اثربخشی آموزش همدلی بر خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دانشیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه قم، قم، ایران

10.30471/psy.2024.10129.2244

چکیده

چکیده گسترده
مقدمه و هدف: هر دانش‌آموزی که پا به مقطع ابتدایی می‌گذارد، نیازمند مهارت‌هایی هم در جهت موفقیت و پیشرفت تحصیلی خود و هم در جهت ارتباط با دانش‌آموزان دیگر است. به‌عنوان یکی از مهارت‌هایی که توجه به آن اهمیت بسیار بالایی دارد و بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان موثر است می‌تواند از خودتنظیمی نام برد. خودتنظیمی به‌عنوان راهبردی برای کمک به فراگیران در جهت تسلط بر فرآیند یادگیری و بهبود کیفیت آن، و همچنین درجهت تنظیم و سازگار کردن احساسات براساس نیازهای موقعیت شناخته می‌شود. در کنار آن دانش‌آموزان نیاز دارند تا جریان اجتماعی شدن را به‌درستی طی نموده و با همسالان خود ارتباط سازگارانه‌ای داشته باشند، چراکه سازگاری اجتماعی بالا در واقع زیربنای عملکرد خوب، تسهیل‌کننده نقش اجتماعی و عامل رضایت بیشتر از زندگی است. ازاین‌رو انجام مداخلات روانشناختی و بررسی تأثیر آموزش‌های مختلف در جهت سازگاری دانش‌آموزان امری ضروری است. از طرفی آموزش همدلی نیز به عنوان یک آموزش کاربردی برای تمام سنین شناخته می‌شود. ازآنجایی‌که زندگی در عصر حاضر سرشار از تجربه استرس‌ها، اضطراب‌ها، تعارض‌ها و درگیری‌های ذهنی است، همدلی یکی از بهترین مقابله‌ها در برابر این فشارهاست. براین‌اساس هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش همدلی بر خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی بود. 
روش: این پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی و با استفاده از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون، همراه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی 1401 - 1402 را شامل می‌شد، و نمونه پژوهش دو کلاس 14 نفری (مجموع 28 نفر) از دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی مدرسه مفید در ناحیه چهار شهر قم بودند که به‌صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده شامل:

پرسشنامه‌های خودتنظیمی هافمن و کاشدان (2010): این پرسشنامه دارای 20 سوال همراه با طیف لیکرت 5 درجه‌ای می‌باشد و 3 مؤلفه پنهان‌کاری، سازش‌کاری و تحمل را می‌سنجد.
پرسشنامه‌های سازگاری اجتماعی سینها و سینگ (1993) : این پرسشنامه دارای 20 سوال، به‌صورت دوگزینه‌ای و با گزینه‌های (بله - خیر) می‌باشد. پاسخ بله دارای نمره صفر و پاسخ خیر دارای نمره یک است. و نمره پایین‌تر نشان‌دهنده سازگاری اجتماعی بالاتر است.

پس از برگزاری پیش‌آزمون، گروه آزمایش به مدت هشت جلسه براساس پروتکل پیشنهادی جانبزرگی و آگاه‌هریس (2009) آموزش همدلی را دریافت کردند. این آموزش شامل چهار گام اساسی می‌شد: گام اول آشنایی با احساسات فیزیولوژیک، گام دوم آشنایی با احساسات روان‌شناختی، گام سوم تمرکز بر مشابهت و تفاوت احساسات خود با دیگری و گام چهارم تقویت پاسخ های همدلانه. هر یک از این گام‌ها در دو جلسه مورد توجه قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی در این زمینه دریافت نکرد.
نتایج: در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در سطح توصیفی از میانگین و انحراف معیار استفاده شد.
 
