پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-110381520150220The Application of Semantic Fields Theory in the Vocabulary Studies of Personality Structure based on the Islamic Sourcesکاربرد نظریه حوزههای معنایی در مطالعات واژگانی ساختار شخصیت بر پایه منابع اسلامی738881FAمحمدصادقشجاعیدانشجوی دکترا و پژوهشگر حوزه و دانشگاه0000-0001-9634-776xمسعودجانبزرگیعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000000229843488علیعسگریعضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمیسیدمحمدغرویرادمدیر گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهعباسپسندیدهعضو هیئت علمی پژوهشکده اخلاق و روانشناسی دارالحدیثJournal Article20140825The purpose of this research was to investigate the application of semantic fields theory in the vocabulary studies of personality structure based on the Islamic sources. The main question of the research was that in the vocabulary studies of personality structure, what qualitative analyses should be done on data before the factor analysis is done on them and what the application of semantic fields theory is in this case. The research methodology was qualitative-analytical. The results showed that a) one of the most important parts of the vocabulary studies of personality structure is conceptology; something to which has been paid attention less in psychological studies; b) by discovering the conceptual correlations of vocabularies with the help of semantic fields theory and its principles, we are able to use them as a qualitative method in studies and they can make up for the lacks of factor analysis; c) the convergence of principles of semantic fields theory and the methods of religious deductions in Fiqh, Osoul, Tafsir, philosophy, and Kalam could attract the Muslim scientists' attention in the recent decades.این پژوهش با هدف بررسی کاربرد نظریه حوزههای معنایی در مطالعات واژگانی ساختار شخصیت بر پایه منابع اسلامی انجام شده است. سؤال اصلی پژوهش این بود که در مطالعاتِ واژگانیِ ساختارِ شخصیت، دادهها قبل از آنکه مورد تحلیل عاملی قرار گیرد، چه تحلیل و بررسیهای کیفی باید بر آنها انجام شود؟ و نظریه حوزههای معنایی چه نقش و کاربردی در این زمینه میتواند داشته باشد؟ روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل مفهومی بود. نتایج به دستآمده نشاندادکه:الف)یکبخش مهم ازمطالعات واژگانی ساختارشخصیترا مفهومشناسی تشکیل میدهد؛ چیزی که درپژوهشهای روانشناختی کمتر به آن توجه شده است؛ ب) نظریه حوزههای معنایی واصول بهکاررفته درآن با کشف همبستگیهای مفهومی بینواژهها میتواند به عنوان یک روش کیفی در پژوهشها مورد استفاده قرار گرفته و کاستیهای موجود در روش تحلیل عاملی را جبران کند؛ ج) همخوانی و همگرایی اصول نظریه حوزههای معنایی با روشهای استنباط و اجتهاد دینی در دانش فقه، اصول، تفسیر، فلسفه و کلام که خود می تواند یکی از دلایل جذابیت این نظریه در بین اندیشمندان مسلمان در دهههای اخیر باشد.https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_881_3d2fd2bf0fb7be5b043f5f6cc5b5c845.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-110381520150220The Comparison between the Effectiveness of Islamic Grief Therapy and Group Grief Therapy Program on the Behavioral and Emotional Problems of Adolescent Mournful Girlsمقایسه اثربخشی سوگدرمانی اسلامی با برنامه سوگدرمانی گروهی بر مشکلات بیرونیسازی دختران نوجوان داغدیده3964882FAراضیهفتاحیدانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهانمهردادکلانتریدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهانحسینمولویاستاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20140128
The research aimed to study the comparison between the effectiveness of Islamic grief therapy and group grief therapy program on the behavioral and emotional problems of adolescent mournful girls and their symptoms. This quasi-experimental research was done using the control group, pre-test and post-test designs, and three month follow-up. 30 mournful students were selected by convenience sampling and with the help of Mobarakeh education and then randomly placed in the two test groups and the control group. 