پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103122320190220The Effectiveness of Modesty Education on the Reduction of Internet Addiction and High-Risk Behaviorsاثربخشی «آموزش حیا» بر «کاهش اعتیاد به اینترنت» و «رفتارهای پرخطر»122154410.30471/psy.2019.1544FAمحدثهجهانشاهیکارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهرانخدابخشاحمدیدکتری مشاوره، استاد مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیةاللهJournal Article20180430<span style="font-size: 11pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; layout-grid-mode: line; mso-bidi-font-size: 13.0pt; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-bidi-font-family: IRLotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;">The aim of this study was to determine the effectiveness of modesty education on the reduction of Internet addiction and high-risk behaviors among the high school adolescent girls; thus, a quasi-experimental design with test and control groups was applied. 20 girls having high-risk behaviors were selected from a girl high school in Tehran, Zone 5, by the purposive sampling. A modesty education-intervention protocol was performed during eight sessions. The participants responded to the Young's Internet Addiction Test (IAT), Iranian Adolescents Risk-taking Scale (IARS), and demographic information, before and after the intervention. The data were analyzed by the analysis of co-variance. The results showed that the modesty education first, has a significant effect on the reduction of Internet addiction; second, does not have a significant effect on the reduction of high-risk behaviors; and third, helps users have more self-control in the face of virtual sex or pornography. It is necessary to say that due to the various causes of high-risk behaviors, one can not expect immediate and short-term change and the modesty education should be regarded as a predictive approach</span>هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی «آموزش حیا» بر «کاهش اعتیاد به اینترنت» و «رفتارهای پرخطر» در دختران نوجوان دبیرستان بود. به این منظور، از طرح شبه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. تعداد بیست دانشآموز دارای رفتار پرخطر از یک دبیرستان دخترانه منطقه پنج شهر تهران با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. پروتکل «آموزش و مداخلهای حیا» در هشت جلسه اجرا و اعمال شد. آزمودنیها در دو نوبت پیش و پس از مداخله، به «پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ» (IAT)، «مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی» (IARS) و «اطلاعات جمعیتشناختی» پاسخ دادند. دادهها به روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که: «آموزش حیا» در «کاهش اعتیاد به اینترنت» تأثیر معناداری داشت؛ در «کاهش رفتارهای پرخطر» تأثیر معناداری نداشت؛ به کاربران کمک میکند که «خودکنترلیِ» بیشتری در مواجهه «سکس مجازی» و «هرزهنگاری» داشته باشند؛ البته با توجه به عللی گوناگون و متنوعِ رفتارهای پرخطر نمیتوان انتظار تغییر فوری و کوتاهمدت داشت، بلکه باید «آموزش حیا» را بهعنوان «رویکردی پیشگیرانه» ملاحظه کردhttps://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1544_6e46f51997b3359e23b3c76316189693.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103122320190220The Content Analysis of Elementary School Textbooks "Gifts of Heaven" Based on the Multiple Intelligence Components: The Shannon's Entropy Modelتحلیل محتوای «کتابهای درسی هدیههای آسمان دورۀ ابتدایی» براساس «مؤلفههای هوشهای چندگانه»: روش آنتروپی شانون2328154510.30471/psy.2019.1545FAاکبرسلطانیدانشجوی دکترای دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تبریز، ایرانیوسفادیبدکترای علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز−تبریز، ایران0000-0002-3212-2542فیروزمحمودیدانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانشهرامواحدیاستاد علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تبریز، ایرانJournal Article20180416<span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; line-height: 130%; mso-bidi-font-size: 14.0pt; mso-fareast-font-family: Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;">This study aimed to analyze the content of elementary school textbooks "Gifts of Heaven" based on the multiple intelligence components. The present study was a content analysis research that applied the Shannon's entropy model. The sample included all elementary school textbooks "Gifts of Heaven"; thus, a checklist of multiple intelligence components (Gardner and Fleetham) which its content validity had been verified by 5 experts was applied. The significance coefficient of each component is, respectively, as follows: the existential intelligence (0.121); bodily-kinesthetic, linguistic, and naturalistic intelligences (0.119); spatial intelligence (0.118); interpersonal intelligence (0.116); intrapersonal intelligence (0.115); logical-mathematical intelligence (0.108); and musical intelligence (0.064). The highest significance coefficient is related