پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
7
12
2013
05
29
بررسی مؤلفههای نیازهای معنوی از دیدگاه اسلام در کتابهای درسی «دینوزندگی»
7
36
FA
جواد
عبدلی سلطان احمدی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
قاسم
پاشوی
دانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه ارومیه
معصومه
فراست محمدی
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
هدف پژوهش عبارت بود از تحلیل محتوای کتابهای «دینوزندگی» در مقطع دبیرستان، به منظور تعیین ضریب درگیری دانشآموزان، با محتوای کتب مذکور. بدینمنظور پس از تعیین مؤلفههای معنویت (نیازهای وجود، ایمنیجویی معنوی، دوستیباخدا، کرامت و خودشکوفایی معنوی) به عنوان ملاکهای تحلیل و در نظر گرفتن پاراگرافهای هر درس به عنوان واحد تحلیل، بر اساس روش ویلیام رومی (1986) به تحلیلمحتوای متن و پرسشها اقدام گردید. نتایج تحلیل حاکی از آن است که میزان توجه به مؤلفههای نیاز معنوی، در هر سه کتاب مقطع دبیرستان، در حد پایینتر از متوسط قرار داشت (ضریب درگیری پایینتر از یک بود)، با این تفاوت که کتاب «دینوزندگی» سال دوم در مقایسه با کتب اول و سوم، دو برابر بیشتر به این نیازها پاسخ نشان داد
نوجوانی,نیازهای معنوی,تحلیل محتوا,کتابهای «دینوزندگی»,دوره متوسطه
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_903.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_903_ff40dd74048d177f90fe7ba746e15773.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
7
12
2013
05
29
مبانی و ساختار «زوجدرمانی اسلامی»
37
68
FA
محمدرضا
سالاریفر
0000-0002-4423-3880
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
msalarifar@rihu.ac.ir
سید جلال
یونسی
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
محمدحسین
شریفینیا
0000-0002-0901-2089
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
sharifinia1@gmail.com
سیدمحمد
غرویراد
مدیر گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
mqaravi@rihu.ac.ir
هدف پژوهش عبارت بود از تدوین مبانی و ساختار مداخلات اسلامی برای درمان مشکلات زوجها. سوال اول این بود که آیا اسلام این مداخلات را چه مقدار و براساس کدام مبانی دینی تجویز میکند؟ سوال دوم این بود که ساختار این مداخلات چگونه است. روش این پژوهش (با رویکردی علمی- دینی)، اینگونه بود که هم از متون اسلامی به سمت «تدوین زوجدرمانی» حرکت کردیم و هم به عکسِ آن.. نتایج پژوهش نشان داد که مداخلات فوق بر مبانی اسلامیِ زیر مبتنی است: 1. جایگاه خانواده و اهمیت آن در رشد فردی- اجتماعی؛ 2. ویژگیهای خانواده سالم؛ 3. آسیبشناسی خانواده؛ 4. اهداف تشکیل خانواده؛ 5. چارچوبهای فقهی و اخلاقی مداخلهها در زوجدرمانی و نیز معلوم شد که زوجدرمانی اسلامی در پنج بخش مداخلههای شناختی، عاطفی، رفتاری، ساختاری و معنوی قابل ارائه است. سه بخش اول متناظر با دیدگاه زوجدرمانی شناختی رفتاری است، در بخش ساختاری توزیع قدرت را، مبتنی بر حقوق زوجین و مرزها بر اساس آموزههایاسلامی قرار میدهد. در مداخلههای معنوی، توصیههای اسلام در باب اعتقادات، اخلاق و عبادت اسلامی مبنا قرار میگیرد.
