شاخص‌های روان‌سنجی مقیاس صبر کودکان و نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار بخش روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 استادیار گروه روان‌شناسی، مرکز آموزش عالی اقلید، اقلید، ایران

3 دکتری روان‌شناسی، اداره کل بهزیستی استان فارس، دفتر اورژانس اجتماعی، شیراز، ایران

4 استادیار گروه آموزش روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

چکیده گسترده
مقدمه و اهداف: مفهوم صبر کوته زمانی است که مورد توجه معدودی از روان‌شناسان قرار گرفته است. این مفهوم در حال گذار از روند تکوینی است. صبر توانش موجود زنده در به تاخیراندازی برخی از خواسته‌ها به منظور دستیابی به پاداش‌های سطح بالاتر در آینده‌ای نزدیک (اشنیتکر[1]1 و همکاران، 2019) تعریف شده است. پژوهش‌ها اهمیت و نقش صبر را در کاهش پرخاشگری (شکوفه‌فرد و خرمایی)، زورگویی (فرمانی و خرمایی، 2015)، اضطراب و افسردگی (خرمایی، آزادی ده‌بیدی و زابلی، 1394) مورد بررسی قرار داده‌اند. همچنین دیگر پژوهش‌ها ارتباط این سازه روان‌شناختی- دینی را با ناامیدی (خرمایی و فرمانی، 1393)، امید به زندگی (مرحمتی و خرمایی، 1397)، بهزیستی روان‌شناختی (مرحمتی و خرمایی، 2016)، رضایت زناشویی (فرمانی، خرمایی و دوکوهکی، 1393)، راهبردهای مقابله‌ای (کیهان فرد، 1389)، اهداف پیشرفت (آربزی و خرمایی، 1400) و اهمال‌کاری تحصیلی (خرمایی و آزادی ده‌بیدی، 1396) مورد بررسی قرار داده­اند.
در مجموع صبر قابلیتی زیستی-روان‌شناختی و فضیلتی اخلاقی است که به وسیله‌ باور‌های دینی و عوامل تأثیر‌گذار درونی و بیرونی جهت داده‌ می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که هر چند صبر قابلیتی سرشتی دارد لیکن به وسیله باور‌های اعتقادی و جهان‌بینی دینی که ریشه در وحی دارند، محتوی می‌گیرد (خرمایی و فرمانی، 1393). اما آنچه در این میان اهمیت دارد آن است که برای گسترش نظری و کاربردی این سازه، ساخت و تدوین ابزارهایی برای سنجش صبر ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. این ضرورت هنگامی بیشتر احساس می‌شود که حوزه مطالعه صبر بر روی کودکان و نوجوانان تمرکز می‌یابد. بنابراین، هدف این پژوهش تدوین مقیاسی برای سنجش صبر کودکان و نوجوانان بر اساس مدل پنج عاملی صبر و بررسی شاخص‌های روان‌سنجی این مقیاس بود.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم شهر شیراز بودند که از میان آن­ها تعداد 845 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. مقیاس صبر کودکان و نوجوانان بر مبنای مقیاس صبر بزرگسالان (خرمایی و همکاران، 1393الف) تهیه شده است. به عبارت دیگر، همانند مقیاس صبر بزرگسالان (خرمایی و همکاران، 1393الف) مفاهیم کلیدی که کلیه آیات مرتبط با صبر در قرآن کریم بر آن تأکید داشته‌اند، مورد توجه قرار گرفت. سپس با توجه به این مفاهیم عباراتی تدوین گردید و نسخه نهایی این مقیاس در قالب 33 گویه براساس مقیاس درجه بندی لیکرت از کاملاً درست تا کاملاً نادرست تنظیم شد که به سنجش پنج عامل استقامت، درنگ، متعالی شدن، شکیبایی و رضایت می­پردازد. لازم به ذکر است که در این مقیاس گویه‌های 2، 3، 4، 6، 7، 8، 9، 11، 12، 13، 15، 16، 17، 19، 20، 21، 23، 24، 25، 26، 27، 28، 29، 30، 31، 32 و 33 نمره‌گذاری معکوس دارند. تجزیه و تحلیل داده‌های توصیفی پژوهش با استفاده از Spss-21 بوده است و برای تعیین روایی از روش تحلیل عامل تاییدی در نرم‌افزار Amos-21 استفاده شد. پایایی کل مقیاس و مؤلفه‌های آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده است.
نتایج: جدول 1 توزیع گروه نمونه برحسب مقطع تحصیلی و جنسیت دانش­آموزان را نشان می­دهد. در جدول 2 نیز اطلاعات توصیفی کل نمونه مشاهده می­شود.
 
