طراحی و اعتباریابی بسته معنادرمانی مبتنی‌ بر دیدگاه آیت‌الله صفایی حائری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 استادیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 استاد تمام گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

چکیده گسترده
خلأ معنا در زمره علل برخی از کژکاری‌هاست؛ از این‌رو معنادرمانی کمک به کشف معنای زندگی و خروج از خلأ هستی‌شناختی می‌باشد (براز، ساطع و فلسفی، 1402، ص39). دراین‌باره، گان و همکاران (2018) نشان دادند آموزش خودآگاهی مبتنی ‌بر رویکرد معنادرمانی موجب افزایش میزان امید به زندگی در مبتلایان به سرطان سینه می‌شود؛ همچنین آگیونالدو و گازمن (2014) در پژوهش خود دریافتند معنادرمانی موجب افزایش هدفداری زندگی بیماران می‌شود.
معنادرمانی از فنون قصد متضاد، بازتاب‌زدایی، اصلاح نگرش، حساس شدن، فراخوانی و گفتگوی سقراطی استفاده می‌کند. معنادرمانگران در غرب به دو گروه اصلی وجودگرایی و روان‌شناسی مثبت تقسیم می‌شوند. هر دو گروه با انتقادات جدی چون معناجویی منفعت‌طلبانه، غیرواقعی و سکولار (حسینی، 1402، ص ه) روبه‌رو هستند؛ همچنین دو رویکرد شاخص در ایران، توحیددرمانی و درمان معنوی خداسو به‌علت ساختارنایافته بودن (شریفی‌نیا، 1392، ص200) و طولانی بودن (اوصیاء، 1399) مورد انتقاد می‌باشند.
با توجه به آنکه مبنای معنادرمانی انسان‌شناسی است؛ اگر انسان حی متأله (زنده خداجو) می‌باشد، پس حیات و خداباوری با هم گره خورده‌اند و درمان براساس ذات انسان که متأله است و براساس جایگاه وی (بندگی) شکل می‌گیرد (سلیمانی امیری و محمدی احمدآبادی، 1399، ص140)، اما اگر انسان موجودی محصور در بدن و مجبور در سرنوشت باشد، کاری جز خوراک، خواب و تلاوت تکرار ندارد (صفایی حائری، 1401، ص264). با توجه به تحقیقات انجام‌شده و گستره انتقادات به معنادرمانی‌های موجود، کشف مؤلفه‌های مبتنی ‌بر دیدگاه آیت‌الله صفایی حائری به‌علت ابتنا بر انسان‌شناسی اسلامی و قرابت با فرهنگ ایرانی ضروری دانسته شد. افزون‌بر این، آیت‌الله صفایی حائری در زمان حیات خود مراجعان بسیاری داشته که توانسته است آنها را از بی‌معنایی رهانیده و به زندگی آنها حیاتی دوباره ببخشد؛ در این راستا پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی معنادرمانی مبتنی ‌بر دیدگاه آیت‌الله صفایی حائری و اعتباریابی آن به انجام رسید.
روش: پژوهش پیش‌رو به لحاظ هدف از نوع بنیادی و براساس ماهیت تحقیق از نوع ترکیبی مبتنی ‌بر آمیختگی تحلیل محتوای قیاسی استقرائی بود. آثار
 
 
 
 
 
آیت‌الله صفایی حائری با تحلیل محتوای قیاسی و از زاویه معنادرمانی به‌صورت دقیق مطالعه و براساس آن مؤلفه‌های ناظر به ابعاد معنادرمانی شناسایی شد. واحد تحلیل داده‌ها از نوع تحلیل مضمون بود. داده‌ها در یک فرایند کدگذاری منظم در طبقات جایگذاری شدند. با توجه به دیدگاه‌های بدیع آیت‌الله صفایی حائری از روش استقرائی نیز استفاده شد؛ از این‌رو طبقات جدید تشکیل و پس از بررسی نهایی و اعمال نظر اصلاحی متخصصان روان‌شناسی و علوم اسلامی، مؤلفه‌های معنادرمانی و بسته آموزشی مبتنی ‌بر آن تدوین شد. جامعه آماری، تمامی آثار مکتوب از آیت‌الله صفایی حائری بود. نمونه، هفت جلد از آثار ایشان (رشد، مسئولیت و سازندگی، انسان در دو فصل، حرکت، صراط، نامه‌های بلوغ و عوامل رشد، رکود و انحطاط) و کتاب اندیشههای پنهان که نگاه سیستمی به آثار ایشان دارد به‌صورت هدفمند انتخاب شد. اعتباریابی بسته معنادرمانی در دو مرحله انجام شد؛ در مرحله نخست، کاپا با رقم 78/0 در محدوده خوب تعیین گردید و در مرحله دوم، جهت به دست آوردن شاخص نسبت روایی محتوا از دیدگاه یازده تن از اساتید روان‌شناسی و علوم اسلامی استفاده شد. ضریب یادشده برای کلیه تکالیف بالای 63/0 به دست آمد و 22 فعالیت حذف شد. بسته آموزشی معنادرمانی حاضر در نُه جلسه 90 دقیقه‌ای به‌صورت خلاقانه و براساس روش‌های مداخلاتی معنادرمانی تنظیم شد.
نتایج: آیت‌الله صفایی حائری زمینه‌های معنایابی را وسعت می‌بخشد و هشت طبقه اصلی را معرفی می‌کند که عبارت است از: 1. استعداد؛ 2. حرکت؛ 3. درک ترکیب؛ 4. درک وضعیت؛ 5. مرگ؛ 6. تنهایی؛ 7. رنج و 8. آرامش.
جدول 1: تحلیل محتوای آثار آیت‌الله صفایی حائری




