پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
5
9
2012
02
20
رابطه «دینداری» و «ابعاد شخصیت» با «سلامت روان» معلمان شهرستان رودان
7
32
FA
مسعود
باقری
استادیار و عضو هیئت علمی بخش روانشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
حسن
بنیاسدی
استادیار و عضو هیئت علمی بخش روانشناسی دانشگاه باهنر
صفورا
داوری
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
پژوهش حاضر با هدف نشان دادن رابطۀ دینداری و ابعاد شخصیت با سلامت روان معلمان شهرستان رودان به روش توصیفی _ همبستگی انجام گرفت. بدین منظور 274 نفر از معلمان، با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی متناسب با حجم طبقات (برحسب جنس و مقطع تدریس) انتخاب شدند، و به پرسشنامههای دینداری خدایاریفرد و همکاران، شخصیت "NEO-FFI" مککری و کاستا و سلامت عمومی گلدبرگ و هیلیر "GHQ-28" پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روشهای آماری میانگین، درصد، فراوانی، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و گامبهگام، آزمون "t" مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه در نرمافزار "SPSS" انجام شد. نتایج نشان دادند که دینداری و ابعاد شخصیت با سلامت روان معلمان رابطه دارند. بهطوری که روانرنجورخویی پایین، و دینداری و برونگرایی و توافق و وجدانی بودن بالا، با سلامت روان بالاتر معلمان رابطۀ مثبت داشتند. همچنین متغیرهایی از قبیل جنسیت، محل زندگی، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات و مقطع تدریس معلمان نیز در بعضی از این روابط مؤثر بودند.
دینداری,روانرنجورخویی,برونگرایی,باز بودن به تجربه,توافق,وجدانی بودن,سلامت روان
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1067.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1067_bdd9a77baf139a9880426554adb53358.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
5
9
2012
02
20
نگاهی روانشناختی به «انسان کامل از دیدگاه قرآن»
33
56
FA
محمدتقی
محمدی
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
محمدرضا
سالاریفر
0000-0002-4423-3880
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
msalarifar@rihu.ac.ir
جهت ارائه یک تحلیل روانشناختی از «انسان کامل در قرآن» و به دنبال آن، پاسخگویی به این سؤال که «چگونه میتوان محتواهای قرآنی مربوط به انسان کامل را ساختاری روانشناختی داد؟». روش پژوهش عبارت بود از تحلیل مفهومی و نظری مفاهیم مربوط به «انسان کامل» با روششناسی رایج در حوزههای علمیه و علوم اسلامی، این تحقیق با بررسی و تحلیل آیات قرآن در مورد انسانهای برتر، فهرستی از معادلهای انسان کامل را از قرآن استنباط نمود. آنگاه با التزام به مفاهیم آیات قرآن به قالبریزی آن در مفاهیم اساسی دانش روانشناسی پرداخت.براساس دستاوردهای این تحقیق که رویکردی میانرشتهای را تعقیب کرده، ویژگیهای انسان کامل در چهار دستۀ شناختی، رفتاری، عاطفی و سهجنبهای از قرآن را استخراج و در قالب چند مدل تصویری ارائه شده است.
انسان کامل,قرآن,روانشناسی,شناخت,رفتار,عاطفه
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1068.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1068_ac6cb4135a5b486ed0813ebeba7cc62a.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
5
9
2012
02
20
رابطه «الگوهای ارتباطی زوجین» با «رضامندی زناشویی»
57
77
FA
محمد
ثناگویی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی _ خانوادهدرمانی
nashrieh@qabas.net
مسعود
جانبزرگی
0000000229843488
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
psychjan@gmail.com
علیرضا
مهدویان
استادیار دانشگاه علم و فرهنگ
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه «رضامندی زناشویی» با «الگوهای ارتباطی زوجین» انجام گرفت. حجم نمونه که با روش خوشهای چندمرحلهای به صورت تصادفی انتخاب شد شامل 121 زوج (242 نفر) از دانشگاه تربیت معلم و حوزه علمیه شهر اصفهان بود. «پایبندی مذهبی» نیز متغیر تعدیلکننده بود. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهشی از پرسشنامه الگوهای ارتباطی زوجین کریستنسن و سالاوی و پرسشنامه مقیاس رضامندی زناشویی اسلامی جدیری و پرسشنامه پایبندی مذهبی جانبزرگی استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین «الگوی ارتباطی سازنده متقابل» با «رضایت زناشویی» رابطه مثبت معناداری وجود دارد (01/0 < p). میان الگوهای ارتباطی «توقع/ کنارهگیر، توقع/ کناره گیر مرد/ زن»، «توقع/ کنارهگیر زن/ مرد» و «الگوی ارتباطی اجتنابی متقابل» با «رضایت زناشویی» در سطح (01/0< p) رابطه منفی معناداری وجود دارد. پس میتوان رضایت زناشویی را از طریق الگوهای ارتباطی پیشبینی نمود؛ پایبندی مذهبی نیز یکی از عوامل پیشبینیکننده رضایت زناشویی است.
