ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی دانشجویان
هدف پژوهش حاضر، سنجش رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه اصفهان است. روش پژوهش به صورت توصیفی ـ همبستگی و حجم نمونة برآورد شده، برابر با 450 نفر است که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند. ابزار اندازهگیری شامل دو پرسشنامهسنجش ویژگیهای هوش هیجانی پیترایدز و فارنهام (2003) و پرسشنامه هوش معنوی محقق ساخته است که ضریب پایایی به دست آمده برای آنها به ترتیب 84/0 و 87/0 میباشد. برای تحلیل دادههای حاصله، از روش آماری تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها بر اساس برآورد تحلیل رگرسیون نشان میدهد که هوش معنوی با هوش هیجانی رابطه دارد و این ارتباط در ابعاد مختلف هوش معنوی و هوش هیجانی مشاهده میشود و رابطة معناداری بین آنهاست. به عبارتی، هوش معنوی بیشتر سبب هوش هیجانی زیاد میشود.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1107_e729bd701ae6706b0a02ed23e3f0860a.pdf
2010-02-20
7
23
دانشجویان
هوش معنوی
هوش هیجانی
سالار
فرامرزی
1
استادیار دانشگاه اصفهان
AUTHOR
رضا
همایی
2
مدرس دانشگاه پیام نور اصفهان
AUTHOR
محمدسلطان
حسینی
3
استادیار دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
قدرت آزمون تداعیهای ناآشکار در سنجش نگرشهای اجتماعی ناآشکار
هدف پژوهش حاضر آن است که مشخص نماید، آیا آزمون LAT، قدرت سنجش نگرشهای اجتماعی ناآشکار را دارد یا خیر؟ آزمون تداعی ناآشکار (IAT)، یک آزمون رایانهای است که برای سنجش غیر مستقیم نگرشها مورد استفاده قرار میگیرد. در این آزمایش، سعی شده در یک نمونه ایرانی و با یک موضوع متفاوت، پایایی این آزمون مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن، با نتایج مقیاسهای نگرشسنج آشکار مقایسه گردد. به همین منظور، 24 دانشجوی مقطع لیسانس روانشناسی، بهطور تصادفی انتخاب و با استفاده از آزمون IAT و سه مقیاس نگرشسنج آشکار، نگرش آنها نسبت به وضعیت هوشی دانشجویان دانشگاههای دولتی و آزاد اندازهگیری شد. یافتهها با روش آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشانگر پایایی مطلوب برای آزمون IAT (84/0= a) بود. از سوی دیگر، با وجود همبستگی بالا بین مقیاسهای آشکار، همبستگی ضعیفی بین مقیاس ناآشکار و مقیاسهای آشکار وجود داشت. این پژوهش، علاوه بر تأکید بر مفید بودن آزمون IAT در سنجش نگرشهای اجتماعی ناآشکار، احتمال وجود تفاوت در ساختارهای مورد سنجش مقیاسهای آشکار و ناآشکار را بهطور تجربی نشان میدهد.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1108_2cdd83b89ba0483ad522194e81579cac.pdf
2010-02-20
25
42
آزمون تداعیهای ناآشکار (IAT)
نگرشهای ناآشکار
نگرشهای آشکار
نادر
حاجلو
hajloo53@yahoo.com
1
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت خشم بر اساس آموزههای اسلامی و روانشناسی نوین
خشم، هیجانی است که با پیامدهای مخرب همراه است و از قدیم مورد توجه اندیشمندان بوده است. در احادیث اسلامی، درباره آثار افراط در خشم، علائم جسمانی و رفتاری، زیانهای غضب، تأثیرهای بد خشم در روابط اجتماعی و راهکارهای عملی برای کنترل و فرونشاندن خشم، به تفصیل پرداخته شده است.هدف مقاله حاضر، بررسی تطبیقی و تبیین اصول و روشهای مدیریت خشم در روابط اجتماعی با تأکید بر دیدگاه اسلام و روانشناسی است. در این مقاله، با جمعآوری اطلاعات از متون اسلامی و منابع روانشناسی، به توصیف و تبیین خشم و تأثیر آن بر روابط میانفردی و بروز مشکلات روانشناختی پرداخته شدهایم. همچنین بررسی به نسبت جامعی از اصول، راهبردها و مؤلفههای کنترل خشم را بر اساس آموزههای دینی و روانشناسی نوین ارائه کردهایم.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1109_43bc5e2d8254ddf758548b84d2ba4dd4.pdf
