پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103173220230321What, why and how "Islamic epistemological geometry" and the position of "Islamic psychology"چیستی، چرایی و چگونگی «هندسه معرفتی اسلام» و جایگاه «روانشناسی اسلامی»724206810.30471/psy.2023.9235.2104FAمحمدکاویانیدانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0001-7643-0910Journal Article20230221A very important discussion in Islamic humanities is the "necessity of the establishment approach"; If we want to have an established approach, we must be able to consider Islamic humanities in a coherent and systematic manner along with other Islamic sciences; This research draws the epistemological geometry of Islam in such a way that humanities are also considered a part of it. The aim of this research is to outline the generalities of epistemological geometry and the formulation of Islamic macro concepts and different epistemological branches in the religious thought system. The main research question is "in the epistemological geometry of Islam, what place is drawn for Islamic psychology?" The findings of this research indicate that:. There is a systemic relationship in Islamic education; 2. Without drawing and explaining the epistemological geometry of Islam, it is not possible to express the relation of Islamic humanities with an established approach to other Islamic sciences; 3. This epistemological geometry can be represented in a symbolic form, the connection of its components with each other is clear. 4. Psychology is in the sixth row in the cognitive field, in the seventh row in the emotional field, and in the eighth row in the behavioral field of that symbolic form.«ضرورت رویکرد تأسیسی» بحثی بسیار مهم در علوم انسانی اسلامی است. اگر بخواهیم رویکرد تأسیسی داشته باشیم، باید بتوانیم علوم انسانیِ اسلامی را در کنار سایر علوم اسلامی به صورت منسجم و نظاممند ملاحظه کنیم. این پژوهش هندسه معرفتی اسلام را به گونهای ترسیم میکند که علوم انسانی نیز بخشی از آن تلقی میشود. هدف این پژوهش ترسیم کلیات هندسه معرفتی و صورتبندی مفاهیم کلان اسلامی و شاخههای معرفتیِ مختلف در نظام اندیشه دینی است. سؤال اصلی پژوهش این است که «در هندسه معرفتی اسلام، چه جایگاهی برای روانشناسی اسلامی ترسیم میشود؟» یافتههای این پژوهش عبارتند از: 1. رابطه سیستمی در معارف اسلامی جریان دارد؛ 2. بدون ترسیم و تبیین هندسۀ معرفتی اسلام نمیتوان نسبتِ علوم انسانیِ اسلامی با رویکرد تأسیسی را با دیگر علوم اسلامی بیان کرد؛ 3. این هندسه معرفتی را میتوان به شکل یک الگو یا نمادی معرفی کرد که ارتباط اجزای آن با یکدیگر روشن است؛ 4. جایگاه روانشناسی در سه ساحت شناختی، عاطفی - هیجانی و رفتاری مشخص شده است.https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_2068_1ab03d2da6c17405bc98c3c5e10589d8.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103173220230321A Study on the Structural Relationships of Personality Traits and Political Participation among Students with the Mediation of Religious Beliefsبررسی روابط ساختاری ویژگیهای شخصیتی و مشارکت سیاسی دانشجویان با نقش واسطهای باورهای مذهبی2553203610.30471/psy.2023.8971.2056FAحمیدرضاآریانپوراستادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایرانعادلهایرانپوردانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه اردکانحسینفتاحی اردکانیاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان0000-0002-8203-7960Journal Article20221022Political participation as one of the major indicators of development is a very important function of people's unique personality-interactive traits, particularly among students. The present research was conducted with the aim of examining the mediatory role of religious beliefs in the relationship between students' personality traits and their political participation. This descriptive-correlational research applied the methodology of structural equation modeling. The population included all the students of Ardakan University in the academic year 2020-2021. 