ORIGINAL_ARTICLE
مدل دلزدگی زناشویی در ارتباط با الگوی ابعادی ارتباط با خدا، کنترل فکر و زبان
این مطالعه با هدف بررسی مدل دلزدگی زناشویی در ارتباط با الگوی ابعادی ارتباط با خدا، کنترل فکر و زبان انجام شد. 350 نفر از دانشجویان متأهل مشغول به تحصیل در دانشگاههای آزاد و دولتی (93-1392) به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و همبستگیِ بین آنها بررسی شد. ابزار پژوهش شامل دلزدگی زناشویی پاینز (1996)، الگوی سهبعدی رابطه انسان با خدا، مظاهری و پسندیده (1390)، توانایی کنترل فکر آلگرابل و مارتینز (2005) و کنترل زبان محققساخته بود که روایی و پایایی پرسشنامهها با استفاده از تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ بررسی و از آزمونهای مدلیابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. یکی از یافتهها این بود که الگوی ابعادی ارتباط با خدا، تنها بهطور غیرمستقیم، از راه کاهش هر یک از «کنترل زبان» و «کنترل فکر»، پیشبینیکننده افزایش «دلزدگی زناشویی» است و نیز نشان داد که مسیرِ مثلثِ «ایمانِ خدامحورانه» تنها از راه «افزایش کنترل زبان» و «کنترل فکر» میتواند در جهت پیشبینی کاهش دلزدگی زناشویی مؤثر واقع شود.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1081_ba50da6539c035075ffa5aa560d3c9c2.pdf
2016-10-22
7
30
10.30471/psy.2016.1081
دلزدگی زناشویی
کنترل فکر
کنترل زبان
الگوی ابعادیِ ارتباط با خدا
پلین
رخشانی
1
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گروه روانشناسی
AUTHOR
فاطمه
شهابی زاده
2
استادیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
حمید
علیزاده
3
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
آیباغی اصفهانی، سعید (1392)، «طراحی و تبیین مدل مواجهه با فرسایش سرمایه اجتماعی در سازمان»، رساله دکتری، دانشگاه تهران، پردیس فارابی.
1
انصاری شوشتری، شیخ محمدعلی (1380)، ترجمه غررالحکم، چاپ اول، قم: مؤسسه انتشاراتی امام عصر(عج).
2
بهادری خسروشاهی، جعفر؛ هاشمی نصرتآباد، تورج؛ باباپور خیرالدین، جلیل (1391)، «بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز»، مجلهتخصصیپژوهشوسلامت، دوره 2، ش1، ص145ـ153.
3
حسینى، میرزاحسن (1389). «تأثیر استراتژىهاى سازمانهاى غیردولتى در ایجاد و ارتقای سرمایه اجتماعى»، فصلنامهمطالعاتمدیریتانتظامى، س5، ش1، ص82ـ100.
4
دینی ترکمانی، علی (1385)، «تبیین افول سرمایه اجتماعی»، رفاه اجتماعی، س6، ش23، ص147ـ171.
5
زاهدی، محمدرضا؛ زارع هرفته، علیاصغر (1387)، اهمیت و نقش مدیریت منابع انسانی در سازمانهای تحقیق و توسعه، هفتمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن.
6
شریفی، طاهر (1387)، «اعتماد اجتماعی و آموزههای دینی»، پژوهشنامه اعتماد اجتماعی، تهران: انتشارات مرکز راهبردی تشخیص مصلحت نظام.
7
صمیمی، رقیه؛ مسرور، دریادخت؛ حسینی، فاطمه؛ تمدنفر، مهرآسا (1385)، «ارتباط سبک زندگی با سلامت عمومی دانشجویان»، نشریه پرستاری ایران، س19، ش48، زمستان، ص83ـ93.
8
طغیانی، مجتبی؛ کجباف، محمدباقر؛ بهرام پور، مهدی (1392)، «رابطة سبک زندگی اسلامی با نگرشهای ناکارآمد در دانشجویان»، دانشوپژوهشدرروانشناسیکاربردی، س14، ش4، ص36ـ44.
9
طولابی، زینب؛ صمدی، سعید؛ مطهرینژاد، فاطمه (1392)، «بررسی نقش میانجی عزت نفس و خودکارآمدی در رابطه بین سبک زندگی اسلامی و سازگاری اجتماعی جوانان شهر مشهد»، فصلنامهمطالعاتجامعهشناختیجوانان، س3، ش9، ص115ـ132.
10
علینی، محمد (1387)، رابطه آموزههای دینی و سرمایههای اجتماعی، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه باقرالعلوم(ع).
11
علینی، محمد (1391)، سرمایه اجتماعی در آموزههای اسلام، قم: بوستان کتاب.
12
فصیحی، اماناله (1386)، «دین و سرمایه اجتماعی»، نشریه معرفت. ش123.
13
فیضالاسلام اصفهانی، علینقی (1379)، ترجمه و شرح نهج البلاغه (فیضالاسلام)، تهران: مؤسسه چاپ و نشر تالیفات فیض الاسلام.
14
کاویانی ارانی، محمد (1390)، «کمّیسازی و سنجش سبک زندگی اسلامی»، روانشناسی و دین، س4، ش2، تابستان، ص27ـ44.
15
کتابی، محمود؛ گنجی، محمد؛ احمدی، یعقوب؛ رضا معصومی (1383)، «دین، سرمایه اجتماعی و توسعه اجتماعی فرهنگی»، مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، ش17، ص169ـ192.
16
کجباف، محمدباقر؛ سجادیان، پریناز؛ کاویانی، محمد؛ انوری، حسن (1390)، «رابطه سبک زندگی اسلامی با شادکامی در رضایت از زندگی دانشجویان شهر اصفهان»، روانشناسی و دین، س4، ش4، تابستان، ص61 – 74.
17
کلانتری، خلیل (1388)، مدلسازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعیـ اقتصادی، تهران: انتشارات فرهنگ صبا.
18
موسوی لاری، مجتبی (1376)، رسالت اخلاق در تکامل انسان، قم: تبلیغات اسلامی حوزه علمیه.
19
لوتانز، فرد (1391)، سرمایهروانشناختی، ترجمه رضاییمنش، بهروز و همکاران، تهران: علمی.
20
Adler, PS, Kwon, S. )2002(, "Social capital: Prospects for a new concept", Academy of Management Review; 27(1):17–40.
