ORIGINAL_ARTICLE
روششناسیِ ساخت یک مقیاس اسلامی (معیار مرجع) ویژگیها و محدودیتها
هدف پژوهش، ارائه روششناسیِ ساختِ آزمون سبک زندگی اسلامی، ویژگیها و تفاوت آن با دیگر آزمونها است. سؤال اصلی این است که آیا نحوه ساخت یک آزمون دینیِ معیار مرجع با آزمون هنجار مرجع یکسان است؟ برای پاسخ دادن عینیتر و روشنتر به این سؤال، روش و مراحل ساخت و ویژگیهای روانسنجیِ یک آزمون معیار مرجع (آزمون سبک زندگی تجویزی اسلام) را مورد بحث قرار دادیم. در این پژوهش، قدم به قدم، ساخت یک آزمون هنجار مرجع را مورد دقت و تأمل قرار میدهیم تا تفاوتها و تشابهها معلوم شود. در این پژوهش معلوم شد که نحوه مطالعه متون دینی (جامعه مورد مطالعه)، کیفیت استخراج منبع سؤالها، نحوه انتخاب کردن آنها و روش به دست آوردن روایی محتوایی، از مواردی است که بین آزمونهای روانشاختیِ موجود (که هنجار مرجع است) با آزمونهای دینی معیار مرجع تفاوت وجود دارد و گاهی باعث اشتباه محققان میشود. مواردی، مانند: روایی صوری، دقتهای لازم در اجرا، به دست آوردن پایایی کل آزمون و هر یک از مؤلفههای آن (آلفای کرونباخ)، تحلیل عاملی و شناسایی عوامل تشکیلدهنده آزمون، استنباطهای آماری از دادههای آن، از مواردی است که بین دو نوع آزمون مشترک است و تفاوتی بین دو نوع آزمون وجود ندارد.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1100_79ee18b51473f237270aaf33bbc06436.pdf
2010-08-23
7
30
روششناسی
مقیاس
روانسنجی
سنجش دینی
روانشناسی اسلامی
سبک زندگی اسلامی
محمد
کاویانی
m_kavyani@rihu.ac.ir
1
استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
AUTHOR
محمدباقر
کجباف
m.kajbaf2006@gmail.com
2
دانشیار دانشگاه اصفهان
AUTHOR
سیدمحمد
غروی
3
مدیر گروه روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
AUTHOR
حسین
مولوی
hsmolavi@gmail.com
4
استاد دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر گروهدرمانی مذهبی و شناختی ‐ رفتاری بر عزت نفس و نگرشهای زناشویی زندانیان مرد شهر قم
مقایسه آن با گروهدرمانی شناختی ‐ رفتاری است.سؤال پژوهش این است که آیا گروهدرمانی به شیوه مذهبی و شناختی ‐ رفتاری، باعث افزایش عزت نفس و بهبود نگرشهای زناشویی در زندانیان میشود؟ پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه نگرشهای زناشویی، ابزارهای این پژوهش است.
روش تحقیق، نیمهتجربی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری است. جامعه آماری دربرگیرندة زندانیان مرد شهر قم در سال 1387 است، که از 72 نمونة در دسترس، 42 نفر با بالاترین نمره در عزت نفس و پایینترین نمره در نگرشهای زناشویی به صورت جایگزینی تصادفی در سه گروه 14 نفری (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) قرار گرفتند. گروههای آزمایش (بر خلاف گروه گواه)، طی 12 جلسه در دو ماه، به شیوه مذهبی و شناختی ‐ رفتاری درمانگروهی شدند. پس از اجرای دو آزمون، دادهها به وسیله تحلیل واریانس یکراهه برای گروههای مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشانگر تأثیر معنادار گروهدرمانی مذهبی و شناختی ‐ رفتاری بر افزایش عزت نفس و بهبود نگرشهای زناشویی زندانیان است
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1101_5f597308c1ee620a29484f04f278b4de.pdf
2010-08-23
31
61
گروهدرمانی شناختی ‐ رفتاری
گروهدرمانی مذهبی
نگرشهای زناشویی
عزت نفس
مراد
چوپانی صوری
1
کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه اصفهان
AUTHOR
سیداحمد
احمدی
2
استاد دانشگاه اصفهان
AUTHOR
محمدحسین
شریفینیا
sharifinia1@gmail.com
3
استادیار پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
AUTHOR
فاطمه
بهرامی
4
استادیار دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین رابطه بین دینداری با سخترویی روانشناختی
سالها تأثیر دینداری بر سلامت روان مورد بحث بوده است؛ با این حال، این موضوع تنها در نیمقرن گذشته به صورت تجربی مورد آزمایش قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی رابطه دینداری و یکی از جنبههای سلامت روان، یعنی سخترویی روانشناختی میباشد. به این منظور، 200 دانشجو (89 مرد و 111 زن) از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسشنامههای سخترویی کوباسا و مقیاس معبد گلزاری برای سنجش دینداری بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش همبستگی پیرسون و تجزیه و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشانگر آن است که میان دینداری و سخترویی، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد و دینداری، پیشبینیکننده خوبی برای سخترویی است. این پژوهش رابطه میان دینداری و سخترویی را کشف کرده و بر این نکته تأکید مینماید که ممکن است دینداری مزایایی برای سلامت روان داشته باشد
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1102_0351361e00185c60762423d6289c305e.pdf
2010-08-23
63
74
دینداری
سخترویی
همبستگی
رگرسیون
مسعود
قربانعلیپور
1
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی
AUTHOR
احمد
مرندی
2
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی
AUTHOR
حیدرعلی
زارعی
alizarei@iaukhoy.ac.ir
3
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش قدردانی در دانشجویان و طلاب؛ بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه قدردانی
