Shojaei, 2020a). The findings of the study showed that there are 10 symptoms of the anxiety of death, including unhappiness and sadness, cry and shout, escaping death, hating death, constant restlessness, thinking too much about death, disturbed dreams about death, not accepting death, the feeling of shame, and the regret of losing the world. Moreover, fourteen causal conditions and five consequences were identified. The validity of the model was examined according to twelve experts' viewpoints using Content Validity Index (CVI) and Content Validity Ratio (CVR) in order to make sure of the consistency of the findings with the content of religious texts and its application in the field of psychology. Finally, the conceptual model of the anxiety of death was depicted in the form of a general scheme. These findings provide an appropriate content for formulating the construct of the anxiety of death and designing a treatment intervention and an educational package.}, keywords = {anxiety of death,Conceptual Model,Islamic psychology,fear of death}, title_fa = {مدل مفهومی اضطراب مرگ براساس متون دینی}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف ارائه مدل مفهومی اضطراب مرگ براساس متون دینی و بررسی میزان روایی آن انجام شده است؛ بدین‎منظور نخست با دو راهبرد «جستجوی واژگانی» و«متن‎خوانی باز» و دستیابی به هفده واژه مرتبط، 343 گزاره دینی با استفاده از نمونه‎گیری هدفمند براساس اصل اشباع در منابع اسلامی جمع‎آوری شد و با به کارگیری روش تحلیل کیفی محتوای متون دینی (شجاعی، 1399الف) مورد بررسی قرار گرفت. یافته‎های حاصل از پژوهش ده نشانه شامل ناراحتی و غم، گریه و فریاد، فرار از مرگ، نفرت از مرگ، بی‎قراری دائمی، زیاد فکر مرگ بودن، خواب‎های آشفته با محتوای مرگ، عدم پذیرش مرگ، احساس شرم، حسرت از دست دادن دنیا را برای اضطراب مرگ نشان داد؛ افزون بر آن، چهارده شرط علّی و پنج پیامد نیز برای آن شناسایی شد. برای حصول اطمینان از مطابقت یافته‎ها با محتوای متون دینی و همچنین کاربرد آن در حوزه روان‎شناسی، اعتبار آن براساس نظر متخصصان (دوازده کارشناس) با محاسبه شاخص روایی محتوا (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR) مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام مدل مفهومی اضطراب مرگ در قالب یک طرحواره کلی ترسیم شد. یافته‎های این پژوهش، بستر مناسبی را برای تدوین پرسشنامه سازه اضطراب مرگ و طراحی مداخله درمانی و بسته آموزشی آن فراهم کرده است.}, keywords_fa = {اضطراب مرگ,مدل مفهومی,روان‎شناسی اسلامی,ترس از مرگ}, url = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_2009.html}, eprint = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_2009_c7db95cc865424c2a224c3dffff51e69.pdf} } @article { author = {Bagherzadeh, Khadijeh Sadat and Ahmadi, Khodabakhsh and Navabinejad, Shokoh}, title = {The Relationship of Meaning of Life and Religious Beliefs with the Type and Extent of Acute Stress Reactions after the Disclosure of Spouse''''s Infidelity}, journal = {Studies in Islam and Psychology}, volume = {16}, number = {31}, pages = {61-82}, year = {2022}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2008-1103}, eissn = {2588-4727}, doi = {10.30471/psy.2022.8782.2021}, abstract = {< p >The purpose of this study was to examine the relationship of meaning of life and religious beliefs with the type and extent of acute stress reactions after the disclosure of spouse''s infidelity. This correlational study was a descriptive research. The population was couples who had been involved in infidelities and had referred to the courts and family counseling centers in the cities of Tehran and Saveh in the years 2020-2021. 