21
Fuchino, Y., Mizoue, T., Tokui, N., Ide, R., Fujino, Y., Yoshimura, T. (2003), Health- related lifestyle and mental health among inhabitants of a city in Japan, Nippon-Koshu- Eisei-Zasshi, 50, 303-13.
22
Hoffman, J. J., Hoelscher, M. L., & Sherif, K. (2005), "Social capital, knowledge management and sustained performance",Journal of Knowledge Management, 9 (3), 93-100.
23
Horowitz, A. V. (2002), "Outcomes in the sociology of mental health and illness: Where have we been and whee are we going?", Journal of Health and Social Behavior, 43, 143-151.
24
Larson, M; Norman, S; Hughes, L. (2013), "Psyychological Capital: A New Lens Forunderstanding Employee Fit and Attitutes", International Journal of Leadership Studies, Vol. 8, Iss. 1.
25
Luthans, F., Jensen S.M.)2001(, "Hope: A new positive strength for human resource development", Human Resource Development Review; 1(3): 304–322.
26
Nahapiet, J.; Ghoshal, S. (1998), "Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage, Academy of Management", The Academy of Management Review, vol. 23, No.2, P.242-266.
27
Rhodes, J., Lok, P., Hung, R. Y. Y., & Fang, S. C. (2008), "An integrative model of organizational learning and social capital on effective knowledge transfer and perceived organizational performance". Journal of Workplace Learning, 20(4), 245-258.
28
Snyder, C.R, Lopez, S.J. (2002), Handbook of positive psychology,New York: Oxford University Press.
29
Thompson, D. (2009). "What does social capital mean?". Australian journal of social issues, 44(2), 145-161.
30
World Health Organization (1998), Health promotion glossary, Geneva, Switzerland: author.
31
ORIGINAL_ARTICLE
توسعه سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی در پرتو سبک زندگی اسلامی
سرمایه اجتماعی موضوعی بینرشتهای است که در سالهای اخیر به طور روزافزونی مورد توجه صاحبنظران حوزههای مختلف علوم، بهویژه حوزه مدیریت و جامعهشناسی قرار گرفته است. بدیهی است که تکوین سرمایه اجتماعی مستلزم وجود عواملی چند است که یکی از این عوامل دین و فرهنگ دینی است. پژوهش حاضر رابطه بین سبک زندگی اسلامی، سرمایه روانشناختی و سرمایه اجتماعی را در قالب یک مدل علّی بررسی کرده است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی از شاخه همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق دربرگیرنده کارمندان پژوهشگاه صنعت نفت بوده است؛ بدین منظور 166 پرسشنامه توزیع و جمعآوری شد. نتایج نشان داد که: 1. سبک زندگی اسلامی بر روی سرمایه اجتماعی اثر مثبت، مستقیم و معناداری دارد؛ 2. سبک زندگی اسلامی بر روی سرمایه روانشناختی اثر مثبت، مستقیم و معناداری دارد و 3. سرمایه روانشناختی در رابطه بین سبک زندگی و سرمایه اجتماعی نقش میانجی معناداری دارد.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1083_eaa1df0b958f043ed1175e6abc65a5c7.pdf
2016-10-22
27
56
10.30471/psy.2016.1083
سرمایه اجتماعی
سرمایه روانشناختی
سبک زندگی اسلامی
پژوهشگاه صنعت نفت
مهدی
افخمی اردکانی
1
دانشجو
AUTHOR
عبدالله
توکلی
2
عضو
AUTHOR
آیباغی اصفهانی، سعید (1392)، «طراحی و تبیین مدل مواجهه با فرسایش سرمایه اجتماعی در سازمان»، رساله دکتری، دانشگاه تهران، پردیس فارابی.
1
انصاری شوشتری، شیخ محمدعلی (1380)، ترجمه غررالحکم، چاپ اول، قم: مؤسسه انتشاراتی امام عصر(عج).
2
بهادری خسروشاهی، جعفر؛ هاشمی نصرتآباد، تورج؛ باباپور خیرالدین، جلیل (1391)، «بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز»، مجلهتخصصیپژوهشوسلامت، دوره 2، ش1، ص145ـ153.
3
حسینى، میرزاحسن (1389). «تأثیر استراتژىهاى سازمانهاى غیردولتى در ایجاد و ارتقای سرمایه اجتماعى»، فصلنامهمطالعاتمدیریتانتظامى، س5، ش1، ص82ـ100.
4
دینی ترکمانی، علی (1385)، «تبیین افول سرمایه اجتماعی»، رفاه اجتماعی، س6، ش23، ص147ـ171.
5
زاهدی، محمدرضا؛ زارع هرفته، علیاصغر (1387)، اهمیت و نقش مدیریت منابع انسانی در سازمانهای تحقیق و توسعه، هفتمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن.
6
شریفی، طاهر (1387)، «اعتماد اجتماعی و آموزههای دینی»، پژوهشنامه اعتماد اجتماعی، تهران: انتشارات مرکز راهبردی تشخیص مصلحت نظام.
7
صمیمی، رقیه؛ مسرور، دریادخت؛ حسینی، فاطمه؛ تمدنفر، مهرآسا (1385)، «ارتباط سبک زندگی با سلامت عمومی دانشجویان»، نشریه پرستاری ایران، س19، ش48، زمستان، ص83ـ93.
8
طغیانی، مجتبی؛ کجباف، محمدباقر؛ بهرام پور، مهدی (1392)، «رابطة سبک زندگی اسلامی با نگرشهای ناکارآمد در دانشجویان»، دانشوپژوهشدرروانشناسیکاربردی، س14، ش4، ص36ـ44.
9
طولابی، زینب؛ صمدی، سعید؛ مطهرینژاد، فاطمه (1392)، «بررسی نقش میانجی عزت نفس و خودکارآمدی در رابطه بین سبک زندگی اسلامی و سازگاری اجتماعی جوانان شهر مشهد»، فصلنامهمطالعاتجامعهشناختیجوانان، س3، ش9، ص115ـ132.
10
علینی، محمد (1387)، رابطه آموزههای دینی و سرمایههای اجتماعی، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه باقرالعلوم(ع).
11
علینی، محمد (1391)، سرمایه اجتماعی در آموزههای اسلام، قم: بوستان کتاب.
12
فصیحی، اماناله (1386)، «دین و سرمایه اجتماعی»، نشریه معرفت. ش123.
