%0 Journal Article %T تأثیر متغیرهای الگوی چند بعدی معنوی با میانجی‎گری باورهای ناکارآمد بر اختلال وسواس %J مطالعات اسلام و روانشناسی %I پژوهشگاه حوزه و دانشگاه %Z 2008-1103 %A احمدی, مریم %A خلعتبری, جواد %A آقایوسقی, علیرضا %A جان‌بزرگی, مسعود %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 16 %N 31 %P 129-153 %! تأثیر متغیرهای الگوی چند بعدی معنوی با میانجی‎گری باورهای ناکارآمد بر اختلال وسواس %K احساس گناه مرضی %K علائم اختلال وسواس−بی‎اختیاری %K باورهای ناکارآمد شناختی %K پایبندی مذهبی %K خداپنداره %K خداپنداشت %K سطح تحول روانی−معنوی %K شدت وسواس %R 10.30471/psy.2022.8982.2059 %X پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر متغیرهای درمان چند‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎بعدی معنوی بر شدت وسواس و علائم اختلال وسواس−بی‎اختیاری با میانجی‎گری باورهای ناکارآمد شناختی با استفاده از تحلیل مسیر انجام شده است. طرح پژوهش حاضر، توصیفی از نوع مدل‎یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه بیماران وسواس−بی‎اختیاری مراجعه‎کننده به مراکز مشاوره شهر قم در سال 1400 با شکایت اصلی اختلال وسواس−بی‎اختیاری بودند. تعداد 240 نفر با استفاده از روش نمونه‎گیری هدفمند به‎عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. اعضای نمونه با پاسخ‎دادن به پرسشنامه وسواس «ییل−براون» و نمره شدت وسواس بالاتر از 9 براساس خط برش هنجارشده انتخاب شدند و به پرسشنامه تحول روانی−معنوی، پرسشنامه پایبندی‎ مذهبی و پرسشنامه خودپنداره−خداپنداره جان‎بزرگی و پرسشنامه احساس گناه گوگلر وجونز و پرسشنامه باورهای ناکارآمد شناختی پاسخ دادند. داده‎های به‎دست‎آمده با استفاده از روش تحلیل مسیر و با نرم‎افزار لیزرل و spss تحلیل شدند. نتایج نشان‎ داد که سطح تحول روانی−معنوی، پایبندی مذهبی و خداپنداشت رابطه منفی و معنادار و متغیرخداپنداره رابطه مثبت و معنادار با علائم وسواس فکری و عملی دارند. پایبندی مذهبی به صورت منفی و معنادار و احساس گناه به صورت مثبت و معنادار با‎ میانجی‎گری باورهای ناکارآمد شناختی با علائم وسواس فکری رابطه دارند؛ همچنین مدل ارائه‎شده از برازش مطلوبی برخوردار است. درنتیجه با افزایش سطح تحول روانی−معنوی، پایبندی ‎مذهبی و نمره خداپنداشت و نیز کاهش نمره خداپنداره، احساس گناه و باورهای ناکارآمد شناختی، علائم وسواس فکری و عملی کاهش می‎یابد. %U https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_2021_982518c6f4965d17f36899c78ff9f168.pdf