@article { author = {Mahdizadeh, Hamid and bolhary, jafar and Kavyani, mohammad}, title = {An Investigation into the Psychometric Characteristics of Islamic Lifestyle Test among the High School Adolescents}, journal = {Studies in Islam and Psychology}, volume = {11}, number = {21}, pages = {7-34}, year = {2018}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2008-1103}, eissn = {2588-4727}, doi = {10.30471/psy.2018.1422}, abstract = {The aim of this study was to investigate the psychometric characteristics of Islamic Life Style Test (ILST) among the adolescents; thus, after ensuring the content and formal validity of the test, it was done. The population was the students in the high schools in the city of Qom (15-20 years old) and 578 students were selected among them by cluster sampling. The research tools were the Islamic lifestyle test and religious orientation test. The data were analyzed by the factor analysis and MANOVA. After analyzing, 12 questions were corrected and 9 questions were deleted. The Cronbach's alpha was equal to 0.86. In the sample, the number of factors was 9 that it was similar to the original version, but some names were different. The factors were named as follows: worship, negative open-mindedness, continence, commitment, positive relationship, wisdom, the world-willingness, activeness, and incuriosity. These factors explained 39.42% of the variance of the adolescents' lifestyle. 8 questions were deleted in the factor analysis. The simultaneous validity of the two tests demonstrated a correlation of 0.70. According to the factor validity, convergent validity, and appropriate reliability of the Islamic Life Style Test-Adolescent Version (ILST-AV), it is suggested to use it for doing researches about the adolescents}, keywords = {Islamic lifestyle,psychometrics,assessment of religion,Islamic psychology,religious orientation}, title_fa = {بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی آزمون سبک زندگی اسلامی در نوجوانان دبیرستانی}, abstract_fa = {هدف پژوهش، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی آزمون سبک زندگی اسلامی(ILST) در نوجوانان بود. بدین منظور، نخست روایی محتوایی و صوری این آزمون بررسی و سپس اجراء شد. جامعه آماری، دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر قم (15-20 سال) بودند که 578 نفر به روش نمونه­گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش «آزمون سبک زندگی اسلامی» و «آزمون جهت­گیری مذهبی» بود. داده­ها، با روش تحلیل عاملی و تحلیل مانوا تحلیل شدند. بررسی ها، به اصلاح 12 و حذف 9 سؤال‌ انجامید. ضریب آلفای کرونباخ برابر با 86/0 بدست آمد. تعداد عوامل در نمونه نوجوان همانند نسخه اصلی 9 عامل است، اما نامِ بعضی، متفاوت است. عوامل تحت عنوان عبادی، روشنفکری منفی، خویشتن‌داری، تعهد، ارتباط مثبت، خردورزی، دنیاخواهی، فعال بودن و بی‌تفاوتی نامگذاری شدند. عامل‌ها 42/39 درصد واریانس سبک زندگی در نوجوانان را تبیین کرد. در تحلیل عاملی، 8 سؤال حذف شد. روایی همزمان در دو آزمون مورد نظر، 70/0، همبستگی را نشان داد. با توجه به روایی عاملی، روایی همگرا و پایایی مناسب «آزمون سبک زندگی اسلامی- نسخه نوجوانان» (ILST-AV)، استفاده آن در پژوهش‌های مربوط به نوجوانان توصیه می‌گردد.}, keywords_fa = {سبک زندگی اسلامی,روانسنجی,سنجش دین,روان‌شناسی اسلامی,جهت‌گیری مذهبی}, url = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1422.html}, eprint = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1422_c66f6707316add845cb0d2b9aa883f56.pdf} }