ردیف


نام طبقه


تعریف


مثال


کد




1


استعداد


سرمایه و قابلیت انسان


سرمایه‌های اختصاصی انسان: اختیار، آزادی، تدبر، فکر، عقل، قلب، روح، وجدان، فرقان.
ضرورت استعدادسنجی: 1. فراروندگی؛ 2. هدف؛ 3. جهت‌گزاری؛ 4. هویت‌یابی؛ 5. جهان‌آگاهی و 6. معادآگاهی
نتیجه: ظهور انسانیت
دو دسته استعداد: 1. تفکر و عقل و 2. انتخاب و آزادی
ضرورت آزادی: 1. رشد و 2. شناخت و مسئولیت
ابزار آزادی: 1. کنجکاوی و 2. حقیقت‌طلبی.
راه آزادی: 1. عشق و 2. شناخت
ج) عقلانیت د) تذکرهای ششگانه قرآن.  ه) فراآزادی: آزادی از آزادی


1




2


درک ترکیب


خودآگاهی و درک کیفیت و هماهنگی استعدادها


ضوابط حرکت: 1. برنامه‌ریزی و 2. التزام به وحی
انواع: پسرفت، تنوع و رشد. افق: رشد توحیدی. پرتگاه: 1. روابط بین‌فردی؛ 2. رابطه با خود؛ 3. لذت‌محوری؛ 4. کم‌خواهی معنوی؛ 5. عادت؛­ 6. متافیزیک؛ 7. شک و پوچی.
تسهیل‌گر: ایمان و مؤمنین


2




3


پوچی


به بن‌بست رسیدن استعداد


زمینه‌های بروز پوچی: 1. نداشتن هویت سالم؛ 2. جسم‌گرایی؛ 3. اهداف کوچک؛ 4. عدم تناسب هدف ـ وسیله؛ 5. غلبه هیجانات منفی.
انواع: 1. اصیل 2. کاذب
انواع واکنش: 1.ناهنجاری؛ 2. خودکشی و 3. دم غنیمتی.
برون‌رفت: 1. رشد؛ 2. آرمان الهی؛ 3. تنظیم­گری و 4. درک رابطه طولی


3




 
 
 
 
 
 




4


درک وضعیت


درک موقعیت دیروز، امروز و فردا به‌واسطه خودآگاهی


در وضعیت‌شناسی خود درک می‌کنیم که استعداد و امکانات مسئولیت‌ساز است نه عامل تفاخر.
زیرساخت مسئولیت: 1. خداوند حکیم؛ 2. تداوم حیات و پاسخگویی ما
راه تشخیص مسئولیت: 1. آزادی؛ 2. سنجش؛ 3. مشورت؛ 4. ملاک­محوری؛ 5. هستی پنداشت؛ 6. عشق توحیدی؛ 7. خودپنداشت و 8. ایمان توحیدی


4




5


رنج


احساس حاصل از تجربه موانع و بن‌بست‌ها


منشأ رنج: 1. افراد، زمانه؛ 2. عدم درک تفاوت‌های فردی و 3. رشد ناهماهنگ
دستاورد­: ­1. زهد؛ 2. رشد؛ 3. خودیابی؛ 4. خودشکوفایی؛ ­5. ­آزادی؛ 6. فراآزادی؛ 7. خدایابی و ­8. هستی‌شناسی
واکنش کاربردی به رنج: 1. تجربه‌نگری؛ 2. نگاه از بالا؛ 3. مدیریت رویداد؛ 4. خودتنظیم‌گری
رهایی: 1. معنویت توحیدی؛ 2. معیارهای توحیدی؛ 3. درک قدر؛ 4. دعا و 5. والدین، روابط بین­فردی غنی


5




6


تنهایی


احساس درونی غربت که به حضور و عدم حضور دیگران وابسته نیست


تنهایی مخرب: انفکاک از توحید
راز تنهایی: وجود انسان از حیات مادی بزرگ‌تر است.
واکنش مثبت: 1. دعا؛ 2. هدفمندی و 3. رشد
واکنش منفی: خودکشی
کارکرد: فراشناخت، بازاندیشی


6




7


مرگ


انتقال، امتداد، استمرار


کارکرد: 1. آینده و 2. آزادی
انواع: نوع مرگ به انتخاب ما وابسته است.
معیار: تشخیص اهمیت‌ها و ضرورت‌ها با محوریت رشد توحیدی


7




8


آرامش


احساس درونی اطمینان خاطر


راه دستیابی: 1. محاسبه؛ 2. تکیه‌گاه مطمئن؛ 3. خداپنداشت؛ 4.دنیاپنداشت؛ 5. عشق توحیدمحور؛ 6. فهم عدالت؛ 7. درک حکمت؛ 8. دعا و 9. نحوه مواجهه با رویداد


8




 
 
 
 