to the fourth and sixth grades of the elementary school with a significance coefficient of 0.206 and the lowest is related to the fifth grade of the elementary school with a significance coefficient of 0.191. Therefore, the balance of the content of elementary school textbooks "Gifts of Heaven" has not been respected</span>هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیههای آسمانی، دوره ابتدایی براساس مؤلفههای هوشهای چندگانه است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا با بهکارگیری روش «آنتروپی شانون» است. نمونه آماری آن کلیه کتابهای درسی هدیههای آسمانی دوره ابتدایی میباشد؛ به این منظور از «چکلیست مؤلفههای هوشهای چندگانه» (گاردنر و فلیتهم) استفاده شد که روایی محتوایی آن را پنج نفر از متخصصان احراز کردهاند. نتایج به دست آمده، ضریب اهمیت هرکدام از مؤلفهها را به این ترتیب نشان داد: هوش هستیگرایانه (121/0)، هوش جنبشی−بدنی، زبانی−کلامی و طبیعتگرایانه (119/0)، هوش تصویری−فضایی (118/0)، هوش میانفردی (116/0)، هوش درونفردی (115/0)، هوش ریاضی−منطقی (108/0) و هوش موسیقیایی (064/0) بود. بیشترین ضریب اهمیت مربوط به پایههای چهارم و ششم ابتدایی با ضریب اهمیت (206/0) و کمترین ضریب اهمیت مربوط به پایه پنجم ابتدایی با ضریب اهمیت (191/0) است؛ بنابراین در تنظیم محتوای کتابهای هدیههای آسمانی، دوره ابتدایی توازن رعایت نشده استhttps://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1545_8f85412b17d60b70aed2f1b2911d5d49.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103122320190220Predicting the Self-Compassion Based on the Components of Attitude to Religion among Old Menپیشبینی «خودشفقتورزی» براساس «مؤلفههای نگرش به دین» در مردان سالمند5368154610.30471/psy.2019.1546FAپیامورعیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه رازی، دانشکده علوم اجتماعی، کرمانشاه، ایران0000-0002-7538-661Xخدامرادمومنیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه رازی، دانشکده علوم اجتماعی، کرمانشاه، ایرانآسیهمرادی*** استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه رازی، دانشکده علوم اجتماعی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20180407The purpose of this research was to investigate the relationship between the components of attitude to religion and self-compassion among old men; thus, 300 old men were selected from the Mehregan Old People's Home in the city of Kermanshah by the simple random sampling. They answered the questionnaires of self-compassion (a short-form) and the Muslims' attitude to religion. The data were analyzed with both of the Pearson correlation coefficient and the regression analysis (stepwise method). The findings showed that there is a positive and significant relationship between the components of religiosity and self-compassion. The components of attitude to religion, including personal help, Islamic attitude, and Islamic rites, can significantly predict 23% of the old men's self-compassion. Therefore, it can be possible to increase the self-compassion by increasing the religiosity and as a result, to improve the old men's ability to cope with mental diseases and life problemsهدف این پژوهش عبارت بود از بررسی چگونگی ارتباط «مؤلفههای نگرش به دین» و «خودشفقتورزی» در مردان سالمند؛ به این منظور، با روش تصادفی ساده، 300 نفر از سالمندانِ حاضر در «مرکز نگهداری نیمهوقت سالمندان مهرگان شهر کرمانشاه» انتخاب شدند. آنان به پرسشنامههای «فرم کوتاه خودشفقتورزی» و «نگرش مسلمانان به دین» پاسخ دادند؛ دادهها با «ضریب همبستگی پیرسون» و «تحلیل رگرسیون گام به گام» تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین «مؤلفههای دینداری» و «خودشفقتورزی» رابطه مثبت معنادار وجود دارد؛ «مؤلفههای نگرش به دین» که شامل «کمک شخصی»، «نگرش اسلامی» و «مناسک اسلامی» میباشند؛ به ترتیب بهطور معناداری قادر به پیشبینی 23درصد از خودشفقتورزی سالمندان است. پس میتوان با افزایش «دینداری»، «خودشفقتورزی» را افزایش داد و درنتیجه توان مقابله سالمندان در برابر بیماریهای روانی و مشکلات زندگی را بهبود بخشیدhttps://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1546_db47770b458d5bbe9afe8abc3a23ff09.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103122320190220The Perspective of Islamic Psychology as a Schoolدورنمایی از «روانشناسی اسلامی بهعنوان یک مکتب»69100154710.30471/psy.2019.1547FAمحمدکاویانی ارانیدانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0001-7643-0910Journal Article20181218<span style="font-size: medium; font-family: Times New Roman;">This research aimed to present an elementary comprehensive framework for Islamic psychology (Quran-Based) as a psychological school. The main question of this research was what kind of content, structure, and roadmap Islamic psychology would have. For replying that question, first, the history and literature of Islamic psychology were collected and then they were reviewed through a theoretical (not statistical) meta-analysis method. Some of the findings include a) the research problems and subjects should be obtained from the Islamic society and texts; b) Islamic psychology has its own basic concepts; c) Islamic psychology has obvious differences and similarities in comparison to contemporary psychology; and d) Islamic psychology has a roadmap which coherently brings together all components of a psychological school (such as definition, subject, method, theoretical objectives, applied objectives, problems, basic concepts, and its relation with other Islamic and human sciences).