پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-11032320090219The Empirical Status of Cognitions-Behavioral Therapy Review of Meta-analysisوضعیت تجربی درمانگری شناختی ـ رفتاری: یک مطالعهی مروری روی فراتحلیلگریها7451121FAمسعودجانبزرگیاستادیار پژوهشگاه حوزه ودانشگاه0000000229843488Journal Article20080927This review summarizes the current meta-analysis literature on treatment outcomes of CBT for a wide range of psychiatric disorders. A search of the literature resulted in a total of 16 methodologically rigorous meta-analyses. Our review focuses on effect sizes that contrast outcomes for CBT with outcomes for various control groups for each disorder, which provides an overview of the effectiveness of cognitive therapy as quantified by meta-analysis. Large effect sizes were found for CBT for unipolar depression, generalized anxiety disorder, panic disorder with or without agoraphobia, social phobia, posttraumatic stress disorder, and childhood depressive and anxiety disorders. Effect sizes for CBT of marital distress, anger, childhood somatic disorders, and chronic pain were in the moderate range. CBT was somewhat superior to antidepressants in the treatment of adult depression. CBT was equally effective as behavior therapy in the treatment of adult depression and obsessive-compulsive disorder. Large uncontrolled effect sizes were found for bulimia nervosa and schizophrenia. The 16 meta-analyses we reviewed support the efficacy of CBT for many disorders. While limitations of the meta-analytic approach need to be considered in interpreting the results of this review, our findings are consistent with other review methodologies that also provide support for the efficacy CBT.مقالهی حاضر در راستای نقد و تحلیل شیوههای رواندرمانگری، تهیه شده و هدف آن بررسی اثربخشی شیوههای درمانگری شناختی ـ رفتاری[1] بر مشکلات روانشناختی است که این مقاله صرفاً یافتههای غیر ایرانی را مورد تحلیل قرار داده است اصل مقاله برگردان فراتحلیلگری باتلر و همکاران (2006) است که به تناسب موضوع مقالات مناسب بهویژه از 2004 تاکنون به آن اضافه شده است. مطالعهی مروری حاضر، مقالات اخیر متاآنالیز را در زمینهی نتایج CBT روی طیف وسیعی از اختلالات روانپزشکی خلاصه مینماید. در این کار، شانزده مقالهی متاآنالیز که از نظر روش تحقیق بسیار دقیق بودهاند مورد تحقیق قرار گرفتهاند. مطالعهی مروری حاضر به بررسی و مقایسهی اندازههای اثر[2] درمانشناختی ـ رفتاری و گروههای کنترل دیگر میپردازد و بر تضاد اندازهی اثر درمانشناختی ـ رفتاری با سایر گروههای کنترل تأکید دارد که این تضاد بیانگر کارآیی (اثربخشی) CBT بر طبق مطالعات متاآنالیز است. بیشترین اندازهی اثر دریافتی این پژوهش به CBT بر افسردگی تکقطبی، اختلال اضطراب تعمیمیافته، اختلال وحشتزدگی با و بدون وسعت هراس، هراسهای اجتماعی، اختلال استرس پس از حادثه و اختلال افسردگی و اضطراب دوران کودکی بوده است. اندازهی اثر برای CBT در مشکلات زناشویی، خشم، اختلالات جسمانی دوران کودکی و درد مزمن، در طیف متوسط قرار دارد. در درمان افسردگی بزرگسالان، کارآیی CBT، تا حدی، از کارآیی داروهای ضد افسردگی بالاتر است. کارآیی CBT در درمان افسردگی و اختلال وسواس بیاختیاری دوران بزرگسالی، مساوی با کارآیی رفتاردرمانگری است. اندازهی اثر بزرگی در مطالعات کنترلنشده برای درمان پرخوری عصبی و اسکیزوفرنیا وجود دارد. شانزده مقالهی متاآنالیزی که مرور شده است، بر کارآیی CBT برای بسیاری از اختلالات تأکید دارند. هر چند یک رویکرد متاآنالیز محدودیتهای خاص خود را دارد و در تعبیر و تفسیر نتایج آن میبایست این محدودیتها را مد نظر قرار داد، توجه به این نکته که یافتههای این تحقیق با یافتههای سایر تحقیقات مروری که از روشهای تحقیقی دیگری استفاده نمودهاند، هماهنگ و همساز است، حائز اهمیت است.https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1121_935b11310b2a943b1ddea95b66eb4cb7.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-11032320081221A study of the effectiveness of hajj rituals in the mental health of hojjajاثربخشی مناسک حج بر سلامت روانی حجاج47731122FAمحمدرضااحمدیعضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیJournal Article20081102