جدول 1: توزیع گروه نمونه برحسب مقطع تحصیلی و جنسیت دانش‌آموزان




مقطع تحصیلی


دختر


پسر


کل




ابتدایی


(%18) 151


(%16) 135


(%34) 286




متوسطه اول


(%18) 149


(%14) 120


(%32) 269




متوسطه دوم


(%17) 145


(%17) 145


(%34) 290




کل


(%53) 445


(%47) 400


(%100) 845




 
جدول 2: اطلاعات توصیفی مربوط به مؤلفه‌ها و نمره کل مقیاس صبر




متغیر


 


 


 


 




میانگین


انحراف استاندارد


حداکثر نمره


حداقل نمره


کجی


کشیدگی




درنگ


32/27


73/7


50


10


12/0-


48/0-




استقامت


69/36


77/7


50


12


40/0-


46/0-




متعالی شدن


86/23


30/4


30


7


60/0-


04/0-




شکیبایی


02/9


26/3


20


4


59/0


05/0




رضایت


33/10


88/2


15


3


38/0-


32/0-




صبر


17/112


02/18


161


63


12/0-


37/0-




 
برای تعیین روایی مقیاس از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. پیش از اجرای تحلیل عامل تاییدی مفروضه‌های این روش بررسی شدند و تمام مفروضه‌ها برقرار بودند. در ادامه، گویه‌های مقیاس در قالب مدل 5 عاملی در نرم‌افزار ایموس ترسیم و بر روی نمونه‌ای از دانشجویان شامل 845 نفر (400 پسر و 445 دختر) آزمون شد. شاخص‌های برازش مدل برای مدل محاسبه شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مقیاس صبر با 5 عامل استقامت (با بار عاملی 42/0 تا 65/0)، درنگ (با بار عاملی 32/0 تا 66/0)، متعالی شدن (با بار عاملی 34/0 تا 74/0)، شکیبایی (با بار عاملی 36/0 تا 67/0) و رضایت (با بار عاملی 45/0 تا 77/0) بارگذاری شد. شاخص‌های برازش مدل در جدول 3 گزارش شده است.
جدول 3: شاخص‌های برازش مدل