13
فیضالاسلام اصفهانی، علینقی (1379)، ترجمه و شرح نهج البلاغه (فیضالاسلام)، تهران: مؤسسه چاپ و نشر تالیفات فیض الاسلام.
14
کاویانی ارانی، محمد (1390)، «کمّیسازی و سنجش سبک زندگی اسلامی»، روانشناسی و دین، س4، ش2، تابستان، ص27ـ44.
15
کتابی، محمود؛ گنجی، محمد؛ احمدی، یعقوب؛ رضا معصومی (1383)، «دین، سرمایه اجتماعی و توسعه اجتماعی فرهنگی»، مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، ش17، ص169ـ192.
16
کجباف، محمدباقر؛ سجادیان، پریناز؛ کاویانی، محمد؛ انوری، حسن (1390)، «رابطه سبک زندگی اسلامی با شادکامی در رضایت از زندگی دانشجویان شهر اصفهان»، روانشناسی و دین، س4، ش4، تابستان، ص61 – 74.
17
کلانتری، خلیل (1388)، مدلسازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعیـ اقتصادی، تهران: انتشارات فرهنگ صبا.
18
موسوی لاری، مجتبی (1376)، رسالت اخلاق در تکامل انسان، قم: تبلیغات اسلامی حوزه علمیه.
19
لوتانز، فرد (1391)، سرمایهروانشناختی، ترجمه رضاییمنش، بهروز و همکاران، تهران: علمی.
20
Adler, PS, Kwon, S. )2002(, "Social capital: Prospects for a new concept", Academy of Management Review; 27(1):17–40.
21
Fuchino, Y., Mizoue, T., Tokui, N., Ide, R., Fujino, Y., Yoshimura, T. (2003), Health- related lifestyle and mental health among inhabitants of a city in Japan, Nippon-Koshu- Eisei-Zasshi, 50, 303-13.
22
Hoffman, J. J., Hoelscher, M. L., & Sherif, K. (2005), "Social capital, knowledge management and sustained performance",Journal of Knowledge Management, 9 (3), 93-100.
23
Horowitz, A. V. (2002), "Outcomes in the sociology of mental health and illness: Where have we been and whee are we going?", Journal of Health and Social Behavior, 43, 143-151.
24
Larson, M; Norman, S; Hughes, L. (2013), "Psyychological Capital: A New Lens Forunderstanding Employee Fit and Attitutes", International Journal of Leadership Studies, Vol. 8, Iss. 1.
25
Luthans, F., Jensen S.M.)2001(, "Hope: A new positive strength for human resource development", Human Resource Development Review; 1(3): 304–322.
26
Nahapiet, J.; Ghoshal, S. (1998), "Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage, Academy of Management", The Academy of Management Review, vol. 23, No.2, P.242-266.
27
Rhodes, J., Lok, P., Hung, R. Y. Y., & Fang, S. C. (2008), "An integrative model of organizational learning and social capital on effective knowledge transfer and perceived organizational performance". Journal of Workplace Learning, 20(4), 245-258.
28
Snyder, C.R, Lopez, S.J. (2002), Handbook of positive psychology,New York: Oxford University Press.
29
Thompson, D. (2009). "What does social capital mean?". Australian journal of social issues, 44(2), 145-161.
30
World Health Organization (1998), Health promotion glossary, Geneva, Switzerland: author.
31
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش گروهی الگوی مراقبه اسلامی بر سبک زندگی و اضطراب فراگیر زنان متأهل مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی الگوی مراقبه اسلامی بر سبک زندگی و اضطراب فراگیر زنان متأهل، به صورت نیمهتجربی در سال 1393 در منطقه بنرود اصفهان انجام شد. نمونهگیری در سه مرحله، در دسترس، هدفمند و تصادفی از بین جامعه آماری زنان متأهل مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر ساکن در منطقه بنرود انجام شد. درنهایت 24 نفر به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار مورد استفاده معیارهای تشخیصی اختلال اضطراب فراگیر براساس DSM-IV ، مقیاس کوتاه شدۀ GAD-7 و پرسشنامه سبک زندگی (LSQ) بود که این دو پرسشنامه در سه مرحله ارزیابی پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 45 روزه توسط گروه آزمایش و کنترل تکمیل شد. دادههای آماری به روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد مداخلات آموزش گروهی الگوی مراقبه اسلامی منجر به ارتقای سبک زندگی و کاهش اضطراب فراگیر زنان متأهل مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر شد (p=0/001).
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1082_a11d6e6d1f1a95e09e829764926b961e.pdf
2016-10-22
57
82
10.30471/psy.2016.1082
الگوی مراقبه اسلامی
سبک زندگی
اختلال اضطراب فراگیر
هاجر
احمدی دستجردی
1
دانشجو
AUTHOR
محمدباقر
کجباف
m.kajbaf2006@gmail.com
2
دانشیار
AUTHOR
حمید
کاظمی
kazemi_psyc@yahoo.com
3
دانشجو
AUTHOR
قرآن کریم (1379)، ترجمه مهدی الهیقمشهای، تهران: انتشارات پیراسته.
1
افشاریمنفرد، ژاله؛ باقری یزدی، سیدعباس؛ بوالهری، جعفر (1376)، «بررسی اپیدمیولوژی اختلالات روانی در بین مراجعهکنندگان به درمانگاههای عمومی شهر سمنان»، مجلهطبوتزکیه، ش10-15.
2
آقاعلی، فاطمه؛ رندیپور، طیبه و احمدی، محمدرضا (1388)، «مطالعه تأثیر مشاوره گروهی شناختیـ رفتاری با تأکید بر اندیشههای معنوی در افزایش معنویت و سلامت روان بیماران ام. اس. استان قم»، مجله روانشناسی و دین، س4، ش1، ص37ـ54.
3
الهامینیا، علیاصغر (1389)، اصول اخلاق اسلامی (2)، قم: نشر زمزم هدایت.
4
امیری، مجید (1390)، بررسی رابطه ابعاد دینداری و سبک زندگی جوانان: مطالعة موردی دانشآموزان سال سوم و پیشدانشگاهی شهر زرقان، پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان، ص3-20.
5
امام خمینی (1382)، شرح چهل حدیث، چ27، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
6
بالایی، فائزه؛ یوسف ثانی، محمود و فریدونی، محمدرضا (1389)، «مقایسه آرای امام خمینی(س) و آیتالله بهاری همدانی در باب مراقبه»، پژوهشنامه عرفان، س2، ش3، ص149ـ177.