172 people were purposefully selected among them as the sample. The data collection tools were Stanford Acute Stress Reaction Questionnaire (SASRQ), Meaning in Life Questionnaire (MLQ) and Glock and Stark''s dimensions of religiosity. The data were analyzed by the Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. According to the results, the extent of acute stress reactions after the disclosure of spouse''s infidelity had a negative significant relationship with meaning of life and its dimensions, including the existence of meaning and seeking it, and religious beliefs and their dimensions, including beliefs, rituals, and emotional and consequential aspects (p < 0.01). All types of acute stress reactions, i.e. dissociative symptoms, re-experience, avoidance, anxiety, hyper-arousal and functional disorder, also had a negative significant relationship with religious beliefs, and meaning of life and its dimensions (p < 0.05). 36% of the total variance of acute stress reactions was explained by meaning of life and religious beliefs (p < 0.01). Therefore, couples'' meaning of life and religious beliefs decrease their acute stress reactions after the disclosure of spouse''s infidelity.}, keywords = {meaning of life,religious beliefs,acute stress disorder,infidelity,disclosure of infidelity}, title_fa = {رابطۀ معنای زندگی و تقیّدات مذهبی با نوع و میزان واکنش‎های استرس حاد پس از افشای خیانت همسر}, abstract_fa = {< p class="a" dir="RTL">هدف پژوهش بررسی رابطۀ معنای زندگی و تقیّدات مذهبی با نوع و میزان واکنش‎های استرس حاد پس از افشای خیانت همسر بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‎ آماری زوج‎های درگیر در خیانت زناشویی بود که در سال‎های 1399 و 1400 به دادگاه‎ها و مراکز مشاوره خانواده شهرهای تهران و ساوه مراجعه کرده بودند که از این بین به روش‎ نمونه‎گیری هدفمند 172 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‎ها عبارت بودند از پرسشنامه واکنش استرس حاد استنفورد (SASRQ)، پرسشنامه معنا در زندگی (MLQ) و پرسشنامه ابعاد دینداری گلاک و استارک. داده‎ها با آزمون‎های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد میزان واکنش‎های استرس حاد همسر نسبت به خیانت با معنای زندگی و مؤلفه‎های آن، یعنی وجود معنا و جستجوی آن و تقیّدات مذهبی و مؤلفه‎های آن، یعنی تقیّدات اعتقادی، عاطفی، پیامدی و مناسکی رابطۀ منفی معنا‎داری دارند (01/0>p). انواع واکنش‎های استرس حاد، یعنی نشانگان تجزیه‎ای، تجربه مجدد، اجتناب، اضطراب و بیش‎انگیختگی و اختلال در کارکرد نیز با معنای زندگی، تقیّدات مذهبی و مؤلفه‎های آنها رابطۀ منفی معنا‎داری داشتند (05/0>p). 36٪ از کل واریانس واکنش‎های استرس حاد توسط معنای زندگی و تقیّدات مذهبی تبیین شد (01/0>p). براین‎اساس معنای زندگی و تقیّدات مذهبی زوجین، واکنش‎های استرس حاد آنها پس از افشای خیانت همسر را کاهش می‎دهند.}, keywords_fa = {معنای زندگی,تقیّدات مذهبی,اختلال استرس حاد,خیانت زناشویی,افشای خیانت}, url = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_2002.html}, eprint = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_2002_9b33bc3d34363fad342261b77449f23d.pdf} } @article { author = {zare, yaghoob and Esmaeili, Zohre and Sarmadi,, Mohammadreza and Safaei, Tayebe}, title = {Designing a pathology model of self-imposed training method from the perspective of verses and hadiths based on the data-based theory}, journal = {Studies in Islam and Psychology}, volume = {16}, number = {31}, pages = {83-103}, year = {2022}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2008-1103}, eissn = {2588-4727}, doi = {10.30471/psy.2022.8433.1978}, abstract = {The purpose of this study was to identify the pathological pattern of self-imposed training method from the perspective of verses and hadiths. This research is a qualitative research that has been done using data-based theory. Sampling was done theoretically.Data were analyzed during three stages of open coding, axial coding and selective coding. The material and content of this research are verses and hadiths that are valid in terms of document. In this article, based on the Islamic view, the pathology model of the self-imposed