This quasi-experimental research aims to study psychological dimensions of Hajj rituals (Manasek-e-Hajj) and its effectiveness in the general health of hojjaj. Its population is composed of 22500 pilgrims who registered in Tehran Province. Among them, 105 subjects (62 males, 43 females) were selected as sample and were asked to fill GHQ (General Health Questionnaire) before and after their travel (pre-test and post-test). Data collected were analyzed using dependent and independent T-test and one-way ANOVA. Research findings indicate that a) general health total number of hojjaj in post-test stage improved significantly compared to pre-test stage; b) based on comparing pre-test and follow-up stages, general health of hojjaj and components "anxiety" and "depression" were significantly different; c) general health total number of hojjaj as well as status of symptoms, anxiety and depression in follow-up stage changed significantly compared to post-test stage; d) research findings were not affected by factors like sex, age, education level and previous experience in hajj. Finally, it was concluded that doing hajj rituals increases general health of hojjaj.پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد روانشناختی مناسک حج و اثربخشی آن بر سطح سلامت عمومی حجاج با روش شبه تجربی طراحی و اجرا گردید. جامعهی آماری عبارت بود از مجموع 22500 نفر زائران کاروانهای حج تمتع سال 1385 از استان تهران، 105 نفر شامل 62 مرد و 43 زن از 3 کاروان به عنوان نمونهی در دسترس، انتخاب و پرسشنامهی سلامت عمومی (28-GHQ)، یک ماه قبل و چند روز پس از انجام مناسک حج، به عنوان پیشآزمون و پسآزمون و یک ماه پس از بازگشت، به عنوان مرحلهی پیگیری اجرا گردید. دادههای جمعآوریشده به وسیلهی آزمون t وابسته و t مستقل و تحلیل واریانس یکراهه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان میدهند که:الف. نمرهی کل سلامت عمومی آزمودنیها، در پسآزمون نسبت به پیشآزمون، بهطور معنیداری بیشتر شده است. این تفاوت معنیدار در خردهمؤلفههای سلامت عمومی نشانههای بدنی، اضطراب، نارساکنشوری اجتماعی و افسردگی نیز مشاهده گردید؛ ب. با مقایسهی مرحلهی پیشآزمون و پیگیری نمرهی کل سلامت عمومی و دو خردهمؤلفهی اضطراب و افسردگی تفاوت معنیدار مشاهده شد؛ ج. نمرهی کل سلامت عمومی وخردهمؤلفههای نشانههای مرضی، اضطراب و افسردگی در مرحلهی پیگیری نسبت به پسآزمون، بهطور معنیداری تغییر یافت؛ د. جنس، سن، سطح تحصیلات و سابقهی تشرف به عمره و حج در نتایج مؤثر نبود. نتایج نهایی نشان دادند که انجام مناسک حج سطح سلامت روانی آزمودنیها را افزایش میدهدhttps://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1122_64a77951d98398823bbb340ee343a1e5.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-11032320090219Mental health principles from Sahifeh Sajjadieh perspectiveاصول بهداشت روانی از منظر صحیفهی سجادیه75951123FAسیدابراهیممیرشاه جعفریدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهانسیده نجمهتقوی نسبدانشجوی دوره کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه اصفهانJournal Article20080919This review paper attempts to answer the question “do Imams’ (PBUH) prayers affect daily life and mental health of individuals who read them faithfully?”