بازشناسی مفهومی مولفه‌های روانشناختی ذهن‌آگاهی در نهج البلاغه؛ پاسخی به کم معناسازی ذهن‌آگاهی غربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

10.30471/psy.2025.11052.2331

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بازشناسی مفهومی مؤلفه‌های روان‌شناختی ذهن‌آگاهی در متن نهج‌البلاغه و بررسی هم‌راستایی آن با آموزه‌های دینی اسلامی انجام شده است. ذهن‌آگاهی که در روان‌شناسی موج سوم به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم سلامت روان معرفی می‌شود، اغلب در قالبی فردگرایانه و سکولار ارائه شده و از ریشه‌های معنوی خود فاصله گرفته است. این در حالی است که سنت اسلامی، به‌ویژه در آثار امام علی(ع)، دارای ظرفیت‌های غنی برای تبیین مؤلفه‌های ذهن‌آگاهی در چارچوبی الهیاتی، اخلاقی و معنوی است. این پژوهش به روش کیفی و با استفاده از تحلیل مفهومی انجام شده است. ابتدا پنج مؤلفه کلیدی ذهن‌آگاهی بر اساس ادبیات روان‌شناسی مدرن (توجه آگاهانه به لحظه حال، پذیرش بدون قضاوت، مشاهده‌گری ذهنی، خودآگاهی هیجانی، و شفقت نسبت به خود و دیگران) استخراج و سپس با آموزه‌های نهج‌البلاغه تطبیق داده شد. متن نهج‌البلاغه با روش تحلیل محتوای قیاسی بررسی و کدگذاری گردید. یافته‌ها نشان داد که مفاهیم ذهن‌آگاهی نه‌تنها با نهج‌البلاغه ناسازگار نیستند، بلکه در بسیاری از موارد به‌صورت ضمنی و صریح در کلام امام علی(ع) قابل ردیابی‌اند. نتیجه‌گیری این پژوهش حاکی از آن است که ذهن‌آگاهی در سنت اسلامی صرفاً یک فن روان‌شناختی نیست، بلکه سلوکی اخلاقی و معنوی است. این یافته‌ها می‌توانند مبنایی برای طراحی مداخلات روان‌شناختی بومی و تربیت معنوی بر اساس منابع اسلامی فراهم کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Conceptual recognition of the psychological components of mindfulness in Nahjul-Balagha; a response to the trivialization of Western mindfulness

نویسنده [English]

  • Sajed Yaghoobnezhad
Department of Psychology and Counseling Education, Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

This study aims to conceptually explore the psychological components of mindfulness within the text of Nahj al-Balagha and examine its alignment with Islamic religious teachings. While mindfulness is widely recognized in third-wave psychology as a core component of mental health, it is often presented in a secular and individualistic framework, detached from its spiritual roots. In contrast, Islamic tradition—particularly the teachings of Imam Ali (a.s.)—offers a rich foundation for interpreting mindfulness within a theological, ethical, and spiritual context.

This research adopts a qualitative approach using conceptual analysis. Initially, five key components of mindfulness were identified from contemporary psychological literature: present-moment awareness, nonjudgmental acceptance, mental observation, emotional self-awareness, and compassion toward self and others. These components were then comparatively examined within the discourses of Nahj al-Balagha, using a directed content analysis framework to identify, code, and interpret relevant passages. Findings indicate that the core concepts of mindfulness are not only compatible with Nahj al-Balagha but are also explicitly or implicitly embedded within the sayings of Imam Ali (a.s.). The study concludes that mindfulness, in the Islamic tradition, is not merely a psychological technique but a moral and spiritual discipline. These insights can inform the development of culturally grounded therapeutic interventions and value-based educational models rooted in Islamic sources.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mindfulness
  • Nahj al-Balagha
  • Conceptual Analysis