7
بهاری همدانی، محمد (1382). تذکرة المتقین، چ4، تهران: نشر سفیر صبح.
8
پالاهنگ، حسن؛ نصر، مهدی؛ براهنی، محمدنقی؛ شاهمحمدی، داوود (1375)، «بررسی همهگیرشناسی اختلالات روانی در شهر کاشان»، مجلهروانپزشکیو روانشناسیبالینیایران، س2، ص19-27.
9
جانبزرگی، مسعود (1377)، «بررسی اثربخشی رواندرمانگری با و بدون جهتگیری مذهبی اسلامی بر اضطراب و تنیدگی»، مجله روانشناسی، س2، ش پیاپی 8، ش4، ص343-368.
10
جاویدی، حجتالله (1372)، بررسی اپیدمیولوژی اختلالات روانی در مناطق روستایی مرودشت (فارس)، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، ص20-35.
11
جوادی آملی، حسن (1391)، مفاتیح الحیات، قم: نشر اسراء.
12
جوانی، حجتالله (1389)، «تأثیر آموزههای عرفان اسلامی بر نهاد خانواده»، دانشکده الهیات دانشکده الزهراء»، مجله اسلامپژوهی، ش4، ص85ـ109.
13
حسینیفرد، سید مهدی؛ بیرشک، بهروز؛ عاطف وحید، محمدکاظم (1386)، «همهگیرشناسی اختلالهای روانی دانشآموزان دبیرستان شهر رفسنجان»،مجله روانپزشکیوروانشناسیبالینیایران، س11، ش1، ص70-81.
14
خسروشاهی، هادی (1387)، تعالیم اسلام (دیدگاه علامه طباطبایی)، قم: انتشارات بوستان کتاب.
15
دستغیب، عبدالحسین (1385)، اخلاق اسلامی، قم: دفتر انتشارات اسلامی، جامعه مدرسین قم.
16
دوستدار قلی، مصطفی (1379). «اثرات درمانی تکنیکهای شناخت درمانی توأم با دعا ونیایش برکاهش اضطراب»، فصلنامه مطالعات معرفتی دردانشگاه اسلامی، ش12و13، ص19-32.
17
دهشیری، غلامرضا (1391)، «اثربخشی درمانشناختی رفتاری براضطراب ونگرانی افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر»،فصلنامه روانشناسیبالینی، ش14، ص19-28.
18
رضوانی، سیدروح الله (1389)، مقایسه اثر معنویتدرمانی و فراشناختی درمانی بر میزان اضطراب دانشجویان دختر مراجعهکننده به مراکز جهاد دانشگاهی شهر اصفهان، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، ص1-25.
19
سادات، محمدعلی (1379)، اخلاق اسلامی: روشهای عملی خودشناسی، تهران: انتشارات سمت.
20
سادوک، ویرجینا؛ سادوک، بنیامین (1392)، خلاصه روانپزشکی، ج2، ترجمه فرزین رضاعی، تهران: انتشارات ارجمند.
21
سعیدینژاد، زهرا؛ مظاهری، محمدعلی؛ غبارینباب، باقر (1388)، «تأثیر ملاحظات معنوی به شیوة گروهی بر سلامت روان و خودشکوفایی»، تازهها و پژوهشهای مشاوره، ش8، ش پیاپی31، ص115-134.
22
شالچی، وحید (1390)، طرح پژوهشی بررسی تفاوتهای منطقهای، نسلی وجنسیتی سبک زندگی درمیان شهروندان تهرانی، تهران: مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران.
23
شهبازنژاد، نجف (1379)، رازهای ماندگار عرفانی برمبنای قرآن، تهران: امید فردا.
24
شیروانی، علی (1387)، اخلاق اسلامی و مبانی نظری آن، قم: نشر دارالفکر.
25
علامه طباطبایی، محمدحسین (1390)، مراتب مراقبه از دیدگاه علامه طباطبایی، برگرفته از سایت انجمن علمی فرهنگی آزادی اندیشه.
26
غزالی، ابوحامد محمدبنعلی، احیاء العلوم الدین، ترجمه احمدعلی رجایی (1390)، مشهد: سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی.
27
قاسمی، مهدی (1392)، معنویتدرمانی، برگرفته از سایت: www.maalem.ir.
28
کاویانی، حسین؛ احمدی، ابهری؛ سیدعلی، دهقان محمد؛ منصورنیا، محمدعلی؛ خرمشاهی، مازیار؛ قدیرزاده، محمدرضا؛ دادپی، علیرضا؛ چهاردهی، امیر (1381)، «شیوع اختلالهای اضطرابی در شهر تهران»،مجلهروانپزشکیو روانشناسیبالینیایران، س8، ش3 و 4، ص11.
29
کریمی، افسانه؛ بحرینیان، عبدالحمید و غباریبناب، باقر (1391)، «بررسی اثربخشی مراقبه متعالی بر کاهش افسردگی و اضطراب زنان دانشجو»، فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، س2، ش9، ص113-100.
30
لعلی، محسن؛ عابدی، احمد و کجباف، محمدباقر (1391)، «ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سبک زندگی»، پژوهشهای روانشناختی، دوره 5، ش1، ص64-77.
31
مجلسی، محمدباقر (1386)، آیین زندگی در آداب و اخلاق اسلامی، قم: نشر نوید اسلام.
32
محمدی زیدی، عیسی؛ پاک پورحاجیآقا، امیر و محمدی زیدی، بنفشه (1390)، «روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه سبک زندگی ارتقاء سلامت»، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دوره 21، ویژهنامه1، ص103ـ113.
33
مظاهری، حسین (1381)، کاوشی نو در اخلاق اسلامی، ج1و2، اصفهان: نشر ذکر.
34
نائینیان، محمدرضا؛ شعیری، محمدرضا؛ شریفی، معصومه و هادیان، مهدی (1389). «بررسی پایایی و اعتبار مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر (GAD-7)»، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی دانشگاه شاهد، س3، ش4، ص41ـ50.
35
نراقی، ملا احمد (1362)، معراج السعاده، تهران: انتشارات رشیدی.
36
نراقی، مهدی ابنابیذر (1389)، جامع السعادات، ترجمه جلالالدین مجتبوی، تهران: نشر حکمت.
