2024-03-29T15:12:54Z
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=199
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1392
7
13
رابطه سطح تحول روانی _ معنوی و احساس تنهایی با اضطراب وجودی در دانشجویان
زهرا
دلجو
مسعود
جانبزرگی
سعیده
بزازیان
الهام
موسوی
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سطح تحول روانی _ معنوی، احساس تنهایی و اضطراب وجودی دانشجویان است. بدین منظور 341 نفر از دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاههای قم به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و تمامی شرکتکنندگان با سه آزمون «تحول روانی _ معنوی»، «اضطراب وجودی» و «مقیاس احساس تنهایی» مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که بین «تحول روانی _ معنوی» و «اضطراب وجودی» رابطه معکوس وجود دارد (487/0_=r) (01/0P<)؛ همچنین، میان «اضطراب وجودی» با «احساس تنهایی» و تمام زیرمقیاسهای آن نیز در سطح (01/0P<) همبستگی مثبت معناداری درحد متوسط وجود دارد و علاوه بر این، نتایج بیانگر آن است که سطح «تحول روانی _ معنوی» و «احساس تنهایی» میتوانند «اضطراب وجودی» را بهطور معناداری پیشبینی کنند (5/32=2R). بنابراین، به نظر میرسد افزایش سطح «تحول روانی _ معنوی» یک عامل کلیدی در کاهش «اضطراب وجودی»، «احساس تنهایی» و درنتیجه ارتقای سلامت روان است.
تحول روانی _ معنوی
احساس تنهایی
اضطراب وجودی
سلامت روان
2014
03
16
5
24
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_895_06d2616114a74c258066915abbd6807a.pdf
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1392
7
13
تأثیرات والدین بر دینداری فرزندان از منظر روانشناسی دین
سیدعلی
هادیان
سیدمحمد
غرویراد
مسعود
آذربایجانی
هدف از این نگاشته، طرح و بررسی تأثیرات والدین بر دینداری فرزندان از منظر روانشناسی دین است. روش پژوهش توصیفی _ تحلیلی بوده و اطلاعات به شیوه اسنادی گردآوری شدهاند؛ بدین منظور، نظرات و تحقیقات روانشناسان در این زمینه از ابتدا تا به امروز بررسی و دستهبندی گردیده و در برخی مواضع تحلیلهای لازم ارائه شده است. این بررسی نشان میدهد والدین از مهمترین عوامل شکلدهی و تقویت یا تضعیف دینداری در فرزندان خود بوده و از روشهای گوناگون نظیر باورها و رفتارهای دینی خود، نوع دلبستگی با فرزندان، روابط عاطفی با آنها، سبک فرزندپروری و نوع رسیدگی به نیازهایشان بر دینداری آنان و تصویری که از خداوند پیدا میکنند، اثر میگذارند.
دینداری
والدین
فرزندان
تصویر خداوند
روانشناسی دین
2014
03
16
25
46
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_897_6176b10678378de6ba071b31163dd305.pdf
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1392
7
13
بررسی رابطه بین «دینباوری»، «عزت نفس»و «پیشرفت تحصیلی» دانشجویان
سیفاله
فضلالهی قمشی
منصوره
ملکی توانا
هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین «دینباوری»، «عزت نفس» و «پیشرفت تحصیلی» دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قمو روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. 246 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب گردید و از طریق دو پرسشنامه «عزت نفس» کوپر اسمیت با پایایی 81/0 و «دینباوری» آلپورت با پایایی76/0 اطلاعات گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمونهای همبستگی پیرسون، T کندال، T برای مقایسه میانگین دو گروه مستقل و Z فیشر و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. بعضی از یافتههای پژوهش عبارت است از اینکه: 1. رابطه «دینباوری» با «عزت نفس» و «پیشرفت تحصیلی» مثبت است، اما معنادار نیست. 2. رابطه «عزت نفس» و «پیشرفت تحصیلی» مثبت است، اما معنادار نیست. 3. همبستگی بین «عزت نفس» و «دینباوری» در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری ندارند. 4. همبستگی بین «دینباوری» و «پیشرفت تحصیلی» پسران و دختران، تفاوت معناداری ندارند.
