پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-11034720120220The Relationship between Religious Identity, Religious Attitude, Psychological Hardiness and Mu`takifs' Mental Healthرابطه هویت مذهبی، نگرش مذهبی و سرسختی روانشناختی با سلامت روان در معتکفان7201093FAایرجشاکرینیاعضو هیئت علمی دانشگاه گیلانJournal Article20101111In order to investigate the relationship between religious identity, religious attitude, psychological hardiness and mental health among mu`takifs of Rasht mosques, 96 persons (men from Qods mosque and women from Imam Reza mosque) were selected by simple random sampling. Mu`takifs filled up the questionnaires about religious identity, psychological hardiness, and mental health as well as demographic questionnaire. The statistical data were analyzed using one group and two group t test, Pearson correlation coefficient, and multiple stepwise regression analysis. The results suggest that the testees in this study from the viewpoint of religious identity, religious attitude, psychological hardiness and mental health are in a better position than common people and in almost a desired state. The religious identity, of all the variables of this study, is capable of predicting the testees' mental health. The present study in line with many other researches, done based on religion, suggest that mu`takifs are in a desired position with respect to studied characteristics. Thus it is recommended to plan better and support more efficiently the youth i`tikaf.برای بررسی رابطه هویت دینی، نگرش مذهبی و سرسختی روانشناختی با سلامت روان معتکفان شهر رشت، تعداد 96 نفر از معتکفان مرد مساجد قدس و خواهر امام رضا(ع) شهر رشت به شیوه تصادفی ساده برای تحقیق انتخاب شدند. معتکفان، پرسشنامههای هویت دینی، نگرش مذهبی، سرسختی روانشناختی و سلامت روانی را به همراه پرسشنامه جمعیتشناختی تکمیل کردند. دادههای استخراجشده با آزمون t یک گروهی و دو گروهی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گامبهگام، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آزمودنیهای تحقیق از لحاظ هویت دینی، نگرش مذهبی، سرسختی روانشناختی و سلامت روانی نسبت به جمعیت عادی، وضعیت مناسبتری دارند و در حد مطلوب هستند. بین مؤلفههای هویت دینی، نگرش مذهبی و سرسختی روانشناختی با سلامت روان، رابطه معناداری وجود دارد. از بین متغیرهای تحقیق، متغیر هویت دینی توانسته است سلامت روانی آزمودنیهای مورد مطالعه را پیشبینی کند. آزمون t برای گروههای مستقل نشان داد که بین معتکفان مورد مطالعه در متغیرهای هویت مذهبی، نگرش مذهبی و سرسختی روانشناختی با سلامت روان، تفاوت معناداری وجود ندارد. پژوهش حاضر، همگام با تحقیقهای زیادی که با محوریت دین انجام گرفته، نشان میدهد که معتکفان مورد بررسی (افراد مذهبی و متدیّن در این تحقیق)، از لحاظ ویژگیهای مورد مطالعه (هویت دینی، نگرش مذهبی، سرسختی روانشناختی و سلامت روان)، در وضعیت مطلوب و مناسبی هستند؛ بنابراین، بر عهده مدیران و مسئولان است در دههای که جنگ فرهنگی و هجمههای توفنده ضد الهی آشکارا برپاست، علاوه بر توجه مناسبتر به این گونه فعالیتهای فرهنگی، شیوههای تبلیغی مناسب را پیدا کنند، تا روحیه معنوی جوانان را هرچه بیشتر تقویت شود و نیز درسهای عملی قابل مشاهدهای برای جوانان و نوجوانان در برابر آسیبهای فرهنگی، اخلاقی فراهم شود.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-11034720120220An Investigation of Relationship between Religious Orientation, Practical Obligation to the Islamic Tenets and Students' Mental Healthبررسی رابطه جهتگیری مذهبی و التزام عملی به اعتقادات اسلامی، با سلامت روان دانشجویان21411094FAجمشیدنوذریعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیرازیونسغلامیکارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیرازJournal Article20110220The present study has been done with the aim of investigating the relationship between religious orientation, practical obligation to the Islamic tenets, and students' mental health. The statistical population of this study was the Islamic Azad University, Shiraz Branch, 340 of them were selected by multistage cluster sampling method. The investigation instruments were: the General Health Questionnaire (GHQ-28), the Practical Obligation to the Islamic Tenets, and Religious Orientation Questionnaire. In the General Health Questionnaire (GHQ-28), the lower the score the better the individual's mental health. In order to analyze statistical data, Pearsonian correlation method and multiple stepwise regression