per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2019-02-20
12
23
1
22
10.30471/psy.2019.1544
1544
Research Paper
اثربخشی «آموزش حیا» بر «کاهش اعتیاد به اینترنت» و «رفتارهای پرخطر»
The Effectiveness of Modesty Education on the Reduction of Internet Addiction and High-Risk Behaviors
محدثه جهانشاهی
javaneye88@yahoo.com
1
خدابخش احمدی
kh_ahmady@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران
دکتری مشاوره، استاد مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله
هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی «آموزش حیا» بر «کاهش اعتیاد به اینترنت» و «رفتارهای پرخطر» در دختران نوجوان دبیرستان بود. به این منظور، از طرح شبه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. تعداد بیست دانشآموز دارای رفتار پرخطر از یک دبیرستان دخترانه منطقه پنج شهر تهران با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. پروتکل «آموزش و مداخلهای حیا» در هشت جلسه اجرا و اعمال شد. آزمودنیها در دو نوبت پیش و پس از مداخله، به «پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ» (IAT)، «مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی» (IARS) و «اطلاعات جمعیتشناختی» پاسخ دادند. دادهها به روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که: «آموزش حیا» در «کاهش اعتیاد به اینترنت» تأثیر معناداری داشت؛ در «کاهش رفتارهای پرخطر» تأثیر معناداری نداشت؛ به کاربران کمک میکند که «خودکنترلیِ» بیشتری در مواجهه «سکس مجازی» و «هرزهنگاری» داشته باشند؛ البته با توجه به عللی گوناگون و متنوعِ رفتارهای پرخطر نمیتوان انتظار تغییر فوری و کوتاهمدت داشت، بلکه باید «آموزش حیا» را بهعنوان «رویکردی پیشگیرانه» ملاحظه کرد
هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی «آموزش حیا» بر «کاهش اعتیاد به اینترنت» و «رفتارهای پرخطر» در دختران نوجوان دبیرستان بود. به این منظور، از طرح شبه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. تعداد بیست دانشآموز دارای رفتار پرخطر از یک دبیرستان دخترانه منطقه پنج شهر تهران با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. پروتکل «آموزش و مداخلهای حیا» در هشت جلسه اجرا و اعمال شد. آزمودنیها در دو نوبت پیش و پس از مداخله، به «پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ» (IAT)، «مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی» (IARS) و «اطلاعات جمعیتشناختی» پاسخ دادند. دادهها به روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که: «آموزش حیا» در «کاهش اعتیاد به اینترنت» تأثیر معناداری داشت؛ در «کاهش رفتارهای پرخطر» تأثیر معناداری نداشت؛ به کاربران کمک میکند که «خودکنترلیِ» بیشتری در مواجهه «سکس مجازی» و «هرزهنگاری» داشته باشند؛ البته با توجه به عللی گوناگون و متنوعِ رفتارهای پرخطر نمیتوان انتظار تغییر فوری و کوتاهمدت داشت، بلکه باید «آموزش حیا» را بهعنوان «رویکردی پیشگیرانه» ملاحظه کرد
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1544_6e46f51997b3359e23b3c76316189693.pdf
حیا
اعتیاد به اینترنت
رفتارهای پرخطر
نوجوان
هرزهنگاری
سکس مجازی
modesty
Internet addiction
high-risk behaviors
adolescent
pornography
virtual sex
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2019-02-20
12
23
23
28
10.30471/psy.2019.1545
1545
Research Paper
تحلیل محتوای «کتابهای درسی هدیههای آسمان دورۀ ابتدایی» براساس «مؤلفههای هوشهای چندگانه»: روش آنتروپی شانون