شاخص


X2/df


GFI


AGFI


CFI


IFI


RMSEA


PCLOSE




مقدار


32/2


92/0


91/0


90/0


90/0


04/0


1




مقادیر قابل قبول


>3


<90/0


<90/0


<90/0


<90/0


>08/0


<05/0




 
گویه­ها در تحلیل عاملی مرتبه اول روی پنج مؤلفه و مؤلفه‌ها در تحلیل عاملی مرتبه دوم روی یک عامل کلی بارگذاری شدند و کلیه ضرایب معنی‌دار بوده است. با توجه به نتایج پیشین، می­توان گفت که صبر دربرگیرنده پنج مؤلفه متعالی شدن، شکیبایی، رضایت، استقامت و درنگ است که در عین استقلال این پنج عامل بر روی عامل کلی صبر بارگذاری می‌شوند. همچنین پایایی مقیاس صبر از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شده است. نتایج نشان می­دهند ضرایب به دست آمده برای مؤلفه­های متعالی شدن، شکیبایی، رضایت، استقامت، درنگ و کل مقیاس به ترتیب 74/0، 62/0، 70/0، 80/0، 80/0 و 87/0 به دست آمده است.
بحث و نتیجه‌گیری: در پژوهش حاضر با استناد به مقیاس صبر بزرگسالان (خرمایی و همکاران، 1393) و با استفاده از مؤلفه‌های قرآنی و روایتی صبر مقیاسی جهت سنجش صبر کودکان و نوجوانان طراحی گردیده است. بدین صورت که آیات مرتبط با صبر در قرآن کریم و مفاهیم کلیدی این آیات استخراج شد. سپس با توجه به این مفاهیم عباراتی متناسب با گروه سنی کودک و نوجوان تدوین گردید. عبارات دارای مفاهیم مشابه حذف و نسخه نهایی این مقیاس در قالب 33 گویه براساس مقیاس درجه بندی لیکرت از کاملاً درست تا کاملاً نادرست تنظیم شد. سپس دانش­آموزان مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم به این مقیاس پاسخ دادند و ویژگی­های روان‌سنجی مقیاس مورد بررسی قرار گرفت.
به طور کلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مقیاس صبر کودکان و نوجوانان دارای روایی و پایایی مناسب است و می‌توان از آن به عنوان ابزاری روا و پایا جهت سنجش صبر کودکان و نوجوانان استفاده کرد. محققین این پژوهش پیشنهاد می­کنند که ویژگی‌های روان‌‎سنجی این مقیاس در جمعیت­های مختلف کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار گیرد. ساخت ابزار خودگزارشی جهت سنجش صبر کودکان و نوجوانان در پژوهش حاضر با هدف پر کردن خلاء موجود در این زمینه و انجام پژوهش‌های گسترده و عمیق در حوزه­ی صبر کودکان و نوجوانان صورت گرفته است و به نظر می‌رسد که مقیاس ساخته شده در این پژوهش بتواند راهگشای پژوهش‌های عمیق‌تر در مورد روند تحولی صبر در سنین مختلف، تظاهرات مختلف صبر در زندگی کودکان و نوجوانان، ارتباط صبر با سایر متغیرهای روان‌شناختی و نهایتاً تدوین روش­های مداخله­ای برای ارتقای صبر در این گروه سنی باشد.
تقدیر و تشکر: از تمام افرادی که ما را در انجام و پیشبرد این پژوهش یاری نمودند، صمیمانه تقدیر و تشکر می‌شود.
تعارض منافع: بنابر اظهار نویسندگان این مقاله تعارض منافعی ندارد.
 
 
 

Schnitker

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of the Patience Scale for Children and Adolescents

نویسندگان [English]

  • Farhad Khormaei 1
  • Fateme Azadi Dehbidi 2
  • Azam Farmani 3
  • Seyed Mehdi Poorseyed 4
1 Associate Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Eghlid Higher Education Center, Eghlid, Iran
3 Ph.D. in Psychology, Department of Social Emergency Services, Fars Province Welfare Organization, Shiraz, Iran
4 Assistant Professor, Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Extended Abstract
The concept of patience has recently gained increasing attention from psychologists and continues to evolve as a psychological construct. Patience is commonly defined as the capacity to postpone immediate desires in order to achieve more significant rewards in the future (Schnittker et al., 2020).
 Previous research has highlighted the role of patience in reducing aggression and bullying (Farmani & Khormaei, 2015) and in alleviating anxiety and depression (Khormaei, Azadi Dehbidi, & Zaboli, 2015). Other studies have examined its associations with hopelessness (Khormaei & Farmani, 2014), life expectancy (Marhamati & Khormaei, 2018), psychological well-being (Marhamati & Khormaei, 2017), marital satisfaction (Farmani, Khormaei, & Dokouhaki, 2014), coping strategies (Kayhanfar, 2010), achievement goals (Arbazi & Khormaei, 2021), and academic procrastination (Khormaei & Azadi Dehbidi, 2017).
Patience can be regarded as both a biopsychological capacity and a moral virtue, influenced by religious beliefs and internal as well as external factors. Although dispositional in nature, it is often shaped by worldviews and values rooted inrevelation (Khormaei & Farmani, 2014). Theoretical and practical advances in this construct require the development of valid measurement tools, particularly for children and adolescents, in whom patience plays a key developmental role.
Accordingly, the present study aimed to develop and validate a Patience Scale for Children and Adolescents (CAPS), grounded in the five-factor model of patience, and to examine its psychometric properties.
Method: A descriptive–correlational design was employed. The study population comprised elementary, junior high, and senior high school students in Shiraz, Iran. Using cluster random sampling, 845 students were selected.
The Children and Adolescents Patience Scale (CAPS) was adapted from the Adult Patience Scale (Khormaei et al., 2014). In line with the adult version, core concepts related to patience were derived from verses of the Holy Qur’an, which guided the generation of items. The final instrument comprised 33 items rated on a five-point Likert scale (completely true to completely false), assessing five dimensions: persistence, hesitation, transcendence, forbearance, and satisfaction.
Items 2, 3, 4, 6–9, 11–13, 15–17, 19–21, and 23–33 were reverse-scored. Descriptive analyses were performed using SPSS-21, while confirmatory factor analysis (CFA) was conducted in AMOS-21 to test construct validity. Reliability of the total scale and subscales was examined using Cronbach’s alpha coefficients.
Results: Table 1 shows the distribution of participants by educational level and gender. Table 2 presents descriptive statistics for the scale and its subcomponents.
Table 1. Distribution of participants by educational level and gender




