%0 Journal Article %T ساخت و اعتبار‌یابی پرسشنامه گرایش به ذِکر در دانشجویان دانشگاه اصفهان %J مطالعات اسلام و روانشناسی %I پژوهشگاه حوزه و دانشگاه %Z 2008-1103 %A کلانتری, مهرداد %A فتاحی, راضیه %D 2012 %\ 02/20/2012 %V 4 %N 7 %P 95-110 %! ساخت و اعتبار‌یابی پرسشنامه گرایش به ذِکر در دانشجویان دانشگاه اصفهان %K ذِکر %K کمّی‌سازی مفاهیم دینی %K دانشجویان دانشگاه اصفهان %R %X ذِکر»، به معنی به یاد خدا بودن در دل و زبان است. ذکر توحیدی، که موجب آرامش و اطمینان قلب می‌شود، فرآیند روان‌شناختی مهمی است که تاکنون از دیدگاه روان‌شناسی بررسی نشده است. بنابراین هدف، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه گرایش به ذِکر بود. پس از ساخت و بررسی اعتبار صوری، پرسشنامه در مورد 47 نفر پسر و 82 نفر دختر از دانشجویان دانشگاه اصفهان اجرا شد. ضریب آلفای کرانباخ، به عنوان ملاک همسانی درونی پرسشنامه، 87/0 به دست آمد. طبق نتایج به‌دست‌آمده، از نظر دانشجویان رایج‌ترین زمان برای ذِکر، پس از نماز و هنگام گرفتاری‌ها و مشکلات است، و رایج‌ترین مکان، هر مکانی و در درجه دوم مسجد یاد شده است. رایج‌ترین ذِکرها در دانشجویان، به ترتیب چنین بود: صلوات، تسبیحات حضرت زهرا(س)، اسامی خداوند، آیه‌های معروف قرآن و دیگر ذکرهای رایج. همچنین میزان گرایش به ذکر توحیدی، به‌طور معنی‌داری در دختران، بیشتر از پسران بود (01/0>P). %U https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1098_974648d155c049c35a088e80a5bc2160.pdf