The Content Analysis of Elementary School Textbooks "Gifts of Heaven" Based on the Multiple Intelligence Components: The Shannon's Entropy Model
اکبر سلطانی
akbarsoltani@chmail.ir
1
یوسف ادیب
yousef_adib@yahoo.com
2
فیروز محمودی
firoozmahmoodi@tabrizu.ac.ir
3
شهرام واحدی
vahedi117@yahoo.com
4
دانشجوی دکترای دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تبریز، ایران
دکترای علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز−تبریز، ایران
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
استاد علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تبریز، ایران
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیههای آسمانی، دوره ابتدایی براساس مؤلفههای هوشهای چندگانه است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا با بهکارگیری روش «آنتروپی شانون» است. نمونه آماری آن کلیه کتابهای درسی هدیههای آسمانی دوره ابتدایی میباشد؛ به این منظور از «چکلیست مؤلفههای هوشهای چندگانه» (گاردنر و فلیتهم) استفاده شد که روایی محتوایی آن را پنج نفر از متخصصان احراز کردهاند. نتایج به دست آمده، ضریب اهمیت هرکدام از مؤلفهها را به این ترتیب نشان داد: هوش هستیگرایانه (121/0)، هوش جنبشی−بدنی، زبانی−کلامی و طبیعتگرایانه (119/0)، هوش تصویری−فضایی (118/0)، هوش میانفردی (116/0)، هوش درونفردی (115/0)، هوش ریاضی−منطقی (108/0) و هوش موسیقیایی (064/0) بود. بیشترین ضریب اهمیت مربوط به پایههای چهارم و ششم ابتدایی با ضریب اهمیت (206/0) و کمترین ضریب اهمیت مربوط به پایه پنجم ابتدایی با ضریب اهمیت (191/0) است؛ بنابراین در تنظیم محتوای کتابهای هدیههای آسمانی، دوره ابتدایی توازن رعایت نشده است
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیههای آسمانی، دوره ابتدایی براساس مؤلفههای هوشهای چندگانه است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا با بهکارگیری روش «آنتروپی شانون» است. نمونه آماری آن کلیه کتابهای درسی هدیههای آسمانی دوره ابتدایی میباشد؛ به این منظور از «چکلیست مؤلفههای هوشهای چندگانه» (گاردنر و فلیتهم) استفاده شد که روایی محتوایی آن را پنج نفر از متخصصان احراز کردهاند. نتایج به دست آمده، ضریب اهمیت هرکدام از مؤلفهها را به این ترتیب نشان داد: هوش هستیگرایانه (121/0)، هوش جنبشی−بدنی، زبانی−کلامی و طبیعتگرایانه (119/0)، هوش تصویری−فضایی (118/0)، هوش میانفردی (116/0)، هوش درونفردی (115/0)، هوش ریاضی−منطقی (108/0) و هوش موسیقیایی (064/0) بود. بیشترین ضریب اهمیت مربوط به پایههای چهارم و ششم ابتدایی با ضریب اهمیت (206/0) و کمترین ضریب اهمیت مربوط به پایه پنجم ابتدایی با ضریب اهمیت (191/0) است؛ بنابراین در تنظیم محتوای کتابهای هدیههای آسمانی، دوره ابتدایی توازن رعایت نشده است
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1545_8f85412b17d60b70aed2f1b2911d5d49.pdf
هوشهای چندگانه
کتاب هدیههای آسمانی
دورۀ ابتدایی
تحلیل محتوا (آنتروپی شانون)
آموزش و پرورش
multiple intelligences
textbook "Gifts of Heaven"
elementary school
content analysis (Shannon's entropy)
education
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2019-02-20
12
23
53
68
10.30471/psy.2019.1546
1546
Research Paper
پیشبینی «خودشفقتورزی» براساس «مؤلفههای نگرش به دین» در مردان سالمند
Predicting the Self-Compassion Based on the Components of Attitude to Religion among Old Men
پیام ورعی
payam.varaee@gmail.com
1
خدامراد مومنی
2
آسیه مرادی
asie.moradi@razi.ac.ir
3
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه رازی، دانشکده علوم اجتماعی، کرمانشاه، ایران
