TY - JOUR ID - 1545 TI - تحلیل محتوای «کتاب‌های درسی هدیه‌های آسمان دورۀ ابتدایی» براساس «مؤلفه‌های هوش‌های چندگانه»: روش آنتروپی شانون JO - مطالعات اسلام و روانشناسی JA - PSY LA - fa SN - 2008-1103 AU - سلطانی, اکبر AU - ادیب, یوسف AU - محمودی, فیروز AU - واحدی, شهرام AD - دانشجوی دکترای دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، تبریز، ایران AD - دکترای علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه تبریز−تبریز، ایران AD - دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران AD - استاد علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، تبریز، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 12 IS - 23 SP - 23 EP - 28 KW - هوش‌های چندگانه KW - کتاب هدیه‌های آسمانی KW - دورۀ ابتدایی KW - تحلیل محتوا (آنتروپی شانون) KW - آموزش و پرورش DO - 10.30471/psy.2019.1545 N2 - هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب‌های درسی هدیه‌های آسمانی، دوره ابتدایی براساس مؤلفه‌های هوش‌های چندگانه است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا با به‌کارگیری روش «آنتروپی شانون» است. نمونه آماری آن کلیه کتاب‌های درسی هدیه‌های آسمانی دوره ابتدایی می‌باشد؛ به این منظور از «چک‌لیست مؤلفه‌های هوش‌های چندگانه» (گاردنر و فلیتهم) استفاده شد که روایی محتوایی آن را پنج نفر از متخصصان احراز کرده‌اند. نتایج به دست آمده، ضریب اهمیت هرکدام از مؤلفه‌ها را به این ترتیب نشان داد: هوش هستی‌گرایانه (121/0)، هوش جنبشی−بدنی، زبانی−کلامی و طبیعت‌گرایانه (119/0)، هوش تصویری−فضایی (118/0)، هوش میان‌فردی (116/0)، هوش درون‌فردی (115/0)، هوش ریاضی−منطقی (108/0) و هوش موسیقیایی (064/0) بود. بیشترین ضریب اهمیت مربوط به پایه‌های چهارم و ششم ابتدایی با ضریب اهمیت (206/0) و کمترین ضریب اهمیت مربوط به پایه پنجم ابتدایی با ضریب اهمیت (191/0) است؛ بنابراین در تنظیم محتوای کتاب‌های هدیه‌های آسمانی، دوره ابتدایی توازن رعایت نشده است UR - https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1545.html L1 - https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1545_8f85412b17d60b70aed2f1b2911d5d49.pdf ER -