2024-03-29T10:21:04Z
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=209
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1391
6
10
تحلیل محتوای کتابهای «هدیههای آسمان» و «فارسی» مقطع ابتدایی از نظر توجه به مهدویت
محمد
امینی
زهرا
ماشاءاللهینژاد
مرضیه
علیزاده زارعی
هدف این پژوهش عبارت بود از بررسی محتوای کتابهای «هدیههای آسمان» و «فارسی (بخوانیم)» در مقطع ابتدایی از نظر توجه به مهدویت و مؤلفههای آن در دو بخش «دروس» و «تصاویر». مؤلفههای مهدویت، شامل «آگاهی از فلسفه ظهور»، «آگاهی از فلسفه غیبت»، «علم و شناخت امام»، «انتظار ظهور» و «ایمان و باور قلبی» میباشند. بدین منظور از روش «تحلیل محتوا»ی متون، استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر شامل پنج کتاب فارسی سال اول تا پنجم و چهار کتاب هدیههای آسمان از سال دوم تا پنجم دوره ابتدایی در سال تحصیلی 91_90 بود. یافتهها نشان داد که توجه به نمادها و مؤلفههای مهدویت و آموزش آن در کتابهای یاد شده، بسیار کم میباشد و لازم است در کتابها و در نظام آموزش و پرورش کشور تغییرات و اصلاحات لازم صورت پذیرد.
مهدویت
تربیت مهدوی
فلسفه ظهور
ایمان و باور قلبی
2012
05
21
7
26
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1060_a1d5df144e6ce268c2f560fb1ab14b4e.pdf
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1391
6
10
نقش «انتظارات زناشویی» و «مبادلات سالم» در پیشبینی «رضایت زناشویی زوجین»
اسماء
بخشوده
هادی
بهرامی احسان
هدف پژوهش، ارزیابی و تبیین نقش «انتظارات زناشویی» و «مبادلات سالم زوجین» (مناسبات زوجی دینمحور) در «رضایت زناشویی زوجین» بود. دویست زن و مرد متأهل (100 زن و 100 مرد) از زوجین شهر کرمان در این پژوهش شرکت کردند. از آنان خواسته شد مقیاسهای «انتظارات زناشویی» بهرامی احسان و همکاران (1389)، «مبادلات سالم» بهرامی احسان، رضازاده و همکاران (1389) و «رضایت زناشویی DAS» را تکمیل کنند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای «مبادلات سالم» و «انتظارات زناشویی» بالأخص ارتباط عاطفی و تأمین عاطفی میتوانند ابعاد «رضایت» و «توافق» از مقیاس رضایت زناشویی را، بهطور معناداری تبیین کنند. بهطور کلی نتایج بیانگر این بود که «سطح انتظارات زناشویی» و «روابط سالم بین زوجین» میتوانند بر روی «رضایت زوجین» و سطح «سلامت جسم و روان» آنها تأثیرگذار باشند.
انتظارات زناشویی
مبادلات سالم
رضایت زناشویی
2012
05
21
27
42
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1061_dd1d76df38169d55273f7da29305ddc7.pdf
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1391
6
10
نقش «پایبندی مذهبی» و «جنسیت» در «اضطراب امتحان»
مرتضی
برزگر بفروئی
مسعود
جانبزرگی
بهشته
نیوشا
هدف پژوهش، بررسی رابطه «پایبندی مذهبی» و «جنسیت» بر «اضطراب امتحان» دانشآموزان پایه دوم دوره متوسطه شهرستان قم بود. از 390 دانشآموز (200 نفر دختر و 190 نفر پسر در چهار منطقه قم) درخواست شد که پرسشنامههای «پایبندی مذهبی» جانبزرگی و «اضطراب امتحان» ساراسون را تکمیل کنند. پس از جمعآوری دادهها، برای تحلیل و تجزیه از ضریب همبستگی پیرسون، آزمونهای کندال و t نمونههای مستقل استفاده گردید. یافتهها نشان داد که بین «پایبندی مذهبی» با «اضطراب امتحان» رابطه معناداری وجود ندارد اما بین «ناپایبندی مذهبی» با «اضطراب امتحان» (141/0r=) و «دوسوگرایی مذهبی» با «اضطراب امتحان» (384/0r=) رابطه مثبت معناداری وجود دارد؛ همچنین بین «جنسیت» با «اضطراب امتحان» رابطه معناداری یافت نشد؛ و کل «پایبندی مذهبی» و «اضطراب امتحان» رابطه منفی معناداری (211/0-r=) را نشان داد؛ بنابراین پایبند بودن به مذهب و انجام اعمال مذهبی توسط دانشآموزان میتواند در کاهش اضطراب امتحان مؤثر باشد.
پایبندی مذهبی
دوسوگرایی مذهبی
ناپایبندی مذهبی
اضطراب
اضطراب امتحان
جنسیت
2012
05
21
43
61
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1062_12f1341ce44b18823183658267837e28.pdf
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1391
6
10
تأثیر «قرائت قرآن» بر «تنیدگیهای روانی» و «راهبردهای مقابلهای» در بین دانشجویان
حسین
خادمیان
هدف پژوهش، بررسی «عوامل فشارزای روانی» و «راهبردهای مقابلهای» با آن در بین دانشجویان دختر قاری و غیر قاری قرآن دانشگاه فردوسی مشهد بود. سؤال پژوهش این بود که آیا بین نوع تنیدگیهای روانی و راهبردهای مقابلهای، در بین دو گروه مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود دارد؟ بدین منظور از بین دانشجویان دختر، تعداد 113 نفر قاری قرآن و 103 نفر غیر قاری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامههای عوامل تنیدگیزای روزمره سارافینو و پرسشنامه شیوههای مقابلهای بیلینگز و موس ابزارهای این پژوهش بودند. به منظور توصیف دادهها علاوه بر آمار توصیفی، از آزمون t مستقل استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین دو گروه مورد مطالعه از نظر میزان تنیدگیزاهای روانی و راهبردهای مقابلهای تفاوت معناداری وجود دارد (P<0.05).