method have been utilized. The results show that: <br />- There is a negative and significant relationship between intrinsic religious orientation and mental health (p = 0.001 & r = -0.44). <br />- There is a negative and significant relationship between social extrinsic religious orientation and mental health (p = 0.001 & r = -0.40). <br />- There is a negative and significant relationship between personal extrinsic religious orientation and mental health (p = 0.001 & r = -0.37). <br />- There is a negative and significant relationship between practical obligation to the Islamic tenets and mental health (p = 0.001 & r = -0.50). <br />- The results also show that practical obligation to the Islamic tenets and intrinsic religious orientation predict 0.26 of common variance and this is significant at 0.001 level.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جهتگیری مذهبی و التزام عملی به اعتقادات اسلامی با سلامت روان دانشجویان انجام شده است. طرح تحقیق از انواع تحقیقات کمّی و از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و نمونه 340 نفر از دانشجویان بوده که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردیدند. ابزارهای پژوهش، سلامت روانی 28سؤالی، التزام عملی به اعتقادات اسلامی و جهتگیری مذهبی بوده است. در ابزار سلامت روانی هرچه فرد نمره کمتری به دست آورد نشاندهنده سلامتی بیشتر اوست. جهت انجام تحلیلهای آماری از روشهای همبستگی و رگرسیون گامبهگام استفاده شد. نتایج نشان داد که میان جهتگیری درونی با سلامت روان رابطه منفی و معناداری (44/0- =r و 001/0=p) وجود دارد. میان جهتگیری بیرونی اجتماعی با سلامت روان رابطه منفی و معناداری (40/0- =r و 001/0=p) وجود دارد. میان جهتگیری بیرونی فردی با سلامت روان رابطه منفی و معناداری (37/0- =r و 001/0=p) وجود دارد. میان التزام عملی به اعتقادات اسلامی با سلامت روان رابطه منفی و معناداری (50/0- =r و 001/0=p) وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که التزام عملی به اعتقادات اسلامی و جهتگیری درونی 26/0 از واریانس مشترک سلامت روانی را پیشبینی نمودهاند و این تبیین در سطح 001/0 معنادار بوده است.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-11034720110220The Effectiveness of Cognitive Training with an Islamic Approach on Students' Life Satisfactionاثربخشی آموزش شناختی با رویکرد اسلامی بر رضایتمندی از زندگی دانشجویان43571095FAزهراعادلدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه اصفهانمحمدباقرکجبافدانشیار دانشگاه اصفهان1111-1111-1111-1111احمدعابدیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20110221The present study is concerned with the effectiveness of cognitive training with an Islamic approach on students' life satisfaction through the following two hypotheses: cognitive training on students' life satisfaction through an Islamic approach at the post test and follow up stages.
The instrument of this study was the Satisfaction with Life Scale (SWLS; Diener et al., 1985) which its validity was examined (by Bayani et al., 2007) through measuring Cronbach's alpha. The research method used in this study was experimental design of pre test, post test, follow up and control group. The study's statistical population was defined as all students who have visited the Counseling Center of Isfahan University during the 2009-2010 academic year. Among them 30 were selected by simple random sampling and were divided into two 15-person groups of control and experiment by simple random sampling too. Since 3 persons of experiment group were not present, therefore 3 persons of control group were omitted. The Cognitive Training with an Islamic Approach Course was held in nine 45-minute sessions, two sessions per week. In order to analyze the statistical data, the covariance analysis method was used. In this study, the significance level is p<0.05. The results show that The Cognitive Training with an Islamic Approach Course enhances satisfaction with life among those students who have referred to the Counseling Center of University at the post test and follow up stages. هدف اصلی این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش شناختی با رویکرد اسلامی بر رضایت از زندگی دانشجویان است و فرضیههای آن چنین است:
1. آموزش شناختی با رویکرد اسلامی بر رضایت از زندگی دانشجویان در مرحله پسآزمون مؤثر است؛
2. آموزش شناختی با رویکرد اسلامی بر رضایت از زندگی دانشجویان در مرحله پیگیری مؤثر است.