رضامندی زناشویی,الگوهای ارتباطی زوجین,پایبندی مذهبی
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1069.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1069_d932f0bf8150cdd658814d1184d4bcde.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
5
9
2012
02
20
منابع انگیزش اخلاقی با رویکرد تطبیقی بین دیدگاه علامه طباطبایی و مازلو
79
104
FA
محمد
کاویانی
0000-0001-7643-0910
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
m_kavyani@rihu.ac.ir
محمدرضا
کریمی
کارشناس ارشد اخلاق اسلامی
این پژوهش که با هدف بررسی منابع انگیزش از دیدگاه علامه طباطبایی و آبراهام مازلو و مقایسه آن دو دیدگاه انجام شد به دنبال پاسخگویی به این سؤال بود که: منبع انگیزشی رفتار اخلاقی انسانها چیست؟ روش این پژوهش تحلیل عقلی و نظری متون دینی و روانشناختی است. این پژوهش از یکسو، دارای رویکردی میانرشتهای بین اخلاق و روانشناسی و از سوی دیگر پژوهشی علمی _ دینی است. براساس بعضی از دستاوردهای این پژوهش، علامه طباطبایی سه نظریه «اخلاق یونانی»، «اخلاق دینی» و «اخلاق قرآنی» را به ترتیب با سه منبع انگیزشی «تحسین اجتماعی»، «ثواب اخروی» و «محبت مبتنی بر توحید» مورد تأکید قرار میدهد. مازلو نیز بر دیدگاه «اخلاق مبتنی بر نیاز و فطرت» تأکید کرده است. بین دیدگاه علامه طباطبایی و آبراهام مازلو پنج وجه تشابه و چهار وجه تفاوت کشف شد.
انگیزش,منبع انگیزش,اخلاق,اخلاق اسلامی,روانشناسی اخلاق,علامه طباطبایی,مازلو
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1070.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1070_530d0df0b4d94a144c20a8210157d73f.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
5
9
2012
02
20
ساخت و روانسنجی مقیاس مدیریت اسلامی
105
130
FA
هاجر
مساح
کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی
حمیدرضا
عریضی
دانشیار دانشگاه اصفهان
ابوالقاسم
نوری
استاد دانشگاه اصفهان
محسن
گلپرور
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان
پژوهش حاضر به اعتباریابی و پایاییسنجی مقیاس خودساخته مدیریت اسلامی پرداخته است؛ و در ادامه نقش تعدیلی متغیر عملکرد در رابطه بین ابعاد تحلیل شغل و مدیریت اسلامی بررسی شده است. به منظور تهیه پرسشنامه مدیریت اسلامی ابتدا مخزنی 400سؤالی براساس محتوای متون دینی و اسلامی (از جمله قرآن و نهجالبلاغه) تهیه گردید و پس از احراز اعتبار صوری پرسشنامه توسط اساتید، فرم نهایی به منظور اجرا تهیه شد. برای سنجش ابعاد تحلیل شغل از پرسشنامه تحلیل سمتهای مدیریتی و حرفهای استفاده شد. برای سنجش عملکرد شغلی نیز از فرم ساختهشده نوری، عریضی و لباف (1387) استفاده گردید. به منظور اجرایی کردن ابزار 143 نفر از مدیران و سرپرستان شرکت ملی گاز ایران از 5 استان تهران، اصفهان، مازندران، چهارمحال بختیاری و یزد انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار لیزرل استفاده گردید. آلفای کرونباخ بهدستآمده در زیرمقیاسها حاکی از پایایی مناسب ابزار مدیریت اسلامی است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نیز چهار مقیاس و چهارده زیرمقیاس را در ابزار مدیریت اسلامی شناسایی کرده است. شاخصهای تحلیل عاملی تأییدی نیز حاکی از برازش مناسب الگوی مدیریت اسلامی است. نتایج تحلیل تعدیلی نیز حاکی از حضور عملکرد به عنوان متغیر تعدیلکننده در رابطه بین ابعاد تحلیل شغل و مدیریت اسلامی بوده است. با توجه به اینکه تمام سؤالات پرسشنامه مدیریت اسلامی براساس متون معتبر دینی حاصل شده است، ابزاری مناسب در جهت سنجش ویژگیهایی از مدیریت است که در حوزه اسلامی مورد تأکید هستند.