. In order to answer this question, Imam Sajjad’s (PBUH) prayers have been selected as sample and thus were analyzed by content. Hence, its various topics have been compared to standards accepted by mental health in terms of cognitive, emotional, behavioral, and social aspects. Finally, it was concluded that the philosophy of prayer is not only a request of God and accordingly his response, but it is for that someone who prays can hear his/her sayings; prayer is more than a demand and it is truly an instruction, repetition and induction by which persons can identify themselves, universe and the creator, coping better with life problems and improving their relations with God, universe and societyبهداشت روان به معنی وجود تعادل و انسجام فراگیر در ابعاد جسمانی و نفسانی انسان است. اندیشهی سالم دربارهی شناخت خود و جهان هستی، رسیدن به خودپندارهی مثبت و عزت نفس، داشتن روابط متعادل با دیگران و توانایی دوری از رذایل و گناهان از عوامل ایجادکنندهی بهداشت روانی هستند. در این میان، ادعیهای که از طریق معصومان(ع) به ما رسیدهاند، عالیترین تعالیم را در مورد ایجاد این عوامل دارند. <em>صحیفهی سجادیه</em> یکی از این منابع غنی و در دسترس است. هدف این تحقیق استنتاج اصول بهداشت روانی از این کتاب گرانقدر است. روش آن به صورت توصیفی همراه با بررسی و انطباق فرازهای مختلف دعا با استانداردهای مورد قبول بهداشت روانی، در ابعاد شناختی، عاطفی، رفتاری و اجتماعی است. هدف اصلی از تدوین این مقاله، پاسخ به این پرسش است که <em>صحیفهی سجادیه</em> چه راهکارهایی در مورد بهداشت روان و سلامت روح ارایه میدهد؟https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1123_04405fc5a0f436a5e108f3c5376a8149.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-11032320090219Comparing religious attitude and religious faith strength among girl pupils and students of Isfahanمقایسهی نگرش مذهبی و شدت ایمان مذهبی در دانشآموزان و دانشجویان دختر شهر اصفهان971111124FAمحمدباقرکجبافاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان1111-1111-1111-1111ابوالقاسمنوریدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهانسمانهاسعدیدانشجوی دوره دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20080826This article aims to compare religious attitude and religious faith strength among girl pupils and students of Isfahan. For doing this, 65 girl pupils and 55 girl students were chosen from Isfahan high schools and Isfahan University, respectively, using random sampling method. Needed information was collected by means of Religious Attitude Measurement Questionnaire – prepared by Khodayari et al (2001) – and Santa Clara Strength of Religious Faith Questionnaire (1997). Research findings which were attained through ANOVA indicated that there is a significant difference between religious attitude of two groups (pupils and students) on the basis of components included in the questionnaires such as science and religion and so on (P=0.05 and p=0.0001). Additionally, there was not seen a significant difference between two groups in terms of religious faith strengthهدف این پژوهش مقایسهی نگرش مذهبی و شدت ایمان مذهبی دانشآموزان و دانشجویان دختر شهر اصفهان است. بدین منظور 65 دانشآموز و 55 دانشجوی دختر، با روش نمونهگیری تصادفی، از دبیرستانها و دانشگاه دولتی شهر اصفهان انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامهی نگرشسنج مذهبی خدایاری، شکوهی یکتا و غباری بناب (1379) و پرسشنامهی شدت ایمان مذهبی سانتا کلارا (1997) جمعآوری شدند. نتیجههای به دست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل واریانس نشان دادند که در مؤلفههای جهانبینی و علم و دین از نگرش مذهبی تفاوت معنیداری بین دو گروه وجود دارد( به ترتیب، P=0/05 و P<0/0001). بر اساس این نتایج، تفاوت معنی داری از لحاظ شدت ایمان مذهبی بین دختران دانشجو و دانشآموز وجود ندارد.https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1124_a369466ffdf7daeeb45de337d1cf4817.