TY - JOUR ID - 1067 TI - رابطه «دینداری» و «ابعاد شخصیت» با «سلامت روان» معلمان شهرستان رودان JO - مطالعات اسلام و روانشناسی JA - PSY LA - fa SN - 2008-1103 AU - باقری, مسعود AU - بنی‌اسدی, حسن AU - داوری, صفورا AD - استادیار و عضو هیئت علمی بخش روان‌شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان AD - استادیار و عضو هیئت علمی بخش روان‌شناسی دانشگاه باهنر AD - دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 5 IS - 9 SP - 7 EP - 32 KW - دینداری KW - روان‌رنجورخویی KW - برون‌گرایی KW - باز بودن به تجربه KW - توافق KW - وجدانی بودن KW - سلامت روان DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف نشان دادن رابطۀ دینداری و ابعاد شخصیت با سلامت روان معلمان شهرستان رودان به روش توصیفی _ همبستگی انجام گرفت. بدین منظور 274 نفر از معلمان، با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی متناسب با حجم طبقات (برحسب جنس و مقطع تدریس) انتخاب شدند، و به پرسشنامه‌های دینداری خدایاری‌فرد و همکاران، شخصیت "NEO-FFI" مک‌کری و کاستا و سلامت عمومی گلدبرگ و هیلیر "GHQ-28" پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها با روش‌های آماری میانگین، درصد، فراوانی، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و گام‌به‌گام، آزمون "t" مستقل و تحلیل واریانس یک‌طرفه در نرم‌افزار "SPSS" انجام شد. نتایج نشان دادند که دینداری و ابعاد شخصیت با سلامت روان معلمان رابطه دارند. به‌طوری که روان‌رنجورخویی پایین، و دینداری و برون‌گرایی و توافق و وجدانی بودن بالا، با سلامت روان بالاتر معلمان رابطۀ مثبت داشتند. همچنین متغیرهایی از قبیل جنسیت، محل زندگی، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات و مقطع تدریس معلمان نیز در بعضی از این روابط مؤثر بودند. UR - https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1067.html L1 - https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1067_bdd9a77baf139a9880426554adb53358.pdf ER -