2010-02-20
43
63
عصبانیت
کنترل خشم
راهبردهای مذهبی
محسن
شکوهی یکتا
1
دانشیار دانشگاه تهران
AUTHOR
علینقی
فقیهی
2
استادیار دانشگاه قم
AUTHOR
نیره
زمانی
3
کارشناس ارشد روان شناسی کودکان استثنایی
AUTHOR
اکرم
پرند
4
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین ابعاد مختلف دینداری و هویت اخلاقی در دانشجویان دانشگاه اصفهان
هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین ابعاد مختلف دینداری و هویت اخلاقی در دانشجویان دانشگاه اصفهان است. به همین منظور، در قالب یک طرح شبه آزمایشی و به وسیله روش نمونهگیری تصادفی، یک نمونه 78 نفری (41 نفر پسر و 37 نفر دختر) انتخاب شد و پرسشنامه هویت اخلاقی (آکوئینو، 2002) و مقیاس سنجش دینداری (سراج زاده ، 1377) در اختیار آنها گذاشته شد. پرسشنامه هویت اخلاقی، میزان تحول اخلاقی را در دو بعد نمادسازی و درونیسازی مشخص میکند. مقیاس سنجش دینداری که بر اساس نظریه چند بعدی دینداری گلاک و استارک تهیه شده است، چهار بعد دینداری شامل ابعاد اعتقادی، عاطفی (تجربهای)، پیامدی (کاربردی) و مناسکی را مورد بررسی قرار میدهد. نتایج این پژوهش نشاندهندة عدم وجود تفاوت میان دو گروه زن و مرد بر اساس نمره هویت اخلاقی و دینداری است. همچنین دادهها بیانگر وجود رابطه مثبت و معنادار میان نمره کل هویت اخلاقی و دینداری در هر دو جنس و ارتباط میان زیر مقیاس نمادسازی و ابعاد مناسکی و پیامدی در زنان و زیر مقیاس درونیسازی و بعد اعتقادی در مردان بود
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1110_2fc56c36f66c3edea8643a42c6a28fc3.pdf
2010-01-21
65
77
هویت اخلاقی
دینداری
باورهای مذهبی
پرسشنامه هویت اخلاقی
مقیاس سنجش دینداری
ماهگل
توکلی
1
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
زهره
لطیفی
latifizohre@gmail.com
2
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
شعله
امیری
shole_amiri@yahoo.com
3
استادیار گروه روانشناس دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت و اعتباریابی آزمون پایبندی مذهبی بر اساس گزارههای قرآن و نهجالبلاغه
هدف: هدف این پژوهش، طراحی، ساخت و اعتباریابی آزمون پایبندی مذهبی بر اساس قرآن کریم و نهجالبلاغه به منظور سنجش رفتارهای مذهبی در موقعیتهای بالینی و کنترل متغیرهای مذهبی در مداخلههایی بوده است که به نوعی از روشهای مذهبی استفاده میکنند.
روش: برای این منظور، ابتدا از قرآن و نهجالبلاغه، گزارههای رفتاری، انتخاب شد و پس از انجام مراحل روانسنجی و روایی با پرسشنامهای 60 سؤالی، 682 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاههای استان تهران که بر اساس نمونهگیری خوشهای و به صورت تصادفی در هر خوشه انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین از آزمون جهتگیری مذهبی آلپورت برای روایی ملاک استفاده شد. برای بررسی روایی نهایی آزمون دادهها با استفاده از رایانه، ابتدا به صورت اکتشافی و سپس تحلیل عاملی تجویزی (تأییدی) مورد تحلیل عاملی قرار گرفت.
