TY - JOUR ID - 1864 TI - اثربخشی درمان چندبعدی معنوی خداسو بر معنویت ادراک شده و خودپنداره−خداپنداره در کارکنان هلال‎احمر دارای نشانه‎های اختلال تنیدگی پس از سانحه JO - مطالعات اسلام و روانشناسی JA - PSY LA - fa SN - 2008-1103 AU - فرجی, فرحناز AU - نوحی, شهناز AU - پیاده کوهسار, ابوالقاسم AU - جان بزرگی, مسعود AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران AD - استادیار گروه روان‌شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران (نویسنده مسئول) AD - استادیار گروه معارف اسلامی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران AD - استاد گروه روان‌شناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 15 IS - 28 SP - 185 EP - 201 KW - درمان چندبعدی معنوی خداسو KW - معنویت ادراک‌شده KW - خودپنداره−خداپنداره KW - کارکنان هلال‎احمر KW - اختلال تنیدگی پس از سانحه DO - 10.30471/psy.2021.7276.1785 N2 - هدف پژوهش بررسی اثربخشی درمان چندبعدی معنوی خداسو بر معنویت ادراک‌شده و خودپنداره−خداپنداره در کارکنان هلال‎احمر دارای نشانه‎های اختلال تنیدگی پس از سانحه بود.روش این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با استفاده از طرح پیش‎آزمون و پس‎آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان هلال‌احمر دارای نشانه‎های اختلال تنیدگی پس از سانحه در سال 1398 در شهر تهران بودند و از بین آنها با استفاده از نمونه‎گیری هدفمند30 نفر انتخاب و تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه شامل 15 نفر) جایگزین شدند. سپس پرسشنامه‎های معنویت ادارک‌شده رید (1986) و مقیاس خودپنداره−خداپنداره جان‌بزرگی (1395) توسط هر دو گروه تکمیل شد. پس‎ازآن درمان چندبعدی معنوی خداسو بر روی گروه آزمایش و سپس پس‎آزمون اجرا شد. داده‎ها با استفاده از نرم‎افزار SPSS نسخه 24 و روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته‎های پژوهش نشان داد درمان چندبعدی معنوی خداسو موجب افزایش نمرات معنویت ادراک‌شده و خودپنداره−خداپنداره و زیرمقیاس‎های آنها می‎شود (001/0P=). نتیجه پژوهش نشان داد این مداخله با اصلاح خودپنداره (تصویر ساختگی از خود) و خداپنداره (تصویر ساختگی از خدا) زمینه تقویت و ایجاد تصویر واقعی از خود و تصویر واقعی از خدا را فراهم می‌کند و درجات ادراک معنویت را نیز ارتقا می‎بخشد. UR - https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1864.html L1 - https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1864_bbddfcdf4bc79fabadf8b932f9228657.pdf ER -