7 sessions of Islamic grief therapy which are designed according to the qualitative study were performed for the first group and 7 sessions of group grief therapy which are designed by foundation of war and children were performed for the second group. The results showed that the post-test and the follow-up of each two test groups are meaningfully different from the control group. At the end of intervention period, the Islamic grief therapy had more effectiveness in comparison with the group grief therapy based on each three measurement indicators (P<0.001). The research findings supported this idea that cultural capabilities and religious teachings would help increase the effectiveness of therapy.هدف پژوهش، تدوین الگوی اسلامی مداخله در سوگ و مقایسه میزان تأثیر این مداخله با برنامه سوگدرمانی گروهی بر مشکلات بیرونیسازی و علائم سوگ دختران نوجوان داغدیده بود. این پژوهش، نیمه تجربی با استفاده از گروه کنترل و طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری سه ماهه بود. نمونه تحقیق سی دانشآموز داغدیده بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس با کمک آموزش و پرورش شهرستان مبارکه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. برای اعضای گروه اول، هفت جلسه سوگدرمانی اسلامی (طراحی شده براساس مطالعه کیفی) و برای اعضای گروه دوم، هفت جلسه سوگدرمانی گروهی (طراحیشده توسط بنیاد جنگ و کودکان) اجرا شد. نتایج نشان داد که در پسآزمون و پیگیری هر دو گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معناداری داشتند. در پایان دوره مداخله، سوگدرمانی با رویکرد اسلامی نسبت به سوگدرمانی گروهی براساس هر سه شاخص اندازهگیری اثربخشی بیشتری را نشان داد (001/0p<). یافتههای این پژوهش از تقویت اثربخشی رواندرمانی با ظرفیتهای فرهنگی و آموزههای دینی حمایت میکند.https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_882_d5cf4107b0e6ad55e2c826ae9423e38d.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-110381520150220The Comparison between General Health and Psychological Well-Being among Women-Headed Households with and without Temporary Marriageمقایسه سلامت عمومی و بهزیستی روانشناختی زنان سرپرست با و بدون ازدواج موقت6586883FAمهدینجفیکارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی سنندجداودتقواییاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی اراکمحمدرضاسالاریفراستادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0002-4423-3880Journal Article20140806The objective of the research is to study the comparison between general health and psychological well-being among women-headed households with and without temporary marriage. This research is non-experimental and is a type of causal-comparative research. The studied population was all women-headed households with and without temporary marriage in Qom. 60 women were randomly selected as the sample for each two groups. The Goldberg's general health questionnaire and Ryff's psychological well-being scales were applied in order to measure the variables. The descriptive information including the criteria of mean, median, mode, standard deviation, minimum, maximum, and range and also inferential statistics including tests of Levin, k-s, and independent t were employed to analyze the research questions. The results showed that there is a significant difference between the two groups in regard to the components of physical symptoms of anxiety, depression, social performance, general health, self-acceptance, positive relations with others, environmental mastery, purpose driven life, personal growth, and psychological well-being; and there is not a significant difference between the two groups in regard to the component of autonomyاین پژوهش که با هدف مقایسۀ سلامت عمومی و بهزیستی روانشناختی زنان سرپرست با و بدون ازدواج موقت انجام شده است، غیرآزمایشی و از نوع علّی مقایسهای است. جامعۀ آماری مورد پژوهش کلیۀ زنان سرپرست خانوار با و بدون ازدواج موقت در شهر قم میباشند. نمونۀ مورد مطالعه به صورت تصادفی و با حجم شصت نفر برای هر دو گروه انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری متغیرها، پرسشنامۀ سلامت عمومی گلدبرگ و بهزیستی روانشناختی ریف بوده است. بررسی سؤالات پژوهش با استفاده از اطلاعات توصیفی در قالب شاخصهای میانگین، میانه، نما، انحراف استاندارد، کمینه، بیشینه و دامنۀ تغییرات ارائه شده است و در بخش آمارِ استنباطی از آزمونهای لِوین، k-s و آزمون t مستقل استفاده شده است.
