پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103101920161022A Model of Couple Burnout in Relation with the Multi-Dimensional Pattern of Connection with God and Though and Language Controlsمدل دلزدگی زناشویی در ارتباط با الگوی ابعادی ارتباط با خدا، کنترل فکر و زبان730108110.30471/psy.2016.1081FAپلینرخشانیکارشناس ارشد روانشناسی بالینی گروه روانشناسیفاطمهشهابی زادهاستادیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامیحمیدعلیزادهدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150903This study was conducted with the aim of investigating a model of couple burnout in relation with the multi-dimensional pattern of connection with God and thought and language controls. By multi-stage sampling, 350 married students studying in the public and Azad universities (2013-2014) were selected and then the correlation among them was calculated. The Pines's (1996) couple burnout measure, the questionnaire of Mazaheri's & Pasandideh's (2011) three-dimensional pattern of connection of human with God, the questionnaire of Algarabel's & Martinez's (2005) thought control ability, and a researcher-made questionnaire of language control were applied in this study. The validity and reliability of questionnaires were calculated through factor analysis and Cronbach's alpha and the tests of structural equation modeling were used. One of the findings was that the multi-dimensional pattern of connection with God, only indirectly, predicts the increase of couple burnout by decreasing thought and language controls. In addition, the path of triangle of God-oriented faith can predict the decrease of couple burnout only by increasing thought and language controls.این مطالعه با هدف بررسی مدل دلزدگی زناشویی در ارتباط با الگوی ابعادی ارتباط با خدا، کنترل فکر و زبان انجام شد. 350 نفر از دانشجویان متأهل مشغول به تحصیل در دانشگاههای آزاد و دولتی (93-1392) به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و همبستگیِ بین آنها بررسی شد. ابزار پژوهش شامل دلزدگی زناشویی پاینز (1996)، الگوی سهبعدی رابطه انسان با خدا، مظاهری و پسندیده (1390)، توانایی کنترل فکر آلگرابل و مارتینز (2005) و کنترل زبان محققساخته بود که روایی و پایایی پرسشنامهها با استفاده از تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ بررسی و از آزمونهای مدلیابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. یکی از یافتهها این بود که الگوی ابعادی ارتباط با خدا، تنها بهطور غیرمستقیم، از راه کاهش هر یک از «کنترل زبان» و «کنترل فکر»، پیشبینیکننده افزایش «دلزدگی زناشویی» است و نیز نشان داد که مسیرِ مثلثِ «ایمانِ خدامحورانه» تنها از راه «افزایش کنترل زبان» و «کنترل فکر» میتواند در جهت پیشبینی کاهش دلزدگی زناشویی مؤثر واقع شود. پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103101920161022The Development of Social and Psychological Capitals in the Light of Islamic Life Styleتوسعه سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی در پرتو سبک زندگی اسلامی2756108310.30471/psy.2016.1083FAمهدیافخمی اردکانیدانشجوعبداللهتوکلیعضوJournal Article20150408Social capital is an interdisciplinary issue which has been increasingly focused by scientists studying on different fields of sciences, especially management and sociology, in recent years. It is obvious that the development of social capital depends on different factors that one of them is religion and religious culture. The present research has investigated the relationship among Islamic life style, psychological capital, and social capital in the form of a causal model. This study was a descriptive correlational research and used structural equation modeling. The population has included all employees of Research Institute of Petroleum Industry; thus, 166 questionnaires were distributed and then collected. The results showed that Islamic life style has a positive, direct, and meaningful effect on social and psychological capitals. In the relationship between Islamic life style and social capital, psychological capital meaningfully plays the role of a mediator.