 
جدول 2. تشریح مداخله معنادرمانی مبتنی ‌بر دیدگاه آیت‌الله صفایی حائری




جلسه


عنوان


هدف مداخله


محتوای جلسه




جلسه ورودی


معارفه


آشنایی اعضا با یکدیگر و با مفهوم معنا و معنادرمانی


گفتگوی گروهی درباره چالش‌های زندگی و نمایش فیلم در موضوع معنا و معنادرمانی




جلسه اول


استعداد


آشنایی با ضرورت استعدادسنجی، نتایج آن و انواع استعدادهای اختصاصی انسان


- نمایش فیلم،داستان‌خوانی و گفتگوی سقراطی با موضوع استعدادهای اختصاصی انسان
- تبیین و نمایش فیلم با موضوع استعدادهای اختصاصی انسان




جلسه دوم


درک ترکیب


- آشنایی با چیستی، ضرورت، ضوابط حرکت
- شناخت انواع، ابعاد و افق‌های حرکت
- آشنایی با نتیجه و پرتگاه‌های حرکت
-شناخت چیستی و ضرورت رشد
- درک تفاوت رشد و تکامل


- دوره جلسه قبل با تماشای یک فیلم
- گفتگو با موضوع ضرورت، ضوابط، عوامل و انواع حرکت
- تکمیل جدول درباره موضوع ابعاد و افق‌های حرکت
- تحلیل گراف پرتگاه‌های حرکت




جلسه سوم


پوچی


- شناخت پوچی و انواع آن
- آشنایی با زمینه‌های بروز پوچی
- بررسی انواع واکنش به پوچی
- درک تفاوت احساس پوچی، عبث و عجز
آشنایی با روش‌های برون‌رفت از پوچی


- داستان‌خوانی و گفتگو با هدف شناخت و کشف زمینه‌های پوچی
- توضیح انواع پوچی و بیان تجارب زیسته دانش‌آموزان
- گفتگو با محوریت انواع واکنش به پوچی
- توضیح تفاوت پوچی، عبث و عجز
- گفتگو با موضوع روش‌های برون‌رفت از پوچی




جلسه چهارم


درک وضعیت


- کسب شناخت کلی نسبت به وضعیت انسان
- آشنایی با تعریف و زیرساخت مسئولیت
- شناخت راه تشخیص مسئولیت


- نمایش فیلم و گفتگو با محوریت تشکیل نمای کلی از وضع انسان
- نمایش فیلم و گفتگو موضوع جبر و آزادی
- نمایش فیلم و گفتگو درباره تعریف مسئولیت و زیرساخت‌های آن
- بازی راه تشخیص مسئولیت من




جلسه پنجم


رنج


- آشنایی با چیستی و منشأ رنج
- گفتگو با محوریت دستاوردهای رنج
- آموزش تبیینی با موضوع واکنش کاربردی به رنج
- شناخت روش‌های رهایی از رنج


- تحلیل تصویر با هدف رسیدن به کشف معنا و منشأ رنج
- نمایش فیلم و گفتگو با هدف استخراج دستاوردهای رنج
- نمایش فیلم و گفتگو و بازی با محوریت واکنش کاربردی به رنج و رهایی از رنج




جلسه ششم


تنهایی


- شناخت چیستی تنهایی و نوع مثبت آن
- آشنایی با راز تنهایی، انواع واکنش به آن
- درک کارکردهای تنهایی


- گفتگو پیرامون معنا و کشف راز تنهایی
- نمایش فیلم و گفتگو با محوریت راز تنهایی و واکنش مثبت به آن
- ایفای نقش با موضوع واکنش منفی به تنهایی، کارکرد آن و اتخاذ موضع قهرمانانه در تنهایی




 
 
 
 
 




جلسه هفتم


مرگ


- شناخت تعریف و کارکرد مرگ
- آشنایی با انواع مرگ
- آشنایی با معیار مرگ و زندگی


- نمایش فیلم و گفتگو با هدف رسیدن به شناختی از مرگ
- تحلیل حدیث برای دست یافتن به کارکرد مرگ‌آگاهی
- نمایش فیلم و گفتگو با محور انواع و معیار مرگ




جلسه هشتم


آرامش


- آشنایی با تعریف و معیار آرامش
- شناخت ابزارهای رسیدن به آرامش
-شناخت کارکردها و پرتگاه‌های عشق
- شناخت عدالت و حکمت
- درک جایگاه دعا


- گفتگو با هدف رسیدن به تعریف، معیارها و ابزارهای آرامش
- نمایش فیلم و گفتگو با موضوع محوریت عدالت و حکمت
- سخنرانی با موضوع عشق و پرتگاه آن
- تحلیل تصویر و توضیح مبحث دعا
- بازی جمع‌بندی جلسه




جلسه نهم


اختتامیه


جمع‌بندی


 