جدول 1: میانگین و انحراف استاندارد خودتنظیمی و سازگاری ‌اجتماعی




متغیرها


منبع


گروه کنترل


گروه آزمایش




میانگین


انحراف معیار


میانگین


انحراف‌معیار




خودتنظیمی


پیش‌آزمون


71/65


090/5


53/58


942/8




پس‌آزمون


07/70


528/10


57/87


827/5




سازگاری اجتماعی


پیش‌آزمون


14/28


657/1


64/30


781/1




پس‌آزمون


86/27


445/2


21/22


051/1




 
همچنین برای بررسی استنباطی داده‌ها، نخست پیش‌فرض نرمال بودن، همگنی شیب‌های رگرسیون و تساوی واریانس‌ها و تساوی کواریانس‌ها بررسی شد. و در ادامه از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
همچنین برای بررسی مولفه های خودتنظیمی مجددا از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
 
جدول3 : نتایج تحلیل مانکوا در رابطه با نمرات گروه آزمایش و کنترل در مؤلفه‌های خودتنظیمی




منبع تغییرات


متغیر


مجموع مجذورات


df


میانگین مجذورات


f


سطح معناداری


مجذور اتا


توان آزمون




پیش‌آزمون


پنهان‌کاری


260/2


1


260/2


123/0


729/0


005/0


063/0




سازش‌کاری


805/68


1


805/68


963/3


059/0


147/0


479/0




تحمل


097/0


1


097/0


015/0


904/0


001/0


052/0




گروه


پنهان‌کاری


605/338


1


605/338


496/18


0005/0<


446/0


984/0




سازش‌کاری


862/156


1


862/156


036/9


006/0


282/0


821/0




تحمل


197/44


1


197/44


789/6


016/0


228/0


704/0




 
 
 
 
 
 
نتایج جدول 3 نشان می‌دهد که با در نظر گرفتن نمرات پیش‌آزمون به‌عنوان متغیرهای کمکی، تفاوت بین عملکرد دانش­آموزان مقطع ابتدایی شهر قم سال تحصیلی 1401ـ1402 در تمام مؤلفه­های خودتنظیمی (پنهان‌کاری، سازش‌کاری، تحمل) در دو گروه آزمایش و کنترل معنادار است (01/0< P)؛ و آموزش همدلی سبب افزایش تمام مؤلفه­های خودتنظیمی (پنهان‌کاری، سازشکاری، تحمل) می‌شود. با در نظر گرفتن مجذور اتا می‌توان گفت، به ترتیب 6/44، 2/28 و 8/22 درصد تغییر ناشی از تأثیر آموزش همدلی بوده است.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که اثربخشی آموزش همدلی بر مؤلفه‌های سازش‌کاری، پنهان‌کاری و تحمل خودتنظیمی و همچنین بر سازگاری اجتماعی معنادار بوده است؛ درنتیجه می‌توان گفت با استفاده از این آموزش می‌توان خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان را بهبود بخشید.
در تبیین این نتایج باید توجه داشت که آموزش همدلی چهار گام اساسی را دربرمی‌گیرد: گام اول آشنایی با احساسات فیزیولوژیک و گام دوم آشنایی با احساسات روان‌شناختی (جان‌بزرگی و آگاه‌هریس، 1387)؛ با توجه به آن‌که نخستین قدم در آموزش همدلی شناخت احساسات خود است و از سوی دیگر برای بسیاری از راهبردهای خودتنظیمی نیاز به خودشناسی می‌باشد؛ بر این اساس زمانی که افراد به کمک آموزش همدلی می‌آموزند که در هر موقعیت چه احساسی خواهند داشت و هر شرایطی چه هیجانی را در آنها برمی‌انگیزد، این شناخت و خودآگاهی به خودتنظیمی آنها کمک بسیاری خواهد کرد؛ در واقع می‌توان گفت آموزش همدلی با ایجاد مهارت شناخت احساسات خود یا خودشناسی، زمینه خودتنظیمی را فراهم می‌کند و به این ترتیب دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از این مهارت اساسی، واکنش‌های هیجانی خود را نظارت و تنظیم کنند.
تبیین دوم اشاره به این نکته دارد که یکی از گام‌های اساسی در آموزش همدلی «شناخت احساسات دیگران» است (جان‌بزرگی و آگاه‌هریس، 1387). پژوهش‌ها در زمینه تحول همدلی نشان می‌دهد که در سن 8 سالگی است که «همدلی برای شرایط زندگی دیگری» به وجود می‌آید و در این زمان کودکان تجربه‌های گسترده‌تر و درک بهتری از مفاهیم انتزاعی دارند؛ آنها می‌توانند با تصویرسازی احساسات دیگران، درد و لذت آنان را بهتر درک کنند (پاتن، 2001)؛ همچنین برای ایجاد سازگاری اجتماعی و بهبود تعامل با محیط نیز در ابتدا باید نسبت به جامعه پیرامون خود شناخت داشت و احساسات، موقعیت، شرایط و نیازهای آنها را سنجید تا در قدم بعد بتوان با آنها هماهنگ و سازگار شد. به این ترتیب آموزش همدلی با ایجاد مهارت شناخت احساسات دیگران زمینه سازگاری اجتماعی را نیز فراهم می‌کند.
تقدیر و تشکر: در پایان از مدیریت و معلمان دلسوز مدرسه ابتدایی مفید که در انجام این پژوهش با بذل همکاری، اعتماد و صبوری زمینه اجرای این پژوهش را به بهترین نحو فراهم کردند، کمال تشکر و سپاس را دارم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Empathy Training on Self-Regulation and Social Adjustment of Elementary School Students