37
هادی بهرامی، احسان (1381)، «رابطه بین جهتگیری مذهبی، اضطراب و حرمت خود»، مجله روانشناسی، س8، ش24، ص35-50.
38
یوسفی، ناصر (1391)، «تأثیر شناختدرمانی مذهبمحور و معنادرمانگری بر کاهش نشانگان افسردگی، اضطراب و پرخاشگری دانشجویان»، مجله فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، ش10، ص137ـ158.
39
American Psychiatric Association (2000), Diagnostic and statistical manual of mental disorders: Text revision (4th ed. rev), Washington, D.C; 2000.
40
Bernnon, M. (2004), Spirituality and religiousness predict adaptation to visiton lossin middle –aged and older adults, The luternational journd for psychology of religion,14(3): 193-214.
41
Burnard, P., Rahim, H.T., Hayes, D., Deborah, E.,(2007), A descriptive study of Bruneian student nurses’ perceptions of stress, Nurse Education Today 27,808–818.
42
Cakir, H., Pinar, R. (2006), Randomized controlled trial on lifestyle modification in hypertensive patients. Western J Nurs Res ; 28(2): 190-209.
43
Crits-christorph. P. (2000). Psychodynamic-interpersonal treatment of generalized anxiety disorder, Clinical psychology: Science and practice, 9: 81-84.
44
Duvall, J., Stevens-Watkins, D., Oser, C. B., Staton-Tindal, M. (2013), The roles of spirituality in the relationship between traumatic life events, mental health, and drug use among African American women, Subst Use Misuse; 48(12): 10.
45
Lock, C.A., Lecouturier, J., Mason, J.M., Dickinson, H.O. (2006), Lifestyle interventions to prevent osteoporotic fractures: A systematic review, Osteoporosis Int ; 17(1): 20-28.
46
Maier, W., Ganske, M., Freyberyer, H. T., Linz, M., Heun, R. Q., & Lecrabier, Y. (2000), Generalized anxiety disorder (ICD-10) in primary care from a cross-Cultural perspective: A Valid diagnostic entity? Acta Psychiatrica scandinavica, 202, 29-36.
47
Nadeau, L., Renaud, J., BullocK, M.(2012), Spirituality and Religion in Youth Suicide Attempters’ Trajectories of Mental Health Service Utilization: The Year before a Suicide Attempt, J Can Acad Child Adolesc Psychiatry; 21(3): 186–193.
48
Paul, G., Elam, B., Verhulst, S. J. ( 2007), A longitudinal study of student’s perceptions of using deep breathing meditation to reduce testing stress, Teaching and learning in Medicine 19 (3), 287–292.
49
Propst, L.R. (1988), Psychotherapy in a religious frame, Human Sciences Press, Inc.
50
Rocco, A., Nardone, G., Diet, H. (2007), pylori infection and gastric cancer: Evidence and controversies, World J Gastroenterol; 13(21): 2901-2912.
51
Spitzer, R, L.; Kroenke, K.; Williams, J. B. W and Bernd, Lo¨we (2006), A Brief Measure, For Assessing Generalized Anxiety Disorder The GAD-7. ARCH INTERN MED. 166.
52
Toledo, F.G., Menshikova, E.V., Ritov, V.B., Azuma, K., Radikova, Z., DeLany, J.(2007), Effects of physical activity and weight loss on skeletal muscle mitochondria and relationship with glucose control in type 2 diabetes, Diabetes; 56(8): 2142-2147.
53
Tulsky, J. A., Hays, J. C., Kimberly, R. M., Arnold, S. J., Olsen, M. K., Lindquist, J. H., Steinhauser, K. E.(2011), Which Domains of Spirituality are Associated with Anxiety and Depression in Patients with Advanced Illness? Springer, Journal Gen Intern Med; 26(7): 751–758.
54
Wells, A. Q., & Carter, K. (2006), Generalized anxiety disorder. In. A. Carr, & Q. M. Mcnulty (Eds.), Thehandbook of adult clinical psychology, (pp. 423-457). London: Rutledge.
55
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه تحول منزلت های هویت بین شخصی و هویت دینی در دانشجویان
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه هویت بین شخصی و هویت دینی دانشجویان بود. جهت دستیابی به این هدف، 343 (191 دختر و 151 پسر) دانشجوی مقطع کارشناسی به روش تصادفی چندمرحلهای خوشهای از گروههای تحصیلی علوم انسانی و فنیـ مهندسی دانشگاه تهران انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از ترجمه فارسی پرسشنامه گسترشیافته سنجش عینی هویت من(EOM-EIS-2) بنیون و آدامز (1986) و پرسشنامه هویت دینی (رحیمینژاد و احمدی، 1374). یافتههای پژوهش عبارتند از: الف) همبستگی منفی بین سردرگمی و پذیرش هویت دینی؛ ب( همبستگی مثبت بین دنبالهروی و پذیرش هویت دینی؛ ج) عدم رابطه بین بحرانزدگی و پذیرش و یا نفی هویت دینی؛ د( عدم رابطه معنادار بین هویتیافتگی دینی و پذیرش هویت دین؛ ﻫ) جهت همبستگی رابطه متغیرها و معناداریِ آنها، در هر دو جنس یکسان بود.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1084_82127c92e47aead9270178769ee33678.pdf
2016-10-22
83
97
10.30471/psy.2016.1084
هویت بینشخصی
هویت دینی
بحرانزدگی
سردرگمی و هویتیافتگی
دانشجویان
عباس
رحیمینژاد
arahimi@ut.ac.ir
1
عضو
AUTHOR
سمیه
علی مددی
2
دانشجو
AUTHOR
برک، لورا ای. (1385)، روانشناسی رشد، ترجمه یحیی سیدمحمدی، تهران: انتشارات ارسباران.
1
بیابانگرد، اسماعیل (1378)، روانشناسی نوجوانان، تهران: دفتر نشر انقلاب اسلامی.
2
تقییاره، فاطمه؛ مظاهری، محمدعلی و آزادفلاح، پرویز (1384)، بررسی ارتباط سطح تحول من، دلبستگی به خدا و جهتگیری مذهبی در دانشجویان، مجله روان شناسی، ش33.
3
رحیمینژاد، عباس و احمدی، علیاصغر (1374)، مطالعه تحلیلی و علّی هویتیابی نوجوانان ایرانی و رابطه آن با ساخت اجتماعی، اقتصادی و تحصیلی خانواده در دانشآموزان دختر و پسر نوجوان تهرانی، معاونت پرورشی، وزارت آموزش و پرورش.
