2024-03-29T15:24:19Z
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=257
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1396
11
20
اثربخشی زوج درمانی با رویکرد اسلامی بر رضایت زناشویی
جعفر
جدیری
علی
فتحی آشتیانی
فرشته
موتابی
حمیدرضا
حسنآبادی
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی زوجدرمانی با رویکرد دینی بر رضایت زناشویی بود. طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی، با روش پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری را زوجین مراجعهکننده به مرکز مشاوره شهرستان ری تشکیل دادند که با رعایت ملاکهای ورود و خروج 12 زوج انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جای گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه رضایت زناشویی محقق ساخته و پروتکل زوج درمانی با رویکرد دینی محقق ساخته بود. مداخله صورت گرفته بر روی گروه آزمایش به مدت 13 جلسه سه ساعت و نیم بوده و یکبار در هفته اجرا شد. پس از اتمام مداخله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که زوج درمانی با رویکرد دینی رضایت زناشویی زوجین گروه آزمایش را در مقایسه با گروه گواه به صورت معناداری افزایش داده است.
رضایت زناشویی
زوج درمانی با رویکرد دینی
پروتکل زوج درمانی
روانشناسی اسلامی
روانشناسی خانواده
2017
03
21
7
37
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1366_eac092aed8a7ee6cd5f4b5eb203ec109.pdf
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1396
11
20
فراتحلیل مطالعات هوش معنوی
محمد
فرهوش
حسن
تقیان
محمدعلی
جمشیدی
رقیه
کشمیری
این پژوهش با هدف تعیین سازههای همبسته با هوش معنوی در مقالات فارسی انجام شده است. بدین منظور مقالات مرتبط در پایگاه دادههای مقالات جهاد دانشگاهی، نورمگز و پرتال جامع علوم انسانی جمع آوری شد. پژوهشهایی که به لحاظ روش تحقیق معتبر بودند، انتخاب شدند. ملاک اعتبار، پرسشها، فرضیهها، اهداف، جامعه آماری، نمونهگیری، روش پژوهش، روش آماری، روایی و پایایی پرسشنامهها بود. برای تحلیل و ترکیب نتایج پژوهشها از روش ترکیب اندازه اثر استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای «هوش هیجانی»، «شادکامی»، «تعهد سازمانی»، «رضایت زناشویی»، «برونگرایی»، «دلپذیر بودن»، «سلامت عمومی»، «رواننژندی(رابطهی معکوس)»، «تابآوری»، «رضایت از زندگی»، «وجدانی بودن» و «رفتار شهروندی» بیشترین همبستگی را با هوش معنوی داشته اند.
هوش معنوی
سازههای همبسته
فراتحلیل
روانسنجی
2017
03
21
39
58
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1367_b4349e6965212bd2f7f4301597d29988.pdf
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1396
11
20
سطوح خلاقیت براساس حکمت متعالیه
جواد
مداحی
سیدعلی
حسینیزاده
محمد
داودی
محمد
فتحعلیخانی
هدف از نوشتار حاضر، بررسی سطوح خلاقیت بر اساس حکمت متعالیه است. بدین منظور از رویکرد کیفی و روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است. در دیدگاه صدرا، خلاقیت، بخشی از توانایی نفس انسان است. خداوند، نفس انسان را به گونهای آفریده که قدرت و توانایی ایجاد صور اشیا مجرد و مادی را دارد. این تحقیق نشان میدهد که از منظر صدرا، واژگان «خلق» و «ابداع»، دو واژه بسیار مهم و کلیدی ناظر بر مفهوم خلاقیتاند، که خود بیانگر دو سطح مختلف خلاقیت (خلق از ماده و خلق از عدم) میباشد. براین اساس، برای خلاقیت انسان دو سطح کلی در نظر گرفته شده است که عبارتست از خلاقیت متعارفه و متعالیه. خلاقیت نوع اول در حیطه خیال متصل شکل میگیرد و محصول آن در مقام تحقق خارجی مسبوق به ماده و مدت است و خلاقیت نوع دوم مستلزم اتصال به خیال منفصل(عالم مثال) و داشتن نفس مزکی و همت است. در این سطح حقایقی که نفس مزکی بعد از مشاهده صور خیالی (در خیال منفصل)، در نفس خود انشا میکند، در مقام تحقق خارجی، بدون واسطه ماده و عوامل دیگر و بدون صرف مدت زمان، بهصورت دفعی، در عالم خارج ایجاد می شود. از منظر صدرا در خیال متصل انسانی، قوه متصرفه با کارکردهای چهارگانه خود، نقش مهمی در تکوین خلاقیت دارد. خلاقیت این قوه (خلاقیت متعارفه) به سطوح جزئیتر تقسیمبندی میشود که عبارتنداز: 1) تصرف در صور و معانی (به واسطه ترکیب و تجزیه)؛ 2) محاکات محسوسات؛ 3) محاکات معقولات.