سرمایه اجتماعی موضوعی بینرشتهای است که در سالهای اخیر به طور روزافزونی مورد توجه صاحبنظران حوزههای مختلف علوم، بهویژه حوزه مدیریت و جامعهشناسی قرار گرفته است. بدیهی است که تکوین سرمایه اجتماعی مستلزم وجود عواملی چند است که یکی از این عوامل دین و فرهنگ دینی است. پژوهش حاضر رابطه بین سبک زندگی اسلامی، سرمایه روانشناختی و سرمایه اجتماعی را در قالب یک مدل علّی بررسی کرده است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی از شاخه همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق دربرگیرنده کارمندان پژوهشگاه صنعت نفت بوده است؛ بدین منظور 166 پرسشنامه توزیع و جمعآوری شد. نتایج نشان داد که: 1. سبک زندگی اسلامی بر روی سرمایه اجتماعی اثر مثبت، مستقیم و معناداری دارد؛ 2. سبک زندگی اسلامی بر روی سرمایه روانشناختی اثر مثبت، مستقیم و معناداری دارد و 3. سرمایه روانشناختی در رابطه بین سبک زندگی و سرمایه اجتماعی نقش میانجی معناداری دارد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103101920161022The Effectiveness of the Group Education of Islamic Meditation Pattern on Life Style and the Married Women's Generalized Anxietyاثربخشی آموزش گروهی الگوی مراقبه اسلامی بر سبک زندگی و اضطراب فراگیر زنان متأهل مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر5782108210.30471/psy.2016.1082FAهاجراحمدی دستجردیدانشجومحمدباقرکجبافدانشیار1111-1111-1111-1111حمیدکاظمیدانشجوJournal Article20150226The present study which is a quasi-experimental research was conducted with the purpose of investigating the effectiveness of the group education of Islamic meditation pattern on life style and the married women's generalized anxiety and was performed in an area in Isfahan named Bonroud in 2014. Three stages of sampling, convenience, purposive, and random, were done among the population of married women with generalized anxiety disorder living in Bonroud. Finally, 24 women were randomly placed in two groups of test and control. The tools applied in this study were the diagnostic criteria of generalized anxiety disorder based on DSM-IV, the short scale of GAD-7, and Life Style Questionnaire (LSQ). These two questionnaires were completed during pre-test, post-test, and 45 day follow-up phases by test and control groups. The statistical data were analyzed via analysis of covariance. The results showed that the interventions of the group education of Islamic meditation pattern result in the improvement of life style and reduction of the level of generalized anxiety in the married women with generalized anxiety disorder (P=0.001).پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی الگوی مراقبه اسلامی بر سبک زندگی و اضطراب فراگیر زنان متأهل، به صورت نیمهتجربی در سال 1393 در منطقه بنرود اصفهان انجام شد. نمونهگیری در سه مرحله، در دسترس، هدفمند و تصادفی از بین جامعه آماری زنان متأهل مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر ساکن در منطقه بنرود انجام شد. درنهایت 24 نفر به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار مورد استفاده معیارهای تشخیصی اختلال اضطراب فراگیر براساس DSM-IV ، مقیاس کوتاه شدۀ GAD-7 و پرسشنامه سبک زندگی (LSQ) بود که این دو پرسشنامه در سه مرحله ارزیابی پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 45 روزه توسط گروه آزمایش و کنترل تکمیل شد. دادههای آماری به روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد مداخلات آموزش گروهی الگوی مراقبه اسلامی منجر به ارتقای سبک زندگی و کاهش اضطراب فراگیر زنان متأهل مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر شد (p=0/001).پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103101920161022The Relationship between the Status Change of Interpersonal Identity and Religious Identity in Studentsرابطه تحول منزلت های هویت بین شخصی و هویت دینی در دانشجویان8397108410.30471/psy.2016.1084FAعباسرحیمینژادعضوسمیهعلی مددیدانشجوJournal Article20140427The present research aimed to investigate the relationship between interpersonal identity and religious identity in students; thus, 343 undergraduate students (191 girls and 151 boys) were selected among those studying in departments of humanities and technical-engineering in University of Tehran by multi-stage sampling. The research tools were the Bennion's & Adams's (1986) Extended Objective Measure of Ego Identity Status (EOM-EIS-2) and the Rahiminezhad's & Ahmadi's (1995) questionnaire of religious identity. The research findings showed: a) there is a negative correlation between bewilderment and accepting religious identity; b) there is a positive correlation between follow-up and accepting religious identity; c) there is not a relationship between being crisis-hit and accepting and/or