پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
13
24
2019
05
22
بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و سرمایه اجتماعی با فضیلت سازمانی در پرتو سبک زندگی اسلامی
7
26
FA
رضا
شریعتی
دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی ساوه
reza.shariati@yahoo.com
مهدی
افخمی اردکانی
مربی، پژوهشگاه صنعت نفت،تهران ،ایران.
afkhamim@ripi.ir
حسین
حبیبی تبار
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی ساوه
habibtabar@yahoo.com
10.30471/psy.2019.1615
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه فضیلت سازمانی، سرمایه اجتماعی، سرمایه روانشناختی و سـبک زنـدگی اسلامی در قالب یک مـدل علّی بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعة آماری تحقیق در بر گیرنده کارمندان پژوهشگاه صنعت نفت بوده است که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات و دادههای پژوهش با بکارگیری 165 پرسشنامه توزیع و جمع آوری و با نرم افزارهای SPSS و Smart PLS تجزیه وتحلیل شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که سبک زندگی اسلامی بر روی سرمایه اجتماعی اثر مثبت و معناداری دارد. رابطه مثبت و معنادار میان سبک زندگی اسلامی با سرمایه اجتماعی تایید نشد. سرمایه روانشناختی رابطه مثبت و معناداری با سرمایه اجتماعی دارد. سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری با فضیلت سازمانی دارد. سرمایه روانشناختی رابطه مثبت و معناداری با فضیلت سازمانی دارد.
سرمایه روانشناختی,سرمایه اجتماعی,فضیلت سازمانی,سبک زندگی اسلامی
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1615.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1615_0a6014b91afd233552a7e4d99589587a.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
13
24
2019
05
22
ساخت و هنجاریابی مقیاس رضایت از زندگی از منظر اسلام و براساس نظریه خیرباوری
27
47
FA
سلمان
قاسمی
دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه قرآن و حدیث
ghasemi181@gmail.com
محمود
اصفهانیان
کارشناسی ارشد رشته روانشناسی مثبتگرا پژوهشکده اخلاق و روانشناسی
mahmod83225@gmail.com
عباس
پسندیده
دانشیار گروه معارف حدیث دانشگاه قرآن و حدیث
pasandide48@gmail.com
علی
دلاور
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
www.delavarali@yahoo.com
10.30471/psy.2019.1613
این پژوهش با هدف طراحی، ساخت و هنجاریابی پرسشنامه رضایتاززندگی مبتنی بر دیدگاه اسلام انجام شده است. در همین راستا مولفههای اصلی مفهوم رضایتاززندگی به روش تحلیلی ـ توصیفی از منابع اسلامی استخراج شد و براساس دادههای به دست آمده و نظر کارشناسان، 62 گویه آماده شد. پس از اجرای مقدماتی بر 30 نفر از افراد نمونه، تعدادی از گویهها حذف و در نهایت پرسشنامهای 48 گویهای با عنوان اختصاری «راز» (رضایتاززندگی)، بر روی نمونه 255 نفری مورد تحلیل عاملی قرار گرفت و سه عامل به دست آمد. این عاملها با آلفای کل 92/0 به ترتیب عبارتند از: خیریابی رضامندانه (آلفایکرنباخ: 90/0)، عملکرد رضامندانه (آلفایکرنباخ: 84/0) و واقعگرایی رضامندانه (آلفایکرنباخ: 77/0). براساس نتایج بدست آمده، این سه عامل را میتوان به عنوان سه ضلع یک مثلث در نظر گرفت که مثلث رضایتاززندگی بر روی قاعده واقعگرایی رضامندانه استوار شده است
رضامندی,رضایتاززندگی,خیرباوری,پرسشنامه رضایتاززندگی
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1613.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1613_c358e6aa5eb89913f575bd762f09ede6.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
13
24
2019
05
22
پیشبینی «حرمت خود فرزندان» بر اساس «سبکهای فرزند پروری والدین» و «پایبندی مذهبی مادران»
49
69
FA
زهرا
کاویانی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اراک
مسعود
جانبزرگی
0000000229843488
استاد گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