بحث و نتیجه‌گیری: براساس این پژوهش، هشت مؤلفه معنادرمانی مبتنی ‌بر دیدگاه آیت‌الله صفایی حائری کشف و ارتباط آنها با سایر تحقیقات بررسی شد. مفهوم استعداد و بلوغ بر نقش بارز و منطقی انسان در سیر سرنوشت اشاره دارد؛ از این‌رو با دیدگاه ملاصدرا (حاتمی، 1384، ص190) ؛ جان‌بزرگی، 1398، ص48؛ شریفی‌نیا، 1392، ص239همسو است. حرکت با نظریه ملاصدرا (حاتمی، 1384، ص168) ؛ اخوت، 1394، ص226 و جان‌بزرگی، 1398، ص528 قرابت دارد. وضعیت با مسئولیت در شریفی‌نیا، 1392، ص240 و جانبزرگی و همکاران، 1402، ص547و557 همسو است. باور به هدفمندی آفرینش با مطالعه  شریفی‌نیا (1392، ص239) قرابت دارد؛ درحالی‌که نیازهای انسان ذیل مفهوم ترکیب و آزادی ذیل استعداد در دیدگاه آیت‌الله صفایی حائری با نیازشناسی و آزادی مورد نظر (گلاسر،[1] 1398، ص60،50و65) و با آزادی (فروم،[2] 1385، ص11) متفاوت و مفهوم رشد از رشد و خودشکوفایی راجرز[3] (زرشناس، 1387، ص100) متمایز می‌باشد. ازآنجا‌ که زندگی با مرگ تمام نمی‌شود، تعقل‌گونه است که تمام شئون حیات دنیایی خود را متناسب با ادامه حیات تنظیم کنیم. این خودتنظیمی موجب حرکت بر مدار معاد می‌شود؛ درحالی‌که در نظریات رایج مانند سلیگمن[4] (عبدالکریمی­نطنزی، شاهنده و توکلی‌پور، 1400، ص89) به دلیل اینکه مرگ پایان زندگی است، انسان‌ها باید به اوج بهره‌وری و شادی برسند.
با توجه به آنچه بیان شد، می‌توان دریافت بسته معنادرمانی مبتنی‌ بر دیدگاه آیت‌الله صفایی حائری فارغ از وجه ایدئولوژیک آن، روشی کاربردی جهت پیشگیری، درمان و رشد مراجعان خواهد بود.
از محدودیت‌های پژوهش می‌توان به نایاب بودن تحقیق جهت استخراج مؤلفه‌های معنادرمانی در آثار آیت‌الله صفایی حائری اشاره کرد. براساس دستاورد تحقیق بسته آموزشی معنادرمانی حاضر می‌تواند ابزاری کارآمد جهت تألیف کتب درسی، حل مسائل نوجوانان و آغازگر پژوهش‌های آتی باشد.
تقدیر و تشکر: پژوهش حاضر با حمایت علمی و معنوی آقایان دکتر محمدعلی اسلامی و دکتر فریبرز درتاج به ثمر نشست که بدین‌وسیله از ایشان تشکر و قدردانی می‌شود.
این مقاله تعارض منافع ندارد.
 
[1]. Glasser
[2]. Fromm
[3]. Rogers
[4]. Seligman

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Design and Validation of a Meaning-Therapy Package Based on the Viewpoint of Ayatollah Safāie Hāeri

نویسندگان [English]

  • Fatemeh-Sadat Sajadinia 1
  • Mohammad Ali Eslami 2
  • Fariborz Dortaj 3
1 M.A. in Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
3 Full Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Extended Abstract
Introduction and Objectives: Existential vacuum is among the factors underlying various dysfunctions; hence, meaning-centered therapy assists individuals in discovering the meaning of life and escaping ontological emptiness (Braz, Saate & Falsafi, 2023, p. 39). Gan et al. (2018) demonstrated that self-awareness training grounded in meaning-centered therapy increased hope for life among women with breast cancer; similarly, Aguinaldo and Guzman (2014) found that meaning therapy enhanced the sense of purpose in patients’ lives.
Meaning therapy employs such techniques as paradoxical intention, dereflection, attitude modification, sensitization, evocation, and Socratic dialogue. Western meaning therapists fall into two main groups: existentialist and positive-psychology-based, both of which have been criticized for utilitarian, unrealistic, and secular conceptions of meaning (Hosseini, 2023, p. … ). In Iran, two notable approaches—Tawhidi therapy and God-centered spiritual therapy—have been criticized for lack of structured frameworks (Sharifinia, 2013, p. 200) and excessive length (Ossia, 2020).
Since meaning-centered therapy is rooted in anthropology, one’s view of the human being matters: if the human is a living, God-seeking creature (ḥayy-e-muta’allih), then life and God-consciousness are intertwined, and therapy must be based on the divine nature and servanthood of the human being (Soleimani-Amiri & Mohammadi-Ahmadabadi, 2020,
 
 
 
 
 

140). Conversely, if the human is seen as merely confined to the body and trapped in fate, life degenerates into feeding, sleeping, and repetitive recitation (Safaie Haeri, 2022, p. 264).

Given prior research and criticisms of existing meaning-therapy approaches, it appeared necessary to identify therapeutic components based on the Islamic anthropology of Ayatollah Safaie Haeri, which is culturally close to Iranian society. Moreover, during his lifetime, Ayatollah Safaie Haeri guided many clients out of meaninglessness and revitalized their lives. Accordingly, the present study aimed to develop and validate a meaning-therapy model grounded in his viewpoint.
Method: This study was fundamental in purpose and mixed-method in nature, relying on an integration of deductive-inductive content analysis. The writings of Ayatollah Safaie Haeri were examined from a meaning-therapy perspective, and relevant components were extracted through theme analysis and systematic coding. Because of the originality of his ideas, an inductive approach was also employed to identify new categories. The preliminary set of components was reviewed and refined with feedback from experts in psychology and Islamic studies, leading to the development of a structured meaning-therapy package.
The population included all written works of Ayatollah Safaie Haeri. The sample—selected purposively—included seven of his major books (Growth, Responsibility and Construction; Man in Two Chapters; Movement; Path; Letters of Maturity; and Factors of Growth, Stagnation, and Decline) plus Hidden Thoughts, a book that offers a systemic overview of his writings.
Validation of the package was carried out in two stages:

In the first stage, Cohen’s kappa was 0.78, indicating good agreement.
In the second stage, Content Validity Ratio (CVR) was calculated based on evaluations by eleven experts in psychology and Islamic sciences; all items achieved a CVR above 0.63, leading to the removal of 22 activities.