عزت نفس
دینباوری
پیشرفت تحصیلی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشجویان
روانشناسی اسلامی
2014
03
16
47
65
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_898_462518b92c2c7c87d17cef7a31d73633.pdf
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1392
7
13
رویکردی جامع به مباحث انگیزش از دیدگاه قرآن
محمد
کاویانی ارانی
هدف این پژوهش، عبارت از استکشاف و ارائه رویکرد جامع قرآنی در باب انگیزش است. سؤال اصلی این است که مبانی و علل انگیزش از دیدگاه قرآن کدام است و طی چه مکانیزمی، انگیزهها و رفتارهای انسان را شکل میدهد؟ به منظور پاسخگویی به این سؤال، از روش تفسیریِ قرآنبهقرآن و با تأکید بر روش تحلیلِ معناییِ ایزوتسو، تمام قرآن با تأنی و تأمل فراوان به صورت آیهبهآیه مورد مطالعه قرار گرفت، آیات مرتبط گردآوری شد و درنهایت، با تحلیل محتوای آیات، رویکردی منسجم به دست آمد. بعضی از دستاوردهای پژوهش عبارت است از: الف) دیدگاه انگیزشیِ قرآن را باید از تمام آیات، به روش معنایابیِ واژهها و معنایابیِ گزارهها به دست آورد. ب) خاستگاههای اولیه انگیزهها از دیدگاه قرآن، مجموعهای از ابعاد درهمتنیده انسان (اراده، عقل، سیستمهای بیولوژیک و هوای نفس) و وسوسههای شیطان است که همه تحت تأثیر «باور انسان به مشیت الهی» عمل میکنند. ج) علاوه بر تقسیماتِ موجود برای انگیزهها، تقسیمات جدیدی را نیز از دیدگاه قرآن، میتوان مطرح کرد. د) از دیدگاه قرآن، تعارض انگیزهها، به صورت «مادی _ مادی»، و «مادی _ معنوی» وجود دارد، اما به صورت «معنوی _ معنوی» وجود ندارد.
انگیزش
قرآنپژوهی
روانشناسی اسلامی
رویکرد سیستمی
علم دینی
2014
03
16
67
93
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_899_6f1ea671bdc5d637020f18c448c331b6.pdf
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1392
7
13
تعیین اهداف تغییر رفتار و روان انسان در سخنان امام علی(ع): پژوهشی با روش تحلیل محتوا
فریبرز
باقری
زهرا
کیایی
مسعود
آذربایجانی
هدف پژوهش حاضر بررسی اهداف تغییر در نظریات روانشناسی و مقایسه این اهداف با دیدگاه امام علی(ع) در نهجالبلاغه و تفاوتها و تشابههای آنهاست. به این منظور روش تحقیق تحلیل محتوای کیفی و کمّی به کار گرفته شد که محصول آن، طبقات شانزدهگانه از اهداف تغییر مورد نظر امام؛ شامل: ذکر و یادآوری، حل تعارض، تعاون و همدلی اجتماعی، غایتنگری، خودکنترلی، آمادگی برای تغییر، تعادل، عقل، صبر، فضایل اخلاقی، اصالت، مسئولیتپذیری، واقعبینی، یکپارچگی شخصیت، انتخاب آزادانه و خشیت است که در ترکیب با طبقات ششگانۀ رواندرمانی؛ شامل: کاهش تنش، سازگاری با محیط، خودشکوفایی، علاقۀ اجتماعی، تنظیم روابط بین اعضا و منطقی بودن، نظام طبقهبندی تحلیل محتوای 22گانهای را به عنوان ابزار پژوهش شکل داد. اطلاعات کمّیسازیشده توسط دو ارزیاب با استفاده از نرم افزار SPSS و محاسبۀ درصد فراوانیها و ضریب همبستگی بین طبقات محاسبه گردید. نتایج نشان داد که اهداف تغییر مورد نظر امام ضمن دربرگیری اهداف روانشناسی تجربی، اهداف جدیدی چون ذکر و انتخاب آزادانه را معرفی میکند؛ به همراه تفاوت در اولویتبندیها و تعریف مفاهیم که این امر برگرفته از تفاوت دیدگاه امام با روانشناسی تجربی در تجمیع بُعد مادی و غیر مادی وجود انسان میباشد.
