TY - JOUR ID - 1057 TI - بررسی تطبیقی دیدگاه‌های غزالی و بندورا در تربیت اخلاقی JO - مطالعات اسلام و روانشناسی JA - PSY LA - fa SN - 2008-1103 AU - کاویانی, محمد AU - فصیحی رامندی, مهدی AD - عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه AD - دانشجوی دکتری مدرسی معارف- گرایش اخلاق اسلامی Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 6 IS - 11 SP - 95 EP - 124 KW - اخلاق KW - تربیت اخلاقی KW - غزالی KW - بندورا KW - اصول تربیت اخلاقی KW - روش‌ها و عوامل تربیت اخلاقی DO - N2 - هدف این پژوهش عبارت است از بررسی تحلیلی و مقایسه‌ای آرای ابوحامد غزالی و آلبرت بندورا در بارة تربیت اخلاقی در حیطه نظری و تعیین میزان انطباق و آنها با یکدیگر در حیطه کاربرد. سؤال اصلی این است که دیدگاه‌های غزالی و بندورا در زمینه تربیت‌اخلاقی چیست و مشتمل بر چه عناصری است؟ این پژوهش رویکردی میان رشته‌ای دارد و در آن از روش کتابخانه‌ای و سپس تحلیل محتوایی متون علمی به شیوه تعقلی استفاده گردیده و تلاش شده است تا آرای آنان در حوزه‌های پنج‌گانه اهداف، مبانی انسان شناختی، اصول، روش‌ها و عوامل تربیت اخلاقی استخراج شود. دستاوردهای پژوهش نشان داد که در برخی از «مبانی انسان‌شناختی» بین دو دیدگاه‌، هماهنگی، و در برخی موارد اختلاف قطعی وجود دارد. در محور «اهداف تربیت اخلاقی» نیز، غزالی فضیلت‌گرای مبتنی بر ایمان به خدا است اما بندورا به دنبال فضائل اخلاقی نیست بلکه روی‌کردی عمل‌گروانه معطوف به موقعیت و ناظر به مهارت خودکنترلی اخلاقی دارد. پس در هدف‌گذاری تربیتی اختلاف فراوان دارند. در «اصول تربیت اخلاقی» نیز موارد تشابهی دارند؛ اگر چه گاهی، در تفسیر یک اصل تربیتی، مختلف می‌شوند. در مجموع، آرای تربیت اخلاقی غزالی گسترده‌تر و جامع تر از آرای بندوراست ولی آرای بندورا از انسجام و مؤیدات تجربی بیشتری برخوردار است. UR - https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1057.html L1 - https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1057_b2eb3501850e1d236ffa46cedbc73a9a.pdf ER -