per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2011-05-22
5
8
7
26
1086
Research Paper
رابطة «جوّ عاطفی خانواده و جهتگیری مذهبی» با «گرایش به اعتیاد»
Relationship of "Affective Family Environment" and "Religious Orientation" with "Addiction Tendency"
پرویز عسگری
askary47@yahoo.com
1
سحر صفرزاده
2
مریم قاسمیمفرد
3
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطة «جوّ عاطفی خانواده و جهتگیری مذهبی» با «گرایش به اعتیاد» در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز میباشد. نمونه شامل 200 نفر (100 دختر و 100 پسر) بود که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه: «جوّ عاطفی خانواده»، «جهتگیری مذهبی» آلپورت و «گرایش به اعتیاد» زرگر، استفاده شد. تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در سطح معناداری 0001/0>p نشان داد که؛ بین جوّ عاطفی خانواده و جهتگیری مذهبی با گرایش به اعتیاد دانشجویان رابطه معنیدار وجود دارد. همچنین یافتهها نشان دادند که بین جوّ عاطفی خانواده، جهتگیری مذهبی و گرایش به اعتیاد دانشجویان رابطة چندگانه وجود دارد. در عین حال تحلیل رگرسیون نشان داد که جوّ عاطفی خانواده نسبت به جهتگیری مذهبی، پیشبینیکنندة بهتری برای متغیر ملاک گرایش به اعتیاد میباشند.
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطة «جوّ عاطفی خانواده و جهتگیری مذهبی» با «گرایش به اعتیاد» در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز میباشد. نمونه شامل 200 نفر (100 دختر و 100 پسر) بود که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه: «جوّ عاطفی خانواده»، «جهتگیری مذهبی» آلپورت و «گرایش به اعتیاد» زرگر، استفاده شد. تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در سطح معناداری 0001/0>p نشان داد که؛ بین جوّ عاطفی خانواده و جهتگیری مذهبی با گرایش به اعتیاد دانشجویان رابطه معنیدار وجود دارد. همچنین یافتهها نشان دادند که بین جوّ عاطفی خانواده، جهتگیری مذهبی و گرایش به اعتیاد دانشجویان رابطة چندگانه وجود دارد. در عین حال تحلیل رگرسیون نشان داد که جوّ عاطفی خانواده نسبت به جهتگیری مذهبی، پیشبینیکنندة بهتری برای متغیر ملاک گرایش به اعتیاد میباشند.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1086_e21f25f2a8ad96335031f6098b8e5265.pdf
جوّ عاطفی خانواده
جهتگیری مذهبی
گرایش به اعتیاد
Key Word: Affective Family Climate
religious orientation
Addiction Tendency
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2011-05-22
5
8
27
48
1087
Research Paper
نقش مذهب در کاهش وسواس
The Role of Religion in Reduction of Obsession
نیلوفر میکائیلی
nmikaeili@yahoo.com
1
مهدی کلهرنیا گلکار
2
سعید رجبی
3
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی
این پژوهش به بررسی نقش مذهب بر کاهش علائم اختلال وسواس میپردازد. برای انجام پژوهش حاضر طرح آزمایشی، پیشآزمون ‐ پسآزمون با گروه کنترل مورد استفاده قرار گرفت. بدین منظور سی نفر از بیماران مبتلا به اختلال وسواس در شهر مشهد به صورت تصادفی در دسترس انتخاب و در دو گروه، آزمایش (پانزده نفر) و کنترل (پانزده نفر) جایگزین شدند. آزمودنیها به وسیله پرسشنامه ییلبراون در پیشآزمون و پسآزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. تعداد دوازده جلسه درمان اسلامی برای گروه آزمایش انجام گرفت. جلسات درمانی یکبار در هفته و هر جلسه به مدت یک ساعت و درمجموع دوازده جلسه برگزار شد. تحلیل نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیّری (مانوا) نشان داد که درمان اسلامی در کاهش علائم اختلال وسواسمؤثر است.