Educational level


Girls


Boys


Total




Elementary


151 (18%)


135 (16%)


286 (34%)




Junior high


149 (18%)


120 (14%)


269 (32%)




Senior high


145 (17%)


145 (17%)


290 (34%)




Total


445 (53%)


400 (47%)


845 (100%)




 
Table 2. Descriptive statistics of the scale and its components




Variable


Mean


SD


Max


Min


Skewness


Kurtosis




Hesitation


27.32


7.73


50


10


–0.12


–0.48




Persistence


36.69


7.77


50


12


–0.04


–0.46




Transcendence


23.86


4.30


30


7


–0.06


–0.04




Forbearance


9.02


3.26


20


4


0.59


0.05




Satisfaction


10.33


2.88


15


3


–0.38


–0.32




Total Patience


112.17


18.02


161


63


–0.12


–0.37




CFA confirmed the five-factor structure:

Persistence: factor loadings 0.42–0.65
Hesitation: 0.32–0.66
Transcendence: 0.34–0.74
Forbearance: 0.36–0.67
Satisfaction: 0.45–0.77

All first-order factors significantly loaded onto a second-order general patience factor.
Table 3. Model fit indices




Indicator


X²/df


GFI


AGFI


CFI


IFI


RMSEA


PCLOSE




Observed


2.09


0.92


0.91


0.90


0.90


0.04


1.00




Acceptable


<3


≥0.90


≥0.90


≥0.90


≥0.90


≤0.08


≥0.05




The scale showed satisfactory reliability, with Cronbach’s alpha coefficients as follows:

Transcendence: 0.74
Forbearance: 0.62
Satisfaction: 0.70
Persistence: 0.80
Hesitation: 0.80

Discussion and Conclusions: The present study developed and validated the Children and Adolescents Patience Scale (CAPS), adapted from the adult version and grounded in Qur’anic concepts of patience. Items were tailored to the developmental needs of children and adolescents, resulting in a 33-item instrument with strong psychometric properties.
The findings suggest that the CAPS is a reliable and valid tool for assessing patience in younger populations. It can be effectively used to explore:

The developmental trajectory of patience across childhood and adolescence
Various manifestations of patience in daily life
Its associations with other psychological variables
The design of interventions aimed at fostering patience in children and adolescents

Future research should examine the scale’s psychometric performance across diverse cultural and demographic groups to enhance its generalizability.Total scale: 0.87

