TY - JOUR ID - 1997 TI - • طراحی الگوی آسیب شناسی روش تربیتی تحمیل به نفس از منظر آیات و احادیث براساس نظریه داده بنیاد JO - مطالعات اسلام و روانشناسی JA - PSY LA - fa SN - 2008-1103 AU - زارع, یعقوب AU - اسمعیلی, زهره AU - سرمدی, محمد رضا AU - صفایی, طیبه AD - یعقوب زارع عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور AD - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران. AD - استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 16 IS - 31 SP - 83 EP - 103 KW - آسیب شناسی KW - روش تربیتی KW - تحمیل به نفس KW - داده بنیاد DO - 10.30471/psy.2022.8433.1978 N2 - هدف این پژوهش شناسایی الگوی آسیب‌شناسی روش‌تربیتی تحمیل به نفس از منظر آیات و احادیث بود. این تحقیق از نوع پژوهش‌های کیفی است که با استفاده از نظریه داده‌بنیاد انجام شده است. نمونه‌گیری به صورت نظری انجام شد. داده‌ها در طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری وکدگذاری انتخابی تحلیل گردید. مواد و محتوای این پژوهش آیات و احادیثی بوده که از حیث سند معتبر است. در این مقاله با مبنا قرار دادن دیدگاه اسلام، الگوی آسیب‌شناسی روش‌تربیتی تحمیل به نفس با استفاده از روش داده‌بنیاد استخراج شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که الگوی آسیب‌شناسی روش‌تربیتی تحمیل به نفس از دیدگاه اسلام از دو جنبه آسیب زا و مطلوب قابل پیگیری است، که جنبه آسیب‌زای بر تجری و اقدام تلافی جویانه، یادگیری و همانندسازی، تضعیف عزت نفس، وابستگی، واماندگی، تظاهر به آداب اجتماعی، تنفر و مخالفت، نفاق و دورویی، احساس حقارت و خود کم‌بینی تأکید دارد و همچنین جنبه مطلوب؛ زدودن صفات ناپسند اخلاقی ،حفظ حیات و امنیت، تربیت طبایع ناسازگار با فطرت، قوام زندگی اجتماعی، فراهم آوردن زمینه مناسب برای تلاش همگانی، ابتلاء و آزمایش، مسؤلیت‌پذیری، آرامش و خود اتکائی و احترام به انضباط اجتماعی مدنظر قرار گرفته است. UR - https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1997.html L1 - https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1997_956b82dd10e6f2a0ccc06f78833dc1f5.pdf ER -