نتایج نشان داد که در مؤلفههای علائم جسمانی، اضطراب، افسردگی، عملکرد اجتماعی، سلامت عمومی، پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، تسلط بر محیط، زندگی هدفمند، رشد فردی و بهزیستی روانشناختی تفاوت معناداری بین دو گروه وجود دارد و در مؤلفۀ خودمختاری تفاوت معناداری بین این دو گروه وجود ندارد.https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_883_435e57626c762d96bed6321ff130141c.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-110381520150220The Relationship between the Efficiency of Family and Spiritual Well-Being among University and Hawzah Studentsرابطه «کارآمدی خانواده» با «بهزیستی معنوی» در دانشجویان و طلاب87102884FAجعفرهوشیاریکارشناس ارشد روانشناسی عمومی0000-0002-3397-515Xمحمدمهدیصفورایی پاریزیاستادیار جامعه المصطفی العالمیه000-0002-0522-2310بهشتهنیوشااستادیار دانشگاه آزاد ساوهJournal Article20140916The present study aimed to investigate the relationship between the efficiency of family and spiritual well-being among university and Hawzah students. This study is a descriptive-correlational research. The population was university and Hawzah married students having bachelor and master degrees from Qom. By convenience sampling, 391 students were selected as the sample. The study was conducted through two questionnaires: the efficiency of family (Safouraei Parizi's 79 items) and spiritual well-being (Dehshiri's 40 items). The data were analyzed by measures of central tendency, measures of variability, Pearson correlation coefficient, regression, and with the help of SPSS software. The study results showed that there is a positive and meaningful correlation between the efficiency of family and spiritual well-being (r=0.611). Based on spiritual well-being components, predicting the efficiency of family of respondents is meaningful just in the subscales of relationship with self, relationship with God, and relationship with others (F=83.057, P<0.001). In sum, these variables predict 39.6% of the efficiency of family of respondents (R2=39.6)پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین کارآمدی خانواده با بهزیستی معنوی دانشجویان و طلاب متأهل صورت گرفت. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری، دانشجویان و طلاب متأهل کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاهها و حوزههای علمیه شهر قم بود که تعداد 391 نفر از آنان به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. برای انجام این پژوهش از دو پرسشنامه «کارآمدی خانواده» (79 مادهای صفورایی پاریزی)، و «بهزیستی معنوی» (40 مادهای دهشیری) استفاده شد. دادهها توسط شاخصهای مرکزی، شاخصهای پراکندگی، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون، و با کمک نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین «کارآمدی خانواده» با «بهزیستی معنوی» همبستگی مثبت معنادار (611/0=r) وجود دارد. پیشبینی کارآمدی خانواده آزمودنیها بر اساس مؤلفههای بهزستی معنوی فقط در مورد زیرمقیاسهای رابطه با خود، رابطه با خدا و رابطه با دیگران معنادار استhttps://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_884_e94198e17cbe2daafdb604c66ddb8df4.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-110381520150220The Role of the Main Aspects of Personality in the Relationship with Godنقش ابعاد اصلی شخصیت در نوع ارتباط با خدا103126885FAمنصوره الساداتصادقیاستادیار روانشناسی پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتیمریمعصارکارشناس ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه شهید بهشتیفایزهپیمانپاککارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه شهید بهشتیسیدمحسنابراهیمیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزیJournal Article20140225
The aim of this research is to discover the role of the main aspects of personality in the relationship with God. By convenience sampling, 345 students of Shahid Beheshti University were selected and then they responded to personality questionnaires NEO (McCrae & Costa, 1985) and relationship with God (Mazaheri, Pasandideh, & Sadeghi, 1390). The data analyzing by correlation and regression tests showed that neuroticism predicts negative relationship with God, and the characteristics of extraversion, agreeableness, and responsibility predict positive relationship with God. The people with these personality characteristics have a positive relationship with God that it causes the love, fear, and hope in God (good relationship) lead to the respect for and trust in God. On the other hand, the neurotic people have a negative mental image toward self and God and they form their relationship with God on the basis of some unreal characteristics of God such as farness and strictness.هدف پژوهش، بررسی نقش ابعاد اصلی شخصیت در نوع ارتباط با خدا بود. به این منظور 345 دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای شخصیتی NEO فرم کوتاه (مککری و کاستا، 1985) و ارتباط با خدا (مظاهری و همکاران، 1390) را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل دادهها با آزمون همبستگی و رگرسیون نشان داد روانآزردهخویی پیشبینیکننده ارتباط نامطلوب با خدا، و ویژگیهای برونگرایی، توافقجویی و وظیفهشناسی پیشبینیکننده ارتباط متناسب با خدا میباشند؛ افراد دارای این ویژگیهای شخصیتی، رابطه مطلوب و مثبتی با خداوند برقرار نمودهاند؛ بهگونهای که در این ارتباط، محبت، ترس و امید به خدا (رابطه مطلوب) منجر به احترام و اعتماد به خداوند شد؛ اما افراد روانآزردهخو تصویر ذهنی منفی نسبت به خود و خدا پیدا کرده و ارتباط خود با خدا را براساس مؤلفههای خدایی که دور و سختگیر است، ساختهاند.https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_885_2450a3d63e948ca560a0495c78bb7a06.