@article { author = {Najafi, Hassan and Faghihi, Ali Naghi and Rahnama, Akbar}, title = {The Solutions of Improving the Children's Mental Health; According to the Ahl al-Bayt's Life Style}, journal = {Studies in Islam and Psychology}, volume = {9}, number = {16}, pages = {79-104}, year = {2015}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University; "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {2008-1103}, eissn = {2588-4727}, doi = {}, abstract = {  The objective of this research was to respond to the question: what solutions have Ahl al-Bayt offered parents and education teachers for the children's Islamic education? So, the Ahl al-Bayt's Hadiths and behaviors were searched, classified, described, and analyzed theoretically. The solutions were divided into the three main groups of cognitive, emotional, and behavioral. The family plays a role in each group as an interactive system. There are some issues in the cognitive group including a) knowledge of God; b) faith in God, c) piety; d) trust in God; e) satisfaction of divine destinies; and f) convergence of sayings and behaviors with divine orders. There are some topics in the emotional group including a) love; b) creation of emotional relationship; c) expression of positive emotions; d) growth of responsibility; e) development of positive thinking; f) growth of tolerability; g) being source of happiness; and h) increase in searching virtue. There are some issues in the behavioral group including a) handsomeness; b) mutual respect; c) forgiveness; d) presentation of gift; e) creation of dignified relationship; f) humble behavior; g) thanksgiving; and h) contentment.}, keywords = {mental health,parenting,solutions,life style,Ahl al-Bayt,Knowledge,Emotion,Behavior}, title_fa = {راهکارهای ارتقای سلامت روانی فرزندان؛ برگرفته از سبک زندگی اهل‌بیت(ع)}, abstract_fa = {سؤال پژوهش این بود که: «اهل‌بیت(ع)، چه راهکارهایی برای تربیت فرزندان ارائه کرده‌اند؟»؛ به این منظور، سخنان و رفتارهای اهل‌بیت(ع) در این موضوع، مورد جستجو و طبقه‌بندی و توصیف و تحلیل نظری قرار گرفت؛ این راهکارها در سه گروه کلی: شناختی، عاطفی و رفتاری طبقه‌بندی شد؛ خانواده به صورت یک سیستم متعامل در هر کدام از این حیطه‌ها ایفای نقش می‌کند. در حیطۀ شناختی، به اموری مانند: 1) معرفت به خدا؛ 2) ایمان به خدا؛ 3) تقوا؛ 4) توکّل به خدا؛ 5) رضایت و تسلیم در برابر مقدرات الهی؛ 6) همسویی گفتارها و رفتارها با اوامر الهی؛ و در حیطۀ عاطفی به اموری مانند: 1) محبّت‌ورزی؛ 2) ارتباط عاطفی؛ 3) ابراز عواطف مثبت؛ 4) پرورش احساس مسئولیت؛ 5) پرورش مثبت‌اندیشی؛ 6) پرورش تحمل‌پذیری؛ 7) مایه شادی و نشاط بودن؛ 8) پرورش فضیلت‌جویی؛ و در حیطۀ رفتاری به اموری مانند: 1) خوشرویی؛ 2) تکریم متقابل؛ 3) بخشش؛ 4) هدیه دادن؛ 5) برقراری رابطه کرامتی و عزّتی؛ 6) برخورد فروتنانه؛ 7) شکرگزاری و 8) قناعت‌پیشگی.}, keywords_fa = {سلامت روانی,فرزندپروری,راهکارها,سبک زندگی,اهل‌بیت(ع),شناخت,عاطفه,رفتار}, url = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_874.html}, eprint = {https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_874_667d290629ebfb8a6b3c5f6a3df654fd.pdf} }