TY - JOUR ID - 1060 TI - تحلیل محتوای کتاب‌های «هدیه‌های آسمان» و «فارسی» مقطع ابتدایی از نظر توجه به مهدویت JO - مطالعات اسلام و روانشناسی JA - PSY LA - fa SN - 2008-1103 AU - امینی, محمد AU - ماشاءاللهی‌نژاد, زهرا AU - علیزاده زارعی, مرضیه AD - عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان AD - کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی AD - Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 6 IS - 10 SP - 7 EP - 26 KW - مهدویت KW - تربیت مهدوی KW - فلسفه ظهور KW - ایمان و باور قلبی DO - N2 - هدف این پژوهش عبارت بود از بررسی محتوای کتاب‌های «هدیه‌های آسمان» و «فارسی (بخوانیم)» در مقطع ابتدایی از نظر توجه به مهدویت و مؤلفه‌های آن در دو بخش «دروس» و «تصاویر». مؤلفه‌های مهدویت، شامل «آگاهی از فلسفه ظهور»، «آگاهی از فلسفه غیبت»، «علم و شناخت امام»، «انتظار ظهور» و «ایمان و باور قلبی» می‌باشند. بدین منظور از روش «تحلیل محتوا»ی متون، استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر شامل پنج کتاب فارسی سال اول تا پنجم و چهار کتاب هدیه‌های آسمان از سال دوم تا پنجم دوره ابتدایی در سال تحصیلی 91_90 بود. یافته‌ها نشان داد که توجه به نمادها و مؤلفه‌های مهدویت و آموزش آن در کتاب‌های یاد شده، بسیار کم می‌باشد و لازم است در کتاب‌ها و در نظام آموزش و پرورش کشور تغییرات و اصلاحات لازم صورت پذیرد. UR - https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1060.html L1 - https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1060_a1d5df144e6ce268c2f560fb1ab14b4e.pdf ER -