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychometrics
  • Patience
  • Scale development
  • Children
  • Adolescents
  1. ایزدی‎طامه، احمد؛ برجعلی، احمد؛ دلاور، علی و حسین اسکندری. (1389). «مقایسه تأثیر آموزش صبر و حل مسئله بر کاهش پرخاشگری و انتخاب راهبردهای مقابله‎ای دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی». دانش انتظامی، 11(3): 182-
  2. حسین ثابت، فریده. (1387). «اثربخشی آموزش صبر بر اضطراب، افسردگی و شادکامی». مطالعات اسلام و روان‌شناسی، 2(2): 79-
  3. خرمایی، فرهاد و اعظم فرمانی. (1393). «صبر و نقش مولفه‎های آن در پیش‌بینی ناامیدی در دانشجویان». هفتمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه صنعتی اصفهان.
  4. خرمایی، فرهاد و اعظم فرمانی. (1394). «مدل پنج عاملی صبر بستری برای تبیین مفهومی نظریه صبر». سومین کنگره بین‌‌المللی علوم انسانی اسلامی، تهران.
  5. خرمایی، فرهاد و فاطمه آزادی ده‌بیدی. (1396). «تبیین اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان براساس سازه دینی-اخلاقی صبر». فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 7(1): 77-
  6. خرمایی، فرهاد و محسن آربزی. (1400). «رابطه ساختاری منش اخلاقی صبر و اهداف پیشرفت تحصیلی دانشجویان: نقش واسطه‌ای منبع کنترل». راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، 8(2): 41-
  7. خرمایی، فرهاد؛ آزادی ده‌بیدی، فاطمه و شیوا حق‌جو. (1395). «بررسی مدل ساختاری رابطه صبر و دشواری در نظم‌بخشی هیجانی». پژوهش در سلامت روا‌‌ن‌شناختی، 10(1): 22-
  8. خرمایی، فرهاد؛ آزادی ده‌بیدی، فاطمه و مصطفی زابلی. (1394). «پیش‌بینی اضطراب امتحان براساس مؤلفه‌های صبر با واسطه‌گری مؤلفه‌های اهداف پیشرفت در دانشجویان». آموزش‌پژوهی، 1(2): 49-
  9. خرمایی، فرهاد؛ زارعی، فرشته؛ مهدی‌یار، منصوره و اعظم فرمانی. (1393). «نقش صبر و مؤلفه‌های آن به عنوان فضایل اخلاقی در پیش‌بینی امید دانشجویان»، اخلاق و تاریخ پزشکی ایران، 7(3): 58-
  10. خرمایی، فرهاد؛ فرمانی، اعظم و اسماعیل سلطانی. (1393). «ساخت و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس صبر»، اندازه‌گیری تربیتی، 5(17): 83-
  11. رسولی، رضا؛ ظهرابی، اباذر؛ کمانی، سید محمدحسین و ناصر برخوردار. (1402). «تدوین و اولویت‌بندی ویژگی‌های سازمان صبور با رویکرد اسلامی»، مدیریت اسلامی، 31(1): 11-
  12. سلطان نصیر، محبوبه؛ علیزاده عصار، افسانه و عباس رحمتی. (1393). «آموزش مهارت‌های معنوی صبر و ذکر به شیوه گروهی در کاهش علائم افسردگی دانشجویان». هفتمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه صنعتی اصفهان.
  13. شکوفه‌فرد، شایسته و فرهاد خرمایی. (1391). «صبر و بررسی نقش پیش‌بین مؤلفه‌های آن در پرخاشگری دانشجویان»، روان‌شناسی و دین، 5(2): 99-
  14. صادق‌زاده، مرضیه؛ بهزادی، فاطمه و فرهاد خرمایی. (1399). «مؤلفه‌های صبر مادر و توان بدرفتاری با کودک: نقش واسطه‌ای نارسانظم‌جویی هیجانی». روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 16(63): 311-
  15. صادق‌زاده، مرضیه؛ شاملی، لیلا و فرهاد خرمایی. (1400). «مدل ساختاری رابطه صبر با کفایت اجتماعی در دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم»، روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 10(4): 99-
  16. غباری بناب، باقر و محمد خدایاری‌فرد. (1380). «رابطه توکل به خدا با اضطراب، صبر و امیدواری در شرایط ناگوار»، اولین همایش بین‌المللی نقش دین در بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران.
  17. فرمانی، اعظم؛ خرمایی، فرهاد و نجمه دوکوهکی. (1393). «بررسی نقش صبر و مؤلفه‌های آن در پیش‌بینی رضایت زناشویی والدین دانش‌آموزان مقطع ابتدائی شهر شیراز». ششمین کنگره ملی آسیب‌شناسی خانواده، پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی.
  18. قربانی، رقیه و فرهاد خرمایی. (1400). «نقش صبر در رابطه بین هوش موفق و خردمندی در دانشجویان». روان‌شناسی و دین، 14(1): 69-
  19. کیهان‌فر، راضیه. (1389). «بررسی رابطۀ صبر و راهبردهای مقابله‌ای استرس در دانشجویان دانشگاه شیراز». پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
  20. مرحمتی، زهرا و فرهاد خرمایی. (1397). «رابطه دینداری و امید: نقش واسطه‌ای صبر»، روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 14(56): 435-
  21. نوری، نجیب الله. (1387). «بررسی پایه‌های روان‌شناختی و نشانگان صبر در قرآن». روان‌شناسی و دین، 1(4): 143-
  22. ولیخانی، احمد و فرهاد خرمایی. (1394). «دین و درد: پیش‌بینی ابعاد درد براساس صبر». نشریه پرستاری ایران، 28(95): 1-
  23. Arbezi, M. & Khormaei, F. (2021), The structural relationship of the morality of patience and the Students' academic achievement goals: The mediating role of locus of control, Development Strategies in Medical Education, 8(2), 41-51 52547/dsme.8.2.41.
  24. Bommarito, N. (2014), Patience and perspective, Philosophy East & West, 64(2), 269–286.

