TY - JOUR ID - 901 TI - نگاهی به مباحث یادگیری در فلسفه اشراق JO - مطالعات اسلام و روانشناسی JA - PSY LA - fa SN - 2008-1103 AU - بهشتی, محمد AD - عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 7 IS - 13 SP - 119 EP - 133 KW - یادگیری KW - انواع یادگیری KW - نفس ناطقه عامل یادگیری KW - اضافه اشراقی KW - صفای باطن DO - N2 - یادگیری از موضوعات مهمی است که از دیرباز مورد توجه دانشوران و فیلسوفان بوده است و در این‌باره پژوهش‌های ماندگار و تحقیقات دامنه‌داری انجام شده است. امروزه نیز یادگیری به عنوان یک موضوع مهم میان‌رشته‌ای مورد توجه روان‌شناسان و دانشمندان علوم تربیتی است. سهروردی بنیانگذار فلسفه اشراق نیز شخصیتی است که مسئله علم، معرفت و یادگیری از دغدغه‌های مهم او بوده و حل فلسفی این مسئله از افتخارات، بلکه نقطۀ عطف زندگی اوست؛ او در بررسی «علم»، «معرفت» و «یادگیری» به یک انسجام مفهومی دست یافته است، و در دیدگاهِ خود راجع به «یادگیری»، به مسائل مختلفی مانندِ تعریف یادگیری، انواع یادگیری، ماهیت و حقیقت یادگیری، عوامل و موانع یادگیری و...، پرداخته است. در این پژوهش پس از «تعریف یادگیری» و اشاره‌ به «اقسام یادگیری»، به دو موضوع اساسی مهم در فلسفه اشراق؛ یعنی «ماهیت و حقیقت یادگیری» و «عوامل یادگیری» خواهیم پرداخت. UR - https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_901.html L1 - https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_901_217801145b01e7ccc337fb92418da012.pdf ER -