یافتهها: یافتهها نشانگر آن است که آزمون پایبندی مذهبی دارای سه عامل (پایبندی مذهبی، دوسوگرایی مذهبی و ناپایبندی مذهبی) و همسانی درونی مطلوبی برخوردار است (آلفای کرونباخ برابر816). نتایج تحلیل عاملی با تحلیل اکتشافی شش عامل و سپس با تحلیل تجویزی سه عامل، بیانگر تبیین درصد قابل توجهی از واریانس متغیر مورد نظر همبستگی آزمون مورد نظر با آزمون جهتگیری مذهبی آلپورت است. همچنین قبل از این با گروه نمونة محدودتری محاسبه شد و همبستگی معناداری به دست آمد. نتیجه: بر اساس یافتههای پژوهش و گزارههای مذهبی میتوان آزمون دارای اعتبار و روایی بالا ساخت که عوامل منسجمی از آن به دست میآید و میتوان با توان بالایی رفتار مذهبی افراد را مورد مطالعه و در پژوهشهای بالینی برای سنجش مذهبی مورد استفاده قرار داد. پایبندی مذهبی، ماهیتی مستقل و متفاوت از ناپایبندی و دوسوگرایی مذهبی دارد.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1111_9969fb1d10cea60f3721251047adcd56.pdf
2010-02-20
79
105
سنجش مذهبی
پایبندی مذهبی
قرآن
نهجالبلاغه
مسعود
جانبزرگی
psychjan@gmail.com
1
استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدل اسلامی «مصونسازی» رفتار جنسی با تأکید بر پیشگیری و درمان انحرافها و مشکلات جنسی
دین فطری اسلام ـ به عنوان یک شیوه و برنامة زندگی ـ برای مصونیت رفتار انسان از انحرافها و مشکلات جنسی، برنامهای جامع دارد. این پژوهش به هدف دستیابی به یک مدل اسلامی رفتار جنسی سالم، رشدیافته و ایمن (مصون) از انحرافها، مشکلات و اختلالهای جنسی، به پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی متون اسلامی (قرآن و حدیث)، به وسیله نظام پردازشگری و کشف روابط علّی پرداخته است. این مدل که «مصونسازی» (حصان) نامیده میشود، دو بعد اساسی (نکاح ـ عفاف) «ارضای سالم و نیاز جنسی، از راه همسرگزینی» و «پاکدامنی و خودمهارگری جنسی» دارد. ریشه و علت بسیاری از انحرافها و مشکلات زناشویی به اختلال در یکی از این ابعاد برمیگردد. این مدل دارای اصول، برنامهها و راهکارهای گستردهای است که با توانمندسازی افراد، غریزة جنسی آنان را تدبیر، هدایت و مصون از انحراف و اختلال نموده و باعث بروز رفتار جنسی بهنجار و زندگی آرام و متعالی در کنار خانواده میشود. در صورت نیاز به اصلاح و درمان، با کاربردی کردن این تدابیر و برنامههای اسلامی و اجرای آن در قالب یک تکنیک روانشناختی نوین، میتوان فرد را به حالت «رفتار جنسی مصون» رساند
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1112_0fe35b11841472fddb55a9ffd56d3716.pdf
2010-02-20
107
142
مصونسازی
رفتار جنسی
نکاح
عفاف
انحرافهای جنسی
مشکلات و اختلالهای جنسی
مسعود
نورعلیزاده میانجی
1
دانشپژوه سطح خارج حوزه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی مدل چهارمرحلهای خودارزیابی در اسلام (مشارطه، مراقبه، محاسبه، معاتبه) با استراتژیهای رفتارمحور خودرهبری
خودرهبری، فرایند طراحی، ایجاد و حفظ رفتارهایی است که میتواند انسان را به رشد و کمال انسانی رهنمون کند. هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی بین مدل چهار مرحلهای خود ارزیابی اسلامی و استراتژیهای رفتارمحور خود رهبری است. در این پژوهش، از روش تحلیل نظری محتوای متون دینی و شیوه کتابخانهای استفاده شده است. این مقاله، بعد از طرح مباحثی در مورد خود ارزیابی و خودشناسی در اسلام، به بحث دربارة خود رهبری و خودارزیابی پرداخته و در نهایت، مدل چهار مرحلهای خود ارزیابی در اسلام (مشارطه، مراقبه، محاسبه، معاتبه)، با استراتژیهای رفتارمحور خود رهبری، به عنوان یکی از تئوریهای جدید مدیریت تطبیق میشود.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1113_643897a1a781ca5d2eea23b58dd6571d.pdf
2010-02-20
143
153
خودرهبری
استراتژیهای رفتارمحور
اسلام
خودارزیابی
مدل چهارمرحلهای
رضا
هویدا
1
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
AUTHOR