%0 Journal Article %T تأثیر آموزش امیددرمانی با استفاده از آموزه‌ها و داستان‌های قرآنی بر افزایش امید دانش‌آموزان %J مطالعات اسلام و روانشناسی %I پژوهشگاه حوزه و دانشگاه %Z 2008-1103 %A علیزاده, گلاویژ %D 2018 %\ 02/20/2018 %V 11 %N 21 %P 59-76 %! تأثیر آموزش امیددرمانی با استفاده از آموزه‌ها و داستان‌های قرآنی بر افزایش امید دانش‌آموزان %K امیددرمانی %K آموزه‌ها و داستان‌های قرآنی %K دانش‌آموزان %R 10.30471/psy.2018.1424 %X هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر «آموزش امید درمانی» با استفاده از آموزه­ها و داستان­های قرآنی بر«افزایش امید» دانش­آموزان سال اول مقطع متوسطه شهر همدان بود. روش مطالعه نیمه‌تجربی، به صورت پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه­ دانش­آموزان دختر سال اول مقطع متوسطه دبیرستان­های روزانه و دولتی شهر همدان در سال تحصیلی 1393 و روش نمونه‌گیری از نوع خوشه­ای چندمرحله­ای بود. در چارچوب طرح آزمایشی، 60 نفر از دانش­آموزان به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه 30 نفری قرار گرفتند. در این طرح از «پرسشنامه­ امید» اسنایدر استفاده شد و سپس طرح آزمایشی برای گروه آزمایش طی ده جلسه اجرا شد و پس از اتمام جلسات آموزشی از هر دوگروه پس‌آزمون به عمل آمد و داده­ها با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش امیددرمانی با استفاده از آموزه­ها و داستان­های قرآنی منجر به افزایش امید در دانش­آموزان شده است %U https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1424_75c591094df01b4ebc00c600f2b375a0.pdf