per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2014-03-16
7
13
5
24
895
Research Paper
رابطه سطح تحول روانی _ معنوی و احساس تنهایی با اضطراب وجودی در دانشجویان
The Relationship of Psycho-Spiritual Development Level and Loneliness with Existential Anxiety among the Students
زهرا دلجو
1
مسعود جانبزرگی
psychjan@gmail.com
2
سعیده بزازیان
3
الهام موسوی
4
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور تهران
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سطح تحول روانی _ معنوی، احساس تنهایی و اضطراب وجودی دانشجویان است. بدین منظور 341 نفر از دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاههای قم به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و تمامی شرکتکنندگان با سه آزمون «تحول روانی _ معنوی»، «اضطراب وجودی» و «مقیاس احساس تنهایی» مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که بین «تحول روانی _ معنوی» و «اضطراب وجودی» رابطه معکوس وجود دارد (487/0_=r) (01/0P<)؛ همچنین، میان «اضطراب وجودی» با «احساس تنهایی» و تمام زیرمقیاسهای آن نیز در سطح (01/0P<) همبستگی مثبت معناداری درحد متوسط وجود دارد و علاوه بر این، نتایج بیانگر آن است که سطح «تحول روانی _ معنوی» و «احساس تنهایی» میتوانند «اضطراب وجودی» را بهطور معناداری پیشبینی کنند (5/32=2R). بنابراین، به نظر میرسد افزایش سطح «تحول روانی _ معنوی» یک عامل کلیدی در کاهش «اضطراب وجودی»، «احساس تنهایی» و درنتیجه ارتقای سلامت روان است.
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سطح تحول روانی _ معنوی، احساس تنهایی و اضطراب وجودی دانشجویان است. بدین منظور 341 نفر از دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاههای قم به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و تمامی شرکتکنندگان با سه آزمون «تحول روانی _ معنوی»، «اضطراب وجودی» و «مقیاس احساس تنهایی» مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که بین «تحول روانی _ معنوی» و «اضطراب وجودی» رابطه معکوس وجود دارد (487/0_=r) (01/0P<)؛ همچنین، میان «اضطراب وجودی» با «احساس تنهایی» و تمام زیرمقیاسهای آن نیز در سطح (01/0P<) همبستگی مثبت معناداری درحد متوسط وجود دارد و علاوه بر این، نتایج بیانگر آن است که سطح «تحول روانی _ معنوی» و «احساس تنهایی» میتوانند «اضطراب وجودی» را بهطور معناداری پیشبینی کنند (5/32=2R). بنابراین، به نظر میرسد افزایش سطح «تحول روانی _ معنوی» یک عامل کلیدی در کاهش «اضطراب وجودی»، «احساس تنهایی» و درنتیجه ارتقای سلامت روان است.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_895_06d2616114a74c258066915abbd6807a.pdf
تحول روانی _ معنوی
احساس تنهایی
اضطراب وجودی
سلامت روان
psycho-spiritual development
loneliness
existential anxiety
mental health
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2014-03-16
7
13
25
46
897
Research Paper
تأثیرات والدین بر دینداری فرزندان از منظر روانشناسی دین
The Parents' Influence on the Children's Religiosity from the View of Psychology of Religion
سیدعلی هادیان
1
سیدمحمد غرویراد
mqaravi@rihu.ac.ir
2
مسعود آذربایجانی
mazazerbayejani@yahoo.com
3
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر
مدیر گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دانشیار پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
هدف از این نگاشته، طرح و بررسی تأثیرات والدین بر دینداری فرزندان از منظر روانشناسی دین است. روش پژوهش توصیفی _ تحلیلی بوده و اطلاعات به شیوه اسنادی گردآوری شدهاند؛ بدین منظور، نظرات و تحقیقات روانشناسان در این زمینه از ابتدا تا به امروز بررسی و دستهبندی گردیده و در برخی مواضع تحلیلهای لازم ارائه شده است. این بررسی نشان میدهد والدین از مهمترین عوامل شکلدهی و تقویت یا تضعیف دینداری در فرزندان خود بوده و از روشهای گوناگون نظیر باورها و رفتارهای دینی خود، نوع دلبستگی با فرزندان، روابط عاطفی با آنها، سبک فرزندپروری و نوع رسیدگی به نیازهایشان بر دینداری آنان و تصویری که از خداوند پیدا میکنند، اثر میگذارند.
