بررسی تأثیر سبک زندگی اسلامی بر خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی شادکامی در بین دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، پردیس شهید رجایی ارومیه، دانشگاه فرهنگیان، ارومیه، ایران

2 مربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی ارومیه، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سبک زندگی اسلامی بر خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی شادکامی در بین دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان ارومیه می‎باشد. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری داده‎ها، توصیفی−همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر گروه علوم تربیتی پردیس‎های شهید رجایی و علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان ارومیه با حجم 1650 نفر بود که حجم نمونه از راه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 312 نفر تعیین شد. برای جمع‌آوری داده‎ها از پرسشنامه‎های استاندارد سبک زندگی اسلامی، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی استفاده شده، و مدل‎سازی معادله ساختاری حداقل مربعات جزئی (SEM) با استفاده از Smart PLS برای آزمون فرضیه‎ها به کار گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده‎های جمع‎آوری‎شده نشان داد: سبک زندگی اسلامی به میزان 88٪ بر شادکامی و به میزان 43٪ بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان مؤثر است. شادکامی نیز به میزان 53٪ بر خودکارآمدی تحصیلی تأثیرگذار است؛ همچنین سبک زندگی اسلامی با نقش میانجی شادکامی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان به میزان 52٪ تأثیرگذار است؛ بنابراین با توجه به نتایج آماری، کلیه فرضیات تحقیق تأیید و این نتیجه کلی پژوهش حاصل شد که شادکامی بین رابطه سبک زندگی اسلامی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان نقش میانجی را دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of Islamic lifestyle on academic self-efficacy with the mediating role of happiness among students

نویسندگان [English]