300 students were selected among them by the convenience sampling as the sample. The NEO-Five Factor Inventory (NEO-FFI) (short form) (McCrae & Costa, 1992), the questionnaire of political participation (Farajzadeh, 2014), and the questionnaire of religious beliefs (Khodayarifard, 1995) were used for collecting the data. The data analyzed by descriptive and inferential statistics and showed that the personality traits of neuroticism, extroversion, agreeableness, and conscientiousness have a significant direct effect on political participation among students (P<0.05); while the personality trait of flexibility does not have a significant direct effect on political participation (P<0.05). In addition, religious beliefs have a significant direct effect on political participation (P<0.05). The personality traits of extroversion, agreeableness, flexibility, and conscientiousness also have a significant direct effect on religious beliefs among students (P<0.05); but the personality trait of neuroticism does not have a significant direct effect on religious beliefs (P<0.05). Moreover, religious beliefs significantly mediate the relationship between the personality traits of extroversion, agreeableness, flexibility, and conscientiousness and political participation among students (P<0.05).مشارکت سیاسی بهعنوان یکی از شاخصهای عمده توسعه، تابع بسیار مهمی از ویژگیهای منحصر به فرد شخصیتی و تعاملی افراد بهویژه دانشجویان است. پژوهش پیشرو با هدف بررسی نقش واسطهای باورهای مذهبی در ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی و مشارکت سیاسی دانشجویان انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی−همبستگی به شیوه مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه اردکان در سال تحصیلی 1399−1400 بود که تعداد 300 نفر از آنان با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، جهت انجام پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی پنج عاملی نئو فرم کوتاه مککری و کاستا (1992)، پرسشنامه مشارکت سیاسی فرجزاده (1393) و پرسشنامه باورهای مذهبی خدایاریفرد (1374) بهره گرفته شد. دادههای حاصل از پرسشنامهها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد ویژگیهای شخصیتی رواننژندی، برونگرایی، دلپذیر بودن و باوجدان بودن بر مشارکت سیاسی در دانشجویان تأثیر مستقیم معناداری دارند (05/0P<)، اما ویژگی شخصیتی انعطافپذیری بر مشارکت سیاسی در دانشجویان تأثیر مستقیم معنیداری ندارد (05/0<P)؛ همچنین باورهای مذهبی بر مشارکت سیاسی تأثیر مستقیم معناداری دارند (05/0P<). ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، دلپذیر بودن، انعطافپذیری و باوجدان بودن نیز بر باورهای مذهبی در دانشجویان تأثیر مستقیم معناداری دارند (05/0P<)، اما ویژگی شخصیتی رواننژندی بر باورهای مذهبی در دانشجویان تأثیر مستقیم معناداری ندارد (05/0<P)؛ همچنین باورهای مذهبی، رابطه بین ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، دلپذیر بودن، انعطافپذیری و باوجدان بودن را با مشارکت سیاسی در دانشجویان بهطور معناداری میانجیگری میکند (05/0P<).https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_2036_dee032b141e1b5d3b17aeafa9fbffc94.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103173220230321An Analysis of "Taking Responsibility" Model Based on the Verse of Trust and Its Scientific and Functional Aspectsتحلیل مدل «پذیرش مسئولیت» با محوریت آیه امانت و جنبههای علمی و کاربردی آن5577200110.30471/psy.2022.8448.1981FAعلیعبدالهی نیسیانیهیئت علمی مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20220305This study presented a "taking responsibility" model in the form of a specific and standard behavioral model that it is very useful in the fields of management, psychology, and social sciences; because theorists believe that it is difficult to model human's behavior due to the complexity of his/her inner dimensions and environmental conditions. According to the model, everyone has the bias to take responsibility under two conditions: first, the person thinks he/she can do the responsibility; and second, he/she can obtain necessary knowledge along the way, that is, he/she can't be confused. Therefore, delegating responsibility, itself, is motivational for everyone. This study discussed the nature of taking responsibility in detail, and the model was presented in the form of the components of ideal type of behavioral models. The model was based on the analysis of Quranic verses using the qualitative content analysis. Moreover, it has a justification and an appropriate compatibility with some scientific theories on job enrichment and motivation. One of its functional results is that delegating responsibility (at the group, organizational or society level) is motivational, and for instance, it isn't necessary to make use of other incentives such as salary increase and material benefits.