این پژوهش به بررسی نقش مذهب بر کاهش علائم اختلال وسواس میپردازد. برای انجام پژوهش حاضر طرح آزمایشی، پیشآزمون ‐ پسآزمون با گروه کنترل مورد استفاده قرار گرفت. بدین منظور سی نفر از بیماران مبتلا به اختلال وسواس در شهر مشهد به صورت تصادفی در دسترس انتخاب و در دو گروه، آزمایش (پانزده نفر) و کنترل (پانزده نفر) جایگزین شدند. آزمودنیها به وسیله پرسشنامه ییلبراون در پیشآزمون و پسآزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. تعداد دوازده جلسه درمان اسلامی برای گروه آزمایش انجام گرفت. جلسات درمانی یکبار در هفته و هر جلسه به مدت یک ساعت و درمجموع دوازده جلسه برگزار شد. تحلیل نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیّری (مانوا) نشان داد که درمان اسلامی در کاهش علائم اختلال وسواسمؤثر است.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1087_50cc13a723dc1451ba019df922730704.pdf
اختلال وسواس
مذهب
درمان اسلامی
Obsessive-Compulsive Disorder (OCD)
religion
Islamic Therapy
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2011-05-22
5
8
49
70
1088
Research Paper
ارزیابی «تحول روانی ‐ معنوی» در درمانگری مراجعان مذهبی
An Assessment of "Mental-Spiritual Upheaval" in Treatment of Religious Clients
مسعود جانبزرگی
psychjan@gmail.com
1
حسین فاکر
2
امین جانبزرگی
3
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پژشکی قم
طلبه حوزه علمیه قم
هدف پژوهش این است که جایگاه «ارزیابی تحول روانی ‐ معنوی» در درمانگری مراجعان مذهبی را معلوم و ابزار سنجش آن را معرفی نماید و رابطه تحول روانی معنوی با سلامت روان را نیز بررسی کند.
به این منظور، معیارهای تشخیصی «تحول روانی ‐ معنوی»، تنظیم و برای سنجش آن، ابزاری عینی تدارک دیده شد. سپس برای مطالعه اولیه بر روی تعداد 324 نفر از دانشجویان مقطع لیسانس اجرا گردید. همزمان برای بررسی سلامت عمومی روانی از پرسشنامة "GHQ" و برای بررسی روایی ملاک از پرسشنامه جهتگیری مذهبی آلپورت استفاده شد.
نتایج نشان داد که پرسشنامه سنجش تحول روانی معنوی از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است. همچنین رابطه مثبت معناداری بین سلامت روانی و مراحل تحول روانی معنوی به دست آمد.
استفاده از این ابزار برای مراجعان مذهبی به ارزیابی نسبتاً دقیق از نشانههای مربوط به «تحول روانی ‐ معنوی» منتهی شده و به تشخیص آسیبدیدگی روانی ‐ معنوی عمقی فرد، کمک میکند
هدف پژوهش این است که جایگاه «ارزیابی تحول روانی ‐ معنوی» در درمانگری مراجعان مذهبی را معلوم و ابزار سنجش آن را معرفی نماید و رابطه تحول روانی معنوی با سلامت روان را نیز بررسی کند.
به این منظور، معیارهای تشخیصی «تحول روانی ‐ معنوی»، تنظیم و برای سنجش آن، ابزاری عینی تدارک دیده شد. سپس برای مطالعه اولیه بر روی تعداد 324 نفر از دانشجویان مقطع لیسانس اجرا گردید. همزمان برای بررسی سلامت عمومی روانی از پرسشنامة "GHQ" و برای بررسی روایی ملاک از پرسشنامه جهتگیری مذهبی آلپورت استفاده شد.
نتایج نشان داد که پرسشنامه سنجش تحول روانی معنوی از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است. همچنین رابطه مثبت معناداری بین سلامت روانی و مراحل تحول روانی معنوی به دست آمد.