هدف از این نگاشته، طرح و بررسی تأثیرات والدین بر دینداری فرزندان از منظر روانشناسی دین است. روش پژوهش توصیفی _ تحلیلی بوده و اطلاعات به شیوه اسنادی گردآوری شدهاند؛ بدین منظور، نظرات و تحقیقات روانشناسان در این زمینه از ابتدا تا به امروز بررسی و دستهبندی گردیده و در برخی مواضع تحلیلهای لازم ارائه شده است. این بررسی نشان میدهد والدین از مهمترین عوامل شکلدهی و تقویت یا تضعیف دینداری در فرزندان خود بوده و از روشهای گوناگون نظیر باورها و رفتارهای دینی خود، نوع دلبستگی با فرزندان، روابط عاطفی با آنها، سبک فرزندپروری و نوع رسیدگی به نیازهایشان بر دینداری آنان و تصویری که از خداوند پیدا میکنند، اثر میگذارند.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_897_6176b10678378de6ba071b31163dd305.pdf
دینداری
والدین
فرزندان
تصویر خداوند
روانشناسی دین
parents
children
religiosity
psychological factors
the imagination of God
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2014-03-16
7
13
47
65
898
Research Paper
بررسی رابطه بین «دینباوری»، «عزت نفس»و «پیشرفت تحصیلی» دانشجویان
The Investigation into the Relationship of Belief in Religion, Self-Esteem, and Academic Achievement among the Students
سیفاله فضلالهی قمشی
1
منصوره ملکی توانا
2
عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
دانشآموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین «دینباوری»، «عزت نفس» و «پیشرفت تحصیلی» دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قمو روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. 246 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب گردید و از طریق دو پرسشنامه «عزت نفس» کوپر اسمیت با پایایی 81/0 و «دینباوری» آلپورت با پایایی76/0 اطلاعات گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمونهای همبستگی پیرسون، T کندال، T برای مقایسه میانگین دو گروه مستقل و Z فیشر و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. بعضی از یافتههای پژوهش عبارت است از اینکه: 1. رابطه «دینباوری» با «عزت نفس» و «پیشرفت تحصیلی» مثبت است، اما معنادار نیست. 2. رابطه «عزت نفس» و «پیشرفت تحصیلی» مثبت است، اما معنادار نیست. 3. همبستگی بین «عزت نفس» و «دینباوری» در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری ندارند. 4. همبستگی بین «دینباوری» و «پیشرفت تحصیلی» پسران و دختران، تفاوت معناداری ندارند.
هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین «دینباوری»، «عزت نفس» و «پیشرفت تحصیلی» دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قمو روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. 246 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب گردید و از طریق دو پرسشنامه «عزت نفس» کوپر اسمیت با پایایی 81/0 و «دینباوری» آلپورت با پایایی76/0 اطلاعات گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمونهای همبستگی پیرسون، T کندال، T برای مقایسه میانگین دو گروه مستقل و Z فیشر و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. بعضی از یافتههای پژوهش عبارت است از اینکه: 1. رابطه «دینباوری» با «عزت نفس» و «پیشرفت تحصیلی» مثبت است، اما معنادار نیست. 2. رابطه «عزت نفس» و «پیشرفت تحصیلی» مثبت است، اما معنادار نیست. 3. همبستگی بین «عزت نفس» و «دینباوری» در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری ندارند. 4. همبستگی بین «دینباوری» و «پیشرفت تحصیلی» پسران و دختران، تفاوت معناداری ندارند.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_898_462518b92c2c7c87d17cef7a31d73633.pdf
عزت نفس
دینباوری
پیشرفت تحصیلی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشجویان
روانشناسی اسلامی
self-esteem
belief in religion
academic achievement
Islamic Azad University
students
Islamic psychology
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2014-03-16
7
13
67
93
899
Research Paper
رویکردی جامع به مباحث انگیزش از دیدگاه قرآن
A Comprehensive Approach to the Motivation Issues from Koranic View
محمد کاویانی ارانی
m_kavyani@rihu.ac.ir
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
هدف این پژوهش، عبارت از استکشاف و ارائه رویکرد جامع قرآنی در باب انگیزش است. سؤال اصلی این است که مبانی و علل انگیزش از دیدگاه قرآن کدام است و طی چه مکانیزمی، انگیزهها و رفتارهای انسان را شکل میدهد؟ به منظور پاسخگویی به این سؤال، از روش تفسیریِ قرآنبهقرآن و با تأکید بر روش تحلیلِ معناییِ ایزوتسو، تمام قرآن با تأنی و تأمل فراوان به صورت آیهبهآیه مورد مطالعه قرار گرفت، آیات مرتبط گردآوری شد و درنهایت، با تحلیل محتوای آیات، رویکردی منسجم به دست آمد. بعضی از دستاوردهای پژوهش عبارت است از: الف) دیدگاه انگیزشیِ قرآن را باید از تمام آیات، به روش معنایابیِ واژهها و معنایابیِ گزارهها به دست آورد. ب) خاستگاههای اولیه انگیزهها از دیدگاه قرآن، مجموعهای از ابعاد درهمتنیده انسان (اراده، عقل، سیستمهای بیولوژیک و هوای نفس) و وسوسههای شیطان است که همه تحت تأثیر «باور انسان به مشیت الهی» عمل میکنند. ج) علاوه بر تقسیماتِ موجود برای انگیزهها، تقسیمات جدیدی را نیز از دیدگاه قرآن، میتوان مطرح کرد. د) از دیدگاه قرآن، تعارض انگیزهها، به صورت «مادی _ مادی»، و «مادی _ معنوی» وجود دارد، اما به صورت «معنوی _ معنوی» وجود ندارد.