این نوشتار «پذیرش مسئولیت در افراد» را در چارچوب یک مدل رفتاری مشخص و استاندارد ارائه مینماید که کاربرد گستردهای در موضوعات مربوط به مدیریت و روانشناسی و علوم اجتماعی دارد؛ زیرا به اذعان نظریهپردازان، پیچیدگی ابعاد درونی انسان و شرایط محیطی او مدلسازیِ رفتار او را با مشکل روبهرو ساخته است. مدل پذیرش مسئولیت بیان میکند که فرد به شرطی که تصور کند از عهده انجام مسئولیتی برمیآید و در مسیر آن آگاهیهای لازم را به دست میآورد −یعنی تصور کند که درمانده و سردرگم نمیشود− این سوگیری را دارد که آن مسئولیت را بپذیرد؛ بنابراین واگذاری مسئولیت به خودی خود برای افراد یک انگیزاننده است. در این مقاله در مورد ماهیتِ مسئولیتپذیری کلّیگویی نشده و در قالب مؤلفههای تیپ ایدهآل مدلهای رفتاری ارائه شده است. مدل رفتاریِ پذیرش مسئولیت بهوسیله تحلیل آیات قرآن کریم در چارچوب روش تحلیل محتوای کیفی به دست آمده است؛ همچنین این مدل رفتاری توجیهکنندگی و سازگاری مناسبی با برخی نظریههای علمی در غنیسازی شغلی و انگیزش دارد. از نتایج کاربردی آن اینکه پذیرش مسئولیت (در سطح گروه، سازمان یا جامعه) خود یک انگیزاننده است و مثلاً ضرورتی ندارد از گزینههای انگیزشی دیگری همچون افزایش حقوق و مزایای مادی استفاده کرد.https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_2001_9afc78f3314747cbbf1ad4328f674bb3.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103173220230321The Formulation of a Model of Predicting Cognitive Emotion Regulation Based on the Components of God-Image, Self-Image, and Attachment Styles with the Mediation of Ego Strengthsتدوین مدل نظمجویی شناختی هیجان براساس مؤلفههای خداپنداره، خودپنداره و سبکهای دلبستگی با میانجیگری نیرومندی من79103203510.30471/psy.2023.8460.1983FAیاورتوپچیکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شاهد0000-0002-6179-388Xرسولروشن چسلیگروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانمسعودجانبزرگیگروه روانشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم ایران0000000229843488Journal Article20220313<strong>Objective:</strong> The purpose of this study was to evaluate a structural model of predicting cognitive emotion regulation based on the components of God-image, self-image, and attachment styles with the mediation of ego strengths.
<strong>Methodology:</strong> This correlational study applied the methodology of structural equation modeling (path analysis). The participants, who were selected by the convenience sampling, included 250 students from the University of Tehran and Shahed University. Janbozorgi's God-image and self-image questionnaire for spiritual interventions, Collins and Read's attachment style questionnaire, Garnefski's cognitive emotion regulation questionnaire, and Markstrom's ego strengths questionnaire were used. The data were analyzed by the SPSS-26 and LISREL.
<strong>Results:</strong> According to the structural equation modeling, the initial conceptual model did not have the desired initial fit and the paths of God-image and avoidant attachment style were not significant. After omitting these paths, the modified model had a desired fit. In the modified model, self-image, self-concept, and ambivalent attachment style were able to predict adaptive and non-adaptive cognitive emotion regulation by mediating ego strengths. Moreover, God-image and secure attachment style could predict non-adaptive regulation without mediating ego strengths.
<strong>Conclusion:</strong> Based on the results, it can be said that the higher God-image versus God-concept in individuals, the more non-adaptive cognitive emotion regulation in them. In addition, secure attachment style decreases non-adaptive cognitive emotion regulation in individuals. Self-image, self-concept, and ambivalent attachment style with the mediation of ego strengths predict the strategy of adaptive and non-adaptive cognitive emotion regulation. Therefore, we can consider such variables in the interpersonal relationships and educational, family, religious, spiritual, and therapeutic issues.هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مدل ساختاری پیشبینی نظمجویی شناختی هیجان براساس خداپنداره−خودپنداره، سبکهای دلبستگی با میانجیگری نیرومندی من صورت گرفت.