استفاده از این ابزار برای مراجعان مذهبی به ارزیابی نسبتاً دقیق از نشانههای مربوط به «تحول روانی ‐ معنوی» منتهی شده و به تشخیص آسیبدیدگی روانی ‐ معنوی عمقی فرد، کمک میکند
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1088_ee6b505e32f6d1f3b64a7d91ef585336.pdf
تحول روانی معنوی
درمانگری مذهبی
مراجعان مذهبی
آسیبشناسی روانی معنوی
Mental-Spiritual Upheaval
Religious Treatment
Religious Clients
Mental- Spiritual Pathology
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2011-05-22
5
8
71
84
1089
Research Paper
مقایسه جهتگیری مذهبی دانشجویان جدیدالورود با دانشجویان در حال فارغالتحصیل
A Comparison between the Religious Orientation of the 2006-2007 Senior Students and Freshmen of Razi University
مرتضی کرمی
1
دانشجوی دکترای مشاوره مدرسه دانشگاه علامه طباطبایی
هدف این پژوهش، مقایسه جهتگیری مذهبی دانشجویان جدیدالورود با دانشجویان در حال فارغالتحصیل است. به این منظور، از میان دانشجویان تازهوارد دوره روزانه دانشکدههای فنی ‐ مهندسی، علوم پایه و ادبیات و علوم انسانی (N=700) و دانشجویان در حال فارغالتحصیل همین دانشکدهها (N=300) با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای ساده به ترتیب 237 و 124 نفر انتخاب شدند. ابزار استفادهشده در این پژوهش، پرسشنامه جهتگیری مذهبی است. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. شاخصهای آماری محاسبهشده توصیفی و استنباطی عبارتاند از: میانگین، انحراف معیار و خطای معیار میانگین آزمون T مستقل، شاخص اندازه اثر، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون شفه. یافتههای این پژوهش نشان داد که بین جهتگیری مذهبی دانشجویان جدیدالورود و در حال فارغالتحصیل، در سطح 01/0 تفاوت معناداری وجود دارد. با انجام آزمون شفه مشخص شد که بین جهتگیری مذهبی دانشجویان دانشکدههای ادبیات و علوم پایه در سطح 05/0 تفاوت معناداری وجود دارد
هدف این پژوهش، مقایسه جهتگیری مذهبی دانشجویان جدیدالورود با دانشجویان در حال فارغالتحصیل است. به این منظور، از میان دانشجویان تازهوارد دوره روزانه دانشکدههای فنی ‐ مهندسی، علوم پایه و ادبیات و علوم انسانی (N=700) و دانشجویان در حال فارغالتحصیل همین دانشکدهها (N=300) با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای ساده به ترتیب 237 و 124 نفر انتخاب شدند. ابزار استفادهشده در این پژوهش، پرسشنامه جهتگیری مذهبی است. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. شاخصهای آماری محاسبهشده توصیفی و استنباطی عبارتاند از: میانگین، انحراف معیار و خطای معیار میانگین آزمون T مستقل، شاخص اندازه اثر، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون شفه. یافتههای این پژوهش نشان داد که بین جهتگیری مذهبی دانشجویان جدیدالورود و در حال فارغالتحصیل، در سطح 01/0 تفاوت معناداری وجود دارد. با انجام آزمون شفه مشخص شد که بین جهتگیری مذهبی دانشجویان دانشکدههای ادبیات و علوم پایه در سطح 05/0 تفاوت معناداری وجود دارد
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1089_34eae4c3f0482de48bb69fa5532c18a7.pdf
جهتگیری مذهبی
دانشجویان جدیدالورود
دانشجویان فارغالتحصیل
religious orientation
Senior Students
Freshmen
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2011-03-21
5
8
85
98
1090
Research Paper
بررسی رابطه بین شادکامی و گرایشهای معنوی در دانشجویان دانشگاه اصفهان
An Investigation of the Relationship between Happiness and Spirituality
راضیه فتاحی
1
حمید طاهر نشاطدوست
2
مهدی ربیعی
3
احسان شریفی