نویسندگان [English]

  • Zeynab Soroosh 1
  • Abbas Habibzadeh 2
1 PhD Candidate, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, University of Qom, Qom, Iran
چکیده [English]

Extended Abstract
Introduction: Children entering elementary school require a set of skills not only for academic success and progress but also for establishing effective peer relationships. One such key skill is self-regulation, which supports learners in mastering their learning processes and improving their quality, as well as in adjusting emotions according to situational demands.
In addition, students need to successfully navigate the process of socialization and establish adaptive relationships with peers. High social adjustment underpins effective functioning, facilitates social roles, and enhances life satisfaction. Hence, implementing psychological interventions to promote students’ self-regulation and social adjustment is essential.
Empathy training is recognized as a practical educational approach for all ages. Given the prevalence of stress, anxiety, conflicts, and cognitive overload in contemporary life, empathy is regarded as one of the most effective coping strategies.
Accordingly, this study aimed to examine the effect of empathy training on self-regulation and social adjustment among male elementary school students.
Method: This study used a quasi-experimental pre-test/post-test design with a control group.

Population: All male elementary school students in Qom City during the academic year 2022–2023.
Sample: Two third-grade classes (N = 28; 14 students per class) from Mofid Elementary School in District 4 of Qom, selected via convenience sampling and randomly assigned to experimental and control groups.

Instruments:

Hofmann & Kashdan’s (2010) Self-Regulation Questionnaire: 20 items on a 5-point Likert scale, assessing three components: concealment, compliance, and tolerance.


Sinha & Singh’s (1993) Social Adjustment Questionnaire: 20 dichotomous items (Yes = 0; No = 1), where lower scores indicate higher levels of social adjustment.

Following the pre-test, the experimental group received eight sessions of empathy training based on the protocol of
Janbozorgi & Aghaharris (2009). The program comprised four core steps:

Recognition of physiological emotions.
Recognition of psychological emotions.
Focusing on similarities and differences between one’s own and others’ emotions.
Strengthening empathic responses.

Each step was addressed in two sessions. The control group received no intervention.
Results: Descriptive statistics were calculated using means and standard deviations.
 
Table 1. Means and Standard Deviations of Self-Regulation and Social Adjustment




Variable


Phase


Control Group (Mean ± SD)


Experimental Group (Mean ± SD)




Self-regulation


Pre-test


65.71 ± 5.09


58.53 ± 8.94



 

Post-test


70.07 ± 10.53


87.57 ± 5.83




Social adjustment


Pre-test


28.14 ± 1.66


30.64 ± 1.78



 

Post-test


27.86 ± 2.45


22.21 ± 1.05




Inferential analyses were conducted after checking assumptions of normality, homogeneity of regression slopes, equality of variances, and equality of covariances. A multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was then applied.
 