10.1353/pew.2014.0021

  1. Comer, D. R. & Sekerka, L. E. (2014), Taking time for patience in organizations, Journal of Management Development, 33(1), 6–23.

https://doi.org/10.1108/JMD-11-2013-0132.

  1. Farmani, A., Khormaei, F. & Dokohaki, N. (2014), Investigating the role of patience and its components in predicting marital satisfaction of parents of elementary school students in Shiraz, 6th National Congress of Family Pathology, Family Research Institute, Shahid Beheshti University. [In Persian]

https://www.sbu.ac.ir/fa/w/.

  1. Ghobari Bonab, B. & Khodayari Fard, M. (1990), The relationship between trust in God and anxiety, patience and hope in adverse circumstances, The first international conference on the role of religion in mental health, Iran University of Medical Sciences and Health Services. [In Persian]

https://hawzah.net/fa/Magazine/View/5427/5515/52302/.

  1. Ghorbani, R. & Khormaei, F. (2021), The role of patience in the relationship between successful intelligence and wisdom in students, Ravanshenasi & Din, 14(1), 69- . [In Persian]

https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/564.

  1. Haque, M. , Liu, L. & TitiAmayah, A. (2017), The role of patience as a decision-making Heuristic in leadership, Qualitative Research in organizations and management: An International Journal, 12(2), 111-129.

10.1108/QROM-01-2015-1263.

  1. Hossein-Sabet, F. (2008), Effectiveness of patience training in anxiety, depression and happiness. Journal of Studies in Islam and Psychology, 2(2), 79- [In Persian]

https://islamicpsy.rihu.ac.ir/issue_192_202.html.

  1. Izadi-Tameh, A., Borj-Ali, A., Delavar, A. & Eskandari, H. (2009), Comparing the effects of patience and problem-solving training on reducing aggression and choosing coping strategies among students of the University of Police Sciences, Journal of Research Police Science, 11(3), 182- [In Persian]

http://pok.jrl.police.ir/issue_13631_13651.html.

 

  1. Kayhanfar, R. (2010), Investigating the relationship between patience and stress coping strategies in Shiraz university students, Master's thesis, Shiraz University. [In Persian].
  2. Khormaei, F. & Azadi Dehbidi, F. (2017), Explaining procrastination students based on religious structures-moral patience (Structural Equation Modeling), Culture in the Islamic University, 7(1), 77- [In Persian].

https://ciu.nahad.ir/issue_74_75.html?lang=en.

  1. Khormaei, F., Azadi Dehbidi, F. & Haghjoo, S. (2016), The study of structural model of relationship between patience and difficulty in emotion regulation, Journal of Research in Psychological Health, 10(1), 22- [In Persian].

10.18869/acadpub.rph.10.1.22.

  1. Khormaei, F., Azadi Dehbidi, F. & Zaboli, M. (2015), The prediction of test anxiety based on patience components with meditating of achievement goals components among university students, Quarterly Journal of Modern Educational Research, 1(2), 49- [In Persian]

https://researchbt.cfu.ac.ir/issue_44_48.html.

  1. Khormaei, F., Azadi Dehbidi, F. & Zaboli, M. (2016), The Prediction of procrastination Based on patience Virtue with Meditating of Achievement Goals Components Among university Students, Ethical research, 7(1), 55- [In Persian].

http://akhlagh.saminatech.ir/en/Issue/3470.

  1. Khormaei, F. & Farmani, A. (2014), Patience and the role of its components in predicting hopelessness in students, Seventh National Seminar on Student Mental Health, Isfahan University of Technology. [In Persian].

https://news.iut.ac.ir/content/.

  1. Khormaei, F. & Farmani, A. (2015), The five-factor model of patience as a framework for conceptual explanation of patience theory, Third International Congress of Islamic Humanities, [In Persian].

https://conferenceyab.ir/conference/the-third-international-congress-on-islamic-humanities.

  1. Khormaei, F., Farmani, A. & Soltani, E. (2014), The patience scale: Instrument development and estimates of psychometric properties, Educational Measurement, 5(17), 83- [In Persian].

doi.org/10.22054/jem.2015.324.