ابزاری که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت عبارت بود از:
پرسشنامه رضایت از زندگی از سوی دینر و همکاران در سال 1985 ساخته شد و بیانی و همکاران (1386) در پژوهشی، اعتبار این مقیاس را با استفاده از آلفای کرونباخ 83/0 به دست آوردهاند. روش مورد استفاده در این پژوهش طرح آزمایشی پیشآزمون ـ پسآزمون ـ پیگیری، با گروه کنترل بود و جامعه آماری کلیه دانشجویان مراجعهکننده به مرکز مشاوره دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 89ـ88 بودند. برای انتخاب نمونه در ابتدا از بین دانشجویان مراجعهکننده به مرکز مشاوره دانشگاه سی نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و باز به صورت تصادفی ساده از میان آنها پانزده نفر برای گروه آزمایش و پانزده نفر برای گروه کنترل انتخاب شدند. ضمناً در این پژوهش در گروه آزمایش، سه نفر ریزش وجود داشت، از اینرو بهطور تصادفی سه نفر را هم از گروه کنترل خارج کردیم و درنهایت تعداد نفرات هر دو گروه به 12 نفر کاهش یافت. روش آموزش شناختی با رویکرد اسلامی، طی 9 جلسه 45دقیقهای، هر هفته دو جلسه برگزار شد.برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. در این پژوهش سطح معناداری 05/0p< در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که آموزش شناختی با رویکرد اسلامی باعث افزایش رضایتمندی از زندگی در دانشجویان مراجعهکننده به مرکز مشاوره دانشگاه، در مرحله پسآزمون و پیگیری شد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-11034720120220The Impact of Religiosity on Joyfulness of the Girl Students of the Middle Schools and High Schools of District No. 2 in Kermanتأثیر دیانت بر شادی دانشآموزان مدارس دخترانه مقاطع راهنمایی و دبیرستان ناحیه 2 شهر کرمان59821096FAسیدحمیدرضاعلویاستاد دانشگاه شهید باهنرزهرارنجبر شورآبادیکارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامیJournal Article20100906The purpose of the present study is to identify the effectiveness rate of religious knowledge, attitude, and behavior on happiness of students (especially the girl students of middle and high schools of district no. 2 in Kerman). The research design is a descriptive one of the causative-comparative type. The instruments for collecting data include: the Religious Knowledge, Attitude, and Behavior Questionnaire and the Oxford Happiness Questionnaire. 159 students from high school and 104 students from middle school were selected by random sampling to answer questions. The collected data were analyzed using the Statistical Package for Social Scientists (SPSS). The following results were obtained: <br /><br />results support a low level of religious knowledge, a positive religious attitude, and a suitable and efficient religious behavior; <br />there is high level of happiness among students <br />religious knowledge has no effect on happiness of students <br />religious behavior and attitude has an effect on their happiness <br />grade level has an impact on religious knowledge; <br /><br />the average has an impact on religious knowledge, religious behavior, and their happiness; <br />grade and age has an impact on religious behavior.ارمغان دین برای بشر شادی، بهجت و سرور به معنای واقعی و عمیق آن است، اما از آنجا که بسیاری از مردم چنین میپندارند که دینداری با زندگی شاد منافات دارد و کسانی که دیندارترند از شادی کمتر در زندگی برخوردارند، از اینرو تحقیق حاضر به منظور شناسایی میزان تأثیر دیانت (دانش، نگرش و رفتار دینی) بر شادی دانشآموزان مدارس دخترانه مقاطع راهنمایی و دبیرستان ناحیه 2 شهر کرمان صورت گرفته است. روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع عِلّی ـ مقایسهای است و ابزار جمعآوری پرسشنامه دانش، نگرش و رفتار دینی و پرسشنامه سنجش شادی آکسفورد بود. جامعه آماری مربوطه مشتمل بر 16 هزار و 284 نفر بوده که با روش نمونهگیری تصادفی تعداد 159 نفر از دانشآموزان دبیرستان و 104 نفر از دانشآموزان راهنمایی برای پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه انتخاب گردیدند. <br />تعداد کل پرسشنامههای توزیعشده 263 عدد بود که همه آنها برگشت داده شد و تجزیه و تحلیل دادههای آنها به وسیله نرمافزار spss انجام گرفته است. <br />از تحقیق حاضر نتایج زیل به دست آمد: <br />1. میزان دانش دینی دانشآموزانْ پایین، نگرش دینی دانشآموزانْ مثبت و رفتار دینی آنها تا حدی مناسب به دست آمد؛ <br />2. میزان شادی دانشآموزان نسبتاً زیاد است؛ <br />3. دانش دینی بر شادی دانشآموزان مؤثر نیست؛ <br />4. نگرش و رفتار دینی دانشآموزان بر شادی آنها تأثیر دارد؛ <br />5. از بین عوامل فردی مقطع تحصیلی دانشآموزان بر دانش دینی آنها، معدل دانشآموزان بر دانش دینی، رفتار دینی و شادی آنها همچنین پایه تحصیلی و سن دانشآموزان بر رفتار دینی آنها