The final meaning-therapy training package comprised nine 90-minute sessions, designed creatively around established meaning-centered interventions.
Results: Eight Main Meaning-Making Themes Identified by Ayatollah Safaie Haeri

Potential (Isti‘dād)
Movement
Understanding the Composition
Awareness of One’s Situation
Suffering
Loneliness
Death
Inner Peace

 
 
 
 
Table 1. Content Analysis of Ayatollah Safaie Haeri’s Works




No.


Category


Definition


Examples / Key Ideas


Code




1


Potential


Human resources and capacities


Unique human assets: free will, freedom, contemplation, reason, heart, spirit, conscience. Necessity of assessing potential for: transcendence, goal-setting, orientation, identity, world-awareness, eschatological awareness. Result: emergence of humanity. Two types of potential: (a) intellect & reason; (b) choice & freedom. Freedom is required for growth and responsibility; tools of freedom: curiosity & truth-seeking; the path to freedom: love & knowledge; also rationality, Qur’anic reminders, and meta-freedom—freedom from freedom.


1




2


Understanding the Composition


Self-awareness of the quality and harmony of potentials


Rules of movement: planning & commitment to revelation. Types of movement: regression, variation, growth. Goal: monotheistic growth. Pitfalls: interpersonal conflicts, self-alienation, hedonism, shallow spirituality, habituation, over-metaphysicality, doubt, nihilism. Facilitators: faith & believers.


2




3


Nihilism (Emptiness)


Breakdown or dead-end of potentials


Causes: unhealthy identity, materialism, trivial goals, mismatch of goals and means, dominance of negative emotions. Types: genuine & false. Reactions: deviance, suicide, carpe diem. Ways out: growth, divine ideals, self-regulation, awareness of vertical relations.


3




4


Awareness of One’s Situation


Awareness of one’s past, present, and future through self-knowledge


Recognition that one’s capacities and opportunities imply responsibility rather than superiority. Basis of responsibility: wise God, continuity of life, human accountability. Ways of discerning responsibility: freedom, evaluation, consultation, principle-based thinking, ontological attitude, monotheistic love, self-conception, monotheistic faith.


4




5


Suffering


Feelings arising from obstacles and dead-ends


Sources: other people, times, lack of understanding of individual differences, unbalanced growth. Gains: asceticism, growth, self-discovery, self-actualization, freedom, meta-freedom, discovery of God, ontological insight. Practical responses: experiential reflection, higher-level perspective, event-management, self-regulation. Relief through: monotheistic spirituality, monotheistic criteria, awareness of destiny (qadr), prayer, supportive parents & rich interpersonal relationships.


5




6


Loneliness


Inner sense of alienation independent of others’ presence


Harmful loneliness: disconnection from monotheism. Secret of loneliness: human existence transcends material life. Positive responses: prayer, purposeful living, growth. Negative response: suicide. Functions: metacognition, self-reflection.


6




7


Death


Transition, continuation, permanence


Functions: orientation toward the future and freedom. Type of death depends on one’s choices. Criterion: prioritizing essentials with a focus on monotheistic growth.


7




8


Inner Peace


Inner sense of confidence and assurance


Means: self-accountability, reliable support, God-centered outlook, proper attitude toward the world, monotheistic love, understanding justice and wisdom, prayer, constructive ways of dealing with life events.


8




 
Table 2. Outline of the Meaning-Therapy Intervention Package




Session


Title


Goal of Intervention


Session Content




Introductory


Orientation


Introducing members to one another and to the concepts of meaning and meaning therapy


Group discussion of life challenges; screening of a short film on meaning and meaning-centered therapy




1


Potential


Understanding the necessity and outcomes of assessing human potentials and their unique kinds


Film viewing, storytelling, and Socratic dialogue on human potentials




2


Understanding the Composition


Recognizing the essence, necessity, and rules of movement; types, dimensions, and pitfalls; differentiating growth from mere development


Film review and group discussion; completion of worksheets on dimensions and horizons of movement; graph-based analysis of movement pitfalls




3


Nihilism


Identifying types and causes of emptiness; reactions to it; distinguishing between feelings of futility, absurdity, and helplessness; exploring ways out


Storytelling and discussion; sharing lived experiences; group dialogue on responses to emptiness; discussion of ways to overcome it




4


Awareness of One’s Situation


Gaining general insight into the human condition; recognizing definition, foundations, and discernment of responsibility


Film screenings and discussions on the human situation, fate vs freedom, definition and bases of responsibility; group game on “Identifying My Responsibility”




5


Suffering


Understanding the nature and sources of suffering; exploring its benefits; learning adaptive reactions and ways to find relief


