اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر دلبستگی به خدا در دانش‌آموزان دبیرستانی دارای رفتار خودجرحی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کاندیدای دکتری روانشناسی تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

2 استاد، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

10.30471/psy.2025.11310.2355

چکیده

پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر دلبستگی به خدا در دانش‌آموزان دبیرستانی دارای رفتار خودجرحی انجام شد. این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع اندازه‌گیری‌های مکرر با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر پارس‌آباد (5851 نفر) در سال تحصیلی 1402-1403 بود که 40 نفر پس از غربال‌گری با پرسشنامه خود آسیب زنی (20 نفر در گروه آزمایش و20 نفر درگروه کنترل) همتاسازی و گمارده شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه خود آسیب زنی(سانسون و دیگران، 2008) و مقیاس دلبستگی به خدا (بک و مک دونالد، 2004) استفاده شد. برنامه درمانی شامل 8 جلسه 90 دقیقه‌ای بود که به‌صورت گروهی هر هفته دو جلسه در طول یک ماه برای اعضای گروه مداخله برگزار شد. به‌منظور تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد بین گروه‌ها در پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری دلبستگی به خدا تفاوت معنی‌دار وجود دارد (01/0>p) و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد دارای ماندگاری اثر در دوره پی گیری بود (01/0>p). درمجموع می‌توان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یک درمان مؤثر بر بهبود دلبستگی به خداوند در دانش آموزان متوسطه دوره دوم دارای رفتار خودجرحی بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Attachment to God in High School Students with Self-Injurious Behavior

نویسندگان [English]

  • Nader Mohammadi 1
  • Ali Rezaeisharif, 2
  • Ozra Ghaffari Nouran 3
  • Somayyeh Taklavi 3
1 PhD Candidate in Educational Psychology, Ard.C., Islamic Azad University, Ardabil, Iran
2 Professor, Department of Counseling, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3 Associate Professor, Department of Psychology, Ard.C., Islamic Azad University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

The aim of the present study was to assess the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on attachment to God in high school students exhibiting self-injurious behaviors. This was a quasi-experimental study with a repeated measures design and a control group. The study population comprised all secondary school students in the second cycle of Parsabad City (5,851 students) during the academic year 2023-2024. After screening with the Self-Injury Questionnaire, 40 participants were selected and matched (20 in the experimental group, 20 in the control group). Data were collected using the Self-Injury Questionnaire (Sanson et al., 2008) and the Attachment to God Inventory (Beck & McDonald, 2004). The intervention consisted of 8 group therapy sessions, each lasting 90 minutes, held twice a week over the course of one month for the experimental group. Repeated measures analysis of variance (ANOVA) was used for data analysis. The results revealed significant differences between the groups in attachment to God at pre-test, post-test, and follow-up (p<0.01), and the effects of ACT were maintained during the follow-up period (p<0.01). In conclusion, ACT was found to be an effective intervention for enhancing attachment to God in high school students with self-injurious behaviors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Acceptance and Commitment Therapy (ACT)
  • Attachment to God
  • Self-injury