training method was extracted using the data-based method. Findings showed that the pathological pattern of self-imposed training method from the Islamic point of view can be traced from both traumatic and desirable aspects. Traumatic aspect emphasises insolence and retaliatory action, learning and assimilation, weakening self-esteem , dependence, exhaustion, pretense of social etiquette, hatred and opposition, schism and hypocrisy, feelings of inferiority and self-deprecation. Also, the above-mentioned desirable aspect focuses on elimination of immoral moral traits, preservation of life and security, training of tempers that are incompatible with human nature, consistency of social life, providing a suitable environment for public effort, affliction and experimentation, responsibility, calmness and self-reliance, and respect for social discipline are considered.}, keywords = {Pathology,training method,self-imposition,data-based model}, title_fa = {• طراحی الگوی آسیب شناسی روش تربیتی تحمیل به نفس از منظر آیات و احادیث براساس نظریه داده بنیاد}, abstract_fa = {هدف این پژوهش شناسایی الگوی آسیب‌شناسی روش‌تربیتی تحمیل به نفس از منظر آیات و احادیث بود. این تحقیق از نوع پژوهش‌های کیفی است که با استفاده از نظریه داده‌بنیاد انجام شده است. نمونه‌گیری به صورت نظری انجام شد. داده‌ها در طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری وکدگذاری انتخابی تحلیل گردید. مواد و محتوای این پژوهش آیات و احادیثی بوده که از حیث سند معتبر است. در این مقاله با مبنا قرار دادن دیدگاه اسلام، الگوی آسیب‌شناسی روش‌تربیتی تحمیل به نفس با استفاده از روش داده‌بنیاد استخراج شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که الگوی آسیب‌شناسی روش‌تربیتی تحمیل به نفس از دیدگاه اسلام از دو جنبه آسیب زا و مطلوب قابل پیگیری است، که جنبه آسیب‌زای بر تجری و اقدام تلافی جویانه، یادگیری و همانندسازی، تضعیف عزت نفس، وابستگی، واماندگی، تظاهر به آداب اجتماعی، تنفر و مخالفت، نفاق و دورویی، احساس حقارت و خود کم‌بینی تأکید دارد و همچنین جنبه مطلوب؛ زدودن صفات ناپسند اخلاقی ،حفظ حیات و امنیت، تربیت طبایع ناسازگار با فطرت، قوام زندگی اجتماعی، فراهم آوردن زمینه مناسب برای تلاش همگانی، ابتلاء و آزمایش، مسؤلیت‌پذیری، آرامش و خود اتکائی و احترام به انضباط اجتماعی مدنظر قرار گرفته است.}, keywords_fa = {آسیب شناسی,روش تربیتی,تحمیل به نفس,داده بنیاد}, url = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1997.html}, eprint = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1997_956b82dd10e6f2a0ccc06f78833dc1f5.pdf} } @article { author = {Nazari.Boozhani, Behrooz and ASadzadeh, Hasan and Ebrahimi.Qavam, Soghra and Sharifinia, Muhammad Hossein and Sadipour, Esmaeil}, title = {The Formulation and Validation of an Educational Package of Academic Resilience Based on an Integrated Monotheistic Approach for Second High School Students}, journal = {Studies in Islam and Psychology}, volume = {16}, number = {31}, pages = {105-127}, year = {2023}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2008-1103}, eissn = {2588-4727}, doi = {10.30471/psy.2022.8358.1957}, abstract = {The aim of the present research was to formulate and validate an educational package of academic resilience based on an integrated monotheistic approach using Oser and Baeriswyl's educational model. The research was applied in terms of purpose and is qualitative in terms of method. For validating the package, by the snowball sampling, the formulated protocol along with the questionnaire of package evaluation was sent to fifty people among the population of university professors, expert teachers, psychologists, and counselors. They responded to the questionnaire and it continued till the saturation stage, when finally 24 people answered it. Content Validity Ratio (CVR) was 0.548 that confirmed an appropriate validity according to