پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-110371220130529Investigating spiritual needs in Islamic view point in "religion and life" booksبررسی مؤلفههای نیازهای معنوی از دیدگاه اسلام در کتابهای درسی «دینوزندگی»736903FAجوادعبدلی سلطان احمدیعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیهقاسمپاشویدانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه ارومیهمعصومهفراست محمدیکارشناسی ارشد مدیریت آموزشیJournal Article20120826 <br />This study was aimed at analyzing the content of "religion and life" books in high schools to determine the extent of students' involvement with the content of the book. To do this, having determined the spirituality variables (needs of existence, spiritual safety seeking, friendship with God, munificence and spiritual self - actualization) as criteria for analysis and considered paragraphs of each lesson as the unit of analysis, the researchers analyzed the content of the text and the questions applying William Rumi (1986) method. The results revealed less than average attention to spiritual needs in all three high school books (the involvement quotient was less than one). The only difference was the second grade "religion and life" book which answered these needs more than the first and the third grade books (the involvement quotient was close to one). Thus it seems necessary to apply required changes and adaptations in textbooks and to pay optimized attention to spirituality in order to promote prosperity and other worldly perfection.هدف پژوهش عبارت بود از تحلیل محتوای کتابهای «دینوزندگی» در مقطع دبیرستان، به منظور تعیین ضریب درگیری دانشآموزان، با محتوای کتب مذکور. بدینمنظور پس از تعیین مؤلفههای معنویت (نیازهای وجود، ایمنیجویی معنوی، دوستیباخدا، کرامت و خودشکوفایی معنوی) به عنوان ملاکهای تحلیل و در نظر گرفتن پاراگرافهای هر درس به عنوان واحد تحلیل، بر اساس روش ویلیام رومی (1986) به تحلیلمحتوای متن و پرسشها اقدام گردید. نتایج تحلیل حاکی از آن است که میزان توجه به مؤلفههای نیاز معنوی، در هر سه کتاب مقطع دبیرستان، در حد پایینتر از متوسط قرار داشت (ضریب درگیری پایینتر از یک بود)، با این تفاوت که کتاب «دینوزندگی» سال دوم در مقایسه با کتب اول و سوم، دو برابر بیشتر به این نیازها پاسخ نشان دادپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-110371220130529Principles and structure of "Islamic couple therapy"مبانی و ساختار «زوجدرمانی اسلامی»3768904FAمحمدرضاسالاریفرعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0002-4423-3880سید جلالیونسیعضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیمحمدحسینشریفینیاعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0002-0901-2089سیدمحمدغرویرادمدیر گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20130422
The purpose of the study was to compile the principles and structure of Islamic intervention to remove couples' disputes. The first question was to what extent and based on what principle does Islam recommend such intervention? Second question was what is the structure of such intervention like? The procedure of the research (a scientific- religious approach) was to start from Islamic text towards "compiling couple therapy" and vice versa. The results revealed that afore-mentioned interventions are based on the following Islamic principles:
1. The stance and significance of family in personal and social growth.
2. Features of a decent family
3. Identifying family problems
4. Goals of forming a family
5. Jurisprudential and moral boundaries of intervening in couple therapy
The other result was that Islamic couple therapy can be applied in five aspects including cognitive, emotional, behavioral, structural and spiritual dimensions. In the first three aspects the view in couple therapy is cognitive – behavioral. In structural aspect, the distribution of power is based on the couples' rights and boundaries in conformity with Islamic teachings. Islamic teachings concerning beliefs, morality and Islamic praying are considered to be the base of spiritual interventions.هدف پژوهش عبارت بود از تدوین مبانی و ساختار مداخلات اسلامی برای درمان مشکلات زوجها. سوال اول این بود که آیا اسلام این مداخلات را چه مقدار و براساس کدام مبانی دینی تجویز میکند؟ سوال دوم این بود که ساختار این مداخلات چگونه است. روش این پژوهش (با رویکردی علمی- دینی)، اینگونه بود که هم از متون اسلامی به سمت «تدوین زوجدرمانی» حرکت کردیم و هم به عکسِ آن.. نتایج پژوهش نشان داد که مداخلات فوق بر مبانی اسلامیِ زیر مبتنی است: 1. جایگاه خانواده و اهمیت آن در رشد فردی- اجتماعی؛ 2. ویژگیهای خانواده سالم؛ 3. آسیبشناسی خانواده؛ 4. اهداف تشکیل خانواده؛ 5. چارچوبهای فقهی و اخلاقی مداخلهها در زوجدرمانی و نیز معلوم شد که زوجدرمانی اسلامی در پنج بخش مداخلههای شناختی، عاطفی، رفتاری، ساختاری و معنوی قابل ارائه است. سه بخش اول متناظر با دیدگاه زوجدرمانی شناختی رفتاری است، در بخش ساختاری توزیع قدرت را، مبتنی بر حقوق زوجین و مرزها بر اساس آموزههایاسلامی قرار میدهد. در مداخلههای معنوی، توصیههای اسلام در باب اعتقادات، اخلاق و عبادت اسلامی مبنا قرار میگیرد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-110371220130529Investigating the relation between "Parents' level of religiosity" and "their violent behavior towards their children"بررسی رابطه بین «میزان دینداری والدین» با «خشونت آنان نسبت به فرزندان»6994905FAمحمودیعقوبیدوستکارشناس ارشد جامعهشناسیحلیمهعنایتاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شیرازJournal Article20150705
This study aimed at investigating the relation between "parents' level of religiosity" and "their violent behavior towards their children" which was conducted in Shiraz applying measurement approach. To conduct this research, 384 members were chosen among high school students and their parents applying Kokran formula cluster sampling. The mediums of research were "The Measure of Childhood Trauma Questionnaire (CTQ, (Bernstein, 1995)" and "The Measure of Gelak and Stark taken from Seraj Zadeh, 1377". The result clearly proved a remarkable relationship between parents' level of religiosity and their violent behavior towards children. It was also proved that there is noteworthy negative correlation between "belief and emotional aspect of religiosity" and "parents' violent behavior towards children", but there is no relation between "ritualistic and consequential aspect of religiosity" and " parents' violent behavior towards children".هدف پژوهش بررسی رابطه بین «میزان دینداری والدین» با «خشونت آنان نسبت به فرزندان» بود که به روش پیمایشی در شهر اهواز اجرا شد. بدین منظور از بین دانشآموزان دبیرستانی و والدین آنها، نمونه 384 نفری با استفاده از فرمول کوکران محاسبه و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب گردید. ابزار تحقیق عبارت بود از «مقیاس کودکآزاری و ضربه (CTQ) برنستاین و همکاران (1995 )» و «مقیاس گلاک و استارک با اقتباس از سراجزاده (1377)». نتایج تحقیق حاکی از معنیدار بودن رابطه بین متغیر میزان دینداری والدین با خشونت والدین آنها نسبت به کودکان میباشد. همچنین مشخص شد که بین «بعد اعتقادی و عاطفی دینداری» با «خشونت والدین نسبت به فرزندان» همبستگی منفی معنیدار وجود دارد؛ ولی بین «بعد مناسکی و پیامدی دینداری» با «خشونت والدین به فرزندان» همبستگی معنیدار وجود نداردپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-110371220130529Efficacy of "teaching spirituality" on the "couples' Marital Adjustment "اثربخشی «آموزش معنویت» بر «سازگاری زناشویی زوجین»95112906FAحمیدرضاعرب بافرانیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه اصفهانمحمدباقرکجبافدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان1111-1111-1111-1111احمدعابدیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20120206