روش: روش این پژوهش همبستگی مبتنی بر روابط ساختاری (تحلیل مسیر) میباشد. شرکتکنندگان شامل 250 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران و شاهد که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه خداپنداره−خودپنداره برای مداخلات معنوی جانبزرگی، پرسشنامه سبک دلبستگی کولینز و رید، پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان گارنفسکی و پرسشنامه نیرومندی من مارکستروم بود. دادههای حاصله با استفاده از نرمافزار SPSS-26 و لیزرل مورد تجزیه و تحیل قرار گرفت.
نتائج: نتائج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد که مدل مفهومی اولیه مفروض اولیه برازش مطلوب را نداشت و مسیرهای خداپنداشت و دلبستگی اجتنابی معنادار نشد. بعد از حذف این مسیرها، مدل اصلاح شده برازش مطلوب پیدا کرد. مدل اصلاح شده به این شکل است که خودپنداره، خودپنداشت و سبک دلبستگی دوسوگرا با میانجیگری نیرومندی من توانستند نظمجویی انطباقی و غیرانطباقی شناختی هیجان را پیشبینی کنند. همچنین خداپنداره و سبک دلبستگی ایمن، توانستند بدون میانجیگری نیرومندی من نظمجویی غیرانطباقی را پیشبینی کنند.
نتیجهگیری: براساس نتائج حاصله میتوان گفت که خداپنداره در مقابل خداپنداشت در افراد بیشتر باشد، نظمجویی شناختی هیجان غیرانطباقی در آنها افزایش میدهد. همچنین دلبستگی ایمن در افراد، نظمجویی غیرانطباقی شناختی هیجان را کاهش میدهد. همچنین خودپنداره، خودپنداشت و سبک دلبستگی دوسوگرا با میانجیگری نیرومندی من، راهبرد انطباقی و غیرانطباقی نظمجویی شناختی هیجان را پیشبینی میکند. بدینسان میتوان در روابط بینفردی، موضوعات تربیتی، خانوادگی، مذهبیِ، معنوی و درمانی به متغیرهای یاد شده توجه نمود.https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_2035_1fbafd31041c61a882db8b26954d399b.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103173220230321Predicting Attitudes to Fashion Based on the Practice of Religious Beliefs, Five Personality Traits, and Attachment Stylesپیشبینی نگرش به مد براساس عمل به باورهای دینی، ویژگیهای پنجگانه شخصیت و سبکهای دلبستگی105127202410.30471/psy.2022.8720.2017FAرمضانمحمدیهیات علمیمریمرجبیان ده زیرهمدرسفتانهدرتاجهیات علمیسید محمدامینحسینیکارشناس گروهJournal Article20220703The purpose of this study was to predict attitudes to fashion based on the practice of religious beliefs, attachments styles (secure, avoidant, and anxious), and personality traits. The population of this descriptive-correlational study was married and unmarried female undergraduate students in different fields in Shahid Bahonar University of Kerman. 300 students were selected among them by the simple random sampling as the sample. The data were gathered by the questionnaires of attitudes to fashion (Safarinia et al., 2011), the practice of religious beliefs (Nilsson, 1995), attachment styles (Collins and Read, 1990), and the NEO-Five Factor Inventory (NEO-FFI) (McCrae & Costa, 1990). The multiple linear regression technique was applied for analyzing the data. According to the results, in the case of predicting the attitudes to fashion based on the variables of the practice of religious beliefs, personality traits, and attachment styles, the practice of religious beliefs could indirectly predict students' attitudes to fashion. Only the personality trait of extroversion and ambivalent-anxious attachment style could directly, and the personality trait of agreeableness and the practice of religious beliefs could indirectly predict students' attitudes to fashion. In the matter of predicting the attitudes to fashion based on the variable of the personality traits, the personality traits of extroversion and flexibility could directly, and the personality trait of agreeableness could indirectly predict students' attitudes to fashion. In addition, in the case of predicting the attitudes to fashion based the variable of the attachment styles, only ambivalent-anxious attachment style could directly predict female students' attitudes to fashion.