psychjan@gmail.com
داود
تقوایی
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اراک
davoodtaghvaei@yahoo.com
10.30471/psy.2019.1617
هدف پژوهش، پیش بینیِ «حرمت خود کودکان» بر اساس «فرزند پروری والدین» و «پایبندی مذهبی مادران» بود؛ از کلاس های چهارم و پنجم ابتدایی شهر قم، 350 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند که به «مقیاس عزت نفس» روزنبرگ (1965) و مادرانشان، به پرسشنامه های «پایبندی مذهبی» جانبزرگی (1388) و «سبک فرزند پروری» بامریند (1973) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها، از طریق همبستگی و تحلیل مسیر، نشان داد که «فرزندپروری مقتدرانه»، «حرمت خود» فرزندان را افزایش داده ولی «فرزند پروری سختگیرانه و سهلگیرانه»، اثر معنیداری بر «حرمت خود» فرزندان نداشتهاند. «پایبندی مذهبی» مادران، «حرمت خود» فرزندان را افزایش و «دوسوگرایی مذهبی» و «ناپایبندی مذهبی مادران» آنرا کاهش داده است. این دو متغیر بر اساس الگوی تحلیل مسیر به طور غیرمستقیم بر سبک فرزندپروری و از آن طریق بر حرمت خود فرزندان تأثیر دارد. با توجه به معناداری این الگو، می توان این دو متغیر را در سطح علّی برای متغیر وابسته تبیین کرد. بنابراین میزان پایبندی مذهبی به عنوان متغیر مثبت و دوسوگرایی مذهبی به عنوان متغیر منفی، سبک فرزندپروری را متأثر و بدین ترتیب حرمت خود کودکان را ارتقاء یا تقلیل میدهد
فرزندپروری,حرمت خود,پایبندی مذهبی,ناپایبندی مذهبی,دوسوگرائی مذهبی,آموزش و پرورش
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1617.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1617_85794134ad72c6405c253e712a7ef9cb.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
13
24
2019
05
22
تبیین مدل عملکردی انگیزش بر اساس منابع اسلامی
63
93
FA
محمدتقی
تبیک
پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث
mtabik@gmail.com
10.30471/psy.2019.1616
هدف پژوهش حاضر، «تبیین مدل عملکردی انگیزش بر اساس منابع اسلامی» بود. روش پژوهش حاضر، «توصیفی- تحلیلِ مفهومی» بود. یافته ها نشان داد که، 1. «نیّت»، متاثر از سه گروه عوامل است: الف. عوامل درون فردی بنیادین که عبارتند از: «انواع روح»، «مزاج و طبایع»، و «گرایشات فطری»؛ ب. عوامل درون فردی فرایندی که عبارتند از: «نظام شناختی- عقیدتی» و «نظام طرحوارههای عاطفی-هیجانی»؛ ج. «عوامل برون فردی» که شامل محیط، و شرایط فرهنگی است؛ 2. از دیدگاه منابع دینی، جلوه های انگیزش را در سه دسته میتوان قرار داد: الف. «جلوه های رفتاری»، مثل عمل صالح (شاخص تلاش)، صبر و بردباری (شاخص استقامت)، و گزینش گری معیارهای دینی (شاخص انتخاب)؛ ب. «سطح مشغولیت و آمیختگی»، مثل یاد آخرت (مشغولیت شناختی)، تجربه هیجانات مختلف از قبیل خوف، حزن و... (مشغولیت هیجانی)، و دلسوزی در هدایت مردم (عاملیّت اجتماعی)؛ ج.«قلب سلیم»، که مهم ترین دستاورد و نتیجه نظام انگیزش دینی است و تأثیر متقابل بر نظام های شناختی و عاطفی ما دارد
نیّت,روح,فطرت,مزاج,عقل,نظام شناختی-عقیدتی,طرحوارههای عاطفی-هیجانی,قلب سلیم
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1616.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1616_57a2f1cb880688fc2c3b7788c49b381a.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
13
24
2019
05
22
بررسی تطبیقی رویکرد فلسفی کندی و سهروردی پیرامون پیشگیری و درمان حزن دنیوی
95
115
FA
عباس
بخشنده بالی
0000-0003-0087-7307
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران
a.bakhshandehbali@umz.ac.ir
10.30471/psy.2019.1619