هدف تغییر
بهنجاری
نهجالبلاغه
تحلیل محتوا
روانشناسی اسلامی
2014
03
16
95
118
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_900_e37de7deb76f2d293c3867ce68d0acda.pdf
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1392
7
13
نگاهی به مباحث یادگیری در فلسفه اشراق
محمد
بهشتی
یادگیری از موضوعات مهمی است که از دیرباز مورد توجه دانشوران و فیلسوفان بوده است و در اینباره پژوهشهای ماندگار و تحقیقات دامنهداری انجام شده است. امروزه نیز یادگیری به عنوان یک موضوع مهم میانرشتهای مورد توجه روانشناسان و دانشمندان علوم تربیتی است. سهروردی بنیانگذار فلسفه اشراق نیز شخصیتی است که مسئله علم، معرفت و یادگیری از دغدغههای مهم او بوده و حل فلسفی این مسئله از افتخارات، بلکه نقطۀ عطف زندگی اوست؛ او در بررسی «علم»، «معرفت» و «یادگیری» به یک انسجام مفهومی دست یافته است، و در دیدگاهِ خود راجع به «یادگیری»، به مسائل مختلفی مانندِ تعریف یادگیری، انواع یادگیری، ماهیت و حقیقت یادگیری، عوامل و موانع یادگیری و...، پرداخته است. در این پژوهش پس از «تعریف یادگیری» و اشاره به «اقسام یادگیری»، به دو موضوع اساسی مهم در فلسفه اشراق؛ یعنی «ماهیت و حقیقت یادگیری» و «عوامل یادگیری» خواهیم پرداخت.
یادگیری
انواع یادگیری
نفس ناطقه عامل یادگیری
اضافه اشراقی
صفای باطن
2014
03
16
119
133
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_901_217801145b01e7ccc337fb92418da012.pdf
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1392
7
13
رابطه ساختار قدرت پدرمحور در خانواده اصلی فرد با کارامدی خانواده
محمد
زارعی توپخانه
مسعود
جانبزرگی
محمدرضا
احمدی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ساختار قدرت پدرمحور در خانواده اصلی فرد، با کارامدی خانواده فعلی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه زنان معلم مدارس شهر نورآباد لرستان است. نمونه پژوهش 205 نفر است که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه 79سؤالی کارامدی خانواده، ساختهشده براساس آموزههای اسلامی است و پرسشنامه 36سؤالی ساختار قدرت در خانواده است. پژوهش کمّی از نوع همبستگی است. دادهها براساس ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین ساختار قدرت پدرمحور در خانواده اصلی فرد با کارامدی خانواده فعلی، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و همچنین، بین ساختار قدرت پدرمحور در خانواده اصلی فرد با همه مؤلفههای دهگانۀ کارامدی خانواده فعلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. یافته دیگر اینکه، ساختار قدرت پدرمحور در خانواده اصلی فرد میتواند حدود 10 درصد از واریانس عملکرد خانواده فعلی را تبیین میکند. یافتههای پژوهش، براساس الگوی پدرمحوری دموکراتیک تبیین میشود و همسو با الگوی ساختار قدرت براساس آموزههای اسلامی و بسیاری از پژوهشهای داخلی و خارجی است.
ساختار قدرت
خانواده اصلی
پدر
کارامدی خانواده
2014
03
16
135
150
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_902_23a9a6a06652dd9a66b83f21839a0ff1.pdf