هدف از پژوهش حاضر بررسی پیشبینی نگرش به مد براساس عملکرد افراد در باورهای دینی، سبکهای دلبستگی (ایمن، اجتنابی، اضطرابی) و ویژگیهای شخصیتی میباشد. این مطالعه از نوع توصیفی−همبستگی و جامعه آماری آن شامل دانشجویان دختر متأهل و مجرد در مقطع کارشناسی در رشتههای مختلف دانشگاه شهید باهنر کرمان است که از بین آنها 300 نفر به روش نمونهگیری ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای نگرش به مد صفارینیا و همکاران (1391)، عمل به باورهای دینی نیلسون (1976)، سبکهای دلبستگی کولینز و رید (1990) و تیپهای شخصیتی مککری و کاستا (2020) بهره گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج تحلیلها نشان داد: در پیشبینی نگرش به مد از روی متغیرهای عمل به باورهای دینی، ویژگیهای شخصیت و سبکهای دلبستگی، عمل به باورهای دینی به صورت معکوس توانستند نگرش به مد را در دانشجویان پیشبینی کنند. فقط ویژگی شخصیتیِ برونگرایی و سبک دلبستگی اضطراب−دوسوگرا به صورت مستقیم و ویژگی شخصیتیِ دلپذیر بودن و عمل به باورهای دینی به صورت معکوس توانستند نگرش به مد را در دانشجویان پیشبینی کنند. در پیشبینی نگرش به مد از روی ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای شخصیتیِ برونگرایی و انعطافپذیری به صورت مستقیم و ویژگی شخصیتیِ دلپذیر بودن به صورت معکوس توانستند نگرش به مد را در دانشجویان پیشبینی کنند و در پیشبینی نگرش به مد از روی سبکهای دلبستگی، فقط سبک دلبستگیِ اضطراب−دوسوگرا به صورت مستقیم توانست متغیر نگرش به مد را در دانشجویان دختر کرمان پیشبینی کند.https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_2024_761718d94418f6715387ca4c6c02139b.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103173220230321The Role of Perceived Stress and Positive Affect as Mediators in the Relationship between Religious Orientation and Mental Healthنقش میانجیگری استرس ادراک شده و عاطفه مثبت در ارتباط بین جهتگیری مذهبی و سلامت روان129146202210.30471/psy.2022.8784.2022FAنجمهحمیدگروه روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایرانمریمخراسانی دهشترانروانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران0000000341174720کیومرثبشلیدهروانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران0000-0002-5519-4792سید علیمرعشیروانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20220801The present research aimed to examine the role of perceived stress and positive affect as mediators in the relationship between religious orientation and mental health among students. This correlational research applied the structural equation modeling, and its population was the students of Shahid Chamran University of Ahvaz in the academic year 2021-2022. By the multistage sampling, 311 students were selected. The questionnaires of religious orientation (Maltby, 1999), mental health (1972), and perceived stress (1983) were used. According to the findings, there is a relationship between religious orientation and perceived stress, and between perceived stress and mental health. In addition, there is not a relationship between religious orientation and mental health with the mediation of perceived stress. It is confirmed that there is a relationship between religious orientation and positive affect, and between positive affect and mental health. Positive affect explains the relationship between religious orientation and mental health. There is no significant difference between the two mediating variables. In order to increase students' mental health, it is suggested that internal religious orientation be strengthened and some supportive and educational programs be designed for managing students' stress and increasing their positive affect.