experts' view. One-sample t-test was applied to calculate the validity of the educational package. The results showed that all the elements of the package were significantly (α ≤ 0.01) higher than the mean (M = 2) and were confirmed by the respondents. Finally, one-sample t-test on closed eight sessions regarding the elements of package content, including relevance, clarity, and simplicity, was significantly higher than the mean, and according to the respondents, the elements making up the meetings had the criterion of relevance, clarity, and simplicity.}, keywords = {academic resilience,integrated monotheistic approach,students}, title_fa = {تدوین و اعتبار‎یابی بسته آموزشی تاب‌آوری تحصیلی مبتنی بر رویکرد یکپارچه ‌توحیدی برای دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی تاب‎آ‎وری تحصیلی طبق رویکرد یکپارچه توحیدی با استفاده از الگوی آموزشی اوسر و بیرزویل می‎باشد. پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع کیفی است. برای اعتبارسنجی بسته با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی از جامعه آماری اساتید دانشگاه، مدرسان مجرب، روان‌شناسان و مشاوران، پروتکل تدوین شده به‌همراه پرسشنامه ارزیابی محتویات بسته برای پنجاه نفر از افراد جامعه ارسال شد و تا مرحله اشباع ادامه یافت که درنهایت 24 نفر به پرسشنامه اعتبارسنجی پاسخ دادند. برای در نظر گرفتن روایی از شاخص نسبت روایی محتوایی یا CVR استفاده شد که میزان به دست آمده 548/0 بود که مبیّن اعتبار مناسب محتویات بسته از دید خبرگان است. برای بررسی اعتبار بسته آموزشی، آزمون تی تک‌گروهی استفاده شد. نتایج نشان داد همه عناصر تشکیل‌دهنده بسته آموزشی به صورت معنا‌داری (α≤0.01) از متوسط نظری (M= 2) بالاتر و از نظر پرسش‌شوندگان مورد تأیید است. درنهایت آزمون تی تک‌گروهی روی جلسات هشت‌گانه بسته در مؤلفه‌های مربوط، واضح و ساده بودن محتویات بسته به صورت معنا‌داری از متوسط بالاتر و براساس نظر پرسش‌شوندگان عناصر تشکیل‌دهنده جلسات دارای معیار ارتباط، وضوح و ساده بودن می‌باشد.}, keywords_fa = {تاب‌آوری تحصیلی,رویکرد یکپارچه توحیدی,دانش‌آموزان}, url = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1973.html}, eprint = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1973_2e89820dc31bfe3d00917c3d35e75a8c.pdf} } @article { author = {Ahmadi, Maryam and khalatbari, javad and Aghayousefi, Alireza and Janbozorgi, masoud}, title = {The Effect of the Variables of Multidimensional Spiritual Pattern on Obsessive-Compulsive Disorder with the Mediation of Dysfunctional Beliefs}, journal = {Studies in Islam and Psychology}, volume = {16}, number = {31}, pages = {129-153}, year = {2022}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2008-1103}, eissn = {2588-4727}, doi = {10.30471/psy.2022.8982.2059}, abstract = {The present research was conducted with the aim of examining the effect of the variables of multidimensional spiritual treatment on the intensity and symptoms of obsessive-compulsive disorder with the mediation of dysfunctional cognitive beliefs using the path analysis. This descriptive research applied the structural equation modeling. The population included all patients with the obsessive-compulsive disorder referring to the counseling centers in the city of Qom in 2021. 240 patients were selected by the judgmental sampling as the sample. The sample members were selected by replying to the Yale-Brown obsessive-compulsive scale with the obsession intensity score of higher than 9 based on the standardized cut line. They replied to the following questionnaires: psychological-spiritual transformation, religious adherence, self-image and God-image (Janbozorgi), guilt inventory (Kugler and Jones), and dysfunctional cognitive beliefs. The data were analyzed by the path analysis using LIZREL and SPSS. According to the results, there is a negative and significant relationship among the intensity of