اثربخشی آموزش همدلی بر خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران

2 'گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران

10.30471/psy.2024.10129.2244

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش همدلی بر خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدائی بود. این پژوهش شبه‌آزمایشی و با استفاده از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون، با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی 1402-1401 را شامل می‌شد و نمونه پژوهش دو کلاس 14 نفری (مجموع 28 نفر) از دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی مدرسه مفید در ناحیه چهار شهر قم بودند که به‌صورت نمونه در دسترس انتخاب گردیده و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه‌های خودتنظیمی هافمن و کاشدان (2010) و پرسشنامه‌های سازگاری اجتماعی سینها و سینگ (1993) بود. پس از برگزاری پیش آزمون، گروه آزمایش به مدت 8 جلسه بر اساس پروتکل پیشنهادی جان‌بزرگی و آگاه هریس (1387) همدلی را آموزش دیده و گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی در این زمینه دریافت نکرد. نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم افزار spss-26 نشان داد که اثربخشی آموزش همدلی بر مولفه‌های سازش‌کاری، پنهان‌کاری و تحمل خودتنظیمی و همچنین بر سازگاری اجتماعی معنادار بوده است. در نتیجه می‌توان گفت با استفاده از این آموزش می‌توان خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان را بهبود بخشید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of empathy training on self-regulation and social adjustment

نویسندگان [English]

  • zeynab soroosh 1
  • Abbas Habibzade 2
1 Faculty of Literature and Humanities. University of Qom. Qom. Iran
2 Faculty of Literature and Humanities. University of Qom. Qom. Iran
چکیده [English]

The present study was written with the aim of investigating the effect of empathy training on self-regulation and social adjustment of elementary school boys.The present research method was quasi-experimental using a pre-test and post-test design with a control group.The statistical population of this research consisted of all primary school boys in Qom, who were studying in the academic year 2022-2023. The studied sample included two groups of 16 people from the third grade of a school in Chahar district of Qom city, which were selected as available samples, one group was selected as the experimental group and the other group was selected as the control group. The tools used were Hoffman and Kashdan's (2010) self-regulation questionnaire and Sinha and Singh's (1993) social adjustment questionnaire. Then, the experimental group was trained in empathy for 10 sessions based on the protocol proposed by John Gergi and Aghah Harris (2007) And the control group did not receive any training in this field. The results of the covariance analysis of the data of this research showed that the effectiveness of empathy training on self-regulation is significant. Also, the effectiveness of this training on social adjustment is also significant, and therefore empathy training has a significant effect on self-regulation variables (components of compromise and concealment), and social adjustment of students in the experimental group.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Empathy
  • self-regulation
  • social adjustment
  • education
  • male students of elementary school