Image analysis to discover meaning and sources of suffering; film screening and discussion of suffering’s benefits; group games and discussion on practical reactions and relief




6


Loneliness


Understanding the nature of loneliness and its positive type; recognizing its secret, responses, and functions


Group discussion on meaning and secret of loneliness; film screening and dialogue on positive responses; role-play to contrast negative reactions with constructive, heroic responses




7


Death


Understanding the definition, functions, types, and criteria of death


Film screening and discussion; analysis of a prophetic narration (hadith) to discover benefits of death-awareness; group dialogue on types and criteria of death




8


Inner Peace


Understanding definition, criteria, tools, and benefits of peace; recognizing pitfalls of love, and appreciating justice, wisdom, and prayer


Group discussion on definition, criteria, and tools of peace; film-based dialogue on justice and wisdom; mini-lecture on love and its pitfalls; image-based discussion on prayer; integrative group game




9


Closing


Integration and conclusion


Review and wrap-up of all sessions




Discussion and Conclusion: The study identified eight components of meaning-centered therapy based on Ayatollah Safaie Haeri’s thought and examined their connections to prior research. The concepts of potential and maturity highlight the human role in shaping destiny and thus resonate with the perspectives of Mulla Sadra (Hatami, 2005, p. 190), Janbozorgi (2019, p. 48), and Sharifinia (2013, p. 239). The concept of movement aligns with Sadrian philosophy (Hatami, 2005, p. 168; Akhavat, 2015, p. 226; Janbozorgi, 2019, p. 528). The theme of awareness of one’s situation relates to responsibility as discussed by Sharifinia (2013, p. 240) and Janbozorgi et al. (2023, pp. 547–557). The affirmation of purposive creation resonates with Sharifinia (2013, p. 239).
However, Safaie Haeri’s understanding of human needs (within the theme of composition) and freedom (within potential) differs from Glasser’s notion of needs (2019, pp. 50–65) and Fromm’s concept of freedom (2006, p. 11), and his concept of growth is distinct from Rogers’ idea of growth and self-actualization (Zarshenas, 2008, p. 100). Since life does not end with death, it is rational to regulate all worldly affairs in light of the afterlife; such self-regulation orients life toward resurrection (ma‘ād). By contrast, in positive-psychology models such as Seligman’s (Abdolkarimi-Natanzai, Shahandeh & Tavakkolipour, 2021, p. 89), because death is seen as the end of life, people strive for maximum productivity and happiness.
Therefore, the meaning-therapy package based on Ayatollah Safaie Haeri’s view, aside from its ideological aspect,
 
 
 
 
offers a practical method for prevention, therapy, and personal growth.
A limitation of the present study was the scarcity of prior research extracting meaning-therapy components from Safaie Haeri’s works. The developed package can serve as a useful resource for curriculum development, addressing adolescents’ issues, and inspiring future studies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ayatollah Safaie Haeri
  • Validation
  • Meaning-Therapy Package
  • Content Analysis
  1. Abdolkarimi Natanzi, M., Shahandeh, M., & Tavakkolipour, M. (2022). comparative study on Imam Sajad & Martin Seligman's viewpoints about the fear & death. Islamic psychological researches, 4(1), 89- [In Persian]

https://ri.journals.miu.ac.ir/

  1. Abolmaali, Kh. & Alyasien, F. (2016). Comparing Imam Ali's & Victor Frankel's view on the meaning of life. Islamic perspective on educational science, 4(6),85- [In Persian]

https://doi.org/10.30497/edus.2016.58582

  1. Aguinaldo L, Guzman R. (2014) The effectiveness of logo-bibliotherapy on the depression of
    selected filipino suffering from myasthenia gravis. Asian Journal of Natural & Applied
    Sciences, 3(2), 31-
  2. Amirzadeh, R. (2022). Teaching the Noble Quran Based on the Ideas of Safaii Haeri. Islamic Education &Training, 2(3), 42- [In Persian]

DOI: 10.22034/riet.2022.11419.1117

  1. Asgharimehr, F., Ismail Azar, A., & Zirak, S. (2022). Positivism and happiness From the point of view of Rumi and Seligman. Lyrical Literature Researches, 20(39), 23- [In Persian]

DOI: 10.22111/jllr.2021.35844.2813

  1. Askarpour, N. (2024). The Effect of Meaning Therapy in Reducing the Dimensions of Anxiety and Depression in High School Girls. JMHS, 1(4): 24- [In Persian]

DOI: 10.22034/JMHS.2024.445015.1014

  1. Baraz, F., Sate, N., & Falsafi, H. (2023). From the semantic therapy approach to Farabi's blissful thought. Metaphysics, Vol 15, 35(1), 39- [In Persian]

https://doi.org/10.22108/mph.2023.132416.1383

  1. Burhani Putri, S. & Jannah, M. (2019). The effect of logotherapy on depression in breast cancer patients under chemotherapy. WJRR, 8(2), 30-
  2. Corey, G. (2008). Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy, Translated by: Yahya Seyed Mohammadi. Tehran: Arasbaran. [In Persian]
  3. Daneshvarinasab, A.H. (2021), The Relationship between Religiosity and the Mental Health of the Prisoners on the verge of Being Released in Kerman and Yazd Prisons. Pizhūhish dar dīn va salāmat,7(4),19-
  4. Derikvand, M., & Dezhpasand, A. (2021). A Comparative Study on the Philosophy of Suffering from the Perspective of the Quran and the Paradigm of Semantic Therapy. Islamic Psychological Research, 4(1), 29- [In Persian]
  5. Eskandari, A. (2022). hidden thoughts. Qum: Laylat al-Qadr [In Persian]

