• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مطالعات اسلام و روانشناسی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 12 (1397)
شماره شماره 22
دوره دوره 11 (1396)
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
دوره دوره 4 (1389)
دوره دوره 3 (1388)
دوره دوره 2 (1387)
دوره دوره 1 (1386)
خدایاری‌فرد, محمد, اکبری زردخانه, سعید, هاشمی گشنیگانی, رامین, فهیمی‌فر, محمد جواد. (1397). ساخت و ارزیابی روان‌سنجی مقیاس دینداری نوجوانان دبیرستانی ایران. مطالعات اسلام و روانشناسی, 12(22), 7-28. doi: 10.30471/psy.2018.1483
محمد خدایاری‌فرد; سعید اکبری زردخانه; رامین هاشمی گشنیگانی; محمد جواد فهیمی‌فر. "ساخت و ارزیابی روان‌سنجی مقیاس دینداری نوجوانان دبیرستانی ایران". مطالعات اسلام و روانشناسی, 12, 22, 1397, 7-28. doi: 10.30471/psy.2018.1483
خدایاری‌فرد, محمد, اکبری زردخانه, سعید, هاشمی گشنیگانی, رامین, فهیمی‌فر, محمد جواد. (1397). 'ساخت و ارزیابی روان‌سنجی مقیاس دینداری نوجوانان دبیرستانی ایران', مطالعات اسلام و روانشناسی, 12(22), pp. 7-28. doi: 10.30471/psy.2018.1483
خدایاری‌فرد, محمد, اکبری زردخانه, سعید, هاشمی گشنیگانی, رامین, فهیمی‌فر, محمد جواد. ساخت و ارزیابی روان‌سنجی مقیاس دینداری نوجوانان دبیرستانی ایران. مطالعات اسلام و روانشناسی, 1397; 12(22): 7-28. doi: 10.30471/psy.2018.1483

ساخت و ارزیابی روان‌سنجی مقیاس دینداری نوجوانان دبیرستانی ایران

مقاله 1، دوره 12، شماره 22، بهار و تابستان 1397، صفحه 7-28  XML اصل مقاله (407 K)
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/psy.2018.1483
نویسندگان
محمد خدایاری‌فرد1؛ سعید اکبری زردخانه2؛ رامین هاشمی گشنیگانی3؛ محمد جواد فهیمی‌فر
1عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
2عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
3کارشناسی‌ارشد مشاوره دانشگاه تهران
چکیده
بر اساس مطالعات انجام­شده بسیاری از کشش­های مذهبی و تحولات دینی در دوران نوجوانی شکل می­گیرد. هدف از پژوهش حاضر ساخت ابزاری روا و معتبر به­منظور سنجش دینداری نوجوانان بود. روش پژوهش در این مطالعه از نوع توصیفی بود. پژوهش حاضر شامل دو فاز ساخت و استانداردسازی بود. بدین منظور در فاز ساخت 90 گویه به عنوان مخزن آیتم تهیه شد که در انتهای این فاز مقیاس مقدماتی با 42 گویه تهیه شد. در فاز استانداردسازی نسخه نهایی بر اساس داده­های 849 دانش­آموز دبیرستانی 6 منطقۀ شهر تهران -که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند- با 36 گویه فراهم شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی گروه مدرج­سازی بیانگر وجود سه عامل باور دینی، عواطف دینی و رفتار دینی بود. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی گروه روایی­یابی نیز حاکی از برازش مناسب­تر ساختاری با سه عامل نظری است. بررسی اعتبار آیتم­ها، زیرمقیاس­ها و کل مقیاس مدل نهایی نشان داد دامنۀ ضرایب همگونی درونی زیرمقیاس­ها بین 92/0 تا 88/0 است. ضرایب همبستگی نمرۀ آیتم­ها با نمرۀ کل زیرمقیاس مربوطه 46/0 تا 76/0 است. بحث در نتایج نیز مشخص کرد مقیاس دینداری نوجوانان از ویژگی­های روان­سنجی مناسب برخوردار است و می­توان از آن به‌عنوان ابزاری مناسب در مجموعه­های پژوهشی با نوجوانان مسلمان استفاده کرد.
کلیدواژه ها
تحلیل آیتم؛ تحلیل عاملی؛ استانداردسازی؛ دینداری؛ مسلمان
عنوان مقاله [English]
The Formulation of a Therapy Protocol According to the Mindfulness Based on the Activation of Spiritual-Islamic Schemas in the Students' Marital Satisfaction
نویسندگان [English]
Mohammad Khodayari Fard1؛ Saeed Akbari Zardkhaneh2؛ Ramin Hashemi Geshnigani3؛ Mohammad Javad Fahimifar
چکیده [English]
The aim of this study was to formulate a therapy protocol according to the mindfulness based on the activation of spiritual-Islamic schemas in the girl students' marital satisfaction. The population was all girl students studying in the Islamic Azad University in the city of Kangavar, in 2016-2017. 28 students who got the lower scores in the marital satisfaction were voluntarily selected and were randomly placed into the test and control groups of 14. The two groups completed the Jadiri's marital satisfaction questionnaire, once before the test, one time immediately after the test, and once a month after the intervention. The data were analyzed with the help of both one-way ANOVA and multi-way ANOVA tests. The findings showed that the researcher-formulated therapy protocol can significantly increase the level of marital satisfaction among students. This increase also happened in the follow-up phase. As a result, the therapy protocol of mindfulness based on the spiritual-Islamic schemas is a proper way to increase the level of marital satisfaction among the couples.
کلیدواژه ها [English]
mindfulness, spiritual-Islamic schemas, marital satisfaction, family psychology, couple therapy
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 186
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 230
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.