تأثیر دارد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-11034720120121An Investigation of Relationship between Religious Orientation and Personality Traits of Male and Female Studentsبررسی رابطه جهتگیری مذهبی با ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دختر و پسر83931097FAنیلوفرمیکائیلیعضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلیمهدیکلهرنیا گلکاردانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینیJournal Article20110204The aim of the present paper is to investigate the relationship between religious orientation and personality traits of male and female students of University of Muhaqqiq Ardabili. Instruments used by this study are: the Neo Personality Inventory –Revised (NEO PI-R) and the Religious Orientation Scale. The research design is a descriptive one of the correlative type. The statistical population of this study includes all male and female students who have studied in the University of Muhaqqiq Ardabili during the 2009-2010 academic year. A sample of 120 students consisting 60 female and 60 male students were selected by cluster sampling method. The data were analyzed using descriptive analysis method, Pearson correlation coefficient, t test, two independent group, and variance analysis. The findings suggest that there is a significant and positive relationship between religious orientation and personality variables (p≤0.01). They also suggest that there is a significant difference between male and female students from a religious orientation and personality perspective (p≤0.05).هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه جهتگیری مذهبی با ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه محقق اردبیلی است. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در مطالعه حاضر شامل همه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه محقق اردبیلی است که در سال تحصیلی 89ـ88 در این دانشگاه به تحصیل اشتغال داشتهاند. حجم نمونه 120 نفر از دانشجویان (60 دختر و 60 پسر) است که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. به منظور تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، t تست دو گروه مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. براساس یافتهها معلوم شد جهتگیری مذهبی با متغیرهای شخصیتی رابطه مثبت و معنیدار دارد (01/0≥P). همچنین بین دانشجویان دختر و پسر از نظر جهتگیری مذهبی و از نظر ویژگیهای شخصیتی تفاوت معنیدار به دست آمد (05/0>P).پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-11034720120220Preparation and Validation of Questionnaire on Tendency to Zikr among Students of Isfahan Universityساخت و اعتباریابی پرسشنامه گرایش به ذِکر در دانشجویان دانشگاه اصفهان951101098FAمهردادکلانتریدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهانراضیهفتاحیدانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20100505Zikr (or Dhikr) means remembering God in heart and calling Him on tongue. zikr, as an essential psychological process, can produce relaxation and assurance. Unfortunately it has not yet been investigated psychologically. Regarding the significance of zikr in spiritual growth a questionnaire was prepared and validated in this study. After checking its face validity, zikr Questionnaire was distributed to 129 students (47 male and 82 female) of the University of Isfahan (Cronbach's alpha coefficient: 0.87). the results suggest that the most common times of practicing zikr for students are after 5 daily prayers and in turbulent times and the most common places were everywhere and then mosque. The most common zikr practiced by students were <em>salawat</em> (saying peace and blessings be upon Muhammad and his household), <em>tasbih</em> (the repetitive utterances of short sentences glorifying God), God's Names and verses of the Holy Quran. Although there were considerable similarities between zikr attitudes in male and female students, level of tendency to zikr among females was significantly higher than male students (p<0.01ذِکر»، به معنی به یاد خدا بودن در دل و زبان است. ذکر توحیدی، که موجب آرامش و اطمینان قلب میشود، فرآیند روانشناختی مهمی است که تاکنون از دیدگاه روانشناسی بررسی نشده است. بنابراین هدف، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه گرایش به ذِکر بود. پس از ساخت و بررسی اعتبار صوری، پرسشنامه در مورد 47 نفر پسر و 82 نفر دختر از دانشجویان دانشگاه اصفهان اجرا شد. ضریب آلفای کرانباخ، به عنوان ملاک همسانی درونی پرسشنامه، 87/0 به دست آمد.
