Preparation of the Initial Questionnaire for the Success of the Imam Based on Islamic Sources

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Education, Islamic Azad University, Mehdishahr Branch

2 Assistant Professor of Psychology Department of Imam Khomeini Educational and Research Institute

3 Associate Professor, Department of Psychology, Imam Khomeini Educational and Research Institute

Abstract

This study aimed to develop a preliminary questionnaire for the success of the Congregational Imam of the mosque based on Islamic sources. So, the research method was content analysis and survey method so that 50 successful imams were randomly selected by cluster sampling method. To evaluate the validity of the content, components, and items of the questionnaire the views of six experts in psychology and prayer were taken. The result of Kendall coefficient indicates the agreement degree of experts on items with Islamic data and the way of their implies. To evaluate the validity of this questionnaire, the correlation of each item with the total score was calculated and items with a high correlation of 0.3 with the total score were confirmed. Also, to check the validity of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient 0.83 and the correlation between the two sides of the questionnaire was calculated; the results show the high reliability of the questionnaire.

Keywords


قرآن کریم، ترجمه ناصر مکارم شیرازی.
* نهجالبلاغه، ترجمه محمد دشتی.
1. استونر، جیمز ای. اف؛ آر. ادوارد فری من و دانیل آر. گیلبرت (1382)، مدیریت سازماندهی، رهبری، کنترل، ترجمه علی پارسائیان، ج2، چ2، تهران: دفتر پژوهش‎های فرهنگی.
2. اسماعیلی، حسین و محمدرضا موسوی نسب (1394)، «بررسی زمینه‎‎های فرهنگی اثرگذار بر استقبال و عدم استقبال جوانان از مسجد»، مجله معرفت، س24، ش208، ص111−123.
3. برقی، احمد بن محمد بن خالد (۱۳۷۱ق)‌‌، المحاسن، چ2، قم: دار الکتب الإسلامیة.
4. بهارستان، جلیل (1383)، «مطالعه تطبیقی مدیریت اسلامی و مدیریت رایج»، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره2، ش3، ص1−38.
5. پاینده، ابوالقاسم (1382)، نهج‌الفصاحة (مجموعه کلمات قصار حضرت رسولn)، چ4، تهران: انتشارات دنیاى دانش.
6. پورجعفری صدرآباد، مهدی و اصغر افتخاری (1397)، «الگوی امام جماعت در جمهوری اسلامی ایران: مطالعه موردی امام جماعتی آیت‌الله مهدوی کنیe در مسجد جلیلی»، جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام، دوره 5، ش2، ص110−130.
7. پیربابایی، محمدتقی و ولی‌الله ربیعی‎فر (1397)، «تبیین نقش مساجد در ارتقای سطح کیفیت زندگی ساکنین محلات شهر ایرانی اسلامی»، مجله جغرافیا و توسعه فضای شهری، س5، ش2، ص105−125.
8. تقوی، سیدرضا (1383)، نگرشی بر مدیریت اسلامی، چ2، تهران: نشر بین‎الملل.
9. حاتم‎خانی، جواد (1391)، تاریخ تحلیلی اسلام از رحلت پیامبرn تا بعد از شهادت حضرت علیj، تهران: انتشارات ثنا.
10. حر عاملى، محمد بن حسن‏ (1409ق)، وسائل‌الشیعة، محقق و مصحح مؤسسة آل‌البیتb، 30ج، چ1، قم: انتشارات مؤسسة آل‌البیتb.
11. دلاور، علی (1381)، روش تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی، تهران: انتشارات مؤسسه نشر ویرایش.
12. ده‌بزرگی، غلامرضا (1372)، بررسی اثربخشی آموزش مهارت‎های اجتماعی در درمان افسردگی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