هدف پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه کندی و سهروردی در باب پیشگیری و درمان حزن عرفانی و حزن دنیائی است؛ حزن عرفانی، موجب می شود سالک به مرتبه ای فراتر باور داشته و برای وصول به آن تلاش نماید. کنترل حزن دنیوی در روان شناسی به صورت ریشهای بررسی نمی شود؛ لکن فیلسوفان مسلمان با توجه به مبانی عقلی که ریشه در آموزه های دینی دارد، راهکارهایی ارائه کرده اند. این پژوهشِ کتابخانه ای و اِسنادی که به روش توصیفی-تحلیلی سامان یافته، با تمرکز بر آثار کندی و سهروردی به پیشگیری و درمان بنیادین حزن پرداخته است. یافته های پژوهش حاکی از وجود راه حل منطقی و البته قابل تطبیق بر متون دینی در آثار این دو می باشد. هر یک از کندی و سهروردی عامل اصلی حزن را اشتباه انسان ها در جهان بینی مادی و زمین گیر شدن انسان در مادیاتِ می دانن
کندی,سهروردی,نفس,حزن,سرور
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1619.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1619_6f469a253feaac4d72b0196092e9c515.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
13
24
2019
12
22
اثربخشی آموزش «قدرشناسی مبتنی بر قرآن» و زمان بندی آن بر «شادی»، «رضایت از زندگی» و «امید» دانشآموزان
117
144
FA
لیلا
امیری وانانی
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد بروجن، بروجن، ایران
leilaamiri13940@gmail.com
غلامرضا
نیکراهان
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
rezanikrahan@yahoo.com
مجید
صدوقی
استادیار روانشناسی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران (نویسنده مسئول)
sadoughi@kashanu.ac.ir
10.30471/psy.2019.1614
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش «قدرشناسی مبتنی بر قرآن» بر «شادی»، «رضایت از زندگی» و «امید» دانشآموزان، با طرح پیشآزمونـپسآزمون باگروه کنترل و پیگیری بود. تعداد 75 نفر دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرکرد با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای«امیدواری» اشنایدر، «رضایت از زندگی» داینر و «شادکامی» آکسفورد بود. گروههای مداخله بصورت هفتگی یا روزانه آموزش قدرشناسی را دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس ترکیبی نشان داد: 1. تاثیر آموزش قدرشناسی بر امید و شادی در مرحله پس آزمون و پیگیری معنادار بود؛ 2. تفاوت معناداری در رضایت از زندگی گروه ها دیده نشد؛ 3. تمرین روزانه قدرشناسی (به خلاف تمرین هفتگی)، افزایش قابل ملاحظه در میزان شادی گروه ها را نشان داد
قدرشناسی,آیات قرآن,شادی,رضایت از زندگی,امید,دانشآموزان دختر,دوره دوم متوسطه
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1614.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1614_0865bee129c2cec0875da23a1ce609cb.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2588-4727
13
24
2009
11
22
مدل علّی رابطه ی بین «مذهب»، «سرسختی روانشناختی»، «دنیاگرایی» و «حل مسئله» در سربازان
145
156
FA
محمدحسن
ملایی
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان (نویسنده مسئول)
mhmollaie80@gmail.com
فریبا
یزدخواستی
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
faribayazdkhasti@yahoo.com
10.30471/psy.2019.1618
هدف پژوهش حاضر، بررسی مدل علّی رابطه ی بین «مذهب»، «سرسختی روانشناختی»، «دنیاگرایی» و «حل مسئله» در سربازان بود. از بین جامعه آماری (سربازان پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان) با روش نمونه گیری تصادفی، تعداد 110 سرباز با سنوات خدمتی متفاوت، انتخاب شده و به پرسشنامه های «دنیاگرایی» (مسد)، «سرسختی» اهواز (AHI، «دینداری»خدایاریفرد و «تجدید نظر شده حل مسئله اجتماعی» (SPSI-R) پاسخ دادند.یافته ها نشان داد که: 1. «مذهب» به طور مستقیم بر «حل مسئله» اثر می گذارد؛ 2. «مذهب» از طریق «افزایش سرسختی» و «کاهش دنیا گرایی» نیز بر «حل مسئله» اثر می گذارد. بنابر این می توان نتیجه کلی گرفت که مذهب نقش مهمی در رویارویی با استرسهای زندگی دارد و میتواند اثر بحرانهای شدید زندگی را تعدیل کند
مذهب,سرسختی روانشناختی,دنیاگرایی,حل مسئله,سربازان
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1618.html
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1618_ea770dc5bef093250e4bdc3c4979cfef.pdf