هدف این پژوهش، عبارت از استکشاف و ارائه رویکرد جامع قرآنی در باب انگیزش است. سؤال اصلی این است که مبانی و علل انگیزش از دیدگاه قرآن کدام است و طی چه مکانیزمی، انگیزهها و رفتارهای انسان را شکل میدهد؟ به منظور پاسخگویی به این سؤال، از روش تفسیریِ قرآنبهقرآن و با تأکید بر روش تحلیلِ معناییِ ایزوتسو، تمام قرآن با تأنی و تأمل فراوان به صورت آیهبهآیه مورد مطالعه قرار گرفت، آیات مرتبط گردآوری شد و درنهایت، با تحلیل محتوای آیات، رویکردی منسجم به دست آمد. بعضی از دستاوردهای پژوهش عبارت است از: الف) دیدگاه انگیزشیِ قرآن را باید از تمام آیات، به روش معنایابیِ واژهها و معنایابیِ گزارهها به دست آورد. ب) خاستگاههای اولیه انگیزهها از دیدگاه قرآن، مجموعهای از ابعاد درهمتنیده انسان (اراده، عقل، سیستمهای بیولوژیک و هوای نفس) و وسوسههای شیطان است که همه تحت تأثیر «باور انسان به مشیت الهی» عمل میکنند. ج) علاوه بر تقسیماتِ موجود برای انگیزهها، تقسیمات جدیدی را نیز از دیدگاه قرآن، میتوان مطرح کرد. د) از دیدگاه قرآن، تعارض انگیزهها، به صورت «مادی _ مادی»، و «مادی _ معنوی» وجود دارد، اما به صورت «معنوی _ معنوی» وجود ندارد.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_899_6f1ea671bdc5d637020f18c448c331b6.pdf
انگیزش
قرآنپژوهی
روانشناسی اسلامی
رویکرد سیستمی
علم دینی
Motivation
studying the Koran
Islamic psychology
systems approach
religious science
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2014-03-16
7
13
95
118
900
Research Paper
تعیین اهداف تغییر رفتار و روان انسان در سخنان امام علی(ع): پژوهشی با روش تحلیل محتوا
A Content Analysis of the Imam Ali's Sayings in terms of the Change Objectives in the Human's Behavior and Psyche
فریبرز باقری
1
زهرا کیایی
2
مسعود آذربایجانی
mazazerbayejani@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
هدف پژوهش حاضر بررسی اهداف تغییر در نظریات روانشناسی و مقایسه این اهداف با دیدگاه امام علی(ع) در نهجالبلاغه و تفاوتها و تشابههای آنهاست. به این منظور روش تحقیق تحلیل محتوای کیفی و کمّی به کار گرفته شد که محصول آن، طبقات شانزدهگانه از اهداف تغییر مورد نظر امام؛ شامل: ذکر و یادآوری، حل تعارض، تعاون و همدلی اجتماعی، غایتنگری، خودکنترلی، آمادگی برای تغییر، تعادل، عقل، صبر، فضایل اخلاقی، اصالت، مسئولیتپذیری، واقعبینی، یکپارچگی شخصیت، انتخاب آزادانه و خشیت است که در ترکیب با طبقات ششگانۀ رواندرمانی؛ شامل: کاهش تنش، سازگاری با محیط، خودشکوفایی، علاقۀ اجتماعی، تنظیم روابط بین اعضا و منطقی بودن، نظام طبقهبندی تحلیل محتوای 22گانهای را به عنوان ابزار پژوهش شکل داد. اطلاعات کمّیسازیشده توسط دو ارزیاب با استفاده از نرم افزار SPSS و محاسبۀ درصد فراوانیها و ضریب همبستگی بین طبقات محاسبه گردید. نتایج نشان داد که اهداف تغییر مورد نظر امام ضمن دربرگیری اهداف روانشناسی تجربی، اهداف جدیدی چون ذکر و انتخاب آزادانه را معرفی میکند؛ به همراه تفاوت در اولویتبندیها و تعریف مفاهیم که این امر برگرفته از تفاوت دیدگاه امام با روانشناسی تجربی در تجمیع بُعد مادی و غیر مادی وجود انسان میباشد.