The purpose of the present study was to investigate the effect of "teaching spirituality" on the "couples' marital adjustment" among the ones referring to consulting centers in Isfahan. The research was conducted applying quasi-experimental method. To accomplish this goal, 30 couples referring to consulting centers were voluntarily selected and were randomly divided into two groups (control and experiment groups). Experiment group was taught spirituality by the researcher. The medium of research was "Marital Adjustment Questionnaire (Spinner) ". The data was analyzed descriptively and deductively. Comparison between the results of the post – test of groups under investigation and covarianceanalysis of test results revealed that there is remarkable difference between control and experiment groups in all sub-criteria. Furthermore, it was proved that "teaching spirituality" raises "marital adjustment".هدف از این پژوهش بررسی تأثیر «آموزش معنویت» بر «سازگاری زناشویی زوجین» مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان بود. روش پژوهش، شبهتجربی بوده بدین منظور30 زوج مراجعه کننده به مراکز مشاوره به روش داوطلبانه انتخاب شدند و به روش جایگزینی تصادفی در دو گروه قرار داده شدند (یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش)؛ به گروه آزمایش آموزش معنویت توسط محقق داده شد. ابزار پژوهش در این تحقیق «پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپاینر» میباشد. تجزیه تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت. مقایسه میانگین نمرات پس آزمون سازگاری زناشویی در گروههای مورد مطالعه و تحلیل کوواریانس نمرات آزمون سازگاری زناشویی نشان داد، بین گروه آزمایش و گروه کنترل در تمامی خردهمقیاسها، تفاوت معناداری وجود دارد. و معلوم شد که «سازگاری زناشویی» بر اثر «آموزش معنویت» افزایش مییابدپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-110371220130529The impact of "behavioral – cognitive bereavement care in Islamic view" on "general health of the bereaved family"تأثیر «سوگدرمانی شناختی– رفتاری با رویکرد اسلامی» بر «سلامت عمومی خانوادههای داغدیده»113134907FAمرضیهشریفیدانشجوی دکتری مشاوره خانواده دانشگاه اصفهانسیداحمداحمدیاستاد گروه مشاوره دانشگاه اصفهانمریمفاتحیزادهدانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهانJournal Article20121121
<em>The present study aimed at investigating the impact of behavioral – cognitive bereavement care in Islamic view on general health of the bereaved families. This was a quasi – experimental research which was conducted using control group plus pre – test, post – test and the follow ups. The population included 16 bereaved families that were purposefully chosen among the families referring to consulting centers in Felavarjan in 1390. The families were then randomly divided into two control and experiment groups (each group consisted of 8 families). Experiment group participated in 8 sessions of behavioral – cognitive bereavement care based on Islamic view. Both groups were required to fill out the general health questionnaire (Goldberg, 1972) in pre – test, post – test, and the follow ups. Research data was analyzed applying multi – variable co- variance analysis. The outcome proved a noteworthy difference between the average results of general health items in control and experiment groups (p<0/0005). The findings of the research confirmed the efficacy of behavioral – cognitive bereavement care in Islamic view on general health of the bereaved families and proved that such a remedy could be applied to these families as remedial procedure.</em>هدف پژوهش، بررسی میزان تأثیر «سوگدرمانی شناختی– رفتاری با رویکرد اسلامی» بر «شاخصهای سلامت عمومی درخانوادههای داغدیده» بود. این پژوهش، نیمهتجربی با استفاده از گروهکنترل وطرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. نمونه تحقیق 16خانواده داغدیده بودند که بهشیوه نمونهگیری هدفمند، از بین خانوادههایمراجعهکننده بهمراکزدرمانی ومشاوره شهرستان فلاورجاندرسال1390، انتخاب وبهطور تصادفی دردوگروه آزمایش و کنترل (هرگروه 8 خانواده) جایگزین شدند. گروه آزمایش در8 جلسة سوگدرمانی شناختی– رفتاری با رویکرد اسلامی شرکت نمودند. هردوگروه، پرسشنامة سلامت عمومی (گلدبرگ، 1972) را در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل نمودند. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد بررسی قرارگرفت. نتایج نشان داد که در پسآزمون و پیگیری، بین میانگین نمرات مؤلفههای سلامت عمومی در دوگروه آزمایش و کنترل، تفاوتمعنیداری وجوددارد(0005/0>p). یافتههای اینپژوهش، اثربخشیسوگدرمانی شناختی- رفتاری با رویکرد اسلامی، بر سلامتعمومی داغدیدگان را تأیید نموده و میتواند به عنوان برنامه درمانی برای خانوادههای داغدیده مورد استفاده قرار گیردپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-110371220130830Relation between "religious motive" and "knowledge of self" with "ethical values"رابطة «انگیزش دینی» و «خودشناسی» با «فضایل اخلاقی»135148908FAمحمدتقیتبیککارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه تهراننیماقربانیدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تهرانسیدمحمدرضارضازادهاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20121201The purpose of the study was to delve into the role of self – knowledge procedures and religious orientation in "character strength". 315 students (227 male and 88 female) were asked to fill in the following questionnaires: Integrative Self-Knowledge Scale (Qorbani et al 2008), The Measure of Mindfulness (Brown and Ryan, 2003), The Revised Measure of Religious Orientation (<em>Gorsuch and McPherson's 1989), and Values in Action Inventory, self – report questionnaire (Peterson 2004). The results revealed that there is positive correlation between </em>character strength<em> with integrative self – knowledge, mindfulness and individual intrinsic – extrinsic religious orientation. </em>Regression analysis<em> indicated that integrative self – knowledge , among afore – mentioned variables, plays the most effective role in determining various </em>character strength<em>s, moreover, among all forms of religiosity, intrinsic orientation was the only form to determine variety of </em>character strength<em>s. After controlling self- knowing procedures (applying hierarchical regression), intrinsic religious orientation succeeded in determining great deal of behavioral capabilities</em>هدف این پژوهش، بررسی نقش فرایندهای خودشناختی و جهتگیری دینی در «توانمندیهای خوی» بود. 315 دانشجو (227 مرد و 88 زن) به پرسشنامههای ذیل پاسخ دادند: مقیاس خودشناسیِ انسجامی (قربانی و همکاران، 2008)، مقیاس بهوشیاری (براون و ریان، 2003)، مقیاس بازنگریشده جهتگیری دینی (هیل، 1999) و پرسشنامه ارزشها در عمل: ابراز قابلیت خود (پترسون، 2004). نتایج نشان داد که توانمندیهای خوی با خودشناسی انسجامی، بهوشیاری و جهتگیری دینی درونی و جهتگیری دینی بیرونی فردی، همبستگی مثبت دارد. تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان متغیرهای پیشبین، خودشناسیِانسجامی، بیشترین نقش را در تبیین واریانس توانمندیهای خوی دارد و از میان انواع دینداری، فقط جهتگیریدینی درونی توانست واریانس توانمندیهای خوی را تببین کند. پس از کنترل فرایندهای خودشناختی (از طریق رگرسیون سلسله مراتبی)، جهتگیریدینی درونی توانست مقادیر معناداری از توانمندیهای خوی را تبیین کندپژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-110371220130529Theoretical principles of "managing role of man" in family with psychological approachمبانی نظری «نقش مدیریتی مرد» در خانواده با رویکردی روانشناختی149168909FAعلیاحمدپناهیاستادیار پژوهشگاه حوزه ودانشگاهمسعودآذربایجانیدانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20121222
The purpose of the study was to delve into the theoretical principle of "managing role of man" in Islamic view point. The research questions were as follows:
1. Who bears the managing responsibility in the family?
2. What are man and woman's stances in accordance with that role?
The researcher adopted a descriptive – analytical procedure in this study. To fulfill research goal, the researcher, having identified and obtained the concepts and documents based on religious texts, analyzed the content. The results indicated that the role of "macro – management" in the family is played by man, while woman is in charge of the internal management of the family.هدف پژوهش، بررسی پایه نظری «نقش مدیریتی مرد» از دیدگاه اسلام بود. پرسش اساسی این پژوهش عبارت بود از: 1. نقش مدیریتی خانواده به عهده کیست؟؛ 2. جایگاه هر کدام از مرد و زن در رابطه با این نقش کجاست؟. روش پژوهش، توصیفی– تحلیلی است، به این منظور پس از شناسایی و استخراج مفاهیم و مستندات، از متون دینی، به تحلیل محتوای آنها پرداخته شد. نتایج نشان داد که نقش «مدیریت کلان» خانواده به عهده مرد و «مدیریت داخلی خانواده» به عهده زن میباشد.