@article { author = {Eftekhari, Jaber and eftekhari, hojjat and ranjbari, soraya}, title = {An Analysis of the Books "The Gifts of Heaven" of Elementary Period in Terms of Prosperity Components}, journal = {Studies in Islam and Psychology}, volume = {15}, number = {29}, pages = {145-162}, year = {2021}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2008-1103}, eissn = {2588-4727}, doi = {10.30471/psy.2022.8107.1917}, abstract = {There are different theories on prosperity that one of the most important ones is the multidimensional PERMA model introduced by Seligman. According to the model, people with high prosperity, emotionally and functionally, behave well in their private and social life, and they do not have any mental diseases; thus, this research aimed to analyze the books "The Gifts of Heaven" of elementary period in terms of prosperity components, with an emphasis on Seligman's model. The present research applied a content analysis in such a way that after identifying the desired components as the analysis criteria and determining each paragraph as the analysis unit, the data were analyzed using William Rumi's method. Moreover, the chi-squared test was applied to determine the goodness of fit of the components in the mentioned content. The books "The Gifts of Heaven" were analyzed and the population and sample were the same. Based on the conflict coefficient (ISE=0.74) obtained from the analyzed content, it can be said that the attention level of the books "The Gifts of Heaven" of elementary period is good and active. In addition, the chi-squared test (sig: 0.000; chi-square: 67.984a) showed that there is a significant difference among prosperity components of PERMA, in such a way that the achievement component with 10.11% frequency has the highest, and the positive relations component with 7.23% frequency has the lowest frequency.}, keywords = {content analysis,The Gifts of Heaven,elementary period,prosperity}, title_fa = {تحلیل کتاب‎های هدیه‎های آسمان دورۀ ابتدایی نسبت به مؤلفه‎های شکوفایی}, abstract_fa = {تاکنون نظریه‎های مختلفی در زمینه شکوفایی مطرح شده است که در این بین مدل چندبعدی شکوفایی پرما از دیدگاه سلیگمن از اهمیت بسزایی برخوردار می‎باشد. در این راستا افرادی که سطح بالایی از شکوفایی دارند، از نظر هیجانی و عملکرد در زندگی شخصی و اجتماعی خوب عمل می‎کنند و از هرگونه بیماری روانی به دور هستند؛ ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف تحلیل کتاب‎های هدیه‎های آسمان دوره ابتدایی نسبت به مؤلفه‎های شکوفایی با تأکید بر دیدگاه سلیگمن انجام شده است. روش پژوهش حاضر تحلیل محتوا می‎باشد، به این صورت که پس از مشخص‎کردن مؤلفه‎های مورد نظر به‌عنوان ملاک‎های تحلیل و تعیین هر پاراگراف به‌عنوان واحد تحلیل، با استفاده از روش ویلیام رومی به تحلیل داده‎ها پرداخته شد؛ همچنین از آزمون خی دو جهت مشخص کردن نیکویی برازش مؤلفه‎ها در محتوای مذکور استفاده گردید. اسناد مورد تحلیل این پژوهش کتاب‎های هدیه‎های آسمان دوره ابتدایی، حجم جامعه و نمونه پژوهش یکی ‎بود. با توجه به ضریب درگیری (ISE= 0/74) به‌دست آمده از محتوای مورد بررسی می‎توان اظهار داشت که میزان توجه کتاب‎های هدیه‎های آسمان دوره ابتدایی به مؤلفه‎های شکوفایی در حد مطلوب و به صورت ‎فعال بوده است؛ همچنین نتیجه حاصل از آزمون خی دو (Sig: 0/000، Chi-Square: 67.984a) نشان داد که بین مؤلفه‎های شکوفایی پرما تفاوت معناداری وجود دارد. به‎گونه‎ای که مؤلفه دستیابی با 11/10 درصد فراوانی دارای بیشترین فراوانی و مؤلفه روابط مثبت با 23/7 درصد فراوانی، کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده‎اند.}, keywords_fa = {تحلیل محتوا,هدیه‎های آسمان,دوره ابتدایی,شکوفایی}, url = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1954.html}, eprint = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1954_a9c61d11aa072ad8766e69bc8fcedfb2.pdf} }