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه رازی، دانشکده علوم اجتماعی، کرمانشاه، ایران
*** استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه رازی، دانشکده علوم اجتماعی، کرمانشاه، ایران
هدف این پژوهش عبارت بود از بررسی چگونگی ارتباط «مؤلفههای نگرش به دین» و «خودشفقتورزی» در مردان سالمند؛ به این منظور، با روش تصادفی ساده، 300 نفر از سالمندانِ حاضر در «مرکز نگهداری نیمهوقت سالمندان مهرگان شهر کرمانشاه» انتخاب شدند. آنان به پرسشنامههای «فرم کوتاه خودشفقتورزی» و «نگرش مسلمانان به دین» پاسخ دادند؛ دادهها با «ضریب همبستگی پیرسون» و «تحلیل رگرسیون گام به گام» تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین «مؤلفههای دینداری» و «خودشفقتورزی» رابطه مثبت معنادار وجود دارد؛ «مؤلفههای نگرش به دین» که شامل «کمک شخصی»، «نگرش اسلامی» و «مناسک اسلامی» میباشند؛ به ترتیب بهطور معناداری قادر به پیشبینی 23درصد از خودشفقتورزی سالمندان است. پس میتوان با افزایش «دینداری»، «خودشفقتورزی» را افزایش داد و درنتیجه توان مقابله سالمندان در برابر بیماریهای روانی و مشکلات زندگی را بهبود بخشید
هدف این پژوهش عبارت بود از بررسی چگونگی ارتباط «مؤلفههای نگرش به دین» و «خودشفقتورزی» در مردان سالمند؛ به این منظور، با روش تصادفی ساده، 300 نفر از سالمندانِ حاضر در «مرکز نگهداری نیمهوقت سالمندان مهرگان شهر کرمانشاه» انتخاب شدند. آنان به پرسشنامههای «فرم کوتاه خودشفقتورزی» و «نگرش مسلمانان به دین» پاسخ دادند؛ دادهها با «ضریب همبستگی پیرسون» و «تحلیل رگرسیون گام به گام» تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین «مؤلفههای دینداری» و «خودشفقتورزی» رابطه مثبت معنادار وجود دارد؛ «مؤلفههای نگرش به دین» که شامل «کمک شخصی»، «نگرش اسلامی» و «مناسک اسلامی» میباشند؛ به ترتیب بهطور معناداری قادر به پیشبینی 23درصد از خودشفقتورزی سالمندان است. پس میتوان با افزایش «دینداری»، «خودشفقتورزی» را افزایش داد و درنتیجه توان مقابله سالمندان در برابر بیماریهای روانی و مشکلات زندگی را بهبود بخشید
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1546_db47770b458d5bbe9afe8abc3a23ff09.pdf
نگرش به دین
خودشفقتورزی
سالمندان
روانشناسی اسلامی
attitude to religion
self-compassion
old men
Islamic psychology
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2019-02-20
12
23
69
100
10.30471/psy.2019.1547
1547
Research Paper
دورنمایی از «روانشناسی اسلامی بهعنوان یک مکتب»
The Perspective of Islamic Psychology as a School
محمد کاویانی ارانی
m_kavyani@rihu.ac.ir
1
دانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
هدف این پژوهش عبارت است از ارائه چارچوب اولیه جامعی برای روانشناسی اسلامی (قرآنبنیان)، بهعنوان یک «مکتب روانشناختی»؛ پرسش اصلی پژوهش این است که روانشناسی اسلامی بهعنوان یک مکتب، چه نوع «محتوا»، «ساختار» و «نقشه راه»ی خواهد داشت؟ برای پاسخگویی به این سؤال، تاریخچه و ادبیات «روانشناسی اسلامی» گردآوری و از راه فراتحلیلی نظری (نه آماری) بررسی شد؛ بعضی از یافتههای پژوهش عبارت است از: 1. مسائل و موضوعات پژوهش باید از جامعه و متون اسلامی اخذ شود؛ 2. روانشناسی اسلامی، دارای «مفاهیم اساسی» ویژه خود است؛ 3. تفاوتها و تشابههای آشکاری با روانشناسی معاصر دارد؛ 4. محقق شدنِ روانشناسی اسلامی، نقشه راهی دارد که تمام ارکانِ یک مکتبِ روانشناختی (تعریف، موضوع، روش، اهداف نظری، اهداف کاربردی، مسائل، مفاهیم اساسی، ارتباطش با دیگر علوم اسلامی و انسانی) را به صورت منسجم در کنار هم ترسیم میکند.