psychological-spiritual transformation, religious adherence, and God-concept, and there is a positive and significant relationship between the variable of God-image and the variable of the symptoms of obsessive-compulsive disorder. With the mediation of dysfunctional cognitive beliefs, the religious adherence has a negative and significant relationship and guilt has a positive and significant relationship with the symptoms of obsessive-compulsive disorder. In addition, the present model has a good fit. As a result, if the intensity of psychological-spiritual transformation, religious adherence, and God-concept increases and the intensity of God-image, guilt, and dysfunctional cognitive beliefs decreases, the symptoms of obsessive-compulsive disorder will be reduced.}, keywords = {guilt,symptoms of obsessive-compulsive disorder,dysfunctional cognitive beliefs,religious adherence,God-image,God-concept,intensity of psychological-spiritual transformation,obsession intensit}, title_fa = {تأثیر متغیرهای الگوی چند بعدی معنوی با میانجی‎گری باورهای ناکارآمد بر اختلال وسواس}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر متغیرهای درمان چند‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎بعدی معنوی بر شدت وسواس و علائم اختلال وسواس−بی‎اختیاری با میانجی‎گری باورهای ناکارآمد شناختی با استفاده از تحلیل مسیر انجام شده است. طرح پژوهش حاضر، توصیفی از نوع مدل‎یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه بیماران وسواس−بی‎اختیاری مراجعه‎کننده به مراکز مشاوره شهر قم در سال 1400 با شکایت اصلی اختلال وسواس−بی‎اختیاری بودند. تعداد 240 نفر با استفاده از روش نمونه‎گیری هدفمند به‎عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. اعضای نمونه با پاسخ‎دادن به پرسشنامه وسواس «ییل−براون» و نمره شدت وسواس بالاتر از 9 براساس خط برش هنجارشده انتخاب شدند و به پرسشنامه تحول روانی−معنوی، پرسشنامه پایبندی‎ مذهبی و پرسشنامه خودپنداره−خداپنداره جان‎بزرگی و پرسشنامه احساس گناه گوگلر وجونز و پرسشنامه باورهای ناکارآمد شناختی پاسخ دادند. داده‎های به‎دست‎آمده با استفاده از روش تحلیل مسیر و با نرم‎افزار لیزرل و spss تحلیل شدند. نتایج نشان‎ داد که سطح تحول روانی−معنوی، پایبندی مذهبی و خداپنداشت رابطه منفی و معنادار و متغیرخداپنداره رابطه مثبت و معنادار با علائم وسواس فکری و عملی دارند. پایبندی مذهبی به صورت منفی و معنادار و احساس گناه به صورت مثبت و معنادار با‎ میانجی‎گری باورهای ناکارآمد شناختی با علائم وسواس فکری رابطه دارند؛ همچنین مدل ارائه‎شده از برازش مطلوبی برخوردار است. درنتیجه با افزایش سطح تحول روانی−معنوی، پایبندی ‎مذهبی و نمره خداپنداشت و نیز کاهش نمره خداپنداره، احساس گناه و باورهای ناکارآمد شناختی، علائم وسواس فکری و عملی کاهش می‎یابد.}, keywords_fa = {احساس گناه مرضی,علائم اختلال وسواس−بی‎اختیاری,باورهای ناکارآمد شناختی,پایبندی مذهبی,خداپنداره,خداپنداشت,سطح تحول روانی−معنوی,شدت وسواس}, url = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_2021.html}, eprint = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_2021_982518c6f4965d17f36899c78ff9f168.pdf} } @article { author = {Zare Mirak abad, azam and ghorban jahromi, reza and khademi Ashkzari, Molouk and Sheivandi cholicheh, Kamran}, title = {Designing an Educational Package of Islamic Happiness and Its Feasibility in the Dimensions of Psychological Resilience of Couples with Marital Conflicts}, journal = {Studies in Islam and Psychology}, volume = {16}, number = {31}, pages = {155-177}, year = {2022}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2008-1103}, eissn = {2588-4727}, doi = {10.30471/psy.2022.8478.1988}, abstract = {In religious society of Iran, the use of Iranian-Islamic psychological interventions for couples with marital conflicts has been ignored; thus, the present research was conducted with the aim of designing an educational package of Islamic happiness and its feasibility in the