TY - JOUR ID - 1755 TI - تدوین بسته آموزشی امید مبتنی بر شکرگزاری و امکان‌سنجی آن در افزایش رضایت از زندگی JO - مطالعات اسلام و روانشناسی JA - PSY LA - fa SN - 2008-1103 AU - تبریزیان, فائزه AU - صالحی, مبین AU - رفیعی هنر, حمید AD - دانشگاه قرآن و حدیث قم AD - موسسه آموزش عالی(دانشگاه) غیرانتفاعی طلوع مهرقم AD - پژوهشکده اخلاق و معنویت، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 14 IS - 27 SP - 75 EP - 93 KW - امید KW - شکر KW - رضایت از زندگی KW - روان‌شناسی اسلامی KW - روان‌شناسی مثبت DO - 10.30471/psy.2020.6294.1673 N2 - هدف از پژوهش حاضر تدوین بسته آموزشی امید مبتنی بر شکرگزاری و امکان‌سنجی آن در افزایش رضایت از زندگی است. رویکرد پژوهش کیفی و کمی بود و از دو روش تحلیل محتوا و آزمایشی استفاده شد. در بخش کیفی داده‌های مربوط به شکر و امید از منابع اسلامی گردآوری شد. برای اجرای پژوهش، جامعه آماری شامل کلیه دختران جوان مجرد سنین 18−35 ساله شهر قم با شرایط اجتماعی−اقتصادی پایین بود که با نمونه‌گیری هدفمند، سه نفر انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری متغیرها، افزون‌بر پرسش‌نامه رضایت از زندگی داینر (1985)، بسته آموزشی امید مبتنی بر شکرگزاری با مبنا قرار دادن مداخله امیددرمانگری اسلامی صالحی و همکاران (1395) و افزودن برخی از فنون برخاسته از شکرگزاری براساس منابع اسلامی به کار گرفته شد. سپس جهت بررسی روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی از کارشناسان نظرخواهی شد. در بخش عملی بسته آموزشی، به شیوه طرح تک‌آزمودنی با خط‌پایه چندگانه بر روی شرکت‌کنندگان اجرا شد. داده‌‌ها با استفاده از نمودار و تحلیل دیداری تحلیل شدند. بسته آموزشی از سوی کارشناسان تأیید و امکان‌سنجی اجرای آن مشخص شد و نیز مداخله سبب افزایش رضایت از زندگی شد که روندی باثبات داشت و تغییرات در مرحله پیگیری یک‌ماهه نیز حفظ شد. بنابراین بسته آموزشی امید مبتنی بر شکرگزاری اسلامی امکان استفاده برای افزایش رضایت از زندگی دختران جوان محله‌‌های محروم شهر قم را دارد. UR - https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1755.html L1 - https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1755_dd55d39c0feb014246dd674abd97377d.pdf ER -