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-11032320090219The relationship among cognitive, emotional and behavioral components in students’ religious attitudesرابطهی مؤلفههای شناختی، عاطفی و رفتاری در نگرشهای مذهبی دانشجویان971111125FAJournal Article20081110This research tries to study students' religious attitudes and determine the relationship among cognitive, emotional and behavioral components of their attitudes. To do this, some questions were posed and Religious Orientation Test (Azarbaijani, 2004) was utilized. The test was applied among four student groups which were selected using random sampling method. The data collected were analyzed using statistical tests such as T, chi-square, correlation, ANOVA, and Scheffe post-hoc test through SPSS software. Research findings indicated that rate of students' religious attitudes is high. Also, it was found that there is a significant relationship among cognitive, emotional and behavioral components in students' religious attitudesاین پژوهش با هدف بررسی نگرشهای مذهبی دانشجویان و به دست آوردن رابطهی بین مؤلفههای شناختی، عاطفی و رفتاری آن انجام شده است. سؤال اصلی تحقیق این است که برای تقویت نگرشهای مذهبی جوانان و نوجوانان چقدر و چگونه باید بر هر یک از مؤلفههای سهگانهی آن سرمایهگذاری کرد؟ این تحقیق، به سؤالهای جانبی دیگری نیز دارد. ابزار مورد استفاده، آزمون جهتگیری مذهبی است که آذربایجانی (1382) آن را ساخته، اعتباریابی و پایاییسنجی کرده است. یکی از ویژگیهای این آزمون این است که پرسشهای هفتادگانهی خود را در حوزههای شناختی، عاطفی و رفتاری توزیع کرده است. این آزمون در بین چهار گروه دانشجویی، با نمونهگیری تصادفی اجرا و دادههای آن از طریق نرمافزار spss و بهکارگیری آزمونهای آماری متناسب با هر کدام از سؤالات پژوهش مثل همبستگی، آزمونهای تعقیبی شفه، t، خی دو و تحلیل واریانس یکراهه تحلیل شده است. از جملهی نتایج به دست آمده این است که نگرشهای مذهبی دانشجویان بر خلاف اینکه گاهی، پایین تلقی شده، از آن اظهار نارضایتی میشود، بالا و در محدودهی چارک سوم است؛ حیطههای عاطفی، شناختی و رفتاری، در نگرشهای مذهبی دانشجویان، با یکدیگر رابطهی معنیداری دارندhttps://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1125_c4e36d3c8e10ad31361a4273edc62e8e.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-11032320090219Designing Patience Measurement Scale for adolescentsساخت مقیاس سنجش صبر برای نوجوانان1291421126FAفریدهحسین ثابتدانشآموخته دوره دکتری روانشناسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20081024This article reports a descriptive-normative research performed to design a scale and determine its reliability as well as authentication. Patience, on one hand, is a psychological concept, and on the other hand, is one of religious coping strategies which can help individuals overcome daily mental pressures, and omit or diminish their damages. To design needed questionnaire, Quran verses, interpretations, narration books and ethical works were consulted. The questionnaire is composed of 48 statements in the form of three categories namely "patience versus difficulty", "patience to obedience", and "patience to sin". Research population is 148 first-year girl students of Tehran high schools, selected using random cluster sampling. The validity of the scale has been approved by Quran and religion sciences experts' viewpoint, and its reliability was determined according to Cronbach's alpha (=0.866). By means of this suggested