اسلام,زوجدرمانی,فقه,اخلاق,اعتقادات,عبادات,شناخت,رفتار
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_904.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_904_566a7b120c599998a95de70fde959a68.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
7
12
2013
05
29
بررسی رابطه بین «میزان دینداری والدین» با «خشونت آنان نسبت به فرزندان»
69
94
FA
محمود
یعقوبیدوست
کارشناس ارشد جامعهشناسی
حلیمه
عنایت
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شیراز
هدف پژوهش بررسی رابطه بین «میزان دینداری والدین» با «خشونت آنان نسبت به فرزندان» بود که به روش پیمایشی در شهر اهواز اجرا شد. بدین منظور از بین دانشآموزان دبیرستانی و والدین آنها، نمونه 384 نفری با استفاده از فرمول کوکران محاسبه و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب گردید. ابزار تحقیق عبارت بود از «مقیاس کودکآزاری و ضربه (CTQ) برنستاین و همکاران (1995 )» و «مقیاس گلاک و استارک با اقتباس از سراجزاده (1377)». نتایج تحقیق حاکی از معنیدار بودن رابطه بین متغیر میزان دینداری والدین با خشونت والدین آنها نسبت به کودکان میباشد. همچنین مشخص شد که بین «بعد اعتقادی و عاطفی دینداری» با «خشونت والدین نسبت به فرزندان» همبستگی منفی معنیدار وجود دارد؛ ولی بین «بعد مناسکی و پیامدی دینداری» با «خشونت والدین به فرزندان» همبستگی معنیدار وجود ندارد
خشونت خانگی,میزان دینداری,والدین,سنجه گلاک و استارک,روانشناسی خانواده
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_905.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_905_5ac63c1b78560bf991f08c61bc7118c8.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
7
12
2013
05
29
اثربخشی «آموزش معنویت» بر «سازگاری زناشویی زوجین»
95
112
FA
حمیدرضا
عرب بافرانی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه اصفهان
محمدباقر
کجباف
1111-1111-1111-1111
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
m.kajbaf2006@gmail.com
احمد
عابدی
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
a.abedi44@gmail.com
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر «آموزش معنویت» بر «سازگاری زناشویی زوجین» مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان بود. روش پژوهش، شبهتجربی بوده بدین منظور30 زوج مراجعه کننده به مراکز مشاوره به روش داوطلبانه انتخاب شدند و به روش جایگزینی تصادفی در دو گروه قرار داده شدند (یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش)؛ به گروه آزمایش آموزش معنویت توسط محقق داده شد. ابزار پژوهش در این تحقیق «پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپاینر» میباشد. تجزیه تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت. مقایسه میانگین نمرات پس آزمون سازگاری زناشویی در گروههای مورد مطالعه و تحلیل کوواریانس نمرات آزمون سازگاری زناشویی نشان داد، بین گروه آزمایش و گروه کنترل در تمامی خردهمقیاسها، تفاوت معناداری وجود دارد. و معلوم شد که «سازگاری زناشویی» بر اثر «آموزش معنویت» افزایش مییابد
سازگاری زناشویی,زوجین,معنویت,روانشناسی خانواده
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_906.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_906_b217ddaae2755860d26657eec81b38f1.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
7
12
2013
05
29
تأثیر «سوگدرمانی شناختی– رفتاری با رویکرد اسلامی» بر «سلامت عمومی خانوادههای داغدیده»
113
134
FA
مرضیه
شریفی
دانشجوی دکتری مشاوره خانواده دانشگاه اصفهان
سیداحمد
احمدی
استاد گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
مریم
فاتحیزاده
دانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
