1
دانشآموخته سطح چهار حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد روانشناسی
2
دانشیار پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
3
استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش استعداد شغلی طلاب انجام شد. بدین منظور، ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی عالمان دین، از متون اسلامی و بررسیهای میدانی، استخراج و با تبدیل آن به شاخصهای قابل اندازهگیری، پرسشنامهای 160 گویهای تدوین گردید. ابتدا در سطح محدود (30 نفر) به عنوان پیشآزمون اجرا گردید و ضریب همسانی درونی بالایی دارد (آلفا برابر با 957/0) را نشان داد. سپس در نمونه 200 نفری از طلاب، در سطح دو و بالاتر در حوزه علمیه قم (94-1393) اجرا شد. آلفای کرونباخ آن برابر با 957/0 به دست آمد. روایی آزمون نیز از طریق روایی محتوایی، روایی سازه و تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفته و تأیید شد. در نتیجه، ارزیابی مقیاس سنجش استعداد شغلی طلاب نشان داد که این پرسشنامه از روایی و پایایی بالایی برخوردار است و شرایط علمی یک مقیاس معتبر روانشناختی را داراست و میتوان آن را در مشاوره شغلی طلاب مورد استفاده قرار داد.