4
رحیمینژاد، عباس (1379)، بررسی تحولی هویت و رابطه آن با حرمت خود و حالت اضطراب در دانشجویانِ دوره کارشناسی، پایاننامه دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
5
سلطانیفر، علی (1383)، بررسی ارتباط بین وضعیتهای هویت و دینداری در دانشآموزان و دانشجویان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
6
شرفی، محمدرضا (1380)، جوان و بحران هویت، تهران: انتشارات سروش.
7
فراهانی، حجتاله و عریضی، حمیدرضا (1387)، روشهای پیشرفته پژوهش در علوم انسانی، ج2، اصفهان: جهاد دانشگاهی اصفهان.
8
منصور، محمود و دادستان، پریرخ (1383)، روان شناسی ژنتیک (2)، تهران: دریا.
9
نجفی، محمود (1382)، بررسی رابطه کارآیی خانواده و دینداری با بحران هویت در دانشآموزان دختر و پسر در سال تحصیلی 1382، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
10
Adams, G. R. (1998), The objective measure of ego identity status: A reference manual.
11
Bennion, L. D., & Adams, G. R. (1986), A revision of the extended version of the objective measure of ego identity status: An identity instrument for use with late adolescents. Journal of Adolescent Research, 1(2), 183-197.
12
Erikson, E .H. (1968), Youth identity and crisis, Faber and Faber, 24 Ressel Square, London.
13
Erikson, E. H. (1950), Childhood and society, revised 1963.
14
Erikson, E. H. (1968), Identity and the life cycle, Psychological Issues, 1, 18.
15
Erikson, E. H. (1963), Childhood and society (2nd edition). New York : Penguin Books Ltd, Harmondsworth
16
Fulton, A. S. (1997), Identity Status, Religious Orientation and Prejudice, Journal of Youth and Adolescence, 26, 1,1-11.
17
Marcia, J. E. (1980), Identity in adolescence in Handbook of adolescent psychology (ed) by Adelson. J. (1980), John Willy and Sons, New York.
18
Markstrom-Adams, C., Hofstra, G., & Dougher, K. (1994), The ego-virtue of fidelity: A case for the study of religion and identity formation in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 23(4), 453-469.
19
Solomontos-Kountouri, O. & Hurry, J. (2008), Political, religious and occupational identities in context: Placing identity status paradigm in context. Journal of adolescence, 31(2), 241-258.
20
Cote, J. E., & Levine, C. G. (2002), Identity formation, agency, and culture. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
21
Leak, G. K. (2009), An assessment of the relationship between identity development, faith development, and religious commitment. Identity: An International Journal of Theory and Research, 9(3), 201-218.
22
Schwartz, S. J. (2005), A New Identity for Identity Research: Recommendations for Expanding and. Journal of Adolescent Research, 20 (3), 293-308.
23
ORIGINAL_ARTICLE
هنجاریابی مجدد پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده با استفاده از نظریه سؤال-پاسخ
پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی مجدد پرسشنامه کارآمدی خانواده (S.FEQI) انجام شد. جامعه آماری پژوهش دانشجویان متأهل کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاهها و طلاب متأهل سطح دو و سه حوزههای علمیه شهر قم بود که تعداد 391نفر از آنان به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. دادهها با استفاده از نظریه کلاسیک اندازهگیری و نظریه پرسشـ پاسخ و توسط نرمافزارهای SPSS، MULTILOG و R تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان داد که قدرت تمییز و میزان آگاهی 19 پرسش به اندازه کافی نیست، گزینههایی که نشاندهنده کارآیی «بسیار کم» و «کم» هستند، نمیتوانند پاسخگویان را از هم تفکیک کنند، از اینرو میتوان این دو گزینه را با هم ترکیب و پرسشنامه را اصلاح کرد. درنهایت پرسشنامه کارآیی خانواده با شصت پرسش میتواند سه مؤلفه بینشی، حقوقی و اخلاقی را به ترتیب با 20، 14 و 26 پرسش اندازهگیری کند.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1085_15024643aad5beed2762e395ba89903a.pdf
2016-10-22
99
117
10.30471/psy.2016.1085
خانواده
کارآمدی
هنجاریابی
دانشجویان
طلاب
جعفر
هوشیاری
j.houshyari@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری قرآن و روانشناسی و عضو گروه علوم تربیتی موسسه آموزش عالی بنتالهدی
AUTHOR
حسن
تقیان
taghian@gmail.com
2
دانشجوی دکتری دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی جامعهالمصطفی العالمیه
AUTHOR
محمدمهدی
صفورایی پاریزی
safurayi@gmail.com
3
دانشیار روانشناسی تربیتی و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه
AUTHOR
منابع
1
جدیری، جعفر (1387)، رابطه رضامندی زناشویی (براساس معیارهای دینی) با ثبات هیجانی در دانشپژوهان مؤسسه امام خمینی (و ساخت مقیاس رضامندی زناشویی براساس معیارهای دینی)، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
2
دردشتی، احمدرضا (1391)، مقایسه کارآمدی خانواده والدین شاغل و خانواده پدر شاغل از نگاه پدران، پایاننامه کارشناسی ارشد، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
3
سازمان ثبت احوال کل کشور (1391)، نرخ ازدواج و طلاق در ایران و سایر کشورها. محزون، علیاکبر. مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال. http://www.sabteahval.ir (دسترسی در 15/04/1393).
4
سالاریفر، محمدرضا (1385). خانواده در اسلام و روانشناسی. تهران: سمت.
5
صفورایی پاریزی، محمدمهدی (1388)، شاخصهای خانواده کارآمد از دیدگاه اسلام و ساخت پرسشنامه آن، پایاننامه دکتری، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
6
عامری، فریده؛ نوربالا، احمدعلی؛ اژهای، جواد و رسولزاده طباطبایی، سیدکاظم (1382)، «بررسی تأثیر مداخلات خانواده درمانی راهبردی در اختلافات زناشویی»، فصلنامه روانشناسی، س7، ش27، ص218-230.
7
فلسفینژاد، محمدرضا (1389)، مبانی نظریه پرسش ـ پاسخ، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
8
نوابینژاد، شکوه (1378)، روانشناسی زن، تهران: جامعه ایرانیان.