</span>هدف این پژوهش عبارت است از ارائه چارچوب اولیه جامعی برای روانشناسی اسلامی (قرآنبنیان)، بهعنوان یک «مکتب روانشناختی»؛ پرسش اصلی پژوهش این است که روانشناسی اسلامی بهعنوان یک مکتب، چه نوع «محتوا»، «ساختار» و «نقشه راه»ی خواهد داشت؟ برای پاسخگویی به این سؤال، تاریخچه و ادبیات «روانشناسی اسلامی» گردآوری و از راه فراتحلیلی نظری (نه آماری) بررسی شد؛ بعضی از یافتههای پژوهش عبارت است از: 1. مسائل و موضوعات پژوهش باید از جامعه و متون اسلامی اخذ شود؛ 2. روانشناسی اسلامی، دارای «مفاهیم اساسی» ویژه خود است؛ 3. تفاوتها و تشابههای آشکاری با روانشناسی معاصر دارد؛ 4. محقق شدنِ روانشناسی اسلامی، نقشه راهی دارد که تمام ارکانِ یک مکتبِ روانشناختی (تعریف، موضوع، روش، اهداف نظری، اهداف کاربردی، مسائل، مفاهیم اساسی، ارتباطش با دیگر علوم اسلامی و انسانی) را به صورت منسجم در کنار هم ترسیم میکند.https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1547_bbbab44484db69d7b617df2bd61652f5.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103122320190220The Relationship of the Couples' Gender Roles and Personality Types with the Family Efficiencyرابطه «نقشهای جنسیتی» و «تیپ شخصیتی» زوجین با «کارآمدی خانواده»101124154810.30471/psy.2019.1548FAهادیدهقانیکارشناسی ارشد رشته مشاوره از دانشگاه اخلاق و تربیتمحمدمهدیصفوراییدکترای تخصصی و دانشیار روانشناسی تربیتی جامعةالمصطفیJournal Article20180417<span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; line-height: 130%; mso-bidi-font-size: 14.0pt; mso-fareast-font-family: Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;">The purpose of this study was to investigate the relationship of the couples' gender roles and personality types A & B with the family efficiency. This correlational study is a descriptive research. The population was the 5-7 grade religious students and their spouses in the city of Qom in 2015-2016. 240 students including 120 couples were selected by the cluster sampling and responded to the Bem Sex Role Inventory (BSRI), personality types A & B (Rosenman & Friedman) questionnaire, and Safurayi Family Efficiency Questioner based on Islamic view (SFEQI). The Pearson correlation test showed that there is a positive and significant relationship between the Androgenic gender role and the family efficiency. There is a negative and significant relationship between indistinct gender role and the family efficiency. The distinct gender roles including masculine and feminine do not have a significant relationship with the family efficiency. There is a positive and significant relationship between the personality type B and the family efficiency and a negative and significant relationship between the personality type A and the family efficiency</span>این پژوهش با هدف بررسی رابطه «نقش جنسیتی» و «تیپهای شخصیتی» A و B زوجین با «کارآمدی خانواده» انجام شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری طلاب پایههای 5 تا 7 شهر قم در سال تحصیلی 1394−1395 و همسران آنها بودند. 240 نفر شامل 120 زوج با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به سه پرسشنامه «نقش جنسیتی بم» BSRI، «تیپ شخصیتی A و B روزنمن و فریدمن» و «کارآمدی خانواده صفورایی» S.FEQI پاسخ دادند. تحلیل دادهها با آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که «نقش جنسیتی آندروژنی» و «کارآمدی خانواده» رابطه معنادار مثبت دارند؛ «نقش جنسیتی نامتمایز» و «کارآمدی خانواده» رابطه معنادار منفی دارند؛ «نقشهای جنسیتی متمایز» اعم از مردانه و زنانه با «کارآمدی خانواده» رابطه معناداری ندارند؛ بین «تیپ شخصیتی B» و «کارآمدی خانواده» رابطه معنادار مثبت وجود دارد و بین «تیپ شخصیتی A» و «کارآمدی خانواده»، رابطه منفی معنادار وجود دارد.https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1548_a564b8c5a54c71b507cc17cd85735ca1.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103122320190220The Effect of Quran Recitation on the Mental Healthتأثیر «تلاوت قرآن» بر «سلامت روان»125141154910.30471/psy.2019.1549FAمحمدرضائیکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایراناسماعیلسعدیپوردانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایرانفردیندارابیکارشناس ارشد الهیات و علوم قرآنی، دانشکده الهیات و علوم معارف اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایرانجوادمحمدیدانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، ایرانJournal Article20180726<span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; line-height: 130%; mso-bidi-font-size: 14.0pt; mso-fareast-font-family: Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;">This research aimed to investigate the effect of Quran recitation on the mental health among