هدف اصلی این پژوهش، بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه قدردانی است. پس از اطمینان از اعتبار ترجمه، با روش نمونهگیری در دسترس 335 پاسخدهنده، شامل 240 دانشجو و 95 طلبه (163 زن و 172 مرد) در این پژوهش شرکت داده شدند. شرکتکنندگان به چهار مقیاس «پرسشنامه قدردانی»، «مقیاس خودارزیابی معنویت»، «مقیاس شادی فاعلی» و «مقیاس رضایت از زندگی» پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از شاخصها و روشهای آماری، شامل فراوانی، میانگین، انحراف معیار، آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل عامل اکتشافی استفاده شد. تحلیل عامل اکتشافی با چرخش متعامد نشان داد که پرسشنامه قدردانی از یک عامل اشباع شده است. ضریب پایایی مقیاس 81/0 به دست آمد. جهت و میزان همبستگی قدردانی با این مقیاس در راستای پژوهشهای قبلی و تأییدکننده روایی همگرای آن است. مقایسه نمرههای قدردانی گروهها نشان داد که نمرههای طلاب بهطور معناداری بالاتر از دانشجویان است. با توجه به یافتههای این پژوهش، پرسشنامه قدردانی (GQ-6) قابلیت اجرا برای سنجش قدردانی در ایران را دارد.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1103_d0e2caa428484fdb2973610abf942223.pdf
2010-08-23
75
88
قدردانی
پرسشنامه قدردانی
استانداردسازی
ناصر
آقابابایی
naseragha@gmail.com
1
کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تهران
AUTHOR
حجتالله
فراهانی
icphaf@yahoo.com
2
دکترای روانشناسی دانشگاه تهران
AUTHOR
علیرضا
فاضلی مهرآبادی
3
کارشناسی ارشد خانوادهدرمانی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مذهبی بر احساس گناه زوجهای نابارور شهر اصفهان
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر احساس گناه زنان نابارور شهر اصفهان است. روش پژوهش، شبهتجربی با گروه آزمایش و کنترل و اجرای پیشآزمون و پسآزمون میباشد.حجم نمونه برابر با ده زوج نابارور در گروه آزمایش و ده زوج نابارور در گروه کنترل است که به روش نمونهگیری گروه در دسترس و تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه، احساس گناه محقق ساخته است. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس در سطح 05/0= α نشان میدهد که تفاوت معناداری بین میانگین نمرههای پسآزمون احساس گناه زنان نابارور گروه آزمایش و کنترل دربارة تأثیر آموزش گروهی شناختی رفتاری مذهبی وجود دارد. همچنین این تفاوت بر اساس جنسیت نیز معنادار است
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1104_87cb2790b5ee51485812a044a4732a56.pdf
2010-08-23
89
101
آموزش گروهی شناختی رفتاری مذهبی
احساس گناه
اصفهان
زوجهای نابارور
رضا
هویدا
1
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
رضا
همایی
2
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
احمد
عابدی
a.abedi44@gmail.com
3
استادیار دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مؤلفههای اجتماعی بهداشت روانی در نهجالبلاغه با تأکید بر کار و فعالیت اقتصادی، روابط اجتماعی و کارکرد حکومت
هدف این پژوهش، بررسی برخی مؤلفههای اجتماعی بهداشت روانی در نهجالبلاغه است. سؤال اصلی مقاله این است که بر اساس آموزههای نهجالبلاغه، آیا عوامل اجتماعی، مانند کار و فعالیت اقتصادی، روابط اجتماعی، دریافت حمایت از سوی دیگران و حکومت بر بهداشت روانی تأثیر میگذارد؟ به این منظور، آموزهها و مفاهیم مرتبط با موضوع یاد شده با بهرهگیری از روش استنباطی و تحلیل نظری مورد بحث قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بهداشت روانی تا حدود زیادی از دیدگاه امام علی(ع) تحت تأثیر عوامل اجتماعی، مانند کار و فعالیت اقتصادی، روابط اجتماعی، همبستگی و اتحاد ملی و بهویژه دولت و حکومت و نحوه رفتار و برخورد مسئولان با مردم قرار میگیرد.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1105_c031117cb82308a878b871d6ba5d9411.pdf
2010-08-23
103
121
بهداشت روانی
روانشناسی در نهجالبلاغه
روانشناسی اسلامی
حکومت
اقتصاد
محمدصادق
شجاعی
s_shojaei@yahoo.com
1
پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأملی بر سازوکار ایمان و امید در زندگی و تأثیر آن بر سلامت روان انسان
فرد باایمان، زندگی را پوچ و بیهدف نمیداند، بلکه با انگیزه به سوی هدفهای خود میرود. در متون اسلامی و بهویژه در قرآن و احادیث، دستورهای فراوانی در مورد امید و ناامیدی آمده است. هدف این مقاله، بررسی آثار امید در زندگی و تأثیر آن بر سلامت روان انسان با توجه به متون اسلامی و با روش توصیفی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که عواملی، مانند آرامش روحی، خوشبینی، افزایش سازگاری با محیط، کاهش ترس و اضطراب، افزایش ظرفیت مقابله با حوادث و چند اعتقاد اساسی دیگر که باعث امید میشود، خود تحت تأثیر اعتقاد به خداوند و خودباوری دینی است
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1106_b8171757eafd513bc73d11faa7b51a4c.pdf
2010-08-23
123
142
امید
ایمان
سلامت روان انسان
مریم
انصاری
1
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ابراهیم
میرشاه جعفری
2
دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
AUTHOR