هدف پژوهش حاضر بررسی اهداف تغییر در نظریات روانشناسی و مقایسه این اهداف با دیدگاه امام علی(ع) در نهجالبلاغه و تفاوتها و تشابههای آنهاست. به این منظور روش تحقیق تحلیل محتوای کیفی و کمّی به کار گرفته شد که محصول آن، طبقات شانزدهگانه از اهداف تغییر مورد نظر امام؛ شامل: ذکر و یادآوری، حل تعارض، تعاون و همدلی اجتماعی، غایتنگری، خودکنترلی، آمادگی برای تغییر، تعادل، عقل، صبر، فضایل اخلاقی، اصالت، مسئولیتپذیری، واقعبینی، یکپارچگی شخصیت، انتخاب آزادانه و خشیت است که در ترکیب با طبقات ششگانۀ رواندرمانی؛ شامل: کاهش تنش، سازگاری با محیط، خودشکوفایی، علاقۀ اجتماعی، تنظیم روابط بین اعضا و منطقی بودن، نظام طبقهبندی تحلیل محتوای 22گانهای را به عنوان ابزار پژوهش شکل داد. اطلاعات کمّیسازیشده توسط دو ارزیاب با استفاده از نرم افزار SPSS و محاسبۀ درصد فراوانیها و ضریب همبستگی بین طبقات محاسبه گردید. نتایج نشان داد که اهداف تغییر مورد نظر امام ضمن دربرگیری اهداف روانشناسی تجربی، اهداف جدیدی چون ذکر و انتخاب آزادانه را معرفی میکند؛ به همراه تفاوت در اولویتبندیها و تعریف مفاهیم که این امر برگرفته از تفاوت دیدگاه امام با روانشناسی تجربی در تجمیع بُعد مادی و غیر مادی وجود انسان میباشد.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_900_e37de7deb76f2d293c3867ce68d0acda.pdf
هدف تغییر
بهنجاری
نهجالبلاغه
تحلیل محتوا
روانشناسی اسلامی
change objective
normality
Nahjul Balagheh
analysis content
Islamic psychology
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2014-03-16
7
13
119
133
901
Research Paper
نگاهی به مباحث یادگیری در فلسفه اشراق
An Overview of Learning Issues in the Philosophy of Illumination
محمد بهشتی
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
یادگیری از موضوعات مهمی است که از دیرباز مورد توجه دانشوران و فیلسوفان بوده است و در اینباره پژوهشهای ماندگار و تحقیقات دامنهداری انجام شده است. امروزه نیز یادگیری به عنوان یک موضوع مهم میانرشتهای مورد توجه روانشناسان و دانشمندان علوم تربیتی است. سهروردی بنیانگذار فلسفه اشراق نیز شخصیتی است که مسئله علم، معرفت و یادگیری از دغدغههای مهم او بوده و حل فلسفی این مسئله از افتخارات، بلکه نقطۀ عطف زندگی اوست؛ او در بررسی «علم»، «معرفت» و «یادگیری» به یک انسجام مفهومی دست یافته است، و در دیدگاهِ خود راجع به «یادگیری»، به مسائل مختلفی مانندِ تعریف یادگیری، انواع یادگیری، ماهیت و حقیقت یادگیری، عوامل و موانع یادگیری و...، پرداخته است. در این پژوهش پس از «تعریف یادگیری» و اشاره به «اقسام یادگیری»، به دو موضوع اساسی مهم در فلسفه اشراق؛ یعنی «ماهیت و حقیقت یادگیری» و «عوامل یادگیری» خواهیم پرداخت.
