Developing a Self-Respect Inventory Based on Islamic Sources

Document Type : Research Paper

Authors

1 M.A., Islamic Azad University, Khomeini Shahr Branch, Corresponding Author

2 Assistant Professor, Islamic Azad University, Khomeini Shahr Branch

3 Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan

Abstract

This study was conducted in order to construct a list of self-esteem based on Islamic sources. The current study is descriptive-analytical and survey method. To do that, first, the necessary sources were studied and investigated according to Islamic sources in order to extract the attributes related to self-esteem. Then, a 90-item questionnaire was prepared, which was examined by Islamic and psychological experts, and finally 55 items remained, which were administered in the form of a survey study on a sample of 216 university students in Khomeini Shahr. The reliability of the self-esteem checklist was calculated and confirmed by three methods: "internal consistency (with Cronbach's alpha 0.89), retest 0.74 and halving 0.869. Validity of self-esteem checklist with three methods: Content validity review (with the opinion of twelve religious and psychological experts and calculation of CVR coefficient), criterion validity (positive and significant correlation of 0.73 self-esteem checklist with standard Borba moral intelligence questionnaire) and structural validity (factor analysis and factor model analysis) were examined in the sample and good results were obtained. Finally, standard T scores were calculated and a norm table was prepared for the self-esteem list. The results of this evaluation show that the list of self-esteem has desirable psychometric properties to measure the level of self-esteem in individuals based on Islamic sources.
 

Keywords


* قرآن کریم.
1. احمدی، ع ا (1379)، «کرامت در اسلام با تأکید بر دیدگاه امام علیj»، مجله تربیت اسلامی، ش4، ص14−107.
2. آراسته، ح ر؛ عزیزی شمامی ، م؛ جعفری‌راد، ع؛ محمدی جوزانی، ز (1389)؛ «بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان»، فصلنامه راهبرد فرهنگ، تابستان و پاییز، ش11، ص201.
3. اصغری‎پور، ن؛ یکه یزدان‎دوست، ر و زرگر، ف (1391)، «اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر عزت نفس، افسردگی و سبک اسناد دانشجویان دانشکده الزهراh»، بهار و تابستان، ش3، مشهد: پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، ص39−52.
4. براندن، ن (1994)، روانشناسی عزت نفس، ترجمه مهدی قراچه‎داغی (1382)، تهران: نشر نخستین.
5. بهروز، ص. و نصری، ع (1394)؛ «آسیب‎شناسی کرامت انسان از منظر نهج‎البلاغه (عوامل و زمینه‎سازهای معرفتی)»، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی انسان‎پژوهی دینی، بهار و تابستان، ش33، ص5−22.
6. تاجدینی، ع (1382)، فرهنگ جاودان المیزان، تهران: نشر مهاجر.
7. جوادی آملی، ع (1372)، کرامت در قرآن، تهران: نشر فرهنگی رجاء.
8. دارابی، ج (1394)، اصول روانشناسی و رواندرمانی عزت نفس، تهران: انتشارات آییژ.
9. داورپناه، م ر (1389)، فرهنگ جامع علوم تربیتی و زمینههای وابسته، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
10. سلیگمن، م؛ رایویچ، ک و جی کاکس، ل و گیلهام، ج (1995)، کودک خوشبین، ترجمۀ فروزنده داورپناه (1391)، تهران: انتشارات رشد.
11. سیف، ع ا (1376)، روشهای اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، چ2، تهران: نشر دوران.
12. شجاعی، م ص (1386)، «نظریۀ نیازهای معنوی از دیدگاه اسلام و تناظر با آن با سلسله مراتب نیازهای مازلو»، دوفصلنامه اسلام و روانشناسی، ش 1، ص87−116.
13. شجاعی، م ص (1388)، درآمدی بر تنظیم رفتار با رویکرد اسلامی، قم: انتشارات دارالحدیث.
14. صادق‎پور، ط (1386)، «کرامت انسان در قرآن»،مجله بینات، ش 36، ص52−70.
15. صالحی، ح ر و عباسی، م (تابستان 1390)، «کرامت انسانی فصل الخطاب اندیشه‎های دینی و تفکرات اخلاقی»، فصلنامه اخلاق پزشکی، ش16، ص39−78.
16. فعالی، م ت (1392)، خودباوری، تهران: انتشارات دارالصادقین.
17. قرشی بنابی، س ع ا (1307)، قاموس قرآن، جلد ششم، تهران: دارالکتب الاسلامیه، ص103.
18. محمدی ری شهری، م (1360)، میزان الحکمه، ترجمه حمیدرضا شیخی (1386)، ج10، قم: انتشارات دارالحدیث.
19. مطهری، م (1349)، گفتارهای معنوی، تهران: انتشارات صدرا.
20. نجاتی، م ع (1404ق)، قرآن و روانشناسی، ترجمه عباس عرب (1391)، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
21. علیزاده، ت (1382)، «بررسی رابطه بین عزت نفس و منبع کنترل (درونی−بیرونی) با استرس ناباروری زنان و مردان در شهر تهران»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
22. غباری‌بناب، باقر و حجازی، مسعود (1386)، «رابطه جرئت‌ورزی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، س7، ش3، ص299−316.
23. فرهادیان، ر (1376)، «دستیابی به کرامت ارزشی در انسان»، مجله تربیت، خردادماه، ش119، ص6−11.
24. وحدت‌نیا، ف (1384)،«بررسی مقایسه‌ای عزت نفس ‌ـ خودپنداره و رضایت زناشویی در زنان آزاردیده توسط همسر و زنان غیرآزاردیده شهر تهران»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
25. Cooper Smith, S. (1967), Self, Esteem Enhancement with children and adolescent, New York: Pergamon Press. P(4−5)www. Ostad. Jaafari. Com.www. Maaref quran. Org.
26. Cooper Smith, S.(1981,1987), Self-Esteem Inventories.Palo Alto: Consulting Psychologists Press.
27. Makie, M. D. Smith, R. (2002), Social Psychology, (2nd: ed). USA Psychology   Press, 285.
28. Makikangas, A.,Kinnuen,U., Feldt,T.(2004), Self-steem, dispositional optimism, and health: Evidence from cross-lagged data on employee, Journal Of Research in Personality, 38,556-575.
29. Mruk, Christopher, J. & Obrein, Edward J. (2013), Changing self-Esteem through competence and worthiness training. Appositive therapy. By Psychology press. Simultaneously published in the USA and Canada.
30. Kristjansson, K, “Measuring Self-respect” ‘Journal for theory of social Behavior’ 37:3,2007, 225−242.
31. Salsali, M. & Silverston, P. H. (2003), Low self –esteem and demographic factors and psychosocial stressors in psychiatric patients, Annals of General Hospital Psychiatry, Full text retrieved February 11, from PubMed central database.