طبق نتایج بهدستآمده، از نظر دانشجویان رایجترین زمان برای ذِکر، پس از نماز و هنگام گرفتاریها و مشکلات است، و رایجترین مکان، هر مکانی و در درجه دوم مسجد یاد شده است.
رایجترین ذِکرها در دانشجویان، به ترتیب چنین بود: صلوات، تسبیحات حضرت زهرا(س)، اسامی خداوند، آیههای معروف قرآن و دیگر ذکرهای رایج. همچنین میزان گرایش به ذکر توحیدی، بهطور معنیداری در دختران، بیشتر از پسران بود (01/0>P).پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-11034720120220The Impact of `Umrah Mufradah on Students' Mental Health, Happiness and Practicing Religious Beliefsتأثیر حج عمره بر سلامت روانی، شادکامی و عمل به باورهای دینی دانشجویان1111261099FAمحمودگلزاریعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20100808There is a significant relationship between religious activities and man's health and wellbeing. In addition to attitude, faith, and love Islam possesses practical aspects and rituals too.
The statistical population of this study includes all university students from Tehran who have traveled to Mecca to perform <em>`umrah</em> in July 2004. The statistical sample of this study were 234 university students who were selected by cluster sampling method from among two student caravans of <em>`umrah</em> pilgrimage. One consisting of 123 female students (mean age = 21.5; SD = 3) and the other one 111 male students (mean age = 22.5; SD = 5). The instruments used in this study for collecting data include: the Practicing Religious Beliefs Questionnaire, the Oxford Happiness Questionnaire, and the General Health Questionnaire (GHQ-28). The results show that students participation in <em>`umrah</em> pilgrimage increases their happiness and decreases their mental disorders, anxiety, body symptoms, social disorders, and depression.فعالیتهای عبادی با سلامت و بهزیستی افراد رابطه دارند (مسلکو و کوبزانسکی، 2006م). دین علاوه بر نگرش، ایمان و محبت، دارای جنبه عملی و عبادی نیز هست (فقیهی و همکاران، 1385) و حج عمره یکی از این وجوه عبادی است.
جامعه آماری این تحقیق کلیه کاروانهای دانشجویی زیارت حج عمره در تیرماه سال 1383 شهر تهران بودهاند. نمونه آماری این پژوهش 234 دانشجو بودهاند که به روش نمونهگیری خوشهای از بین دو کاروان دانشجویی زیارت عمره انتخاب شدند. یکی مربوط به دختران دانشجو با 123 نفر و میانگین سنّی 5/21 سال (3S<sub>D</sub>=) و دیگری مربوط به پسران دانشجو با 111 نفر و میانگین سنّی 5/22 (5=S<sub>D</sub>) بودهاند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه عمل به باورهای دینی (معبد)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) بودهاند.
نتایج پژوهش نشان میدهد که شرکت در حج عمره دانشجویی موجب افزایش شادکامی و کاهش اختلال در سلامت روانی، نشانههای بدنی، اضطراب، اختلال کنشوری اجتماعی و افسردگی وخیم گردیده است.