هدف پژوهش، بررسی میزان تأثیر «سوگدرمانی شناختی– رفتاری با رویکرد اسلامی» بر «شاخصهای سلامت عمومی درخانوادههای داغدیده» بود. این پژوهش، نیمهتجربی با استفاده از گروهکنترل وطرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. نمونه تحقیق 16خانواده داغدیده بودند که بهشیوه نمونهگیری هدفمند، از بین خانوادههایمراجعهکننده بهمراکزدرمانی ومشاوره شهرستان فلاورجاندرسال1390، انتخاب وبهطور تصادفی دردوگروه آزمایش و کنترل (هرگروه 8 خانواده) جایگزین شدند. گروه آزمایش در8 جلسة سوگدرمانی شناختی– رفتاری با رویکرد اسلامی شرکت نمودند. هردوگروه، پرسشنامة سلامت عمومی (گلدبرگ، 1972) را در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل نمودند. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد بررسی قرارگرفت. نتایج نشان داد که در پسآزمون و پیگیری، بین میانگین نمرات مؤلفههای سلامت عمومی در دوگروه آزمایش و کنترل، تفاوتمعنیداری وجوددارد(0005/0>p). یافتههای اینپژوهش، اثربخشیسوگدرمانی شناختی- رفتاری با رویکرد اسلامی، بر سلامتعمومی داغدیدگان را تأیید نموده و میتواند به عنوان برنامه درمانی برای خانوادههای داغدیده مورد استفاده قرار گیرد
سوگدرمانی,درمان شناختیـ رفتاری,روانشناسی اسلامی,سلامت عمومی,روانشناسی خانواده,داغدیدگی
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_907.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_907_09bfaea00591838e84014334f44dd972.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
7
12
2013
08
30
رابطة «انگیزش دینی» و «خودشناسی» با «فضایل اخلاقی»
135
148
FA
محمدتقی
تبیک
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه تهران
mtabik@gmail.com
نیما
قربانی
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تهران
سیدمحمدرضا
رضازاده
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تهران
هدف این پژوهش، بررسی نقش فرایندهای خودشناختی و جهتگیری دینی در «توانمندیهای خوی» بود. 315 دانشجو (227 مرد و 88 زن) به پرسشنامههای ذیل پاسخ دادند: مقیاس خودشناسیِ انسجامی (قربانی و همکاران، 2008)، مقیاس بهوشیاری (براون و ریان، 2003)، مقیاس بازنگریشده جهتگیری دینی (هیل، 1999) و پرسشنامه ارزشها در عمل: ابراز قابلیت خود (پترسون، 2004). نتایج نشان داد که توانمندیهای خوی با خودشناسی انسجامی، بهوشیاری و جهتگیری دینی درونی و جهتگیری دینی بیرونی فردی، همبستگی مثبت دارد. تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان متغیرهای پیشبین، خودشناسیِانسجامی، بیشترین نقش را در تبیین واریانس توانمندیهای خوی دارد و از میان انواع دینداری، فقط جهتگیریدینی درونی توانست واریانس توانمندیهای خوی را تببین کند. پس از کنترل فرایندهای خودشناختی (از طریق رگرسیون سلسله مراتبی)، جهتگیریدینی درونی توانست مقادیر معناداری از توانمندیهای خوی را تبیین کند
خودشناسی انسجامی,بهوشیاری,جهتگیری دینی,توانمندیهای خوی,فضایل اخلاقی,روانشناسی مثبت
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_908.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_908_36430726abff5f98874b78935e6f0916.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
7
12
2013
05
29
مبانی نظری «نقش مدیریتی مرد» در خانواده با رویکردی روانشناختی
149
168
FA
علیاحمد
پناهی
استادیار پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
مسعود
آذربایجانی
دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
mazazerbayejani@yahoo.com
هدف پژوهش، بررسی پایه نظری «نقش مدیریتی مرد» از دیدگاه اسلام بود. پرسش اساسی این پژوهش عبارت بود از: 1. نقش مدیریتی خانواده به عهده کیست؟؛ 2. جایگاه هر کدام از مرد و زن در رابطه با این نقش کجاست؟. روش پژوهش، توصیفی– تحلیلی است، به این منظور پس از شناسایی و استخراج مفاهیم و مستندات، از متون دینی، به تحلیل محتوای آنها پرداخته شد. نتایج نشان داد که نقش «مدیریت کلان» خانواده به عهده مرد و «مدیریت داخلی خانواده» به عهده زن میباشد.
مدیریت خانواده,روانشناسی خانواده,خانواده اسلامی,روانشناسی زن و مرد,اسلام و نقش
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_909.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_909_5c6ebbf50f52464c71d44ceaac6a0c9a.pdf