Table 2. MANCOVA Results for Self-Regulation and Social Adjustmen




Source of Variation


Dependent Variable


SS


df


MS


F


p-value


Partial Eta²


Power




Pre-test


Self-regulation


36.696


1


36.696


0.479


0.495


0.020


0.102



 

Social adjustment


0.747


1


0.747


0.203


0.656


0.008


0.072




Group


Self-regulation


917.836


1


917.836


11.987


0.002


0.333


0.913



 

Social adjustment


97.543


1


97.543


26.502


<0.0005


0.525


0.999




Further analyses using ANCOVA were performed for the components of self-regulation.
 
Table 3. MANCOVA Results for Components of Self-Regulation




Source of Variation


Component


SS


df


MS


F


p-value


Partial Eta²


Power




Pre-test


Concealment


2.260


1


2.260


0.123


0.729


0.005


0.063



 

Compliance


68.805


1


68.805


3.963


0.059


0.147


0.479



 

Tolerance


0.097


1


0.097


0.015


0.904


0.001


0.052




Group


Concealment


338.605


1


338.605


18.496


<0.0005


0.446


0.984



 

Compliance


156.862


1


156.862


9.036


0.006


0.282


0.821



 

Tolerance


44.197


1


44.197


6.789


0.016


0.228


0.704




 
Discussion and Conclusion: The findings demonstrated that empathy training significantly improved all components of self-regulation (concealment, compliance, tolerance) as well as social adjustment in male elementary school students.
Empathy training involves four basic steps, the first two of which emphasize awareness of physiological and psychological emotions (Janbozorgi & Aghaharris, 2009). Since self-awareness is fundamental to many self-regulation strategies, recognizing one’s own emotional reactions in different situations helps students to monitor and regulate their emotions more effectively.
A second explanatory point is that empathy training develops the ability to understand others’ emotions. Research on the development of empathy indicates that around the age of eight, children acquire the capacity for empathy for others’ living conditions (Patten, 2001). This developmental milestone enhances their understanding of others’ pain and joy, thereby facilitating better interpersonal relations and social adjustment. Thus, empathy training not only builds self-awareness but also promotes awareness of others, supporting both self-regulation and adaptive social interaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Empathy training
  • self-regulation
  • social adjustment
  • male elementary students
  1. Abdolmohammadi, K., Ghadirey, F. & Mohammadzadeh, A. (2023), Predicting Cyber Aggression Based on Empathy, Moral Disengagement and Anger Rumination in Adolescents. Social Psychology Research13(50), 15−30 https://doi.org/10.22034/spr.2023.386910.1820 (Text in Persian).
  2. Atkinson, Richard C & Hilgard, Emest (2014). Handbook of Introduction to Psycholog: Wadsworth Pub Co.
  3. Baghiyan, M. J., Pazhuhinia, S. & Rezazadeh, B. (2013), The effectiveness of empathy training program on improving relations between their personal and emotional adjustment of students with symptoms of ADHD. Journal of school psychology2(2), 6− doi:  D−2−2−92−4−1.
  4. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control(Vol. 604). Freeman.
  5. Barzegarfaroui, K. (2015), Influence of teaching empathy on aggression and social adjustment of girl students. Research in School and Virtual Learning3(9), 21−doi: 20.1001.1.23456523.1394.3.9.2.3 (Text in Persian).
  6. Barzgarbfaroui, K. & Khazari, H. (2014), Common problems of children and teenagers and the keys to face them, Yazd University (Text in Persian).
  7. Basharpoor, S. & Farivar, M. (2022), The role of Academic Achievement Motivation, Peer Rejection and Emotional Empathy in predicting School Aggression of students with Special Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities12(1), 33− doi: 10.22098/JLD.2022.7664.1822 (Text in Persian).