9
هوشیاری، جعفر (1393)، رابطه کارآمدی خانواده با بهزیستی روانشناختی و معنوی در دانشجویان و طلاب متأهل دانشگاهها و حوزههای علمیه شهر قم، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه.
10
Bandura, Albert, Gian Vittorio Caprara, & Claudio Barbaranelli, Camillo Regalia & Eugenia Scabini (2011), Impact of Family efficacy Beliefs on Quality of Family Functioning and Satisfaction with Family Life, Applied Psychology: An International Review, 60 (3), 421–448.
11
Cattell, R. B. (1966), The screen test for the number of factors, Multivariate behavioral Research, 1, 245–267.
12
Cattell, R. B. (1978), The scientific use of factor analysis, New York: Plenum.
13
Du Toit, M. (2003), IRT from SSI: BILOG-MG, MULTILOG, PARSCALE, TESTFACT. Lincolnwood IL: Scientific Software International.
14
Embretson, S. E. (1996), The new rules of measurement, Psychological Assessment, 8, 341–349.
15
Hambleton, R. K., & Swaminathan, H. (1985), Item response theory: Principles and applications, Boston: Kluwer-Nijhoff.
16
Krista, M. (2011), The Physical and Psychological Well-Being of Immigrant Children.The Future of Children, Volume 21, Number 1, Spring, pp.195-218.
17
Loehlin, J. C. (1987), Latent variable models, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
18
Lord, F. M., (1980), Applications of item response theory to practical testing problems, Hillsdale, NJ: Earlbaum.
19
Masters, G. N. (1982), A Rasch model for partial credit scoring, Psychometrika, 47, 149–174.
20
Samejima, F. (1969), Estimation of latent ability using a response pattern of graded scores, Psychometric Monography, 34.
21
Samejima, F. (1997),Graded response model, In W. van der Linden & R. K. Hambleton (Eds.), Handbook of modern item response theory (pp. 85–100), New York: Springer.
22
Thissen, D., & Steinberg, L. (1986), A taxonomy of item response models, Psychometrika, 51(4), 567–577.
23
Wainer, H., Dorans, N. J., Flaugher, R. et al. (1990), Computerized adaptive testing: A primer, Hillsdale NJ: LawrenceEarlbaum Associates.
24
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ارتباط «خودپنداره» با «خداپنداره» در درمان مذهبی (معنوی) اختلالات روانی
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط «خودپنداره» با «خداپنداره» در درمان مذهبی (معنوی) اختلالات روانی است. روش کار بررسی ارتباط مفاهیم مربوط به خودپنداره و خداپنداره در منابع اسلامی و تحقیقات تجربی بوده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد در درمان مذهبی (معنوی)، حضور و غنیشدن شناختها و باورهای مذهبی مربوط به تصور از خدا، در همه افراد منجر به اصلاح خداپنداره و سلامت روانی نمیشود. برخی آیات قران مجید به ساختارهای مقاوم، غیرقابل نفوذ، انعطاف ناپذیر و پایدار در مقابل حضور و نفوذ شناختها و باورهای دینی اشاره دارند. روایات متعددی رشد معنوی و خداپنداره صحیح را تابع اصلاح خودپنداره میدانند. تحقیقات تجربی و مشاهدات بالینی مؤلفان نیز ارتباط این دو را نشان میدهند. بنابراین، در درمان مذهبی (معنوی) به ویژه در اختلالات روانی مزمن و اختلالات شخصیت که در آنها خودپنداره معیوب (فرضهای بنیادین و روانبنههای ناسازگار) وجود دارد، اصلاح و تعدیل خودپنداره، مقدمه و زمینه مهمی برای اصلاح خداپنداره و سلامت روانی افراد است.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1265_aceb714115403919571dfac4b0c54983.pdf
2016-08-22
119
134
10.30471/psy.2016.1265
درمان مذهبی )معنوی)
خودپنداره
خداپنداره
اختلالات روانی مزمن
اختلالات شخصیت
حسن
انصاری
hansari@rihu.ac.ir
1
دانشجوی دکتری روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
AUTHOR
مسعود
جانبزرگی
psychjan@gmail.com
2
دانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
AUTHOR
قرآن کریم، ترجمه مکارم شیرازی.
1
ابنشعبه حرانی، حسن بن علی (1404)، تحف العقول، چ2، قم: جامعه مدرسین.
2
آمدی، عبدالواحد بن محمد (1366)، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، قم: دفتر تبلیغات.
3
بک، جودیت اس. (1391)، شناختدرمانی: اصول و مفاهیم ماورای آن. ترجمه محمدرضا محمدی، هوشمند کهنزاده، نرگس جوشقانی و عبدالرضا منصوریراد، تهران: ارجمند.
4
جانبزرگی، مسعود (1378)، اثربخشی رواندرمانگری کوتاهمدت (آموزش خودمهارگری) با و بدون جهتگیری مذهبی در مهار اضطراب و تنیدگی، پایاننامه دکتری، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
5
جانبزرگی، مسعود وغرویراد، سیدمحمد(1395)، نظریههای نوین رواندرمانگری و مشاوره: اصول، فنون و مطابقتهای فرهنگی، قم وتهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت.
6
جانبزرگی، مسعود و نوری، ناهید (1394)، نظریههای بنیادین رواندرمانگری و مشاوره: اصول، فنون و مطابقتهای فرهنگی، قم وتهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت.
7
جانبزرگی، مسعود و همکاران (1390)، «ارزیابی تحول روانی معنوی در درمانگری مراجعان مذهبی»، دوفصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی، س5، ش8، ص49ـ71.
8
رحیمیان، سعید (1384)، «ارتباط خودشناسی با خداشناسی در عرفان ابنعربی»، انجمن معارف اسلامی ایران، س1، ش3.
9
صادقی، منصورهالسادات و همکاران (1387)، «واﻟﺪﻳﻦ، ﺧﻮد و دﻳﮕﺮان ﻣﻬﻢ: ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﺼﻮر از ﺧﺪا»، علوم رفتاری، دوره2، ش1.
10
طبرسى، فضل بن حسن (1360)، ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات فراهانى.
11
علیانسب، سیدحسین (1390)، «تصویر ذهنی از خدا و خاستگاه آن»، روانشناسی و دین، س4، ش2، ص63ـ77.
12
غباریبناب، باقر و همکاران (1391)، «رابطه کیفبت دلبستگی به خدا و تصور فرد از خدا با سلامت روانی در والدین کودکان استثنایی»، فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، س12، ش3.