  1. Khormaei, F., Farmani, A. & Yazdani, F. (7017), Predicting self-control on the basis of patience and its components among high school students, Journal of Practice in Clinical Psychology, 5(1), 11-
  2. Khormaei, F., Zareie, F., Mahdiyar, M. & Farmani, A. (2014), Role of patience and its components as moral constructs in predicting hope among university students. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 7(3), 58- [In Persian].

https://ijme.tums.ac.ir/browse.php?mag_id=1015&slc_lang=en&sid=1.

  1. Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2016), Applied multivariate research: Design and interpretatio Sage publications.
  2. Marhemati, Z. & Khormaei, F. (2017), Explaining eduaimonic well-being: The role of religiousness and patience, Health Spiritual Med Ethics, 4(4), 24-

file:///C:/Users/Paradise2021/Downloads/50010020170405.pdf.

  1. Marhemati, Z. & Khormaei, F. (2018), The Relation of religiousness to hope: The mediating role of patience, Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 14(56), 435- [In Persian].

https://sanad.iau.ir/Journal/jip/Issue/46560.

  1. Nouri, N. (2008), A study of psychological foundations and symptoms of patience in the Quran, Psychology and Religion, 1(4), 143- [In Persian].
  2. Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004), Character strengths and virtues: A handbook and classification. Washington, DC: American Psychological Association and Oxford University Press.
  3. Rasouli, R., Zohrabi, A., Kamani, S. M. H. & Barkhordar, N. (2023), Compilation and prioritization of the features of an organization with high patience with an Islamic approach. Islamic Management, 31(1), 11- [In Persian]

https://im.ihu.ac.ir/issue_2201483_2201553.html.

  1. Rosati, A. G., Stevens, J. R., Hare, B. & Hauser, M. D. (2007), The evolutionary origins of human patience: temporal preferences in chimpanzees, bonobos and human adults. Current Biology, 17(19), 1663-

10.1016/j.cub.2007.08.033.

  1. Sadeghzadeh, M., Behzadi, F. & Khormaei, F. (2020), Mother’s Patience Components and Child Abuse Potential: The Mediation Role of Emotional Dysregulation. Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 16(63), 311- [In Persian].

https://sanad.iau.ir/Journal/jip/Issue/46567.

  1. Sadeghzadeh, M., Shameli, L. & Khormaei, F. (2022), The structural model of relationship between patience and social competence in secondary high school students, Journal of School Psychology, 10(4), 99- [In Persian]

10.22098/JSP.2022.1455.

  1. Schnitker, S. A. (2010), An examination of patience and well-being [Unpublish doctoral dissertation]. University of California, Davis, CA.
  2. Schnitker, S. (2012), An examination of patience and well-being, The Journal of Positive Psychology, 7(4), 263–280.

10.1080/17439760.2012.697185.

  1. Schnitker, S., Ro, D., Foster, J., Abernethy, A., Currier, J., Witvliet, C., Luna, L., Putman, K., VanHarn, K. & Carter, J. (2020), Patient patients: Increased patience associated with decreased depressive symptoms in psychiatric treatment, The Journal of Positive Psychology, 15(3), 300-

https://doi.org/10.1080/17439760.2019.1610482.

  1. Schnitker, S. A., & Emmons, R. A. (2007), Patience as a virtue: religious and psychological Perspectives, Research in the Social Scientific Study of Religion, 18, 177-

10.1163/ej.9789004158511.i-301.69.

  1. Shokoofefard, S. & Khormaei, F. (2012), Patience and the predictive role of its components in students' aggression, Ravanshenasi & Din, 5(2), 99- [In Persian].

http://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/179.

  1. Soltan Nasir, M., Alizadeh Assar, A. & Rahmati, A. (2014), Teaching spiritual skills of patience and remembrance in a group method in reducing depressive symptoms in students, The 7th National Seminar on Student Mental Health, Isfahan University of Technology. [In Persian].

https://news.iut.ac.ir/content/.

 

  1. Stevens, J. R., Hallinan, E. V., & Hauser, M. D. (2005), The ecology and evolution of patience in two New World monkeys, Biology Letters, 1(2), 223–226.

10.1098/rsbl.2004.0285.

  1. Valikhani, A. & Khormaei, F. (2015), Religion and pain: Prediction of pain dimensions based on patience, Iran Journal of Nursing, 28(95), 1- [In Persian]

10.29252/ijn.28.95.1.