هدف این پژوهش عبارت است از ارائه چارچوب اولیه جامعی برای روانشناسی اسلامی (قرآنبنیان)، بهعنوان یک «مکتب روانشناختی»؛ پرسش اصلی پژوهش این است که روانشناسی اسلامی بهعنوان یک مکتب، چه نوع «محتوا»، «ساختار» و «نقشه راه»ی خواهد داشت؟ برای پاسخگویی به این سؤال، تاریخچه و ادبیات «روانشناسی اسلامی» گردآوری و از راه فراتحلیلی نظری (نه آماری) بررسی شد؛ بعضی از یافتههای پژوهش عبارت است از: 1. مسائل و موضوعات پژوهش باید از جامعه و متون اسلامی اخذ شود؛ 2. روانشناسی اسلامی، دارای «مفاهیم اساسی» ویژه خود است؛ 3. تفاوتها و تشابههای آشکاری با روانشناسی معاصر دارد؛ 4. محقق شدنِ روانشناسی اسلامی، نقشه راهی دارد که تمام ارکانِ یک مکتبِ روانشناختی (تعریف، موضوع، روش، اهداف نظری، اهداف کاربردی، مسائل، مفاهیم اساسی، ارتباطش با دیگر علوم اسلامی و انسانی) را به صورت منسجم در کنار هم ترسیم میکند.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1547_bbbab44484db69d7b617df2bd61652f5.pdf
روانشناسی اسلامی
مکاتب روانشناسی
جامعهسازی اسلامی
سیستم مفهومی
علوم انسانی اسلامی
Islamic psychology
psychological schools
Islamic Socialization
conceptual system
Islamic and human sciences
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2019-02-20
12
23
101
124
10.30471/psy.2019.1548
1548
Research Paper
رابطه «نقشهای جنسیتی» و «تیپ شخصیتی» زوجین با «کارآمدی خانواده»
The Relationship of the Couples' Gender Roles and Personality Types with the Family Efficiency
هادی دهقانی
dehghani62@gmail.com
1
محمدمهدی صفورایی
2
کارشناسی ارشد رشته مشاوره از دانشگاه اخلاق و تربیت
دکترای تخصصی و دانشیار روانشناسی تربیتی جامعةالمصطفی
این پژوهش با هدف بررسی رابطه «نقش جنسیتی» و «تیپهای شخصیتی» A و B زوجین با «کارآمدی خانواده» انجام شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری طلاب پایههای 5 تا 7 شهر قم در سال تحصیلی 1394−1395 و همسران آنها بودند. 240 نفر شامل 120 زوج با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به سه پرسشنامه «نقش جنسیتی بم» BSRI، «تیپ شخصیتی A و B روزنمن و فریدمن» و «کارآمدی خانواده صفورایی» S.FEQI پاسخ دادند. تحلیل دادهها با آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که «نقش جنسیتی آندروژنی» و «کارآمدی خانواده» رابطه معنادار مثبت دارند؛ «نقش جنسیتی نامتمایز» و «کارآمدی خانواده» رابطه معنادار منفی دارند؛ «نقشهای جنسیتی متمایز» اعم از مردانه و زنانه با «کارآمدی خانواده» رابطه معناداری ندارند؛ بین «تیپ شخصیتی B» و «کارآمدی خانواده» رابطه معنادار مثبت وجود دارد و بین «تیپ شخصیتی A» و «کارآمدی خانواده»، رابطه منفی معنادار وجود دارد.