  • Zeinolabedin Darvishi 1
  • Farshid Ashrafi Salimkandi 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Shahid Rajaei Urmia Campus, Farhangian University, Urmia, Iran
2 Instructor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Shahid Rajaei Campus, Urmia, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the effect of Islamic lifestyle on academic self-efficacy with the role of mediator of happiness among students of educational sciences at Farhangian University of Urmia. The current research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of data collection. The statistical population of the study included all male and female students of Shahid Rajaei and Allameh Tabatabai districts of Farhangian University of Urmia with a volume of 1650 people, of which 312 were selected through stratified random sampling. The required data were collected using three standard questionnaires of Islamic lifestyle, happiness and academic self-efficacy and were analyzed using the statistical test of the structural equation model using the partial least squares (PLS) method for the research hypotheses. The findings of the research showed that the Islamic lifestyle is 88% effective on students' happiness and 43% on academic self-efficacy. Happiness has a 53% effect on academic self-efficacy. Also, the Islamic lifestyle with the mediator role of happiness has a 52% effect on students' academic self-efficacy. Therefore, according to the statistical results, all the hypotheses of the research were confirmed and the general result of the research was that happiness has a mediating role between the relationship between Islamic lifestyle and academic self-efficacy of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic lifestyle
  • happiness
  • academic self-efficacy
  1. اصمی اصطهباناتی، مریم و سعیده گروسی (1393). سبک زندگی دینی و عوامل مؤثر بر آن در بین دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان. فرهنگ در دانشگاه اسلامی. س4، ش13، ص515−
  2. صفرزایی، حمیده (1396). رابطه فرسودگی تحصیلی وتنیدگی تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی. پایان‌‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سیستان و بلوچستان.
  3. غلامعلی لواسانی، مسعود، جواد اژه‌ای و محسن افشاری (1388). رابطه خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی. مجله روان‌شناسی. س13، ش3، ص289−
  4. قدرتی بوراچالو، زهرا (1401). پیش‎بینی شادکامی نوجوانان دختر برمبنای امید، هدفمندی و سبک زندگی اسلامی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه معارف قرآن و عترت.
  5. کاویانی ارانی، محمد (1388). طرح نظریه سبک زندگی بر اساس دیدگاه اسلام و ساخت آزمون بک زندگی اسلامی و بررسی ویژگی‌های روانشنجی آن. رساله دکتری روان‌شناسی. دانشگاه اصفهان.
  6. کاویانی، محمد (1390)، کمی سازی و سنجش سبک زندگی اسلامی. مجله روان شناسی و دین. س4، ش (2)، ص27−
  7. مجیدی، رضا (1397). مقایسه هوش هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان پسربومی و غیربومی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
  8. ممتاز، علی (1398). اثربخشی برنامه مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی، شادکامی و خشم در دانشجویان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سمنان.
  9. نجفی، محمود، غلامرضا دهشیری، سولماز دبیری، منصوره شیخی و نصرت جعفری (1391). خصوصیات روان‎سنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد در دانشجویان. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی. س3، ش10، ص55−74.
  10. نصرالهی، مرضیه، معصومه ژیان‎باقری و گیتی همتی‎راد (1398). رابطه سبک زندگی اسلامی با خودکارآمدی تحصیلی و تاب‎آوری تحصیلی در دانشجویان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت. س۳، ش۲، ص105−111.
  11. Abdullah, Z., Komariah, A., V. Sirotkina, N., Achmad Kurniady, D., Sunaengsih, C. & Pavlovna Panova, E. (2022). Studying the Islamic lifestyle and academic success of Russian Muslim students. HTS Teologiese Studies/Theological Studies. 78(4). a7568.
  12. Ahmed, U., Umrani, WA. & Qureshi., MA. (2018). Examining the links between teachers support. academic efficacy. academic resilience and student engagement in Bahrain. International Journal of Advanced and Applied Sciences. 5(9): 39-
  13. Alyami, M., Melyani, Z., Al Johani, A., Ullah, E., Alyami, H., Sundram, F. & et al (2017). The impact of self- academic self-efficacy and perceived stress on academic performance: a cross-sectional study of Saudi psychology students. European Journal of Educational Science.4(3):51–68.
  14. Amiruddin, A., Qorib, M. & Zailani, Z. (2021). ‘A study of the role of Islamic spirituality in happiness of Muslim citizens’. HTS Teologiese Studies/Theological Studies,77(4), a6655.
  15. Besharat, M.A., Hosseini, S.A., Bahrami Ehsan, H., Jahed, H.A. & NikPajhooh, A. (2015). ‘An intervention based on Islamic lifestyle and cardiovascular health’. The Culture in Islamic University 5(17). 467–492.
  16. Ghafran, C. & Yasmin, S. (2020). ‘Ethical governance: Insight from the Islamic perspective and an empirical enquiry’. Journal of Business Ethics 167(2). 513–533.
  17. Gunasekara, N.S.W. & Jayasekara, A.J. (2021). The Impact of Happiness on the Academic Performance of Undergraduates. (An Investigation of Undergraduates of the Faculty of Humanities and Social Sciences. University of Ruhuna, Sri Lanka). International Journal of Humanities, Art and Social Studies (IJHAS). 6(3). 47-
  18. Hayat, AA., Shateri, K., Amini, M. & Shokrpour, N. (2020). Relationships between academic self- learning-related emotions and metacognitive learning strategies with academic performance in medical students: a structural equation model. BMC Medical Education.17; 20(1):76.
  19. Hills, P. & Argyle, M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire: a compact scale for the measurement of psychological well-Personality and individual differences33(7). 1073-1082.
  20. Ivanova, T.N., Yushchenk, N.A., Ibatova, A.Z. & Bahmani, A.(2021). ‘The role of Islamic lifestyle on social security in Russia’, HTS Teologiese Studies/ Theological Studies 77(1). a6637.
  21. Lomas T, Case BW, Cratty FJ. & Vanderweele TJ. (2021). A global history of happiness. International Journal of Wellbeing. 11(4):1-
  22. Lopez, G., Botey Fullat, M. & Rangel-Perez, C. (2023). The Strategic Influence of Social Factors on Self-Perceived Happiness of Spanish University Students. European Journal of Contemporary Education. 12(2), 517-
  23. Luo, Y., Gao, W., & Liu, X. (2022). Longitudinal Relationship Between Self-Esteem and Academic Self-Efficacy Among College Students in China: Evidence From a Cross-Lagged Model. Frontiers in Psychology. 13, 1-
  24. Martell Munoz, J., Mora Romo, J. F. ., Nunez, A. & Castro Saucedo, L. K. (2022). Felicidad en los Estudiantes Universitarios de Uaz. Mexico, Revista Iberoamericana De Psicología15(1). 103–112.
  25. Tabbodi, M., Rahgozar, H. & Mozaffari, M. (2015). The Relationship between Happiness and Academic Achievements. European Online Journal of Natural and Social Sciences. 4(1). 241-
  26. Yam, F. C. (2022). The relationship between school satisfaction and psychological well-being of secondary school students: the mediating role of happiness at school. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning. 4(2). 248-262.