4
دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه اصفهان
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی
هدف این پژوهش، بررسی رابطة بین معنویت و شادکامی در دانشجویان دانشگاه اصفهان با این فرضیه بود که «بین شادکامی و گرایشهای معنوی، رابطه و بین میزان شادکامی و گرایش معنوی دختران و پسران تفاوت وجود دارد». به این منظور، در قالب طرح پژوهشی از نوع همبستگی، 230 نفر (115 دختر و 115 پسر) از دانشجویان دانشگاه اصفهان، با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به «سیاهه شادکامی آکسفورد» و پرسشنامه گرایشهای معنوی پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین شادکامی و گرایشهای معنوی، ارتباط مثبت و معناداری هست (0001/0>P , 358/0=r) و بین میزان شادکامی و گرایشهای معنوی دختران و پسران، تفاوت معناداری نیست. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که خودشکوفایی معنوی، تنها زیرمقیاسی است که شادکامی را بهطور معنادار پیشبینی میکند. پس مذهب، از طریق ایجاد گرایشهای معنوی بیشتر، موجب شادکامی بیشتر میشود
هدف این پژوهش، بررسی رابطة بین معنویت و شادکامی در دانشجویان دانشگاه اصفهان با این فرضیه بود که «بین شادکامی و گرایشهای معنوی، رابطه و بین میزان شادکامی و گرایش معنوی دختران و پسران تفاوت وجود دارد». به این منظور، در قالب طرح پژوهشی از نوع همبستگی، 230 نفر (115 دختر و 115 پسر) از دانشجویان دانشگاه اصفهان، با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به «سیاهه شادکامی آکسفورد» و پرسشنامه گرایشهای معنوی پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین شادکامی و گرایشهای معنوی، ارتباط مثبت و معناداری هست (0001/0>P , 358/0=r) و بین میزان شادکامی و گرایشهای معنوی دختران و پسران، تفاوت معناداری نیست. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که خودشکوفایی معنوی، تنها زیرمقیاسی است که شادکامی را بهطور معنادار پیشبینی میکند. پس مذهب، از طریق ایجاد گرایشهای معنوی بیشتر، موجب شادکامی بیشتر میشود
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1090_8012fd0a728def6d502c48cd4afe692b.pdf
شادکامی
گرایشهای معنوی
خودشکوفایی معنوی
تجربه معنوی
باورهای معنوی
فعالیتهای اجتماعی ‐ مذهبی
happiness
Spiritual Tendency
Spiritual self-actualization
Spiritual Experiences
Spiritual Beliefs
Socio-religious activities
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2011-05-22
5
8
99
110
1091
Research Paper
بررسی رابطه «اخلاق ورزشی» با «اعتقادات» به عنوان یکی از مؤلفههای هوش معنوی
Study of the Relationship between Sport Ethics and Religious Beliefs as an Element of Spiritual Intelligence
محمد سلطان حسینی
1
زهره موسوی
2
احمد عابدی
a.abedi44@gmail.com
3
اعظم صیاد طلایی
4
استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه اصفهان
دکترای روانشناسی دانشگاه اصفهان
استادیار دانشکده روانشناسی دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه اصفهان
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین مؤلفه «اعتقادات» از هوش معنوی با «اخلاق ورزشی» در بین ورزشکاران نخبه هندبال، واترپلو، بسکتبال، شنا، فوتبال و کاراته در باشگاههای اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی ‐ همبستگی و حجم نمونه برابر با 168 نفر از ورزشکاران نخبه باشگاههای اصفهان در سال 1388 بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری عبارت بود از پرسشنامه محققساخته «اخلاق ورزشی» و پرسشنامه محققساخته «هوش معنوی» که دارای هشت مؤلفه، از جمله مؤلفة «اعتقاد به خدا» بود. ضریب پایایی بهدستآمده برای دو پرسشنامه به ترتیب 92/0 و 95/0 بود. جهت تحلیل دادههای حاصله از روش آماری تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی استفاده شد. یافتهها طبق برآورد تحلیل رگرسیون نشان داد که رابطه بین مؤلفه «اعتقادات» از هوش معنوی با «اخلاق ورزشی» مثبت و معنادار است