13. رضایی، علی (1382)، جایگاه مساجد در فرهنگ اسلامی، تهران: مؤسسه فرهنگی انقلاب اسلامی.
14. رهبر، محمدتقی (1371)، پژوهشی در تبلیغ، تهران: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی.
15. روحانی، عباس و داود معنوی‌پور (1387)، رابطه عمل به باورهای دینی با شادکامی و رضایت زناشویی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه، https://civilica. com/doc/444109
16. ری‎شهری محمدی، محمد (1386)، میزان الحکمه، قم: دارالحدیث.
17. سبحانی متین، علی؛ اسداله گنجعلی و میثم لطیفی (1399)، «طراحی سابقه مدیران موفق بخش نهادی (امام جماعت مسجد)»، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، ش3، ص105−151.
18. سیف، علی‌‌اکبر (1395)، اندازه گیری، سنجش و ارزیابی، تهران: نشر دوران.
19. شولتز، دوان (1381)، نظریه‌های شخصیت، مترجمان: یوسف کریمی، فرهاد جمهری، سیامک نقشبندی، بهزاد گودرزی، هادی بحیرایی، محمدرضا نیکخو، تهران: انتشارات ارسباران، چاپ سوم.
20. طالقانی، غلامرضا؛ حسن عابدی جعفری، ابوالحسن فقیهی، ابوالحسن و رسول عباسی (1389)، «مدیریت مسجد، تدوین الگوی شایستگی منابع انسانی»، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسینj، ش3، ص55−80.
21. صالحی افشار، ملیکا و ملیکا پیرخایفی (1390)، رابطه ویژگیهای شخصیتی و روابط اجتماعی، ش11، ص1−11.
22. عباسی، رسول (1390)، مسجد طراز اسلامی، تهران: ستاد عالی هماهنگی و نظارت عالی بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد.
23. غباری‌بناب، یوسفی نمینی (1388)، «رابطه دلبستگی به خدا و توکل در دانشجویان»، روان‌شناسی تربیتی، دوره 39، ش3، ص121−141.
24. فجری، محمدمهدی (۱۳۸۹)‌‌، نگاه اجمالی به جایگاه مسجد از دیدگاه امام خمینیe، تهران: نشر دیدگاه.
25. قرائتی، محسن (1372)، قرآن و تبلیغ (بررسى آیات و روایات در روش تبلیغ دین)، قم: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى.
26. مارسل بوازار (1369)، اسلام و جهان امروز، ترجمه مسعود محمدی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
27. مجلسى، محمدباقر (1404)‏، بحارالانوار، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
28. محلاتی، رسول (1391)، درس‌هایی از تاریخ تحلیلی اسلام، ج4، قم: ناشر ماهنامه پاسدار اسلام.
29. محمدی ری‌شهری، محمد و سیدحمید حسینی (1382)، تبلیغ بر پایه قرآن و حدیث، ترجمه علی نصیری، قم: دارالحدیث.
30. مرتضوی، علی‌حیدر (۱۳۸۹)‌‌، فیلسوف فطرت‌‌، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
31. مظاهری، محمدعلی و عباس پسندیده (1390)، مثلث ایمان الگوی ابعادی رابطه انسان با خدا، قم: دارالحدیث.
32. مهدوی کنی، محمدسعید و رضا امینی هرندی (1396)، «توسعه فرهنگی محله‎ای پایدار مسجد محور مورد مطالعه: مسجد ثامن الائمهj تهران»، دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و ارتباطات، س24، ش 2، ص197_247.
33. مهدوی کنی، محمدسعید و میثم فرخی (1391)، «رهبری در مسجد، مورد مطالعه، مسجد صفا»، دوفصلنامه دین و ارتباطات، ش2، ص113−145.
34. موظف رستمی، محمد علی (1383)، آیین مسجد، چ2، تهران: انتشارات گویه.
35. نادری، عزت‌الله و مریم سیف نراقی (1387)، روش‌های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، چ3، تهران: ارسباران.
36. نوبهار، رحیم (1376)، سیمای مسجد، چ2، تهران: نهضت.
37. نوری، حسین بن محمد تقی (1408ق)، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم: مؤسسه ال البیتb.
38. نوری، نجیب‌‌اله و مسعود، جان‎بزرگی (1392)، «رابطه خوش‎بینی از دیدگاه اسلام با افکار اضطرابی و افکار فراشناختی»، روانشناسی و دین، دوره 6، ش4، ص63−79.