rejecting religious identity; d) there is not a significant relationship between having religious identity and accepting religious identity; e) the direction of correlations between variables are similar in both sexes as well as the significance of variablesهدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه هویت بین شخصی و هویت دینی دانشجویان بود. جهت دستیابی به این هدف، 343 (191 دختر و 151 پسر) دانشجوی مقطع کارشناسی به روش تصادفی چندمرحلهای خوشهای از گروههای تحصیلی علوم انسانی و فنیـ مهندسی دانشگاه تهران انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از ترجمه فارسی پرسشنامه گسترشیافته سنجش عینی هویت من(EOM-EIS-2) بنیون و آدامز (1986) و پرسشنامه هویت دینی (رحیمینژاد و احمدی، 1374). یافتههای پژوهش عبارتند از: الف) همبستگی منفی بین سردرگمی و پذیرش هویت دینی؛ ب( همبستگی مثبت بین دنبالهروی و پذیرش هویت دینی؛ ج) عدم رابطه بین بحرانزدگی و پذیرش و یا نفی هویت دینی؛ د( عدم رابطه معنادار بین هویتیافتگی دینی و پذیرش هویت دین؛ ﻫ) جهت همبستگی رابطه متغیرها و معناداریِ آنها، در هر دو جنس یکسان بود. پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103101920161022Renormalizing the Questionnaire of Family Efficiency Measurement Using Item Response Theoryهنجاریابی مجدد پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده با استفاده از نظریه سؤال-پاسخ99117108510.30471/psy.2016.1085FAجعفرهوشیاریدانشجوی دکتری قرآن و روانشناسی و عضو گروه علوم تربیتی موسسه آموزش عالی بنتالهدی0000-0002-3397-515Xحسنتقیاندانشجوی دکتری دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی جامعهالمصطفی العالمیهمحمدمهدیصفورایی پاریزیدانشیار روانشناسی تربیتی و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه000-0002-0522-2310Journal Article20150804This study was conducted in order to renormalize the questionnaire of family efficiency measurement (S.FEQI). The population was married undergraduate and graduate students and married hawzah students of levels 2 and 3 in the city of Qom. 391 students were selected among them by convenience sampling. The data were analyzed with the help of classical test theory and item response theory and also by SPSS, MULTILOG, and R softwares. The study results showed that the differentiation power and awareness level of 19 items are not enough and the items that show the very low and low efficiencies can not differentiate the respondents. Therefore, these two items can be merged and then the questionnaire can be corrected. Finally, the questionnaire of family efficiency with 60 items is able to measure insight, legal, and moral components with, respectively, 20, 14, and 26 items. پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی مجدد پرسشنامه کارآمدی خانواده (S.FEQI) انجام شد. جامعه آماری پژوهش دانشجویان متأهل کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاهها و طلاب متأهل سطح دو و سه حوزههای علمیه شهر قم بود که تعداد 391نفر از آنان به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. دادهها با استفاده از نظریه کلاسیک اندازهگیری و نظریه پرسشـ پاسخ و توسط نرمافزارهای SPSS، MULTILOG و R تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان داد که قدرت تمییز و میزان آگاهی 19 پرسش به اندازه کافی نیست، گزینههایی که نشاندهنده کارآیی «بسیار کم» و «کم» هستند، نمیتوانند پاسخگویان را از هم تفکیک کنند، از اینرو میتوان این دو گزینه را با هم ترکیب و پرسشنامه را اصلاح کرد. درنهایت پرسشنامه کارآیی خانواده با شصت پرسش میتواند سه مؤلفه بینشی، حقوقی و اخلاقی را به ترتیب با 20، 14 و 26 پرسش اندازهگیری کند.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103101920160822An Investigation into the Relationship between Self-Concept and God-Image in the Religious-Spiritual Treatment of Psychiatric Disordersبررسی ارتباط «خودپنداره» با «خداپنداره» در درمان مذهبی (معنوی) اختلالات روانی119134126510.30471/psy.2016.1265FAحسنانصاریدانشجوی دکتری روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمسعودجانبزرگیدانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000000229843488Journal Article20160102The aim of present research was to investigate the relationship between self-concept and God-image in the religious-spiritual treatment of psychiatric disorders. This research reviewed the Islamic texts and experimental studies in order to analyze the relationship between self-concept and God-image. The findings showed that