شاخص‌های روان‌سنجی مقیاس صبر کودکان و نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بخش روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 گروه روان‌شناسی، مرکز آموزش عالی اقلید، اقلید، ایران

3 اداره کل بهزیستی استان فارس، دفتر اورژانس اجتماعی، شیراز، ایران

4 گروه آموزش روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.30471/psy.2025.10574.2283

چکیده

صبر سازه‌ای مهم در روان‌شناسی است که در گستره‌ای از موقعیت‌های رنج‌آور، مصیبت بار و سخت و دشوار به فرد کمک می‌کند و به او امکان می‌دهد که با آرامشی نسبی موقعیت دشوار و ناخوشایند را سپری نماید. هدف این مطالعه، بررسی روایی و پایایی مقیاس صبر کودکان و نوجوانان بود. این مقیاس بر اساس مقیاس صبر بزرگسالان تدوین گردید و به منظور بررسی شاخص‌های روان‌سنجی آن، تعداد 845 دانش‌آموز شهر شیراز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب و به مقیاس صبر کودکان و نوجوانان پاسخ دادند. در این پژوهش جهت بررسی روایی مقیاس از روش تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی وجود پنج مؤلفه استقامت (با بار عاملی 84/0)، متعالی شدن (با بار عاملی 43/0)، شکیبایی (با بار عاملی 49/0)، درنگ (با بار عاملی 88/0) و رضایت (با بار عاملی 44/0) در مقیاس صبر کودکان و نوجوانان را مورد تأیید قرار داد (001/0>P). به منظور سنجش پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی به دست آمده با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای مؤلفه‌های پنج‌گانه و کل مقیاس نشان‌دهنده پایایی مناسب این مقیاس بوده است. به طور کلی یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که مقیاس صبر کودکان و نوجوانان از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است و کفایت لازم برای کاربست‌های پژوهشی را دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Psychometric indicators of the children and adolescents patience scale

نویسندگان [English]

  • Farhad Khormaei 1
  • Fateme Azadi Dehbidi 2
  • Azam Farmani 3
  • Seyed Mehdi Poorseyed 4
1 Department of Educational Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Department of Psychology, Higher Education Center of Eghlid, Eghlid, Iran
3 Fars Province Welfare Department, Social Emergency Office
4 Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

ience is a important construct in psychology that helps individuals endure a wide range of distressing, adverse, and challenging situations, allowing them to navigate difficult and unpleasant situations with relative calm. Research has demonstrated the beneficial and positive impact of this construct on other psychological variables. Moreover, the protective role of patience in coping with harmful events and mitigating their detrimental effects has been well-established. Therefore, assessing this virtue, particularly in children and adolescents, is of great importance. Consequently, developing a scale to measure patience in children and adolescents and examining its psychometric properties is crucial. The aim of this study was to evaluate the validity and reliability of the Patience Scale for Children and Adolescents. This scale was developed based on the Adult Patience Scale, and to assess its psychometric properties, 845 students from Shiraz were selected through cluster random sampling and responded to the Patience Scale for Children and Adolescents. In this study, confirmatory factor analysis was employed to assess the scale's validity. The factor analysis results confirmed the existence of five components: Persistence, transcendence, Forbearance, Hesitation, and satisfaction, in the Patience Scale for Children and Adolescents. Cronbach's alpha coefficient was used to assess the scale's reliability, and the results indicated suitable reliability for the five components and the overall scale. Overall, the findings of this study demonstrate that the Patience Scale for Children and Adolescents possesses adequate validity and reliability, making it suitable for research applications.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychometric
  • Scale
  • Patience
  • Children and Adolescents