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین مؤلفه «اعتقادات» از هوش معنوی با «اخلاق ورزشی» در بین ورزشکاران نخبه هندبال، واترپلو، بسکتبال، شنا، فوتبال و کاراته در باشگاههای اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی ‐ همبستگی و حجم نمونه برابر با 168 نفر از ورزشکاران نخبه باشگاههای اصفهان در سال 1388 بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری عبارت بود از پرسشنامه محققساخته «اخلاق ورزشی» و پرسشنامه محققساخته «هوش معنوی» که دارای هشت مؤلفه، از جمله مؤلفة «اعتقاد به خدا» بود. ضریب پایایی بهدستآمده برای دو پرسشنامه به ترتیب 92/0 و 95/0 بود. جهت تحلیل دادههای حاصله از روش آماری تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی استفاده شد. یافتهها طبق برآورد تحلیل رگرسیون نشان داد که رابطه بین مؤلفه «اعتقادات» از هوش معنوی با «اخلاق ورزشی» مثبت و معنادار است
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1091_481116dde2cde8630d7a949278dff9c4.pdf
اخلاق ورزشی
ورزشکاران نخبه
هوش معنوی
باشگاههای اصفهان
Sport Ethics
Talented Athletes
spiritual intelligence
Isfahan Sport Club
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2011-05-22
5
8
111
132
1092
Research Paper
روانشناسی کمال در قرآن
Psychology of Perfection in the Holy Quran
احمد علیپور
alipor_a@yahoo.com
1
ابراهیم نیکصفت
2
استاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور تهران
استادیار گروه معارف دانشگاه پیام نور تهران
هدف این پژوهش، مطالعهای نظری و تطبیقی درباره مفهوم روانشناختی کمال از دیدگاه روانشناسی و قرآن است. این مقاله از نوع مروری، با استفاده از روش کتابخانهای، به شیوه تحلیل محتوای متون دینی و در راستای تبیین و تکمیل موضوعهای مرتبط با روانشناسی کمال تدوین شده است. برای رسیدن به هدف، مفاهیم جانبی و فرعیتری، مثل انگیزه کمالگرایی، محتوای کمال، ساختار و فرایند کمالگرایی از دیدگاه قرآن نیز بحث شده است. بعضی از نتایج و دستاوردهای این پژوهش بیانگر آن است که قرآن یک الگوی کمال ارائه میدهد که از نظر انگیزه، محتوا، فرایند، ساختار و ویژگیها، متفاوت و جامعتر است از آنچه که در دیدگاههای روانشناسان آمده است
هدف این پژوهش، مطالعهای نظری و تطبیقی درباره مفهوم روانشناختی کمال از دیدگاه روانشناسی و قرآن است. این مقاله از نوع مروری، با استفاده از روش کتابخانهای، به شیوه تحلیل محتوای متون دینی و در راستای تبیین و تکمیل موضوعهای مرتبط با روانشناسی کمال تدوین شده است. برای رسیدن به هدف، مفاهیم جانبی و فرعیتری، مثل انگیزه کمالگرایی، محتوای کمال، ساختار و فرایند کمالگرایی از دیدگاه قرآن نیز بحث شده است. بعضی از نتایج و دستاوردهای این پژوهش بیانگر آن است که قرآن یک الگوی کمال ارائه میدهد که از نظر انگیزه، محتوا، فرایند، ساختار و ویژگیها، متفاوت و جامعتر است از آنچه که در دیدگاههای روانشناسان آمده است
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1092_705f3ee1bbedcd40b9b3313f3f5a1cee.pdf
شخصیت
کمال
قرآن
کمالگرایی
انسان کامل
روانشناسی کمال
Personality
Perfection
the Holy Quran
Perfectionism
Perfect Man
Psychology of Perfection