یادگیری از موضوعات مهمی است که از دیرباز مورد توجه دانشوران و فیلسوفان بوده است و در اینباره پژوهشهای ماندگار و تحقیقات دامنهداری انجام شده است. امروزه نیز یادگیری به عنوان یک موضوع مهم میانرشتهای مورد توجه روانشناسان و دانشمندان علوم تربیتی است. سهروردی بنیانگذار فلسفه اشراق نیز شخصیتی است که مسئله علم، معرفت و یادگیری از دغدغههای مهم او بوده و حل فلسفی این مسئله از افتخارات، بلکه نقطۀ عطف زندگی اوست؛ او در بررسی «علم»، «معرفت» و «یادگیری» به یک انسجام مفهومی دست یافته است، و در دیدگاهِ خود راجع به «یادگیری»، به مسائل مختلفی مانندِ تعریف یادگیری، انواع یادگیری، ماهیت و حقیقت یادگیری، عوامل و موانع یادگیری و...، پرداخته است. در این پژوهش پس از «تعریف یادگیری» و اشاره به «اقسام یادگیری»، به دو موضوع اساسی مهم در فلسفه اشراق؛ یعنی «ماهیت و حقیقت یادگیری» و «عوامل یادگیری» خواهیم پرداخت.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_901_217801145b01e7ccc337fb92418da012.pdf
یادگیری
انواع یادگیری
نفس ناطقه عامل یادگیری
اضافه اشراقی
صفای باطن
learning
types of learning
communicative soul is the factor of learning
illuminating extra
purity of inside
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2014-03-16
7
13
135
150
902
Research Paper
رابطه ساختار قدرت پدرمحور در خانواده اصلی فرد با کارامدی خانواده
The Relationship between the Structure of Patriarchal Authority in the Individual's Family of Origin and the Efficiency of Family
محمد زارعی توپخانه
mohammad1358z@gmail.com
1
مسعود جانبزرگی
psychjan@gmail.com
2
محمدرضا احمدی
m.r.ahmadi313@gmail.com
3
دانشآموخته سطح خارج حوزه علمیه و کارشناس ارشد روانشناسی
دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ساختار قدرت پدرمحور در خانواده اصلی فرد، با کارامدی خانواده فعلی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه زنان معلم مدارس شهر نورآباد لرستان است. نمونه پژوهش 205 نفر است که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه 79سؤالی کارامدی خانواده، ساختهشده براساس آموزههای اسلامی است و پرسشنامه 36سؤالی ساختار قدرت در خانواده است. پژوهش کمّی از نوع همبستگی است. دادهها براساس ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین ساختار قدرت پدرمحور در خانواده اصلی فرد با کارامدی خانواده فعلی، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و همچنین، بین ساختار قدرت پدرمحور در خانواده اصلی فرد با همه مؤلفههای دهگانۀ کارامدی خانواده فعلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. یافته دیگر اینکه، ساختار قدرت پدرمحور در خانواده اصلی فرد میتواند حدود 10 درصد از واریانس عملکرد خانواده فعلی را تبیین میکند. یافتههای پژوهش، براساس الگوی پدرمحوری دموکراتیک تبیین میشود و همسو با الگوی ساختار قدرت براساس آموزههای اسلامی و بسیاری از پژوهشهای داخلی و خارجی است.
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ساختار قدرت پدرمحور در خانواده اصلی فرد، با کارامدی خانواده فعلی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه زنان معلم مدارس شهر نورآباد لرستان است. نمونه پژوهش 205 نفر است که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه 79سؤالی کارامدی خانواده، ساختهشده براساس آموزههای اسلامی است و پرسشنامه 36سؤالی ساختار قدرت در خانواده است. پژوهش کمّی از نوع همبستگی است. دادهها براساس ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین ساختار قدرت پدرمحور در خانواده اصلی فرد با کارامدی خانواده فعلی، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و همچنین، بین ساختار قدرت پدرمحور در خانواده اصلی فرد با همه مؤلفههای دهگانۀ کارامدی خانواده فعلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. یافته دیگر اینکه، ساختار قدرت پدرمحور در خانواده اصلی فرد میتواند حدود 10 درصد از واریانس عملکرد خانواده فعلی را تبیین میکند. یافتههای پژوهش، براساس الگوی پدرمحوری دموکراتیک تبیین میشود و همسو با الگوی ساختار قدرت براساس آموزههای اسلامی و بسیاری از پژوهشهای داخلی و خارجی است.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_902_23a9a6a06652dd9a66b83f21839a0ff1.pdf
ساختار قدرت
خانواده اصلی
پدر
کارامدی خانواده
structure of authority
family of origin
patriarchy
efficiency of family
Islamic family