خدایاریفرد, محمد, اکبری زردخانه, سعید, هاشمی گشنیگانی, رامین, فهیمیفر, محمد جواد. (1397). ساخت و ارزیابی روانسنجی مقیاس دینداری نوجوانان دبیرستانی ایران. مطالعات اسلام و روانشناسی, 12(22), 7-28. doi: 10.30471/psy.2018.1483
محمد خدایاریفرد; سعید اکبری زردخانه; رامین هاشمی گشنیگانی; محمد جواد فهیمیفر. "ساخت و ارزیابی روانسنجی مقیاس دینداری نوجوانان دبیرستانی ایران". مطالعات اسلام و روانشناسی, 12, 22, 1397, 7-28. doi: 10.30471/psy.2018.1483
خدایاریفرد, محمد, اکبری زردخانه, سعید, هاشمی گشنیگانی, رامین, فهیمیفر, محمد جواد. (1397). 'ساخت و ارزیابی روانسنجی مقیاس دینداری نوجوانان دبیرستانی ایران', مطالعات اسلام و روانشناسی, 12(22), pp. 7-28. doi: 10.30471/psy.2018.1483
خدایاریفرد, محمد, اکبری زردخانه, سعید, هاشمی گشنیگانی, رامین, فهیمیفر, محمد جواد. ساخت و ارزیابی روانسنجی مقیاس دینداری نوجوانان دبیرستانی ایران. مطالعات اسلام و روانشناسی, 1397; 12(22): 7-28. doi: 10.30471/psy.2018.1483
ساخت و ارزیابی روانسنجی مقیاس دینداری نوجوانان دبیرستانی ایران
بر اساس مطالعات انجامشده بسیاری از کششهای مذهبی و تحولات دینی در دوران نوجوانی شکل میگیرد. هدف از پژوهش حاضر ساخت ابزاری روا و معتبر بهمنظور سنجش دینداری نوجوانان بود. روش پژوهش در این مطالعه از نوع توصیفی بود. پژوهش حاضر شامل دو فاز ساخت و استانداردسازی بود. بدین منظور در فاز ساخت 90 گویه به عنوان مخزن آیتم تهیه شد که در انتهای این فاز مقیاس مقدماتی با 42 گویه تهیه شد. در فاز استانداردسازی نسخه نهایی بر اساس دادههای 849 دانشآموز دبیرستانی 6 منطقۀ شهر تهران -که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند- با 36 گویه فراهم شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی گروه مدرجسازی بیانگر وجود سه عامل باور دینی، عواطف دینی و رفتار دینی بود. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی گروه روایییابی نیز حاکی از برازش مناسبتر ساختاری با سه عامل نظری است. بررسی اعتبار آیتمها، زیرمقیاسها و کل مقیاس مدل نهایی نشان داد دامنۀ ضرایب همگونی درونی زیرمقیاسها بین 92/0 تا 88/0 است. ضرایب همبستگی نمرۀ آیتمها با نمرۀ کل زیرمقیاس مربوطه 46/0 تا 76/0 است. بحث در نتایج نیز مشخص کرد مقیاس دینداری نوجوانان از ویژگیهای روانسنجی مناسب برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری مناسب در مجموعههای پژوهشی با نوجوانان مسلمان استفاده کرد.
The Formulation of a Therapy Protocol According to the Mindfulness Based on the Activation of Spiritual-Islamic Schemas in the Students' Marital Satisfaction
نویسندگان [English]
Mohammad Khodayari Fard1؛ Saeed Akbari Zardkhaneh2؛ Ramin Hashemi Geshnigani3؛ Mohammad Javad Fahimifar
چکیده [English]
The aim of this study was to formulate a therapy protocol according to the mindfulness based on the activation of spiritual-Islamic schemas in the girl students' marital satisfaction. The population was all girl students studying in the Islamic Azad University in the city of Kangavar, in 2016-2017. 28 students who got the lower scores in the marital satisfaction were voluntarily selected and were randomly placed into the test and control groups of 14. The two groups completed the Jadiri's marital satisfaction questionnaire, once before the test, one time immediately after the test, and once a month after the intervention. The data were analyzed with the help of both one-way ANOVA and multi-way ANOVA tests. The findings showed that the researcher-formulated therapy protocol can significantly increase the level of marital satisfaction among students. This increase also happened in the follow-up phase. As a result, the therapy protocol of mindfulness based on the spiritual-Islamic schemas is a proper way to increase the level of marital satisfaction among the couples.
کلیدواژه ها [English]
mindfulness, spiritual-Islamic schemas, marital satisfaction, family psychology, couple therapy