نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (نویسنده مسئول)
2 دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
3 پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Influenced by Mohammad Abdoh and Taha Hussein, Amin al-Khouli founded the "Literary School of Quranic Interpretation" in Egypt. This school relies on components, one of which is "psychological interpretation", which is inspired by early literature such as Jahez and is based on the relationship between literary interpretation and psychology. The purpose of this study is to determine the "kind", "quantity" and "quality" of that component. By applying content analysis the current study concluded that: (1) now, the psychological component of the interpretation of the Quran is much broader than the view of Amin al-Khouli; (2) his view observes the far-sighted employment of scientific interpretation; (3) scientific (psychological) interpretation in the current scientific environment has seven levels; (4) Amin al-Khouli's view refers to the first level and refers to the atmosphere of revelation, analysis and composition of psychological verses and does not refer to other levels; (5) this level, considering the dignity of revelation, paves the way for the connection between psychology and sociology in this school; and (6) although this theory is limited to the first level of the seven levels, but it has its educational advantages and methodological disadvantages.
کلیدواژهها [English]
* قرآن مجید (1383)، ترجمه حسین انصاریان، قم: اسوه.
1. ابوالفتوحرازی، حسینبنعلی (1408ق)، روض الجنان و روح الجنان، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی.
4. اسعدی، محمد و همکاران (1392)، آسیبشناسی جریانهای تفسیری، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ اول.
12. حسین، طه (2012م)، فی الصیف، قاهره: موسسۀ هنداوی للتعلیم و الثقافۀ..
15. الخولی، امین (1961م)، مناهج تجدید فی النحو و البلاغة و التفسیر و الادب (مجموعه مقالات)، بیروت: دار المعرفة.
20. ذکاوتی قراگزلو، علیرضا (1380)، جاحظ، تهران: طرح نو.
22. زرینکوب، عبدالحسین (1373)، نقد ادبی، جستجو در اصول و روشها و مباحث نقادی با بررسی در تاریخ نقد و نقادان، تهران: انتشارات امیرکبیر.
44. گال، مردیت و همکاران (1383)، روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علومتربیتی و روششناسی، ترجمه احمدرضا نصر و همکاران، تهران: سمت.
45. گرین، ویلفرد و لیمورگان، ارل لِیبِر و ولینگهم، جان (1391)، مبانی نقد ادبی، ترجمه فرزانه طاهری، تهران: نیلوفر.
53. ویلانت، رتراود (1383)، «جریانشناسی تفاسیر قرآن در دوره معاصر»، ترجمه مهرداد عباسی، آینه پژوهش، ش86.
54. هاشمی، جمال (1390)، اسطورهشناسی مینوی (تحلیل داستانهای دینی از دیدگاه علمی، فلسفی، عرفانی و روانشناسی)، تهران: شرکت سهامی انتشار با همکاری نشر حریر.