13
غباریبناب، باقر؛ حدادی، علیاکبر(1388)، «رابطۀ اضطراب وافسردگی با تصویر ذهنی ازخدا دردانشجویان»، علوم روانشناختی، دوره8، ش31، ص297-314.
14
کاویانی،محمد(1393)، روانشناسیدرقرآن: مفاهیموآموزهها،قم:پژوهشگاهحوزهودانشگاه.
15
لیثی واسطی، علی بن محمد (1418)، عیون الحکم والمواعظ، قم: موسسه فرهنگی دارالحدیث.
16
مجلسى، محمدباقر (1403)، بحارالانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
17
مکارم شیرازى، ناصر (1374)، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الإسلامیه.
18
نورعلیزاده میانجی، مسعود و همکاران (1391)، «رابطه خداآگاهی با خودآگاهی»، روانشناسی و دین، س5، ش3، ص5-24.
19
یانگ، جفری و همکاران (1391)، طرحواره درمانی، ترجمه حسن حمیدپور و زهرا اندوز، چ4، تهران: ارجمند.
20
21
Abigail James and Adrian Wells (2003), Religion and mental health: Towards a cognitive- behavioral framework, British Journal of Health Psychology, 8, 359–376.
22
Hanneke Schaap-Jonker and et.al (2010), Image of God and personality pathology: An exploratory study among psychiatric patients, Mental Health, Religion & Culture, p: 55.
23
Kezdy, Aniko; Martos, Tamas; Robu, Magda (2013), God image and attachment to God in work addiction risk. Studia Psychologica, vo1./is. 55/3(209-214).
24
Kressmann, K., Sirgy, M. J., Herrmann, A., Huber, F., Huber, S., Dong-Jin Lee (2006). Direct and indirect effects of self-image congruence on brand loyalty, Journal of Business Research 59, 955–964.
25
Lawrence, R. T .(1997), Measuring the Image of God: The God image inventory and the God image scales, Journal of Psychology and Theology, 25(2): 214-226.
26
Leslie J. Francis, Harry M. (2001), Gibson & Mandy Robbins, God images and self-worth among adolescents in Scotland, Mental Health, Religion & Culture Volume4, Issue2, 103-108.
27
Pargament, kenneth (2007), Spiritually Integrated Psychotherapy Understanding and addressing the sacred, New York: Guilford.
28
Rogers, T.B., Kuiper, N.A., Kirker, W.S. (1977), Self-Reference and the Encoding of Personal Information, Journal of Personality and Social Psychology, 35, 677-688.
29
Ryan, juanita R, (2008), Seeing God in New Ways: Recovery from Distorted Images of God, The National Association for Christian Recovery.
30
Young, J. E., Klosko, J.S., and Weishaar, M. E, (2007). Schema therapy: A practitioner’s guide, NewYork: Guilford.
31
ORIGINAL_ARTICLE
ماهیت روانشناسی اسلامی، پیشینی یا پسینی؟
بحث درباره روانشناسی اسلامی، چالش بر سر ماهیت و مفهومی مناقشهبرانگیز مرتبط با معانی متفاوتی است که از این مفهوم ارائه شده است. این مقاله از پیشینی و پسینیی بودن روانشناسی اسلامی سخن میگوید. پرسش اساسی این است که روانشناسی اسلامی ماهیتی بالفعل و تحقق یافته دارد یا مفهومی بالقوه و امکانی است که می توان آن را محقق ساخت؟ در پاسخ، کوشش شد که استدلال شود روانشناسی اسلامی ماهیتی پسینی دارد. در این باره سه فرض اساسی با محور قراردادن نظریه رایشنباخ (تفکیک گردآوری از داوری) وجود دارد: نخست آنکه روانشناسی اسلامی نوعی علم دینی است، بنابراین مفهومی است امکانی؛ دوم اینکه نقصان فلسفی معادل با بطلان تجربی نیست؛ از اینرو، تحقق روانشناسی اسلامی به معنای نفی نظریههای روانشناسی معاصر نخواهد بود و سوم، اهمیت پیشفرضهای نظریههای علمی است که پیامدش توجه به زیربنای نظریههای موجود روانشناسی و کوشش برای تدوین نظریههای نو براساس پیشفرضهای اسلامی خواهد بود.
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1266_41eb57d1a3ed48c90dcb81b4fcf2bdce.pdf
2016-10-22
135
155
10.30471/psy.2016.1266
ماهیت پیشینی
ماهیت پسینی
پیش فرض های اسلامی
نظریه رایشنباخ
علم دینی
محمدحسن
ابراهیمی دهشیری
1
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
مریم
صالح زاده
m.salehzadeh@yazd.ac.ir
2
استادیارگروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد
AUTHOR
منابع
1
قرآن کریم.
2
باقری، خسرو (1382)، هویت علم دینی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
3
باقری خسرو؛ خسروی، زهره (1387)، نظریههای روانشناسی معاصر، تهران: نشر علم.
4
باقری، خسرو (1385)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران: انتشارات مدرسه.
5
بستانی، محمود (1392)، اسلام و روانشناسی، ترجمه محمود هویشم، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
6
پورسیف، عباس (1391)، خلاصه تفاسیر المیزان و نمونه، قم: نشر شاهد.
7
عیسی، محمد رفقی (1385). به سوی اسلامیسازی روانشناسی، ترجمه نجیبالله نوری، حوزه و دانشگاه، س12، ش48، ص77ـ108.
8
سروش، عبدالکریم (1388)،تفرج صنع، تهران: انتشارات صراط.
9
شمشیری، بابک (1390)،«نقش فلسفه در ساخت و تولید روانشناسی اسلامی»، روشها و مدلهای روانشناختی، ش5، ص31ـ44.
10
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1374)، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
11
مسعودی، جهانگیر (1389)، «تحلیلی از مبانی و پیشفرضهای معرفتی موافقان و مخالفان علم دینی»، روششناسی علوم انسانی، ش64 و 65، ص43ـ66.
12
مطهری، مرتضی (1391)، انسان کامل، تهران: انتشارات صدرا.
13
ملکیان، مصطفی (1379)، «امکان و چگونگی علم دینی»، روششناسی علوم انسانی. ش22، ص10ـ33.
14
نجاتی، محمد عثمان (1391)، قرآن و روانشناسی، ترجمه عباس عرب، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
15