  8. Berardi, M. K (2020), What are the most effective components of empathy education for undergraduate students to increase their empathy levels? Dissertations and Theses Global.
  9. Burton, E. A. (2022), The Benefits of Teaching Empathy: An Empirical Study  Available from Publicly, ProQuest Dissertations and Theses Global.
  10. Claussen, A. H., Robinson, L. R., Kaminski, J. W, Charania, S., Holbrook, J. R., So, M., ... & Boyle, C. (2021), Factors associated with self−regulation in a nationally representative sample of children ages 3−5 years: United States, 2016. Maternal and child health journal25, 27− doi: 10.1007/s10995−020−03039−6.
  11. damavandian, A., Golshani, F., saffarinia, M. & Baghdasarians, A. (2021), Comparing the effectiveness of Compassion−Focused Therapy) CFT (and Dialectic Behavior Therapy (DBT (on aggression, self−harm behaviors and emotional self−regulation in Juvenile offenders of Tehran Juvenile Correction and Rehabilitation Center. Social Psychology Research11(41), 31− doi: 10.22034/spr.2021.253334.1579.
  12. Firuzabadi, M. & Aghaei, A. (2020), The effectiveness of Cognitive−Behavioral Empathy Training on Aggression in Preschool Children, Journal of Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 19 (2) 35− doi: 10.22108/CBS.2021.127373.149.
  13. Graham, S. (2018), Race/ethnicity and social adjustment of adolescents: How (not if). school diversity matters. Educational Psychologist, 53(2), 64−77, https://doi.org/10.1080/00461520.2018.1428805
  14. Gross, J. J. & Levenson, R. W (1997), Hiding feelings: the acute effects of inhibiting negative and positive emotion.  Journal of abnormal psychology106(1), 95. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0021−106.1.95.
  15. Hatam, M., Abolghasemi, A. & Kafi, M. (2019), The Impact of Empathy Training on Social Problem Solving Skills in Female Students with Traumatic Experience. J Child Ment Health, 6 (2):107−118. doi: 29252/jcmh.6.2.10 (Text in Persian).
  16. Hidajat, F. A. (2023), A comparison between problem−based conventional learning and creative problem−based learning on self−regulation skills: Experimental study, Heliyon9(9). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e19512.
  17. Hofmann, S. G. & Kashdan, T. B (2010), The affective style questionnaire: development and psychometric properties. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 32(2)., 255− https://doi.org/10.1007/s10862−009−9142−4.
  18. Jackson, P. L., Michon, P. E., Geslin, E., Carignan, M. & Beaudoin, D. (2015), EEVEE: The empathy−enhancing virtual evolving environment, Frontiers in human neuroscience9, 112. https://doi.org/10.3389/fnhum.2015.00112.
  19. Janbozorgi, & Aghah haris, M. (2009), Teaching ethics, social behavior and legality to children, Arjmand Pub. (Text in Persian).
  20. Kamsorkh, S. (2017), Effectiveness of empathy education on social competency and happiness in boy's students of grad 6 on Khatam, school year 2016−2017, Irandoc, Dissertations and Theses Global. (text in Persian).
  21. Karimi, O, (2016), Investigate the relationship between teachers and parents on social harmony and social interest sixth grade elementary school students 9594 Dissertations and Theses Global. (text in Persian).
  22. Karimi, Z. (2020), The Effectiveness of Empathy Training by Storytelling Method on Social Performance and Behavioral and disciplinary Secondary school students in Ardakan, Dissertations and Theses Global. (text in Persian).
  23. Lazarus, R. S. & Folkman, S (1987), Transactional theory and research on emotions and coping. European Journal of personality1(3)., 141− https://doi.org/10.1002/per.2410010304.
  24. MahmoodiKahriz, B., Bagherian, F. & Heidari, M (2013) The role of self-regulation in Social adjustment of students, 10 (40) 298-392