این پژوهش با هدف بررسی رابطه «نقش جنسیتی» و «تیپهای شخصیتی» A و B زوجین با «کارآمدی خانواده» انجام شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری طلاب پایههای 5 تا 7 شهر قم در سال تحصیلی 1394−1395 و همسران آنها بودند. 240 نفر شامل 120 زوج با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به سه پرسشنامه «نقش جنسیتی بم» BSRI، «تیپ شخصیتی A و B روزنمن و فریدمن» و «کارآمدی خانواده صفورایی» S.FEQI پاسخ دادند. تحلیل دادهها با آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که «نقش جنسیتی آندروژنی» و «کارآمدی خانواده» رابطه معنادار مثبت دارند؛ «نقش جنسیتی نامتمایز» و «کارآمدی خانواده» رابطه معنادار منفی دارند؛ «نقشهای جنسیتی متمایز» اعم از مردانه و زنانه با «کارآمدی خانواده» رابطه معناداری ندارند؛ بین «تیپ شخصیتی B» و «کارآمدی خانواده» رابطه معنادار مثبت وجود دارد و بین «تیپ شخصیتی A» و «کارآمدی خانواده»، رابطه منفی معنادار وجود دارد.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1548_a564b8c5a54c71b507cc17cd85735ca1.pdf
نقش جنسیتی
تیپ شخصیتی
هویت جنسی
کارآمدی خانواده
طلاب
شهر قم
gender role
personality type
gender identity
family efficiency
religious students
the city of Qom
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2019-02-20
12
23
125
141
10.30471/psy.2019.1549
1549
Research Paper
تأثیر «تلاوت قرآن» بر «سلامت روان»
The Effect of Quran Recitation on the Mental Health
محمد رضائی
m.rezaei1510@gmail.com
1
اسماعیل سعدیپور
2
فردین دارابی
fardindarabi@gmail.com
3
جواد محمدی
mohammad.rezaei1510@yahoo.com
4
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران
کارشناس ارشد الهیات و علوم قرآنی، دانشکده الهیات و علوم معارف اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، ایران
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر «تلاوت قرآن کریم» بر «سلامت روان» دانشجویان پزشکی است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون−پسآزمون به همراه گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و نمونه آماری آن شامل 30 نفر از دانشجویان بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه بهعنوان گروه آزمایش و گروه گواه قرار داده شدند (هر گروه 15 نفر). برای هر دو گروه، در دو مرحلۀ پیشآزمون و پسآزمون، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) اجرا گردید. گروه آزمایش، بعد از پیشآزمون در 15 جلسه (30 دقیقهای) به «تلاوت قرآن کریم» گوش دادند؛ آنگاه، پسآزمون اجرا شده و دادهها با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد «تلاوت قرآن» بر «سلامت روانی» گروه آزمایش تأثیر مثبت داشته است
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر «تلاوت قرآن کریم» بر «سلامت روان» دانشجویان پزشکی است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون−پسآزمون به همراه گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و نمونه آماری آن شامل 30 نفر از دانشجویان بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه بهعنوان گروه آزمایش و گروه گواه قرار داده شدند (هر گروه 15 نفر). برای هر دو گروه، در دو مرحلۀ پیشآزمون و پسآزمون، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) اجرا گردید. گروه آزمایش، بعد از پیشآزمون در 15 جلسه (30 دقیقهای) به «تلاوت قرآن کریم» گوش دادند؛ آنگاه، پسآزمون اجرا شده و دادهها با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد «تلاوت قرآن» بر «سلامت روانی» گروه آزمایش تأثیر مثبت داشته است