عوامل فشارزای روانی
راهبردهای مقابلهای
قرآن
دانشجویان
دانشگاه فردوسی مشهد
2012
05
21
63
84
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1063_5612f59e6e3a9d8d4e839af08d9ded8e.pdf
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1391
6
10
اثربخشی «رواندرمانی شناختی _ رفتاری مذهبمحور» بر «سازگاری زناشویی» و «سلامت روان زوجین»
نجمه
حمید
مجید
عیدی بایگی
مصطفی
دهقانی
هدف پژوهش، تعیین تأثیر «رواندرمانی ـ شناختی رفتاری مذهبمحور» بر «سازگاری زناشویی» و «سلامتروان زوجین» بود که از روش تجربی پیشآزمون _ پسآزمون و گروه کنترل با پیگیری استفاده شد. 32 زوج از زوجین با مشکلات فوق (مراجعهکننده به مرکز مشاوره) در دو گروه تصادفی انتخاب شدند. گروه آزمایش در 12 جلسه 45دقیقهای رواندرمانی شناختی ـ رفتاری مذهبمحور شرکت کردند، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر و چک لیست تجدید نظر شده علائم روانی (SCL-90-R) بود. دادهها، با روش تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل آشکار ساخت که میان گروههای آزمایش و کنترل از لحاظ «سازگاری زناشویی» و «سلامت روان» تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P). این نتایج کماکان در دوره پیگیری بهطور معناداری پایدار بوده است (001/0>p).
رواندرمانی شناختی _ رفتاری مذهبمحور
سازگاری زناشویی
سلامت روان
2012
05
21
85
103
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1064_8b281d3e30e7c9bacca5744b2daa3eaf.pdf
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1391
6
10
رابطه بین رشد اعتقادی و سلامت روانی دانشجویان
سیفالله
فضلاللهی قمشی
منصوره
ملکی توانا
هدف تحقیق بررسی رابطه بین رشد اعتقادی و سلامت روانی دانشجویان علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم است. روش تحقیق توصیفی _ پیمایشی؛ و جامعه آماری شامل کل دانشجویان علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بود که تعداد 198 نفر از آنان براساس جدول کرجسی و مورگان و به شیوه تصادفی طبقهای به عنوان گروه نمونه آماری انتخاب شدند. از دو پرسشنامه سنجش رشد اعتقادی 51سؤالی (معنویپور، 1382) با پایایی 78/0، و پرسشنامه سلامت روانی (GHQ) 28سؤالی گلد برگ با پایایی 816/0 استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی در حد میانگین، انحراف استاندارد، ضریب پراکندگی، ضریب همبستگی پیرسون و آمار استنباطی از آزمونهای T کندال، T برای مقایسه میانگین دو گروه مستقل و Z فیشر استفاده شده است. یافتهها نشان داد که بین رشد اعتقادی و سلامت روانی دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد. همبستگی بین میزان رشد اعتقادی و سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر متفاوت است و علیرغم بالا بودن میانگین نمرات رشد اعتقادی در دانشجویان پسر و سلامت روانی دانشجویان دختر، تفاوت معناداری بین آنها مشاهده نشد. رابطه بین رشد اعتقادی و سلامت روانی دانشجویان پسر مثبت و معنادار و دانشجویان دختر مثبت است.
رشد اعتقادی
سلامت روانی
دانشجویان علوم تربیتی
روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
2012
05
21
105
117
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1065_57c28b90a8b55b3d07ea930018cd171d.pdf
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1391
6
10
الگوی اعتماد به نفس در اخلاق اسلامی
سیدمحمدرضا
لواسانی
مسعود
آذربایجانی
هدف پژوهش عبارت بود از معلوم ساختن جایگاه اعتماد به نفس در اخلاق اسلامی. سؤال اصلی مقاله، چیستی مؤلفههای اعتماد به نفس و چگونگی تعامل آنها در اخلاق اسلامی و روانشناسی بود. به این منظور، متون و آموزههای هر دو رشته با بهرهگیری از روش توصیفی _ تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که اعتماد به نفس در «الگوی اخلاقی» مبتنی است بر هشت مؤلفه و در «الگوی روانشناسی» مبتنی است بر یازده مؤلفه که در مؤلفههای «خودآگاهی»، «کسب دانش و تجربه»، «مثبتاندیشی» و «احترام به خود» مشترک و در مؤلفههای دیگر متفاوت هستند؛ بنابراین رویکرد خدامحور در «الگوی اخلاقی» اعتماد به نفس که غایتِ آن، توکل به خداوند است با «رویکرد روانشناختی» که ناظر به رفتـارگرایی و عملگرایی است، تمایز روشن و قابل توجه دارد.
اعتماد به نفس
الگوی اعتماد به نفس
اخلاق اسلامی
توکل
روانشناسی اسلامی
بررسی تطبیقی
2012
05
21
119
137
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1066_2ed177f2c4c13f88cde0d23fed21bdf5.pdf