%0 Journal Article %T سنجش قدردانی در دانشجویان و طلاب؛ بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه قدردانی %J مطالعات اسلام و روانشناسی %I پژوهشگاه حوزه و دانشگاه %Z 2008-1103 %A آقابابایی, ناصر %A فراهانی, حجت‌الله %A فاضلی مهرآبادی, علیرضا %D 2010 %\ 08/23/2010 %V 4 %N 6 %P 75-88 %! سنجش قدردانی در دانشجویان و طلاب؛ بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه قدردانی %K قدردانی %K پرسش‌نامه قدردانی %K استانداردسازی %R %X هدف اصلی این پژوهش، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه قدردانی است. پس از اطمینان از اعتبار ترجمه، با روش نمونه‌گیری در دسترس 335 پاسخ‌دهنده، شامل 240 دانشجو و 95 طلبه (163 زن و 172 مرد) در این پژوهش شرکت داده شدند. شرکت‌کنندگان به چهار مقیاس «پرسش‌نامه قدردانی»، «مقیاس خودارزیابی معنویت»، «مقیاس شادی فاعلی» و «مقیاس رضایت از زندگی» پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از شاخص‌ها و روش‌های آماری، شامل فراوانی، میانگین، انحراف معیار، آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل عامل اکتشافی استفاده شد. تحلیل عامل اکتشافی با چرخش متعامد نشان داد که پرسش‌نامه قدردانی از یک عامل اشباع شده است. ضریب پایایی مقیاس 81/0 به دست آمد. جهت و میزان همبستگی قدردانی با این مقیاس در راستای پژوهش‌های قبلی و تأییدکننده روایی همگرای آن است. مقایسه نمره‌های قدردانی گروه‌ها نشان داد که نمره‌های طلاب به‌طور معناداری بالاتر از دانشجویان است. با توجه به یافته‌های این پژوهش، پرسش‌نامه قدردانی (GQ-6) قابلیت اجرا برای سنجش قدردانی در ایران را دارد. %U https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1103_d0e2caa428484fdb2973610abf942223.pdf