dimensions of psychological resilience of couples with marital conflicts. In the qualitative phase, the theme analysis by inductive method, and in the quantitative phase, a quasi-experimental method with a pretest-posttest design and with a control group and a two-month follow-up phase was applied. The population included couples with marital conflicts referring to the counseling centers in the east of Tehran during the first six months of 2020. In this research, 26 couples were purposefully selected and randomly placed in the test group (28 people) and in the control group (24 people). The test group received eight sessions of an educational package of Islamic happiness for two months. The questionnaires of marital conflict (Barati and Sanaei, 1996) and psychological resilience (Conner and Davidson, 2003) were applied. The data were analyzed with mixed ANOVA. The results showed that, according to the experts' view, the educational package of Islamic happiness has an appropriate content and execution validity. In addition, the education of Islamic happiness influences the dimensions of psychological resilience of couples with marital conflicts (P<0.0001), while this intervention does not have any significant influence on just the subscale of spiritual effects. Based on the findings of this research, the education of Islamic happiness can be used as an efficient method to improve the resilience of couples by taking advantage of creating a safe, supportive, and empathetic relationship, educating the concept of forgiveness, paying attention to the positive consequences of patience, and identifying the inherent abilities and talents of couples in reaching happiness.}, keywords = {resilience,marital conflict,Islamic happiness}, title_fa = {طراحی بسته آموزشی شادکامی اسلامی و امکان‌سنجی آن بر ابعاد تاب‌آوری روانی زوجین با تعارض زناشویی}, abstract_fa = {در جامعه دینی ایران، به‌کارگیری مداخلات روان‌شناختی ایرانی−اسلامی برای زوجین دارای تعارضات زناشویی مورد غفلت قرار گرفته است؛ بر این اساس پژوهش حاضر با هدف طراحی بسته آموزشی شادکامی اسلامی و امکان‌سنجی آن بر ابعاد تاب‌آوری روانی زوجین دارای تعارض زناشویی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر در بخش کیفی، تحلیل مضمون به روش استقرایی و در قسمت کمّی ‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون−پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زوجین دارای تعارض زناشویی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شرق تهران در شش ماهه اول سال 1399 بود. در این پژوهش تعداد 26 زوج با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش (28 نفر) و گواه (24 نفر) جایدهی شدند. گروه‌ آزمایش مداخله بسته آموزش شادکامی اسلامی (هشت جلسه) را در دو ماه دریافت کردند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تعارض زناشویی (براتی و ثنایی، 1375) و پرسشنامه تاب‌آوری روانی (کانر و دیویدسون، 2003) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بسته آموزش شادکامی اسلامی از نظر متخصصان دارای روایی محتوایی و اجرایی مناسب است؛ همچنین یافته‌ها بیانگر آن بود که آموزش شادکامی اسلامی بر ابعاد تاب‌آوری روانی زوجین دارای تعارض زناشویی مؤثر می‌باشد (0001/0>p) و در حالی‌که این مداخله تنها بر زیرمقیاس تأثیرات معنوی اثر معناداری نداشت. براساس یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر، آموزش شادکامی اسلامی با بهره‌گیری از ایجاد ارتباط امن، حمایت‌کننده و همدلانه، آموزش مفهوم بخشش، توجه به پیامدهای مثبت صبر و شناسایی توانمندی و استعدادهای ذاتی زوجین در دسترسی به شادکامی می‌تواند به‌عنوان روشی کارآمد در جهت بهبود تاب‌آوری زوجین مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {تابآوری,تعارض زناشویی,شادکامی اسلامی}, url = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_2006.html}, eprint = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_2006_5e682eaf522a444bae9ebb99285b4873.pdf} }