خلاقیت
سطوح خلاقیت
حکمت متعالیه
خیال متصل
خیال منفصل
خلق
ابداع
2017
03
21
59
87
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1254_e8bc588ade4c8bfb33a903e4c0d59507.pdf
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1396
11
20
معناشناسی اختلال «اضطراب فراگیر» از دیدگاه قرآن کریم
سارا
صنعتنگار
هادی
بهرامی احسان
احمدرضا
اخوت
مسعود
جانبزرگی
«اضطراب فراگیر» اختلالی مزمن است که نمود بالینی آن در طول عمر نسبتاً ثابت و آمار بهبودی کامل آن پایین است. بنابراین، درک ما از این پدیده پیچیده نیاز به افق متفاوتتر دارد. هدف از این پژوهش، معناشناسی این اختلال از دیدگاه قرآن کریم بوده است تا بتواند ما را به تعریف این مسئله، عوامل زمینهساز و فرآیند شکلگیری آن برساند. این پژوهش با روش تدبر کلمهای انجام شده است. نتایج حاصل از تحلیل محتوای متن قرآن نشان میدهد «فتنه»، «بلا»، «ضُر»، و «اصابه» عوامل زمینهساز نگرانیاند؛ در حالی که «رِجز»، «خوف»، «عَمَه» و «ضیق صدر» دال بر حالت نگرانی و ناتوانی در تصمیمگیری و عملاند. با توجه به این واژهها، اضطراب فراگیر، خوف همراه با ضیق صدر است. خوف در معنای نگرانی زمانی است که «مقصدی» مطرح باشد. اختلال در مقصدگزینی در آغاز فرآیند اضطراب فراگیر مؤثر است.
اختلال اضطراب فراگیر
تدبر کلمهای
خوف
ضیق صدر
روانشناسی اسلامی
2017
03
21
89
115
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1368_e4cc255047c76698845ee9137a29d87a.pdf
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1396
11
20
«سبک زندگی» با رویکرد تطبیقی بین دیدگاه «علامه طباطبایی» و «دالاییلاما»
مجتبی
فیضی
مسعود
آذربایجانی
محمد
کاویانی
این پژوهش با هدف معلوم ساختن تفاوتها و شباهتهای سبک زندگی از دیدگاه «علامه طباطبایی» و «دالایی لاما» انجام شده است و رویکردی میان رشته ای بین اخلاق و روان شناسی، و نیز رویکردی علمی- دینی دارد؛ و با روش تحلیل نظریِ متون دینی و روانشناختی به انجام رسیده است. نتایج نشان داد که علامه طباطبائی «گستره سبک زندگی» را در چهار مقوله ارتباط با «خدا»، «خود»، «دیگران» و «طبیعت» تعریف میکند و سه مقوله دیگر را زیل «ارتباط با خدا» جای میدهد؛ اما دالاییلاما، فقط به سه حیطه ارتباط با «دیگران»، «خود» و «طبیعت» توجه کرده و ارتباط با «خدا» را توجه نمی کند. هر دو اندیشمند به خودشناسی، مهرورزی، احترام به والدین، عشق به همسر، حفظ محیط زیست و نقد تکنولوژی پرداختهاند، اما در ناحیه مبانی و اهداف تفاوتهای اساسی دارند؛ در واقع، علامه نگرشی اعتقادی ـ اخلاقی دارد، اما دالاییلاما، نگرش «اخلاق سکولار» دارد.
سبک زندگی
علامه طباطبایی
دالایی لاما
اخلاق اسلامی
روانشناسی اسلامی
2017
03
21
117
147
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1369_3ad97c52fee3bc16b055d1b91192de20.pdf
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1396
11
20
مطالعه تطبیقی «فضائل اخلاقی ششگانه» در «روانشناسی مثبت» و «نهجالبلاغه»
مریم
اسماعیلی
محمد
یزدانی
مطالعه تطبیقی فضائل اخلاقی ششگانه در روانشناسی مثبت و نهجآلبلاغه
روانشناسی مثبت
نهجالبلاغه
فضائل اخلاقی
امام علی(ع)
روانشناسی اسلامی
2017
03
21
149
175
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1370_09479ad532df6ea824adcc840151e832.pdf
مطالعات اسلام و روانشناسی
2008-1103
2008-1103
1396
11
20
بنیادهای نظری سبک زندگی از دیدگاه قرآن کریم
محمدمهدی
صفورایی پاریزی
حلیمه
اخلاقی
هدف این پژوهش، عبارت است از استخراج بنیادهای نظری سبک زندگی از دیدگاه قرآن کریم؛ سوال اصلی پژوهش این است که «سبک زندگی تجویزی قرآن، بر چه بنیادهائی بنا می شود و آن بنیادها، چگونه به یک مدل رفتاری امتداد می یابد؟» به منظور پاسخ گوئی به این سوال، با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی به روش اسنادی در منابع قرآنی و بارویکرد تفسیریِ استنطاق از قرآن، بنیادهای نظری سبک زندگی مورد واکاوی واقع شده است. بعضی از دستاوردهای پژوهش عبارت است از اینکه مبانی سبک زندگی از دیدگاه قرآن کریم را میتوان در چهار دسته: معرفتشناختی، هستیشناختی، انسانشناختی و ارزششناختی مورد بررسی قرار داد؛ از بررسی مبانی هستیشناختی و انسانشناختی، «جهانبینی توحیدی» و از واکاوی مبانی ارزششناختی، «چارچوب نظام ارزشی توحیدی» بهدست آمد. با تبیین جهانبینی و نظام ارزشی توحیدی، «نگرشهای سبک زندگی، جهت گرایشها و استانداردهای انتخاب» شکل یافت که الگوهای رفتاری خاصی را شکل میدهد. در نهایت، رابطه بین مبانی و الگوهای رفتاری، در قالب یک مدل نمادین نمایش داده شد.
قرآن کریم
سبک زندگی
مبانی
شاکله
جهانیبینی
نظام ارزشی
الگوی رفتاری
2017
03
21
177
203
https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1268_2024051355b869775a2ddae3cf2bfee0.pdf