• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
مطالعات اسلام و روانشناسی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 14 (1399)
دوره دوره 13 (1398)
دوره دوره 12 (1397)
دوره دوره 11 (1396)
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
دوره دوره 4 (1389)
دوره دوره 3 (1388)
دوره دوره 2 (1387)
دوره دوره 1 (1386)
تبریزیان, فائزه, صالحی, مبین, رفیعی هنر, حمید. (1399). تدوین بسته آموزشی امید مبتنی بر شکرگزاری و امکان‌سنجی آن در افزایش رضایت‌اززندگی. مطالعات اسلام و روانشناسی, (), -. doi: 10.30471/psy.2020.6294.1673
فائزه تبریزیان; مبین صالحی; حمید رفیعی هنر. "تدوین بسته آموزشی امید مبتنی بر شکرگزاری و امکان‌سنجی آن در افزایش رضایت‌اززندگی". مطالعات اسلام و روانشناسی, , , 1399, -. doi: 10.30471/psy.2020.6294.1673
تبریزیان, فائزه, صالحی, مبین, رفیعی هنر, حمید. (1399). 'تدوین بسته آموزشی امید مبتنی بر شکرگزاری و امکان‌سنجی آن در افزایش رضایت‌اززندگی', مطالعات اسلام و روانشناسی, (), pp. -. doi: 10.30471/psy.2020.6294.1673
تبریزیان, فائزه, صالحی, مبین, رفیعی هنر, حمید. تدوین بسته آموزشی امید مبتنی بر شکرگزاری و امکان‌سنجی آن در افزایش رضایت‌اززندگی. مطالعات اسلام و روانشناسی, 1399; (): -. doi: 10.30471/psy.2020.6294.1673

تدوین بسته آموزشی امید مبتنی بر شکرگزاری و امکان‌سنجی آن در افزایش رضایت‌اززندگی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 شهریور 1399  XML
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/psy.2020.6294.1673
نویسندگان
فائزه تبریزیان email 1؛ مبین صالحی2؛ حمید رفیعی هنرorcid 3
1دانشگاه قرآن و حدیث قم
2موسسه آموزش عالی(دانشگاه) غیرانتفاعی طلوع مهرقم
3پژوهشکده اخلاق و معنویت، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین بسته آموزشی امید مبتنی بر شکرگزاری و امکان‌سنجی آن در افزایش رضایت‌اززندگی است. رویکرد پژوهشی کیفی و کمی بود و از دو روش تحلیل محتوا و آزمایشی استفاده شد. در بخش کیفی داده های مربوط به شکر و امید از منابع اسلامی گردآوری شد. برای اجرای پژوهش، جامعه آماری کلیه دختران جوان مجرد سنین 18 – 35 ساله شهر قم با شرایط اجتماعی-اقتصادی پایین بود که با نمونه‌گیری هدفمند، 3 نفر انتخاب شد. برای اندازه گیری متغیر ها، علاوه بر پرسشنامه رضایت‌اززندگی داینر (1985)، بسته آموزشی امید مبتنی بر شکرگزاری با مبنا قرار دادن مداخله امیددرمانگری اسلامی صالحی(1395) و افزودن برخی از فنون برخاسته از شکرگزاری بر اساس منابع اسلامی به کار گرفته شد. سپس جهت بررسی روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی از کارشناسان نظرخواهی شد. در بخش عملی بسته آموزشی، به‌شیوه طرح تک‌آزمودنی با خط‌پایه چندگانه بر روی شرکت‌کنندگان اجرا گردید. داده‌‌ها با استفاده از نمودار و تحلیل دیداری تحلیل شد. بسته آموزشی مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت و امکان‌سنجی اجرای آن مشخص شد. همچنین مداخله باعث افزایش رضایت‌اززندگی شد که روندی باثبات داشت و تغییرات در مرحله پیگیری یک‌ماهه نیز حفظ شد. بنابراین بسته آموزشی امید مبتنی بر شکرگزاری اسلامی امکان استفاده برای افزایش رضایت‌اززندگی دختران جوان محله‌‌های محروم شهر قم را دارد.
کلیدواژه‌ها
امید؛ شکر؛ رضایت‌اززندگی؛ روان‌شناسی اسلامی؛ روان‌شناسی مثبت
عنوان مقاله [English]
Gratitude-Based Hope Training Package Based on Islamic Sources and Evaluating Its Feasibility to Increase Life Satisfaction
نویسندگان [English]
Faezeh Tabrizian1؛ mobin salehi2؛ hamid rafieihonar3
1Quran and Hadith University
2tolouemehr Non-Profit University of Qom
3Islamic Sciences and Culture Academy
چکیده [English]
The purpose of the present study is to develop a gratitude-based hope training package based on Islamic sources and evaluating its feasibility to increase life satisfaction. The research approach was qualitative and quantitative and two methods of content analysis and experimental method were used. In the quantitative part data about gratitude and hope gathered from Islamic sources. The study population consisted of all single young girls aged 18-35 in the city of Qom with low socioeconomic status and three persons were selected using purposful sampling. The instrument used was Diener satisfaction with life scale. At first, gratitude-based hope training package was developed based on Islamic Hope Therapy Intervention by Salehi (2016) and by adding some gratitude techniques that were based on Islamic sources. Then experts were consulted to evaluate content validity and content validity index. Afterwards, the training package was conducted on participants using a single-subject multiple baseline design. Data were analyzed using graphs and visual analysis. The training package was approved by experts and its conduct feasibility was determined. Intervention also increased life satisfaction, which had stable progress and changes were maintained in a one-month follow-up. Therefore, Islamic gratitude-based hope training package can be used to increase the life satisfaction of young girls in deprived neighborhoods of Qom.
کلیدواژه‌ها [English]
Hope, gratitude, Life Satisfaction, Islamic Psychology, Positive Psychology
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 258
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.