هدف پژوهش پیشرو بررسی نقش میانجیگری استرس ادراک شده و عاطفه مثبت در رابطه بین جهتگیری مذهبی و سلامت روان در میان دانشجویان است. طرح پژوهش حاضر همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری و جامعه آماری آن دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1400−1401 بود. با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای 311 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز انتخاب شدند و ابزارهای جهتگیری مذهبی بای مالت (1999) و سلامت روان (1972) و استراس ادراکشده (1983) به کار رفت. یافتهها نشان داد جهتگیری مذهبی با استرس ادراک شده و نیز استرس ادراکشده با سلامت روان رابطه دارد؛ همچنین یافتهها گویای آن است که جهتگیری مذهبی از راه استرس ادراک شده با سلامت روان رابطه ندارد. ارتباط جهتگیری مذهبی با عاطفه مثبت و ارتباط عاطفه مثبت با سلامت روان تأیید شد. عاطفه مثبت رابطه میان جهتگیری مذهبی را با سلامت روان تبیین میکند. بین متغیرهای میانجی تفاوت معناداری دیده نشد. پیشنهاد میشود جهت افزایش سلامت روان در دانشجویان جهتگیری مذهبی درونی تقویت و برنامههای حمایتی و آموزشی جهت مدیریت استرس در دانشجویان و افزایش عواطف مثبت در آنها طراحی شود.https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_2022_4b926180911e298d9167c965d3de047e.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103173220230321Presenting a Model of Religious Attitude and the Practice of Religious Beliefs with Academic Cheating: The Mediating Role of Academic Self-Efficacyارائه مدل نگرش مذهبی و عمل به باورهای دینی با تقلّب تحصیلی: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی147173202310.30471/psy.2022.8120.1920FAسعیدهسبزیانگروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.00008765543333333333Journal Article20211020The aim of the present study was to present a model of religious attitude and the practice of religious beliefs with academic cheating with an emphasis on the mediating role of academic self-efficacy. This descriptive-correlational study applied the structural equation modeling, and its population included all female students of second high school in the city of Khorramabad in the academic year 2016-2017 (9981 students). The sample size of 240 was determined by the rule of thumb Kline (2015), and the sample was formed by the stratified random sampling according to district and academic level. Collecting the data was done by the questionnaires of the practice of religious beliefs, religious attitude, academic self-efficacy, and academic cheating. All analyses were performed by the structural equation modeling. The results showed that the practice of religious beliefs, without the mediating role of academic self-efficacy, has a direct effect, and with the mediating role of academic self-efficacy, has an indirect effect on academic cheating; but religious attitude does not have any effect on academic cheating. Moreover, academic self-efficacy, negatively and significantly, has a direct effect on academic cheating. In general, it can be said in spite of the important role of attitudes in directing and forming individuals' behaviors, positive religious attitude, itself, is not the only sufficient factor of preventing deviant behavior, and it should result in a function, so that it can act as a deterrent.پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل نگرش مذهبی و عمل به باورهای دینی با تقلّب تحصیلی با تأکید بر نقش میانجیگر خودکارآمدی تحصیلی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی− همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر خرمآباد به تعداد 9981 دانشآموز در سال تحصیلی 96−1395 بود که از این میان 240 نفر براساس قاعده سرانگشتی کلاین (2015) تعیین و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی برحسب ناحیه و پایه تحصیلی انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای عمل به باورهای دینی، نگرش مذهبی، خودکارآمدی تحصیلی و تقلّب تحصیلی استفاده شد. تمام تحلیلها به روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شدند. نتایج نشان داد که عمل به باورهای دینی دارای اثر مستقیم و با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی اثر غیرمستقیم بر تقلّب تحصیلی داشت، اما نگرش مذهبی اثر مستقیم و غیرمستقیم بر تقلّب تحصیلی نداشت؛ همچنین اثر مستقیم خودکارآمدی تحصیلی بر تقلّب تحصیلی منفی و معنادار بود. در مجموع میتوان گفت هرچند که نگرشها نقش مهمی در جهتدهی و شکلدهی به رفتارهای افراد دارند، اما نگرش مثبت مذهبی بهتنهایی یک عامل کافی برای بازداری از رفتار انحرافی نیست بلکه نگرش باید به عملکرد بینجامد تا نقش بازدارندگی داشته باشد.https://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_2023_4b24095444ec008f7066f734d4badd96.pdf