students studying medicine. The research applied a quasi-experimental method and pretest-posttest design with a control group. The population was the boy students of Kermanshah University of Medical Sciences and 30 students were selected by the convenience sampling as the sample. They were placed into the test and control groups (each group contained 15 students). The General</span><span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; line-height: 130%; mso-bidi-font-size: 14.0pt; mso-fareast-font-family: Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;">Health Questionnaire (GHQ-28) was performed at two levels of pretest and posttest for both groups. The test group listened to the Quran recitation during 15 thirty-minute sessions after the pretest, then the posttest was done and the data were analyzed by the analysis of co-variance. The results demonstrated that the Quran recitation has a positive effect on the mental health of test group</span>هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر «تلاوت قرآن کریم» بر «سلامت روان» دانشجویان پزشکی است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون−پسآزمون به همراه گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و نمونه آماری آن شامل 30 نفر از دانشجویان بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه بهعنوان گروه آزمایش و گروه گواه قرار داده شدند (هر گروه 15 نفر). برای هر دو گروه، در دو مرحلۀ پیشآزمون و پسآزمون، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) اجرا گردید. گروه آزمایش، بعد از پیشآزمون در 15 جلسه (30 دقیقهای) به «تلاوت قرآن کریم» گوش دادند؛ آنگاه، پسآزمون اجرا شده و دادهها با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد «تلاوت قرآن» بر «سلامت روانی» گروه آزمایش تأثیر مثبت داشته استhttps://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1549_6ad9e2c24cbd5a90c3b7e9db1db596fd.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103122320190220The Content Analysis of Articles of "Bi-Annual Journal of Islam and Psychology Studies" (2007-2016)تحلیل محتوای مقالات «دوفصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی» (1386−1395)141158155010.30471/psy.2019.1550FAزیبااستادزادهدانشجوی دوره دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد خمین دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایرانحسینداوودیاستادیار گروه مشاوره، واحد خمین دانشگاه آزاداسلامی، خمین، ایرانحسنحیدریدانشیار گروه مشاوره، واحد خمین دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایرانسیدرضامیرمهدیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نورJournal Article20180319<span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; line-height: 130%; mso-bidi-font-size: 14.0pt; mso-fareast-font-family: Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;">This study had been conducted with the aim of analyzing the content of 134 articles published in 19 issues of "Bi-Annual Journal of Islam and Psychology Studies" during 2007-2016. The data were collected by a check list and analyzed with the help of Excel software. The validity of check list was confirmed by the experts. According to the findings, 76% of the authors were men; 36.84% of the articles were done by a team of three authors; 35% of the authors had both a master's degree and a third-level seminary's degree; the most authors' affiliation was related to the seminary (24.76%) and the University of Isfahan (21.82%); the most articles were employed a quantitative paradigm (56.72%); the most topics were about the applications of psychology in Islamic society (17 cases); the most authors' scientific rank belonged to the assistant professors (71 cases); the most references were related to the Latin papers (1838 cases); in the articles, the most data-collection tool was a questionnaire which had been made or performed (88 cases); in the articles, 440 theories were applied that 333 theories had only been raised once</span>این پژوهش با هدف تحلیل محتوای 134 مقاله منتشر شده در 19 شماره از «دوفصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی» در سالهای 1386−1395 انجام شد؛ دادهها با ابزار «سیاهه دادرسی» گردآوری و در نرمافزار Exell تجزیه و تحلیل شدند. صاحبنظران روایی چکلیست را تأیید کردند. براساس یافتهها: 76% از نویسندگان مرد بودهاند؛ 84/36% از مقالات، حاصل کار تیم سه نفره بوده است؛ 35% از نویسندگان، همزمان دارای مدرک «کارشناسی ارشد» و «سطح سه حوزوی» بودهاند؛ بیشترین وابستگیِ نویسندگان به «حوزه علمیه» (76/24%) و بعد به «دانشگاه اصفهان» (82/21%)؛ بیشترین مقالات (72/56%) از نوع پژوهش کمی؛ بیشترین گرایش موضوعی (17 مورد) «کاربردهای روانشناسی در خدمت جامعه اسلامی»؛ بیشترین ربته علمی (71 مورد) استادیاری؛ بیشترین منابع مربوط به مقالات خارجی (1838 مورد)؛ فراوانترین شیوه بررسی در مقالات (88 مورد) ساخت یا اجرای پرسشنامه بوده است؛ 440 نظریه به کار رفته که 333 مورد از آنها تنها یک بار مطرح شدهاندhttps://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1550_69b6f9ec6113a2d3aede8e60547c4122.pdf