TY - JOUR ID - 1085 TI - هنجاریابی مجدد پرسش‌نامه سنجش کارآمدی خانواده با استفاده از نظریه سؤال-پاسخ JO - مطالعات اسلام و روانشناسی JA - PSY LA - fa SN - 2008-1103 AU - هوشیاری, جعفر AU - تقیان, حسن AU - صفورایی پاریزی, محمدمهدی AD - دانشجوی دکتری قرآن و روانشناسی و عضو گروه علوم تربیتی موسسه آموزش عالی بنت‌الهدی AD - دانشجوی دکتری دانشکده روان‌‌شناسی دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه AD - دانشیار روانشناسی تربیتی و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 10 IS - 19 SP - 99 EP - 117 KW - خانواده KW - کارآمدی KW - هنجاریابی KW - دانشجویان KW - طلاب DO - 10.30471/psy.2016.1085 N2 - پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی مجدد پرسشنامه کارآمدی خانواده (S.FEQI) انجام شد. جامعه آماری پژوهش دانشجویان متأهل کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه­ها و طلاب متأهل سطح دو و سه حوزه­های علمیه شهر قم بود که تعداد 391نفر از آنان به صورت نمونه­گیری در دسترس انتخاب شد. داده‌ها با استفاده از نظریه کلاسیک اندازه‌گیری و نظریه پرسش‌ـ پاسخ و توسط نرم‌افزارهای SPSS، MULTILOG و R تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان داد که قدرت تمییز و میزان آگاهی 19 پرسش به اندازه کافی نیست، گزینه‌هایی که نشان‌دهنده کارآیی «بسیار کم» و «کم» هستند، نمی‌توانند پاسخ‌گویان را از هم تفکیک کنند، از این‌رو می‌توان این دو گزینه را با هم ترکیب و پرسشنامه را اصلاح کرد. درنهایت پرسشنامه کارآیی خانواده با شصت پرسش می‌تواند سه مؤلفه بینشی، حقوقی و اخلاقی را به ترتیب با 20، 14 و 26 پرسش اندازه‌گیری کند. UR - https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1085.html L1 - https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1085_15024643aad5beed2762e395ba89903a.pdf ER -