scale, adolescents who have not needed patience can be identified and thus influential steps can be taken towards their mental health using practical lessons originated from religion and psychological foundationsصبر یکی از خصوصیات روانشناختی و از راهبردهای مذهبی مقابله است که با استفاده از آن میتوان بر فشارهای روانی روزمره و حتی آسیبزا غلبه نمود و در جهت سلامت روانی گامی برداشت. مواد مقیاس سنجش صبر با استفاده از آیات قرآن مجید و تفاسیر، حدیثی شیعه و سنی و کتابهای اخلاقی تهیه شده است. این پرسشنامه 48 عبارت دارد که در مقولههای صبر بر سختی، طاعت و گناه تهیه شدهاند. نمونهی این تحقیق 148 دانشآموز دختر سال اول دبیرستان بودند که به روش نمونهبرداری خوشهای تصادفی از میان دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهر تهران، در سال تحصیلی 86 ـ1385 انتخاب شده بودند. اعتبار محتوایی این مقیاس را متخصصان علوم قرآن و دین تأیید کردهاند و پایایی آن، بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 866/0 محاسبه شده است. به کمک این مقیاس میتوان نوجوانانی را که صبر ندارند شناسایی کرده، با آموزشهای عملی گرفتهشده از دین و مبانی روانشناختی، در این زمینه، در جهت بهداشت روانی آنان گامی برداشت.https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1126_955a6efff558f892df7f71094d3b6de6.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-11032320090219A comparative study of Human from Roger's and Islam's perspectiveانسان از دیدگاه راجرز و مقایسهی آن با دیدگاه اسلامی1431671127FAعلینقیفقیهیدانشیار دانشگاه قمفاطمهرفیعی مقدمکارشناس روانشناسی بالینیJournal Article20080922This study aims to compare human based on Roger's viewpoint and Islamic perspective. Since humanology is considered as a foundation of humanities including psychology, studying in the related issues like personality theories and individuals' mental health is of importance and necessity. Carl Rogers is one of phenomenologist psychologists that his humanologist standpoint has some similarities and significant differences with Edmund Husserl's (1859-1938) and Abraham Maslow's (1908 – 1970). On the other hand, Roger's point of view has some commonalities with Islam's perspective. Consequently, the paper refers to some of these similarities and differencesانسانشناسی برای علوم انسانی زیربناست و شکلگیری هر دانش مرتبطی با انسان نیازمند مطالعهی انسان و دستیابی به نگرش در این زمینه است. تفاوت نگرشها در شناخت انسان باعث میشود نظریههای علمی متفاوتی در حوزهی دانشهای انسانی به وجود آیند. تفاوت دیدگاههای انسانشناختی حتی در یک شاخهی علمی مانند روانشناسی باعث شده است اختلاف در نظریههای مربوط به شخصیت و یا بهداشت روان آدمی به وجود آید؛ حتی روانشناسان یک مکتب با یکدیگر تفاوت نظر دارند.
کارل راجرز یکی از روانشناسان پدیدارشناختی است (شوستروم، 1354)؛ ولی دیدگاهش دربارهی انسان و شخصیت آدمی با دیدگاههای هممکتبهایش همچون ادموند هوسرل (1859ـ 1938) و آبراهام مزلو (1908ـ1970) متفاوت است. گرچه وجوه مشترک در برخی از نظریات وجود دارند؛ چهبسا تفاوتهای بسیار آنها پیامدهای علمی و عملی متفاوتی به دنبال خواهد داشت. دیدگاه دینی دربارهی انسان تفاوت بیشتری با دیدگاههای دیگر دارد. در این تحقیق، انسانشناسی کارل راجرز که وجوه مشترکی با دیدگاه اسلامی دارد و از میان تئوریهای علمی در حوزهی روانشناسی، اهمیت ویژهای دارد، بررسی شده است و به منظور ارزیابی میزان عمق و صحت این دیدگاه از بعد انسانشناختی، به بررسی تطبیقی آن با انسانشناسی دینی ـ اسلامی پرداخته شده است؛ بنا بر این، در این مقاله، دیدگاه راجرز دربارهی انسان تبیین و بررسی شده است. با توجه به تعداد وجوه مشترک این دیدگاه با دیدگاه اسلامی، وجوه تمایز نیز بررسی گشتهاند.https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1127_849eb667277926c3227227b600e606f7.pdf