the presence and enrichment of knowledge and religious beliefs about the image of God do not result in the correction of God-image and mental health in all people in religious-spiritual treatment. Some Quran verses mention strong, impervious, inflexible, and stable structures against the presence and penetration of knowledge and religious beliefs. Many narratives say that the correction of self-concept causes to a spiritual growth and a correct God-image. The experimental studies and clinical observations done by the authors also confirm that there is a relationship between them. Therefore, the correction and adjustment of self-concept are important factors for the correction of God-image and people's mental health in religious-spiritual treatment, especially in chronic psychiatric disorders and personality disorders in which there are faulty self-concepts (fundamental assumptions and maladaptive schemas).هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط «خودپنداره» با «خداپنداره» در درمان مذهبی (معنوی) اختلالات روانی است. روش کار بررسی ارتباط مفاهیم مربوط به خودپنداره و خداپنداره در منابع اسلامی و تحقیقات تجربی بوده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد در درمان مذهبی (معنوی)، حضور و غنیشدن شناختها و باورهای مذهبی مربوط به تصور از خدا، در همه افراد منجر به اصلاح خداپنداره و سلامت روانی نمیشود. برخی آیات قران مجید به ساختارهای مقاوم، غیرقابل نفوذ، انعطاف ناپذیر و پایدار در مقابل حضور و نفوذ شناختها و باورهای دینی اشاره دارند. روایات متعددی رشد معنوی و خداپنداره صحیح را تابع اصلاح خودپنداره میدانند. تحقیقات تجربی و مشاهدات بالینی مؤلفان نیز ارتباط این دو را نشان میدهند. بنابراین، در درمان مذهبی (معنوی) به ویژه در اختلالات روانی مزمن و اختلالات شخصیت که در آنها خودپنداره معیوب (فرضهای بنیادین و روانبنههای ناسازگار) وجود دارد، اصلاح و تعدیل خودپنداره، مقدمه و زمینه مهمی برای اصلاح خداپنداره و سلامت روانی افراد است.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمطالعات اسلام و روانشناسی2008-1103101920161022The Nature of Islamic Psychology, a Priori or a Posteriori?ماهیت روانشناسی اسلامی، پیشینی یا پسینی؟135155126610.30471/psy.2016.1266FAمحمدحسنابراهیمی دهشیریدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهدمریمصالح زادهاستادیارگروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزدJournal Article20150427The discussion about Islamic psychology is a challenge to a controversial issue which is related to some different meanings that come from this concept. This research discusses whether Islamic psychology is a priori or a posteriori. The main question is whether the Islamic psychology is an actual and realized nature or a potential concept and a realizable possibility. In response, it has been tried to be argued that the nature of Islamic psychology is a posteriori. According to the Reichenbach's theory (the separation of collection from judgment), there are three key assumptions in this issue: first, Islamic psychology is a type of religious science, therefore, it is a possible concept; second, philosophy lack is not equal to experimental nullity, thus, realizing Islamic psychology does not mean that contemporary psychology theories will be denied; and third, the importance of assumptions of scientific theories is what its consequence will be to pay attention to infrastructure of current psychology theories and to attempt to formulate new theories based on Islamic assumptions.بحث درباره روانشناسی اسلامی، چالش بر سر ماهیت و مفهومی مناقشهبرانگیز مرتبط با معانی متفاوتی است که از این مفهوم ارائه شده است. این مقاله از پیشینی و پسینیی بودن روانشناسی اسلامی سخن میگوید. پرسش اساسی این است که روانشناسی اسلامی ماهیتی بالفعل و تحقق یافته دارد یا مفهومی بالقوه و امکانی است که می توان آن را محقق ساخت؟ در پاسخ، کوشش شد که استدلال شود روانشناسی اسلامی ماهیتی پسینی دارد. در این باره سه فرض اساسی با محور قراردادن نظریه رایشنباخ (تفکیک گردآوری از داوری) وجود دارد: نخست آنکه روانشناسی اسلامی نوعی علم دینی است، بنابراین مفهومی است امکانی؛ دوم اینکه نقصان فلسفی معادل با بطلان تجربی نیست؛ از اینرو، تحقق روانشناسی اسلامی به معنای نفی نظریههای روانشناسی معاصر نخواهد بود و سوم، اهمیت پیشفرضهای نظریههای علمی است که پیامدش توجه به زیربنای نظریههای موجود روانشناسی و کوشش برای تدوین نظریههای نو براساس پیشفرضهای اسلامی خواهد بود.