مدیریت اسلامی,تحلیل شغل,عملکرد شغلی,سنجه دینی,روانسنجی
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1071.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1071_fc7e425a24881b73e49a78828eb4a504.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
5
9
2012
02
20
تحلیل میزان هوش معنوی مدیران گروههای آموزشی دانشگاه اصفهان و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی
131
143
FA
مائدهسادات
رقیب
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان
سیدعلی
سیادت
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان هوش معنوی مدیران گروههای آموزشی دانشگاه اصفهان و ارتباط آن با متغیرهای جمعیتشناختی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل همه مدیران گروههای آموزشی دانشگاه اصفهان در سال 87ـ88 بود. در پژوهش حاضر از روش توصیفی ـ همبستگی استفاده شده است. به علت محدود بودن تعداد مدیران گروه، از نمونهگیری در دسترس استفاده شد. گردآوری دادهها با استفاده از مقیاس سنجش هوش معنوی کینگ (SISRI-24) انجام شده است. دادههای بهدستآمده به وسیله نرمافزار SPSS-15 تجزیه و تحلیل آماری شد. تحلیل دادهها نشان داد که میان متغیر سابقه مدیریت با میزان هوش معنوی ارتباط معناداری وجود ندارد و رابطه میان سن و سابقه خدمت با میزان هوش معنوی معنادار است. بهطور کلی یافتهها نشانگر میزان هوش معنوی نسبتاً بالای مدیران گروههای آموزشی دانشگاه اصفهان است.
هوش,معنویت,هوش معنوی,مدیران گروههای آموزشی
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1072.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1072_917b88c55a4f1afda5b492961cf6472b.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
5
9
2012
03
08
پایه نظری و الگوی هیجانات مثبت از دیدگاه اسلام
145
166
FA
عباس
پسندیده
استادیار گروه حدیث دانشکده علوم حدیث
pasandide48@gmail.com
محمود
گلزاری
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
عبدالهادی
مسعودی
استادیار دانشکده علوم حدیث
هدف این پژوهش آن بود که تئوری هیجانات مثبت از دیدگاه اسلام را بررسی نماید. پرسشهای اساسی عبارت بود از اینکه: 1. کارکرد هیجانات مثبت چیست؟ 2. الگوی هیجانات مثبت کدامند؟ روش پژوهش، کتابخانهای است که پس از شناسایی و استخراج مفاهیم مربوطه از متون اسلامی، به تحلیل محتوای آن پرداخته شد. نتایج نشان داد که هیجانات مثبت موجب «بسط برانگیختگی توانمندی» میشوند؛ روان انسان را از انقباض خارج کرده و گسترش میدهند؛ انسان را از خمودی خارج ساخته و برانگیخته میکنند؛ و ناتوانی را از بین برده و انسان را برای انجام امور، آماده و توانمند میسازد. الگوی هیجانات مثبت از دیدگاه اسلام سه ویژگی دارد: 1. همه ابعاد مادی و معنوی انسان را شامل میشود؛ 2. باید متوازن بوده و هر کدام از ابعاد، هیجان مناسب خود را داشته باشند و 3. نباید پیامد منفی داشته باشند وگرنه نتیجه معکوس خواهند داد.
هیجانات مثبت,نشاط,لذت,سرور,روانشناسی اسلامی,الگوی هیجانات
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1073.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1073_964ed9beb57450398b4928c8afd3827b.pdf