@article { author = {amiri vanany, lala and nikrahan, qolamreza and sadoqi, majid}, title = {The Effectiveness of Gratitude Education Based on Quran and Its Schedule on Happiness, Life Satisfaction, and Hope among Students}, journal = {Studies in Islam and Psychology}, volume = {13}, number = {24}, pages = {117-144}, year = {2019}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2008-1103}, eissn = {2588-4727}, doi = {10.30471/psy.2019.1614}, abstract = {The present research aimed to investigate the effectiveness of gratitude education based on Quran and its schedule on happiness, life satisfaction, and hope among students and it was conducted with a quasi-experimental method and pretest-posttest design with a control group and a follow-up phase. 75 second grade high school girl students were selected in the city of Shahrekord by the convenience sampling and they were randomly placed in two test groups and one control group. The research tool included the questionnaires of Schneider''s hopefulness, Diner''s life satisfaction, and Oxford happiness inventory. The intervention groups were received weekly or daily gratitude education. The analysis of combined variance shows that a) the gratitude education had a significant effect on hope and happiness in posttest and follow-up phases; b) there was not a significant difference among the groups in terms of life satisfaction; c) the daily gratitude exercise (unlike weekly exercise) considerably increased the level of happiness in groups}, keywords = {gratitude,Quranic verses,happiness,life satisfaction,hope,girl students,second grade high school}, title_fa = {اثربخشی آموزش «قدرشناسی مبتنی بر قرآن» و زمان بندی آن بر «شادی»، «رضایت از زندگی» و «امید» دانش‌آموزان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش «قدرشناسی مبتنی بر قرآن» بر «شادی»، «رضایت از زندگی» و «امید» دانش‌آموزان، با طرح پیش‌آزمون‌ـ‌­­پس‌آزمون باگروه کنترل و پیگیری بود. تعداد 75 نفر دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرکرد با استفاده از روش نمونه‌‌گیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های«امیدواری» اشنایدر، «رضایت از زندگی» داینر و «شادکامی» آکسفورد بود. گروه‌های مداخله بصورت هفتگی یا روزانه آموزش قدرشناسی را دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس ترکیبی نشان داد: 1. تاثیر آموزش قدرشناسی بر امید و شادی در مرحله پس آزمون و پیگیری معنادار بود؛ 2. تفاوت معناداری در رضایت از زندگی گروه ها دیده نشد؛ 3. تمرین روزانه قدرشناسی (به خلاف تمرین هفتگی)، افزایش قابل ملاحظه در میزان شادی گروه ها را نشان داد}, keywords_fa = {قدرشناسی,آیات قرآن,شادی,رضایت از زندگی,امید,دانش‌آموزان دختر,دوره دوم متوسطه}, url = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1614.html}, eprint = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1614_0865bee129c2cec0875da23a1ce609cb.pdf} }