  25. Mennin, D. S., Heimberg, R. G., Turk, C. L. & Fresco, D. M. (2002), Applying an emotion regulation framework to integrative approaches to generalized anxiety disorder. https://psycnet.apa.org/doi/10.1093/clipsy.9.1.85.
  26. Morelli, S., Lieberman, M. & Zaki, J (2015), The Emerging Study of Positive Empathy, Social and Personality Psychology Compass, 9 (2)., 57− https://doi.org/10.1111/spc3.12157.
  27. Narimani, M., Shahmohammadzadeh, Y., Omidvar, A. & Omidvar, K. (2014), A comparison of psychological capital and affective styles in students with learning disorder and normal students, Journal of Learning Disabilities4(1), 100− doi: jld−7. (text in Persian).
  28. Nazari, F. (2015), Evaluating the effectiveness of empathy skill's training to increase social skills and selfconcept of sixth grade elementary school girls, Irandoc, Dissertations and Theses Global. (text in Persian).
  29. Patten, P. (2001), Kids who care: The development of empathy, care and compassion. NPIN Parent News.
  30. Pavlovich, K. & Krahnke, K. (2012), Empathy, connectedness and organisation. Journal of business ethics105(1)., 131− https://doi.org/10.1007/s10551−011−0961−3.
  31. Raeisi Gahrouei, H. (2014), Investigating the Efficacy of Communication skills Training on Social Adjustment and Happiness in Adolescents, Irandoc (Text in Persian).
  32. Sadeghi Firoozabadi A, Raesi Z. The Effects of Empathy Education on Psychological Hardiness and Forgiving in Maladaptive Adolescents. MEJDS 2021; 11 :160-160 (Text in Persian).
  33. Safari, A., Amini, N., Behrouzi, M. & Jafarinia, G. (2021), Comparison of Effectiveness of Empathy Training and Social Perspective−Taking Training on Emotional Intelligence of Adolescents with Cyber Bullying, RBS; 18 (4):553−56. Doi: 52547/rbs.18.4.553 (Text in Persain).
  34. Sahranavard S, Miri, MR. & Salehiniya H. (2018), The relationship between self−regulation and educational performance in students, J Educ Health Promot. 2018 Dec 28;7:154. doi: 10.4103/jehp.jehp−93−
  35. Saidi, S., Ahmadian, P. D. & Saffarinia, P. D. (2022), Predicting Emotional Empathy on the Basis of Emotion Regulation and Self−Control in Teachers, Quarterly Journal of Education38(3), 159− http://qjoe.ir/article−1−1456−en.html (Text in Persain).
  36. Sajedi S H, Shahmaravand S, Zare R S, Shokri Javan F. (2022). The Effectiveness of Empathy Training on Academic Adjustment and Social Happiness in Elementary Students. IEEPJ4(3), 606-615. doi:52547/ieepj.4.3.606
  37. Sinha, A. K. P., & Singh, R. P. (1993). The adjustment Inventory for school students (AISS). Agra (India): National Psychological Corporation.

38. Sorensen, M. (2017), I Hear You: The Surprisingly Simple Skill Behind Extraordinary Relationships (khooshabi, A Translator) Taban Pub (2020). (Text in Persian).

  1. Taher, M., Abolghasemi, A. & Narimani, M. (2016), The efficacy of empathy and anger management training based on cognitive−behavioral approach on adjustment in children with oppositional defiant disorder, Journal of School Psychology5(1), 26− (Text in Persain).
  2. Thiede, N., Stengelin, R., Seibold, A. & Haun, D. B. (2023), Testing Causal Effects of Empathy on Children’s Prosociality in Politeness Dilemmas−An Intervention Study, Open Mind7,691− https://doi.org/10.1162/opmi−a−00102.
  3. Titchener, E. B. (1909), Lectures on the Experimental Psychology of the Thought−processes, Macmillan Publishers.
  4. Xinyi Dai (2024), A study on mindful agency's influence on college students' engagement with online teaching, Acta Psychologica. 243 (2024) 104146. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2024.104146.
  5. Zare zardini, H (2020). the effectiveness of empathy training on academic selfcontrol and bullying in sixth grade male students, Irandoc, Dissertations and Theses Global. (Text in Persian).