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1549_6ad9e2c24cbd5a90c3b7e9db1db596fd.pdf
سلامت روان
تلاوت قرآن
دانشجویان
قرآنپژوهی
روانشناسی اسلامی
mental health
Quran recitation
students
studying the Quran
Islamic psychology
per
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
2019-02-20
12
23
141
158
10.30471/psy.2019.1550
1550
Research Paper
تحلیل محتوای مقالات «دوفصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی» (1386−1395)
The Content Analysis of Articles of "Bi-Annual Journal of Islam and Psychology Studies" (2007-2016)
زیبا استادزاده
ziba.ostadzadeh@gmail.com
1
حسین داوودی
2
حسن حیدری
hedarihassan@yahoo.com
3
سیدرضا میرمهدی
mirmehdy2001@yahoo.com
4
دانشجوی دوره دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد خمین دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
استادیار گروه مشاوره، واحد خمین دانشگاه آزاداسلامی، خمین، ایران
دانشیار گروه مشاوره، واحد خمین دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای 134 مقاله منتشر شده در 19 شماره از «دوفصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی» در سالهای 1386−1395 انجام شد؛ دادهها با ابزار «سیاهه دادرسی» گردآوری و در نرمافزار Exell تجزیه و تحلیل شدند. صاحبنظران روایی چکلیست را تأیید کردند. براساس یافتهها: 76% از نویسندگان مرد بودهاند؛ 84/36% از مقالات، حاصل کار تیم سه نفره بوده است؛ 35% از نویسندگان، همزمان دارای مدرک «کارشناسی ارشد» و «سطح سه حوزوی» بودهاند؛ بیشترین وابستگیِ نویسندگان به «حوزه علمیه» (76/24%) و بعد به «دانشگاه اصفهان» (82/21%)؛ بیشترین مقالات (72/56%) از نوع پژوهش کمی؛ بیشترین گرایش موضوعی (17 مورد) «کاربردهای روانشناسی در خدمت جامعه اسلامی»؛ بیشترین ربته علمی (71 مورد) استادیاری؛ بیشترین منابع مربوط به مقالات خارجی (1838 مورد)؛ فراوانترین شیوه بررسی در مقالات (88 مورد) ساخت یا اجرای پرسشنامه بوده است؛ 440 نظریه به کار رفته که 333 مورد از آنها تنها یک بار مطرح شدهاند
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای 134 مقاله منتشر شده در 19 شماره از «دوفصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی» در سالهای 1386−1395 انجام شد؛ دادهها با ابزار «سیاهه دادرسی» گردآوری و در نرمافزار Exell تجزیه و تحلیل شدند. صاحبنظران روایی چکلیست را تأیید کردند. براساس یافتهها: 76% از نویسندگان مرد بودهاند؛ 84/36% از مقالات، حاصل کار تیم سه نفره بوده است؛ 35% از نویسندگان، همزمان دارای مدرک «کارشناسی ارشد» و «سطح سه حوزوی» بودهاند؛ بیشترین وابستگیِ نویسندگان به «حوزه علمیه» (76/24%) و بعد به «دانشگاه اصفهان» (82/21%)؛ بیشترین مقالات (72/56%) از نوع پژوهش کمی؛ بیشترین گرایش موضوعی (17 مورد) «کاربردهای روانشناسی در خدمت جامعه اسلامی»؛ بیشترین ربته علمی (71 مورد) استادیاری؛ بیشترین منابع مربوط به مقالات خارجی (1838 مورد)؛ فراوانترین شیوه بررسی در مقالات (88 مورد) ساخت یا اجرای پرسشنامه بوده است؛ 440 نظریه به کار رفته که 333 مورد از آنها تنها یک بار مطرح شدهاند
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1550_69b6f9ec6113a2d3aede8e60547c4122.pdf
تحلیل محتوا
نشریات
دوفصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی
فراتحلیل
content analysis
journals
Bi-Annual Journal of Islam and Psychology Studies
meta-analysis