https://einsad.ir/

  1. Fan-Ko, S., Nien-Mu, C., YuChun, Y., Ming-Kung, W., Chi-Fa, H., Chien-Chih, Ch., Yung-Hsuan, L., & Chun-Ying, Ch. (2022). The effects of logotherapy on meaning in life, depression, hopelessness, and suicidal ideation, in patients with depression: An intervention study. Perspectives in psychiatric care, 58(4), 1891-
  2. Frankl, V. (1995). Man's Search for Meaning, translated by Milani & Salehian (2010), Tehran: Liosa. [In Persian]
  3. Fromm, E. (2006). Escape from Freedom, translated by Ezzatollah Foladvand, Tehran: Morvarid. [In Persian]
  4. Gan Yiqun, Zheng, Lei, Wang Yu, Li Wenju. (2018). An extension of the meaning making model using data from Chinese cancer patients: The moderating effect of resilience. Psychological Trauma: Theory,Research, Practice, and Policy, 10(5), 594-601
  5. Gerami, G. H., & Yazdani, R. (2023). Metaphysical Beliefs in Frankel's Logotherapy School and its evaluation based on the opinions of Allameh Tabatabai (r). Andishe-novine dini, 19 (72), 111-130. [In Persian].

https://andishe.maaref.ac.ir/article-1-2131-fa.html

  1. Glasser, (2019). Choice Theory, translated by Mehrdad Firouzbakht, Tehran: Rasaa..[In Persian]
  2. Hatami, M. (2005). The Mystery of Psychology, Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute. [In Persian].
  3. Hosseini, M.A. (2023). Critique of Victor Emil Frankl's theory of logo therapy based on ‌Quranic teachings, PhD thesis, Al-Mustafa Al-Alamiyah Society. [In Persian].
  4. Jafari, Z., Heydari Nouri, R., & Namvar, H. (2022). The effectiveness of meaning and purpose in positive psychology from Seligman's perspective and its comparison with Attar's poems, Faculty of Humanities, Sanandaj Azad University, 14(51), 69- [In Persian].
  5. Jalilikia, A., & Sabet Imani, M. (2021). Investigating The Relationship Between Religiosity, belive’s the Resurrection and Responsibility with high school student’s mental health in Neyshaboor City.Islam & psychological research, Vol 7, No 2(16),117- [In Persian]
  6. Janbozorghi, M. (2019). Multidimensional Spiritual Therapy, Qom: Seminary and University Research Center. [In Persian].
  7. Janbozorghi, M., Haratian, A.A., Khatib, S.M., Torkashvand, J., Zarei Topkhaneh, M., Shojaei, M., Sadeq Azadi, M., & Isfahanian, M. (2023). Personality Psychology, Qom: Seminary and University Research Center. [In Persian].
  8. Julaieha, N., Janbozorgi, M., Alipour, A., & Pasandideh, A. (2021). Comparison of the Effectiveness of GOD Oriented Multidimensional SpiritualParenting and Positive Parenting Program on Self-Esteem, Self-Efficacy and Self-Control of Children with Stressed Parents. Research in Behavioral Sciences, 19(2), 276- [In Persian]

https://dx.doi.org/10.29252/rbs.19.2.276

  1. Karami, H., & Nabavian, S.M.M. (2022). The incorporeity & immortality of the soul in the thought of Sadr al-Mutalahin and its relationship with the meaning of life. Marifat falsafi, vol 19, 2(74), 73- [In Persian].

https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/

  1. Karimi, A. Q. (2022). The Ways to Objectify the Meaning of Life from the Point of View of Dr. Frankel and Allameh Jaafari. Andishe-novine dini, 18 (71) :139-158. [In Persian].

http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1917-fa.html

  1. Keramati-Dolat-Sara, M. (2013). Investigating the effectiveness of education based on logotherapy theory on academic motivation, emotional intelligence, and rumination in female students of Farhangian University, Master's thesis, Farhangian University. [In Persian]
  2. Khatib, M., Pasandideh, A., & Rasoulzad Tabatabaee, K. (2022). The Conceptual model formulation of Religious Coping with Stress Based on the Holy Quran Teachings: a Grounded Theory. Cultural Psychology, 6(1), 46- [In Persian]

https://doi.org/10.30487/jcp.2022.340257.1413

  1. Mahboub Moqadam, H. (2023). The effectiveness of group logo therapy on identity styles and the amount of anxiety components among adolescent students (second secondary stage) with different levels of anxiety. Thesis of M.A Islamic psychology, Payame Noor University. [In Persian]
  2. Mahdipoor, R. Beheshti, S. Shafiabady, A. & Delavar, A. (2018). Determining the Effectiveness of the Group Education of Seligman's Positive Psychology and the Islamic Approach based on Quranic Teachings on Increasing the Happiness of Married Women. QJCR, 17 (66), 33- [In Persian]