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-110381520150220The Investigation into the Effectiveness of Group Counseling by Means of Monotheistic Integrated Therapy on the Male Prisoners' Adaptationبررسی اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه یکپارچهتوحیدی بر سازگاری زندانیان مرد127144886FAمهدیامیدیاندانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه سمناناحمدطاهریفردکارشناس ارشد مشاوره و راهنمای دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20140122The purpose of the research was to answer the question: do group counseling by means of monotheistic integrated therapy effects on the male prisoners' adaptation? This experimental research was conducted with the help of a control group among male prisoners in the central prison, in Shahrekord, in 1391. Via multistage sampling, 40 people were selected and randomly placed in the two groups of 20; the test and control groups. Bell's adjustment inventory was applied as a screening tool. Then, program of group counseling by means of monotheistic integrated therapy was performed on the members of test group during 12 sessions of one hour and a half. After therapy intervention, post-test and one month later, follow-up test were done for each two groups. The repeated measures analysis of variances was employed for data analyzing. The results showed that there is a significant difference between the mean score of adaptation of the two groups in the post-test and follow-up stages (P<0.002). Therefore, it can be said that group counseling by means of monotheistic integrated therapy effects on the male prisoners' adaptationهدف پژوهش، پاسخگویی به این سؤال بود که آیا مشاوره گروهی به شیوه یکپارچهتوحیدی، بر سازگاری زندانیان مرد مؤثر است؟ روش پژوهش، آزمایشی با گروه کنترل در بین زندانیان مرد در زندان مرکزی شهرکرد در سال 1391 بود؛ 40 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده چندمرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. از پرسشنامه سازگاری بل به عنوان ابزار غربالگری استفاده گردید. سپس برنامۀ مشاوره گروهی به شیوۀ یکپارچهتوحیدی به مدت 12جلسه یکونیم ساعته بر روی اعضای گروه آزمایشی اجرا شد. پس از پایان مداخلۀ درمانی، پسآزمون و بعد از یک ماه آزمون پیگیری از هر دو گروه اخذ گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل اندازههای مکرر استفاده شد و نتایج نشان داد که بین میانگین نمرۀ سازگاری دوگروه در مرحله پسآزمون و پیگیری تفاوت معنادار وجود دارد (002/0 P<)؛ درنتیجه میتوان گفت که مشاوره گروهی به شیوه یکپارچهتوحیدی بر سازگاری زندانیان مرد مؤثر است.https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_886_a28dfe09f049ee340aba5d22d44a876d.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-110381520150220An Overview on the Experimental Situation of Psychotherapy in Iranمروری بر وضعیت تجربی رواندرمانگریها در ایران145190887FAمسعودجانبزرگیدانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000000229843488محبوبهداستانیدانشجوی دکتری روانشناسی بالینی دانشگاه شاهدJournal Article20131123In Iran, More than 300 researches about psychotherapy have been published. The aim of the study was to answer these questions: what is the most common approach to psychotherapy? How much is the effect size of therapy interventions during treatment and its follow-ups? This study has reviewed nearly 77 researches in order to answer those questions. This study was applied the qualitative and meta-analytical methodology. To analyze the data and determine the power of interventions, the effect size formula was used. Also, the one-way ANOVA was applied to compare the efficiency of psychotherapies. The findings showed that in Iran, during the years 1379 to 1389 (and until 1392 for spiritual therapies), the effect size of all reported interventions were in a medium level (from 0.5 to 0.8). The most common approach to psychotherapy was cognitive-behavioral. 11 researches fallowed up the effect of interventions and the total effect size of interventions in follow-ups was in a low level (0.49). There was not a meaningful difference between religious and spiritual therapies (mostly in combination with usual therapiesدر ایران بیش از سیصد پژوهش درباره رواندرمانگری چاپ شده است. هدف این پژوهش پاسخ دادن به این سؤالها بود که پرکاربردترین رویکرد رواندرمانگری کدام است؟ اندازۀ اثر مداخلات درمانی، در طول درمان و در پیگیریهای چقدر بوده است؟ این پژوهش با بررسی حدود 77 مقاله درصدد پاسخگویی به این سؤالات بود. روش این مطالعه از نوع مطالعات کیفی و فراتحلیل میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و تعیین قدرت مداخلات از فرمول محاسبه «اندازه اثر» استفاده شد؛ همچنین، برای مقایسه کارایی انواع رواندرمانگریها از تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. یافتهها نشان داد، اندازه اثر تمام انواع مداخلات گزارش شده در ایران بین سالهای 1379 تا 1389 (و برای درمانهای معنوی تا 1392) در حد متوسط (بین 5/0 تا 8/0) هستند. رویکرد شناختی رفتاری، پرکاربردتر از بقیه بود؛ تعداد یازده مطالعه، به پیگیری اثر مداخله پرداختهاند؛ و اندازۀ اثر کلی مداخلات در پیگیریها، در حد کم 49/0 به دست آمد. بین درمانگریهای معنوی و مذهبی (اغلب در ترکیب با درمانهای معمول) با سایر درمانها تفاوت معناداری دیده نمیشود.https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_887_0f2599944a7f2995b2e2280efd278aca.pdf