http://irancounseling.ir/journal/article-1-812-fa.html

  1. Mishbahatul Marah Has, E., Tri Septiana, N., & Hertina, M. (2018). Logotherapy increase self-efficacy and improve blood pressure regulation in patients with hypertension. proceedings of the 9th international Nursing Conference, 206-
  2. Mohamadi Harandi, F. (2022). Exploring the components of logotherapy in Nahj al-Balagha, Master's thesis, University of Isfahan. [In Persian]
  3. Nalbandi gooyaghaj, Sh & Ghanbarpoor, M. .(2022) A comparative study of the Qur'an's view with the theories of Rogers, Maslow & Victor Frankl about strengthening the will. JIGS, 12(2), 97- [In Persian]

http://jigs.ir/fa/Article/39853

  1. Okhovat, A. (2015). Maʿnāshināsī-yi Rushd .Tehran: Quran & Ahlebayte Nabovat. [In Persian]

https://quranahlebayt.ir       

  1. Osia, S.M. (2021). A session of criticism at Tehran University. [In Persian]
  2. Pargament, K.I. (2021). Integrated Spiritual Psychotherapy, translated by Alireza Zahir al-Din, Masoud Janbozorghi and Reza Karimzadeh Naeem, Qom: Hawza and Thought Research Center. [In Persian]
  3. Poorkamali, T., & Mohammadnia, Z. (2022). Effectiveness of Group Counseling Based on the Logo Therapy Approach on the Responsibility and Job Engagement of the Employees. Mashad university of medical sciences, 65(2), 754- [In Persian]

https://doi.org/10.22038/mjms.2022.23336

  1. Rahimi Yeganeh, Z. & Sharifinia, M.H. (2022), Principles and techniques of managing children's spiritual behaviors with an integrated monotheistic approach. Abstract of the papers of the International Conference on Family and Spiritual Education, Research Institute of the Islamic Family and Spiritual Education Institute (Khatam), 72. [In Persian]
  2. Sadeghi, Z., Saffarinia, M., Sohrabi, F. & Alipour, A. (2017). Effectiveness of Logo Therapy on reduction of depression of women affected by infidelity. Applied Psychology, Vol.11, No3(43), 315- [In Persian]
  3. Safaei ­Haeri, A. (2022) , Nāmih-hāyi Bulūgh, Qom: Laylat al-Qadr . [In Persian]

https://einsad.ir/

  1. Safaei ­Haeri, A. (2022) . Insān Dar Du Faṣl, Qom: Laylat al-Qadr[In Persian]

https://einsad.ir/.

  1. Safaei ­Haeri, A. (2022) Ḥarikat, Qom: Laylat al- [In Persian]

https://einsad.ir/

  1. Safaei ­Haeri, A. (2022) Rushd, Qom: Laylat al- [In Persian]

https://einsad.ir/

  1. Safaei ­Haeri, A. (2022) Ṣirāṭ , Qom: Laylat al-Qadr [In Persian]

https://einsad.ir/

  1. Safaei ­Haeri, A. (2022). ʿAvāmil-i Rushd, Rukūd va Inḥiṭāṭ, Qom: Laylat al-Qadr.[In Persian]

https://einsad.ir/

  1. Safaei ­Haeri,A.(2022) Masʾūliyyat van Sāzandigī. Qom: Laylat al-Qadr [In Persian]

https://einsad.ir/

  1. Sanli, E., & Ersanli, K. (2021). The effect of psycho-education program based on logotherapy for the development of a healthy sense of identity in emerging adulthoods. curr psycho, 40(9), 4173-
  2. Sayyad-Shirazi, M. & Shams-al-Ahrari, M. (2022). Investigating the Relationship between Religious Adherence and Coping Strategies of Women with Adverse Childhood Experiences. Abstracts of the International Conference on Family and Spiritual Education, Research Institute of the Islamic Family and Spiritual Education Institute (Khatam), 63- [In Persian]
  3. Schultz, D. & Schultz, S.E. (2005). Personality Theories, translated by Yahya Seyyed Mohammadi, Tehran: virayesh. [In Persian]
  4. M.E.P. (2020). The optimistic child. Tehran: Roshd. [In Persian]

roshdpress.ir

  1. Shariginia, M.h, (2013). ychotherapyIntegrated Ps Models. Qom: Seminary and University Research Center. [In Persian]
  2. Soleymani Amiri,A & Mohamadi, H. (2021). The Impact of servitude in the meaning of life. Marifat falsafi, Vol 18, 2(70), 131- [In Persian]

https://marefatfalsafi.nashriyat.ir

  1. Tahmasbipour, N. (2021). Logotherapy, from Theory to Practice from Frankl' s Point of View. Ontological Researches, 19(18), 499- [In Persian]

DOI: 10.22061/orj.2021.1518

  1. Vaezi, A & Qaemi, M.M. (2014). A nature of death, death-awareness & meaning of life. Theosophia Practica, 6(20), 155- [In Persian]

pwq.bou.ac.ir

  1. Vakili, H. (2024). Acomparative study of happiness from the perspective of Ibn Arabi & Seligman. Islamic Spirituality Studies, Vol 2, 1(3), 7- [In Persian]

https://doi.org/10.22081/jsr.2024.67348.1046

  1. Zarshenas, Sh. (2008). Modern Psychology and the Forgotten Truth of human. Tehran: Kitab Sobh. [In Persian]